Klocka i plurret

#1 - 10 maj 2004 21:14
Är det någon här som vet om det är direkt skadligt för en slöjstjärt att ha en stål/guld klocka att simma kring?
#2 - 10 maj 2004 21:18
Hur menar du? En klocka som dekoration??? Vissa metaller är inte bra för akvariet(kan dom inte).

/Niklas
#3 - 10 maj 2004 21:25
Hej Niklas
Det är som dekoration det är tänkt. Klockan är en Breitling crosswind i guld och stål (d13355). Följ länk för bild: http://www.atlantictime.com/product_images/384-BR03.jpg
Någon annan som vet hurvida detta är en dum tanke eller ej?
#4 - 10 maj 2004 21:27
Verkar ju vara rätt dumt att sänka en klocka som kostar minst 10 tusen, om det är en äkta dvs, i plurret. Men du kanske har mega mycket pengar?
#5 - 10 maj 2004 21:28
Kan, kan man väl, men varför ?
Har man så gott om pengar att vill ge sin guldfisk en Breitling att leka har man FÖR mycket pengar.
#6 - 10 maj 2004 21:34
[:-142][:-140][:-142][:-142][:-142][:-142][:-142][:-142][:-142][:-142]
[:-140][:-140][:-140][:-142][:-140][:-140][:-140][:-140][:-140][:-140]

<b>COOLT</b>

Guld och rostfritt bör gå att ha utan problem i akvariet!
#7 - 10 maj 2004 21:54
Borde vara förbjudet att tillåta folk utan vare sig smak eller moral förfoga över stora belopp pengar.
Sån tur att Kawe bara driver med oss, annars skulle jag tycka synd om fisken snarare av den orsaken, att hon har en intellektuellt underlägsen husse, framför en statussymbol att bajsa på i all sin ovetskap.

#8 - 10 maj 2004 22:03
P.S genomtänkt ordspråk du valt Kawe! D.S
#9 - 10 maj 2004 22:51
Jaha
Jag har varit medlem i mindre än en timme och känner mig inte särskilt omtyckt. Jag är helt seriös i min fråga, Jag ser ingen anldning till att någon ska tro att jag bara driver. Jag är bara ute efter ett simpelt svar, det ligger inte i mitt intresse att starta någon diskussion (du får dock gärna förklara det där om att jag skulle sakna smak och moral puffbum). Jag är extremt klockintresserad och drar mig inte för att lägga en lite större summa pengar på en klocka så länge jag vet att jag kan få tillbka pengarna vid försäljning, inget kontigt alls. Och H.G, vad är det som är så dumt med att ha en klocka i ett akvarium, jag tycker det ser ganska fräckt ut. Anledningen till att jag undrar om det kan vara skadligt är för att min nemo har lämnat mig och jag vill veta om det kan ha med stålet eller guldet att görs. Tacksam för svar...
#10 - 10 maj 2004 23:41
Jag tror nog att fisken klarar det men med tanke på kemin i ett bra akvarievatten så tror jag att det blir en förlustaffär.. Klarar packningarna på klockan hur mycket som helst.? I magen på klockan finns det en hel del saker som skulle kunna dräpa fisk..
#11 - 10 maj 2004 23:49
Det är ju trots allt ett dykarur även om breitling själva vill kalla det för pilotklocka. Jag har väldigt svårt för att tänka mig att min klocka ine skulle kunna ligga på det tryck som akvariet levererar.
#12 - 10 maj 2004 23:56
Det är inte trycket som jag funderar på.. Brietling kan sin sak när det gäller det men kemin.. Jaja vad vet jag.. Vore det inte bättre att göra en sån där variant med dubbelglas som dom använder i skoaffärer, en liten låda med en goretexpjuck i och lite vatten framför.. bubbler och sånt...
#13 - 11 maj 2004 06:05
Kawe:
Nemos bortgång beror troligen på något annat.
Och du, bry dig inte om de som gnäller. Det blir nästan alltid ett antal osakliga svar om man ställer en fråga - Det är bara att blunda.
Har du svart sand också? Det finns något som kallas svart kvarts, det vore väl ge en snygg kontrastverkan.
#14 - 11 maj 2004 09:32
330ft, motsvarar väl ca 100 meter eller 10 atmosfärer, för att försäkringar och sånt ska gälla vid dykning så krävs att klockan är klassad till 20 atmosfärer dvs 200 meter eller mer. (lite off topic) Men jag skulle inte kalla den modellen just dykarur.
För övrigt var det en ball idé att lägga klockan i karet, varför inte skaffa en dykarklocka som visar temp och annat hehe.

