klockgroda

#1 - 26 oktober 2004 16:15
hej jag köpte en klockgroda (bombina orientalis) som jag har i ett akvarium med typ en tredje del land. Men den vill inte gå i vattnet! Jag vet inte vad jag göra! Vattnet är ungefär 13cm djupt är det för djupt?

Trivs de bättre när de är två?
#2 - 26 oktober 2004 16:27
Hej!
Ja har själv bombina orientalis.
Va ja kommer ihåg så gick inte min heller i vattnet direkt e hela 13 cm??
lägg i nåra stenar o växter som dom kan sitta på me huvet ovanför vattenytan.
Dom trivs bättre när dom e 2 mina prata me varrandra låter som marsvin rätt gullit men irriterande på natten ne dom skriker.
Tobbe
#3 - 26 oktober 2004 18:00
Nån som vet hur man ser skillnad på kön?
#4 - 26 oktober 2004 18:18
honan ska vara rundare helt enkelt, svårt att se kanske men du bör få hjälp av zoo handlaren att se skillnbad.. fina krabater de där..=)
#5 - 31 oktober 2004 13:56
min groda vill inte gå i vattnet jag vet inte varför. jag har växter och stenar som den kan gå upp på i vattnet men den bara sitter på land hela tiden.jag har en salamander i vattnet också men dem brukar ligga på varandra och sola så det verkar inte vara några problem. nån som vet vad jag kan göra? jag har 24grader i vattnet (bytte till 26 igår jag vet inte om 24 är för kallt) vattnet är typ 15cm djupt.är det för djupt och är 24 grader för kallt?
#6 - 31 oktober 2004 13:57
föra meddelandet det är en klock groda jag har en hona
#7 - 13 november 2004 18:04
är det nödvändigt att dvala klockgrodor för att de ska para sig?
#8 - 14 november 2004 10:09
ja, det är vad jag har hört och läst...
#9 - 16 november 2004 12:03
hur ser man att klockgrodor är könsmogna
#10 - 16 november 2004 16:01
Jag har hört om någon teori om att hanen är "skrovligare" på ryggen och att honorna är slätare. Men då måste man nog ha något att jämför med. Men som sagt, jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat. Du får väl hålla koll på om dom parar sig :o)
#11 - 10 december 2004 18:20
min klockgroda är brun blir den grön när den blir större? Eller kommer den vara så hela tiden? i affären sa de att den blir grön men jag har haft den ganska länge nu och den är fortfarande brun. Men den är ändå ganska liten jämfört med min andra groda (som är grön).nånsom vet nåt?
#12 - 12 december 2004 12:21
För att avla klockgrodor krävs 2-4 månaders vintervila i ca 3-5 Grader C. det ökar fortplantningsberedskapen.

Under denna period får hannarna sk valkar på frambenen och då bör man byta ut vattnet och tillsätta ngt svalare ca 5 C grader.

13 cm kan vara ngt för djupt. ca 10 är nog bättre. annars vill de gärna sitta så att de har kroppen i vattnet men huvud och nacke ovanför ytan.. mycket gömställen och växter.

Jag har hört lite olika kälor ang deras färg. vissa påstår att den gröna färgen enbart förblir grön om de hålls i uvljus. Men själv var alltid mina grodor gröna oavsett om jag hade uv eller inte. MEn bra belysning tror jag är viktigt....
Fframavlade djur får dock mycket mörkare eller ljusare buk än röd.kan motverka detta med att ge bla vattenloppor, flodkräftor och tom paprika. har jag läst. hur det sista funkar är jag dock osäker på.
Mina framodlade har mycket mörkare nästan brun mage.
#13 - 12 december 2004 12:51
ska man alltså lägga in grodorna i kylskåpet eller ska akvariet ha den tempen? och hur får akvariet i såna fall den tempen?
#14 - 13 december 2004 11:58
. DEt kan man väl göra antar jag. men jag vet att jag har fått fram yngel av att bara byta till svalare vatten. Men vad vet jag. kanske de redan var ngt sånär gravid när jag fick dem???

Det borde annars finnas mer info på nätet om detta...:)
#15 - 13 december 2004 14:14
tro mig, har läst massa, skulle vara otroligt intressant o kul med små klockgrodor..

så du bytte bara till kallare vatten? under hur lång tid då? hur fick du vattnet att hålla sig kallt? många frågor nu.. [:)]
#16 - 13 december 2004 15:23
. ja. de är grymt söta när de är små, Jag födde upp mina på hoppstjärtar och bananflugor...

Annons