klogroda!

#1 - 21 december 2002 16:52
hur odlar man sånna? och hur ser man skilnaden på kön?

???
#2 - 22 december 2002 22:53
Tjao...jag har 4 Klogrodor o jag har frågat samma sak i djuraffären, dom sa att det är omöjligt att se skillnaden..men jag tror inte riktigt på dom. Men bara du uppfyller deras krav på inredning, vattenvärde och temperatur och ger dom rätt mat så kommer dom säkert föröka sej =)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 december 2002 14:33
Hej,
Jag bifogar en länk till en svensk sida som har en hel del info om Bombina orientalis (antar att det är den du undrar över, eftersom den är den vanligaste klogrodan i handeln).
http://www.geocities.com/Petsburgh/Zoo/2530/orient.html
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#4 - 23 december 2002 18:09
ok. men min lilla klogroda är inte röd på magen, den är grå brun.

???
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 december 2002 10:34
Hej,
Du får nog ra reda på vilken art det är du har skaffat - det finns ju flera olika sorters klogrodor.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 24 december 2002 11:31
Hej !

Såg av en slump dina funderingar om den Afrikanska KLO grodan, den heter Hymenochirus spec. eller i gult Xenopus laevis.

Det är inte en KLOCK groda som Kjell hänvisade till, utan en undervattensgroda

Skillnaden på könen är ganska lätt att se om du har 2 olika, honan är grövre och har "tjockare" mage, hanen har ett lockrop som han oftast spelar upp på kvällen

Dom lägger rom precis som grodorna ute, i klump, men dom äter gärna sin egen rom och senare även grodyngel, så sära föräldrarna ifrån rom och ungar, det är lätt att få ungarna att överleva

LYCKA TILL & GOD JUL

/ Sussie
#7 - 24 december 2002 21:38
ok. men min r trolitvis en hona. för min moster har en likadan som är mkt mindre.

???
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 25 december 2002 10:53
Hej,
Klo eller klockgroda, kärt barn har många namn, men nog rör det sig om samma grupp med grodor, eller? Orientalisk klockgroda och orientalisk klogroda är väl "bägge" Bombina orientalis.
Ett litet tips kan vara att gå in på www.google.com och sedan klicka på bilder i överkanten och sedan skriva in klock- eller klogroda i rutan och sedan titta lite närmare på de foton som dyker upp och se om du får napp.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#9 - 25 december 2002 13:20
Hej jag har en bombina orientalis hemma och jag ville bara säga det att man ser skillnaden genom att honan har en mer grå brun färg på överkroppen medans hanen är starkt grön! En vuxen hon akn även ha lite små gröna fläckar!!!

Glenn
#10 - 25 december 2002 17:05
GAAH! JA BLIRTOKI PÅ ALLA DESSA KLO GRODOR. i affärn stod det miniatyr klogroda!!!!!!!! ja har en groda, så mkt vet ja!

???
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 26 december 2002 11:59
Hej,
Affären är enligt svensk lag skyldig att ge dig information om skötsel, korrekt namn osv.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 26 december 2002 19:04
ja ja ja. på lappen till akvariet så stog d att d va en minatyr klogroda å sen längden å skötseln berättade dom, vilket va att de inte va särskilt krävande av vattnet utan dom trivdes i dom flesta vatten typer, om d inte va så att d va nå torjv me vatten kvalitén å att dom helst äter röda mygglarver, men min äter allt som kommer ner till botten.

???
#13 - 16 januari 2003 09:42
Läste inläggen här om klogrodor.

Klogrodor är en helt vattenlevande groor, medans klockgrodan lever i anknytning till vatten.

Det finns faktiskt 14 arter i släktet Xenopis

Den klogroda som jag oftast har sett i butiker är afrikansk dvärgklogroda (Hymenochirus boettgeri). Men det förekommer också en större klogroda (Xenopis laevis)

Klockgrodorna som oftast finns i butik heter Orientalisk klockgroda eller rödbukig klockgroda(bombina orientalis) men även den gulbukiga klockgrodan förekommer (bombina variegata).

Orientalisk klockgroda lever i bergsbäckar och dammar på höjder mellan 1700 och 3000 meter, och tillbringar största delen av sin tid i vattnet.

I sverige finns en art av klockgroda (bombina bombina), den finns i skåne bland annat vid kullen. Den var i princip utrotad i Sverige så man har planterat in nya exemplar.

Vill ni ha mer information tipsar jag er att söka på de latinska namnen och ni kommer att få massor med information om dessa grodor.

mvh Per Barkestedt

#14 - 24 april 2006 14:40
Det är långt ifrån samma sorts groda!
#15 - 8 februari 2007 13:22
För att könsbestämma grodor, i alla fall klogrodor, måste man vänta tills de vuxit tills sig.
Honan har då "en liten snopp" (utstickande analöppning?) på römpan mellan bakbenen, medans hanen inte har det.
#16 - 8 februari 2007 14:23
Svarar på ett gammalt inlägg....

zingo_boy skrev:
GAAH! JA BLIRTOKI PÅ ALLA DESSA KLO GRODOR. i affärn stod det miniatyr klogroda!!!!!!!! ja har en groda, så mkt vet ja!

???

:confused: :confused: men ännu lika aktuellt. Har märkt att i zoobutikerna vet de sällan skillnaden på 2 (två) arter ibland. Men kärt barn har många namn.... Skulle helst vilja ha en bok i ämnet grodor, lättare att slå i än att sitta på nätet och harva.:confused: :confused:

Annons