---
Klockans spec: Breitling Crosswind Steel and 18kt Gold Watch. Selfwinding chronograph with 42.70mm steel and 18kt gold case, white dial, silver subdials, two-tone steel Pilot bracelet, water resistant to 330ft.
#15 - 11 maj 2004 09:49
Tror inte att det är några som helst problem ur metallsynpunkt, hur klockan klarar sig är en annan femma men det får någon annan ta... det kanske inte är läge att tillsätta salt i det dock...

Stål har jag i mitt stora akvarium i form av ett insugsgaller och har haft det så i ett år ungefär, har inte märkt av några negativa vattenvärden eller sjuka fiskar...
#16 - 11 maj 2004 13:28
Lägga en mekanisk, självuppdragande klocka för nästan 5.000$ i ett akvarium och förvänta sig att bli betraktad som seriös är inte seröst!
Att behandla en sådan klocka på det viset är smaklöst.
Apropå att mötas av magsura kommentarer, varför skulle man vara tvungen att säga ja och amen och hurra till allt som sägs och skrivs ?
Anser man att det är dumheter gränsande till perversiteter, har man då inte samma rätt som den som ställde frågan att säga vad man tycker?
#17 - 11 maj 2004 13:42
Ursprungligen skickat av Karon

Lägga en mekanisk, självuppdragande klocka för nästan 5.000$ i ett akvarium och förvänta sig att bli betraktad som seriös är inte seröst!

Att behandla en sådan klocka på det viset är smaklöst.

Apropå att mötas av magsura kommentarer, varför skulle man vara tvungen att säga ja och amen och hurra till allt som sägs och skrivs ?

Anser man att det är dumheter gränsande till perversiteter, har man då inte samma rätt som den som ställde frågan att säga vad man tycker?

På samma sätt som man inte ska pådyvla andra sin smak? (Och ja,, skulle pengarna finnas så skulle ett kar med khulii och sagda klocka vara ganska snyggt för att inte säga aningens uppkäftigt)[:-112]
#18 - 11 maj 2004 13:43
Jag har också svårt att ta den här tråden seriöst. Det verkar vara fel forum. Det finns ju humormania.

Jag hade nog gjort så här:

<b>Förslag A</b>. Satt klockan på handleden och visat upp den för guldfisken minst en gång dagligen - så får han ju glädje av den också - om han nu behöver veta tiden.

<b>Förslag B</b>. Investerat pengarna i något mer akvaristiskt projekt. Du kan få mycket akvarium för de pengarna - fast det är klart då blir det ju än mer fisk att köpa till - så där går kanske en klocka till åt...
#19 - 11 maj 2004 13:46
Ursprungligen skickat av Kawe

Jaha

Jag har varit medlem i mindre än en timme och känner mig inte särskilt omtyckt.

Just ja,, välkommen![8D]
#20 - 11 maj 2004 13:47
säg vad ni vill, men om jag hade råd så skulle jag nog kunna tänka mig att göra något liknande, men å andra sidan skulle det inte vara det första jag gjorde. Alla har rätt att säga vad de tycker, men för att det inte skall kunna missuppfattas ska meningen börjas med ett "Jag tycker..."(tror det står någonstanns i lagen, men jag är inte helt säker).

Hur vida det skulle kunna vara skadligt för fisken; nej, rostfritt stål och guld är inga problem. Och om klockan klarar det så är det bara att njuta av synen.
#21 - 11 maj 2004 13:52
Ni glömmer den ursprungliga frågan märker jag.
Alternativet är att ha i en Omega Seamaster eller en Rolex Submariner även den i guld och stål. Kruxet med dessa klockor är att dom har färgade dykarringar och jag har själv sett Seamaster klockor där färgen blivit utnött. Dessa är klockor som sitter på armen eller ligger i en låda, så varför inte göra något snyggt av dom. De nyss nämnda är säkert mer lämpliga som dykarur, men frågan är om dom är lämpliga i ett akvarium?
#22 - 11 maj 2004 14:31
Men även om guld och stål inte är skadligt för fiskarna kan det ju finnas andra saker på klockan som inte är så nyttiga. Jag själv har visserligen aldrig tillverkat några klockor, men väl fuskat litet i silversmide. Och från detta vet jag att det finns en hel del kemikalier i olika former som man använder t.ex. för att putsa och göra metallen blank. Även om du sköljt av klockan innan du lade den i vattnet kan det finnas rester kvar av diverse farliga ämnen som sitter t.ex. på klockarmbandet och som långsamt fälls ut i vattnet och förgiftar fisken. En del medel man använder när man putsar metaller är rätt feta, och sitter alltså kvar om man tvättar i vanligt vatten, För att få bort dem krävs det rejäla rengöringsmedel, men då kan det å andra sidan bli rester kvar av dem som inte heller är så nyttiga för fiskarna... Summan av det hela är att det är nog svårt att diska en klocka så noga att det helt garanterat inte sitter något ohälsosamt kvar inne i något litet hål på klockan.

