Klockgroda - foder o terrarium?

#1 - 4 maj 2007 12:52
Har några frågor om Bombina Orientalis, klockgrodan.

1. Skulle gärna ha en grupp om minst 3st. Vad är rekommenderad storlek på terrariet? Jag vill inte veta hur liten burk man kan trycka ner dom i, utan hur stort som är lämpligt för dom. Har ögonen på ett 60x30x35, för litet?

2. Är Tebomask lämpligt som foder? Det brukar ju anges vara likvärdigt med ca 3 syrsor, fast med markant högre kalkhalt, vilket i mina öron lät som om det kunde vara ett bra grundfoder till grodan.

3. Daggmask rekommenderas lite här och där. Är detta ett bra huvudfoder, där man ibland kompletterar med annat?

4. Kan man utfodra delvis med vattenlevande foderdjur? Eller jagar grodorna inte alls under vattnet? Fungerar ex artemia och triops (levande)?

5. Äter/skadar grodorna ampullarier?
#2 - 4 maj 2007 13:22
Jag hittade konservburkar med syrsor, mjölmask o annat. Går det alltså att tidvis ge icke levande föda åt grodorna? (skulle ex kunna fungera som reservmat m.m.)
#3 - 4 maj 2007 16:06
Dom äter mat från ytan åtminstone. Brukar inte vara problem att mata. Rör det sig så kollar dom om ätbart. Nu på sommaren är det bara att plocka spindlar och andra småkryp.. Ampullarier som är för stora för munnen måste funka tycker jag. Akvariet kan väl räcka iofs men ju större desto bättre, dom är ju aktiva.
Hade inte hört talas om tebomask. Men googlade lite och dom låter ju bra och enkla att hålla dessutom. Mumsar i sig en spindel på vattenytan. Nyfikna guppyn tittar på
#4 - 4 maj 2007 19:54
jag har tre klockgrodor o de rör inte nåt som är under vattnet eller som inte rör sig... alltså landlevande rörlíga foderdjur..:)
#5 - 5 maj 2007 10:22
Eriahl: Vad är det för fisk du har med grodan? Jag trodde inte att det fanns något de kunde gå med.

Tack för svaren, då blir det att testa någon ensktaka gång men förbereda sig på helt landlevande foder.

Ytterligare en lustig fråga. Bör de ha högt i tak, så att de kan hoppa utan att "slå i taket"?

Funderar på att försöka övertala sambon om ett 1x1m kar istället. Tror man skulle kunna få det riktigt snyggt. Låter bättre?

Det är svårt när man aldrig har sett ett djur i verkligheten, hade velat åka o besöka några grodor irl. :/
#6 - 5 maj 2007 15:30
Vattendelen är ca50L tror jag. Är botten 1x1m tror jag inte grodorna skulle bli ledsna sas. Bättre med stor bottenyta. Har haft lite olika fiskar dom på bilden är som sagt guppy. Kardinalfiskar, kopparbarber, pansarmalar, ett dvärguramipar och otocinclusar förmodligen glömt någon just nu har varit där i. Inte alla på en gång. Tror jag lagt in bild på hela eller så på annat forum. Men det är högt. Har varit lövgroda i det dessutom. Hyla cinerea men han tolererade inga andra lövgrodor. Förmodligen en hane. Klockgrodorna har varit alldeles uppe vid taket. Dom klättrar bra och pressar sig upp i hörnen med fötterna så får inte vara stora glipor upptill. Att fiskarterna varierat så beror på inbrottsproblem. Det står på ett av kontoren på jobbet. En gång roade dom sig med att kasta in en STOR blomkruka i det. Jättekul.... Innan vi fått i grodor som tur var men fisk gick i då.
#7 - 26 augusti 2007 16:19
Jag har förberett ett terrarium nu och tänker skaffa klockgrodor så fort min zoohandlare får hem några. Jag har även startat en odling med mjölmask. Har förstått att det räcker att mata varannan eller var tredje dag, men hur mycket matar man varje gång då? Det har jag inte hittat något om.... Tacksam för svar.
/Robert
#8 - 26 augusti 2007 17:29
Man kan mata varje dag ibland o ett par ggr i veckan ibland. Hur mycket märks när dom inte bryr sig om maten. Men variera maten med tex syrsor du köper på zooaffären och insekter mm på sommaren som du kan fånga. Syrsor kan du ha i kylskåpet innan ett tag så det blir mindre fart på dom. Äter dom inte så släpp tillbaka dom i burken du har dom i.
#9 - 27 augusti 2007 14:34
Tack för svaret:-)
Nu väntar jag bara på att zooaffären ska få in de små liven.
/Robert
#10 - 10 oktober 2007 12:03
Nu har jag haft grodorna ett tag. Odlingen av mjölmask jag startade gick åt fortare än väntat. Flera har blivit skalbaggar redan, och de som är kvar är väldigt små. Nu har jag varit och köpt nya mjölmaskar för att sätta ordentlig fart på den odlingen, köpte oxå några syrsor så det ska jag prova att mata med imorgon.

Har hört att kackerlackor är mycket lättare att odla än syrsor, är det någon som vet om även kackerlackor funkar som foder åt klockgrodor? Vill ju gärna vara "självförsörjande" med maten:-)
/Robert
#11 - 11 oktober 2007 00:05
Vet inte hur det är med att odla kackerlackor. Men syrsor är enkla att odla om man står ut med hanarnas skönsång. Sen finns ju maggots oxå på zooaffärer eller fiskeaffärer. Känns som att man ska skippa röda isf och ta naturliga vita. Kläcker du några får grodorna lite motion att jaga efter dom dessutom. Ha dom andra maggotarna i kylen så inte alla flugor kläcks på en gång
#12 - 23 oktober 2007 18:29
Fasen vad sugen man blir, var på gång ett tag att göra om ett kar till terarie efter att det spruckit i fogen, men fick aldrig tillbaka det från butiken som skulle laga det, fick istället tillbaks pengarna, så det blev aldrig av. Och nu har man skaffat större akvarium, så det blir ett projekt efter att man flyttat till större.

Skulle nån kunna lägga in en liten filmsnutt på matningen?
#13 - 23 oktober 2007 21:53
Inte klockgroda men kan mata dom såhär oxå om man vill. Är en lövgroda, Hyla cinerea som får en spindel. http://s110.photobucket.com/albums/n113/erihalt/?action=view&current=MVI_5117.flv
Bilagor:
#14 - 24 oktober 2007 08:59
Kunde inte se den. Vad är en flv fil?

Edit: Står att servern inte svarar, försöker igen lite senare.
#15 - 7 juni 2008 19:23
Hur går det nu då? Har grodorna lagt rom ännu eller så? Kanske de behöver en svalperiod/vinterdvala för att para sig och lägga ägg, har läst det nånstans....

Annons