En annan sida av saken är att oavsett vad man tycker om den här klockidén från början (inte riktigt min stil, men alla är olika...) kanske det inte är så snyggt i längden med en klocka i akvariet -- efter ett tag brukar allt man lägger ned i vattnet täckas av alger och beläggningar. Även om du inte har några stora algproblem kan det bli så att klockan ser rätt trist ut efter ett tag.

#23 - 11 maj 2004 14:35
Skicka mig de olika klockorna så testar jag i mina akvarier under några år.

/Jonas
#24 - 11 maj 2004 15:14
Tack millie (och alla andra som försökt hjälpa till), jag har faktiskt haft dom inne på puts för ca 2 månader sedan. Skönt att det finns några som bidrar till att hålla ämnena här seriösa. Jag har nog kommit fram till att jag antingen får hålla klockan isolerad eller skippa det helt å hållet, får se vad det blir.

/Kawe
#25 - 11 maj 2004 17:09
hallo.. varifrån får man sånna ideèr? aldrig hört nått liknade,
klocka i akvariet... =/
#26 - 11 maj 2004 17:17
En klocka slits av användande, att sitta på en arm dag efter dag - år efter år. Färgen lär inte lossna från klockan på grund av att ligga i ett sötvattensakvarium.
Jag tyckte om idén. Lite annorlunda från kokosnötsdiskussionerna.
Jag får väl släppa ner min Certina DS och titta hur det ser ut.
#27 - 11 maj 2004 17:18
hur stort akvarium har du(fattade det som du hade ett kar redan?) Att din förra fisk dog khar väl troligare med vattenvärden , sjukdom eller liknande att göra än med klockmetaller (om nu inte det var en kopia med okända metaller)
och klart som f-n att din idé om att lägga 5000 kronors klocka i vattnet (inte ens använda den) retar folk. TÄNK bara så många akvarier man kan skaffa för den pengen....
#28 - 11 maj 2004 17:24
Det verkar som att Kawe har fått svar på sin fråga, och kan istället därmed tycka att idén var "klockren" och possetiv kritik mår väll ingen dåligt av? men däremot tycker jag det är tråkigt att så många klagar på smak och ekonomisk inkomst, när frågan faktiskt gällde om en liten skål med vatten klarar av metallen och guldet.

För övrigt så håller jag helt med, att om man väl har en sådan klocka, så sitter den bättre i akvariumet än på handleden i dagens samhälle, där var person blir rånad. För övrigt så blir klockan häftigare i en skål eftersom skålen har en förstorings effekt, vilket gör att vattenskålen kanske är det bästa stället att förvara sina saker som man tycker om.
Frågan kanske är om fisken kan vara med klockan, och inte om klockan kan vara med fisken.
#29 - 11 maj 2004 17:46
Kawe: Du tillhör uppenbarligen likt mig den lilla skara svenskar som lever ett liv i bekvämlighet, ja rentav i lyx, trots en förfärande och avgjort orimlig kommunal-, stat-, och förmögenhetsskatt. Jag skulle dock vilja uppmärksamma dig på att din tankegång med en Breitling, må så vara att det inte är ett fabrikat som kan mäta sig med A Lange und Söhne eller Patek Phillipe, i ett akvarium är löjeväckande.

Av två orsaker. Tillåt mig kort redogöra för dem:

För det första: Jag bär en Breitling Wings Automatic till vardags och skulle aldrig kunna tänka mig att sänka ner ett sådant mekaniskt mästerverk, höjden av schweizisk ingenjörskonst, i något av mina akvarier. Att lägga ett sådant urverk i ett akvarium är nog att likna vid en hädelse. Det vore som att lägga en isbit i ett glas Laphroaig 30 yo...

För det andra: Det ger onekligen en glimt av dålig smak, den typ av smak som nyrika som ännu inte hunnit utveckla en diskret stil ofta dras med. Jag bär en Breitling, klär mig i Hugo Boss och kör en Lexus. Det är diskret. Det är stil. Det motsatta vore att bära en Rolex, köra en Mercedes S-Klasse och klä sig i Armani eller Savile Row.Det är indiskret och det alldeles avgjort smaklöst.

Slainte,
/Gud bevare Tsaren

#30 - 11 maj 2004 18:17
Muahahaha..... denna tråd blir tokigare och tokigare...

Ja du tsaren - Du är i en klass för dig du!!!

Inte så dumt med en bit is i Laphroaigen förresten.
Tänk ändå så bra det är att var och en får bestämma själv.
#31 - 11 maj 2004 18:34
hmmm... det är altså killar i 23-24-års åldern som har för mkt pengar att spendera? och just på klockor... Ja,ja... bara jag får lägga mina pengar på vad jag vill (off topic)
Fortfarande inget svar på akvariestorlek? Kör du med guldfiskskål så tycker jag att du borde investera i ett riktigt akvarium först. Djur bör inte reduceras till inredningsdetaljer...

Snmälla turbo; lägg din fiskinfo i din profil så signaturen blir kortare än en hel roman
#32 - 11 maj 2004 18:48
Hahahah Rolex Mercerdes, Armani smaklöst???!!!

Tur att vi har Tsaren som moderådgivare här på forumet...
Tycker för övrigt att tsarens inlägg passar lika bra här som
en paroonhaj i 50 L akvarium. MVH!
#33 - 11 maj 2004 19:43
Rostfritt och guld skadar inte fiskar, finns inga kemikalier i guld eller stål som skulle skada en männiksa, än mindre än fisk.
Klockan kan vara dekorativt och huruvida priset är vettigt för en dekoratopn till ett akvarie ska vi inte lägga oss i..
Tänk bara på de hutlösa priser de tar för stenar, stubbar, sand, dödskallar etc i billiga material. Vill man ha det ordentligt och saker som håller så ska man nog lägga pengar på det.
Klocka som klocka. Dekorationer som dekorationer.
#34 - 11 maj 2004 20:19
Ursprungligen skickat av Nemo77

Hahahah Rolex Mercerdes, Armani smaklöst???!!!

Tur att vi har Tsaren som moderådgivare här på forumet...

Tycker för övrigt att tsarens inlägg passar lika bra här som

en paroonhaj i 50 L akvarium. MVH!

[:-106]
#35 - 11 maj 2004 20:51
Jo jag ska tala om varför det är dumt att lägga en klocka för 5000$ i ett akvarie.

För det första så kan du göra ngt mycket mer värt för de pengarna, till exempel skaffa en gigantisk tank där du kan ha riktigt coola fiskar, du kan till och med anställa ngn som kommer och sköter det åt dig om du har de penga summorna.

För det andra tycker jag det är f** j**la snobbigt att inte inse att vanliga akvarister anser det som slöseri med pengar att dränka klockor som kostar med än vad de flesta tjänar på 3 månader.

För det tredje så tror jag att du är ute efter att skryta om att du HAR nog med pengar så du just kan sänka en klocka för 5000$. Det är f ö också så snobbigt och överklass så jag håller på och spyr.

Och kom inte med massa sk** om att "Vad jag väljer att lägga pengar på är inte ditt problem". Det är just det de är. Om alla som funderade i dina banor skulle skänka pengar till välgörenhet eller kunde bidra till att förbättra statens finanser skulle Sverige/världen bli en bättre plats för ALLA. Men du vill väl bara ha ett flashing akvarium som du kan flexa med när dina öferklass kompisar kommer över på "bjudning"

*Går och spyr vid tanken på människor som har behov att hävda sig gentemot andra pga av att de har pengar i överflöd*

Ps. Bryr mig inte om vad ni tycker om mina åsikter, har träffat nog med äckliga överklass människor för att de inte ska räknas som fördom,ar ds.
#36 - 11 maj 2004 20:57
Guld kan vara farligt för människan, får man örhängen av guld när man tar hål i öronen finns det en liten risk att man blir allergisk mot guld. Vet inte hur mycket guld som finns på klockan, men tänk på att den är i konstant kontakt med vattnet.

Det finns olika sorters rostfritt stål, med olika mängder nickel. Kirugiskt stål innehåller väldigt lite nickel, vet inte hur mycket nickel det släpper ut per kroppsvikt, men det är ju tillräckligt lite för att vara i stort sett ofarligt, tror inte att man använder sådant stål till klockor, dvs risk för nickelallergi hos firrarna.

Titan däremot är totalt ofarligt (för kroppen iaf), och det lär stå emot vattnets urlakande effekt duktigt effektivt. Kör på det, om du vill ha en klocka i vattnet.
#37 - 11 maj 2004 21:33
Tycker att det finns en stor poäng i vad H.G säger, om än lite onyanserad.

Det är helt ok att ha en massa pengar och för all del att tjäna bra, men det för samtidigt med sig ett visst ansvar. Att skaffa en klocka för så mycket pengar och hålla i ett akvarum till en liten sketen fisk skvallrar om okunskap och nonchalans. Den sortens menlös lyxkomsumtion är så förkastlig att jag blir arg bara jag tänker på det. Det är arrogant och korkat. Jag tycker definitivt inte det e OK att köpa vad som helst och nyttje det hur som helst bara för att man kan, inte när omvärlden ser ut som den gör. Och detta retar mig och förhoppningsvis andra nått erhört. När samma pengar skulle kunna förpassa hur många barn som helt till en fullgod skolgång runt om i världen.

Vad du med alla dina pengar borde gör istället är att köpa dig en resa och ge dig ut i världen och se hur fan den ser ut, och då menar jag till Tex, Nepal, Uganda, Sudan, Palestina eller vilket land som helst där rådande förhållande på vissa håll är helt omänskliga.

Sedan kan du sitta och tycka att det inte e ditt fel och du inte skall behöva ge dina pengar till välgörenhet eller annat, och att du minsann skall få köpa vad du vill för dem. Visst det e sant, jag ger inte heller pengar till välgörehet och jag har skall inte behöva ha dåligt samvete för att jag köper en platta elle nya skor. Men till skillnade från dig har jag insikt nog att veta var gränsen går, för vad som är snuskig och omorlaisk hantering av kapital och vad som är normal konsumtion. Jag skiter i om du köper en dyr klocka för dina pengar eller bär exklisiva kläder, men därifrån till att ha klockan i en fisktank eller att använda de dyra kläderna som toapapper då har man i allra högsta grad gått över den gränsen.

Jag har sett misär så jag vet vad jag pratar om. Det e inte dina pengar som äcklar mig, det är din okunskap, ditt förhållningssätt och din hantering av desamma som gör att de borde låsas in tills du mognat i kapp ditt bankkonto.

Men hey, det e bara vad jag anser.
#38 - 11 maj 2004 22:25
Tja tja morellen, mitt akvarium är på 275 liter. Till H.G och puffbum an jag säga att jag förstå att ni tänker som ni gör, med all rätt då ni tydligen har ett facit på vad som är snyggt och på vad som är smaklöst.
Till Slainte/Gud bevare Tsaren: Jag tycker personligen att min breitling är aningen pråligare än min rolex trots att rolexen är en klocka med diamanturtavla och kostar 30 000 mer, Jag har rolexen som vardgslocka och en speedmaster och crosswinden som lite finare klocka, Seamastern är annu inplastad och oanvänd. Min audemars piguet och min IWC ligger i bankfack då dom inte går att fösärkra, och där kommer dom ligga till dess att jag bytt försäkringsbolag.

Jo en sak till Puffbum, det där med att jag borde låsas in tills dess att jag vill skänka mina pengar till dom som behöver dom mer, det va inte helt genomtänkt, eller hur? Annars kan du skicka ditt förslag till :

Statsrådet Thomas Bodström
Justitiedepartentet
SE-103 33 STOCKHOLM

Om det är något ytterligare ni funderar över kan ni väl bara maila mig istället, jag är helt övertygade om att ni skulle tycka att jag är revlig prick om vi skulle råka hamna på samma fik med gemensamma vänner.
Jag har fått svar på min fråga och är nöjd. Vill ni fortsätta så visst kan vi det, men det leder nog inte någon stans. Det här var den första fråga jag ställde här i forumet och det i samband med mitt första besök här på zoopet, vet inte om det var värt att uppröra så många känslor (hoppas värkligen inte att du ska spy H.G), ska nog ringa mitt zoo i fortsättningen om jag undrar något.

Får inte glömma, tack för välkomnandet jolon.

Testa att hålla er till ämnet i fortsättningen, för detta har verkligen spårat ur.
#39 - 11 maj 2004 22:58
Läsförståelse min käre Kawe, läsförståelse.

Inte du, dina pengar borde låsas in.
Och jag har aldrig påstått att du skall skänka bort dina pengar. Själv tror jag inte på välgörenhet genom allmosor, jag tror på medvetenhet. Nått man uppenbarligen lider brist på vid nedsänking av en klocka i ett akvarium.

Jag betvivlar inte att du skulle vara trevlig, bara aningslös och naiv.
#40 - 11 maj 2004 23:32
Ok, Missade det sista. Hänvisar dock till samma adress.
Jag känner verkligen att du överragerar. Är det för att det är en ganska dyr klocka eller därför att det är en klocka du tycker jg är knäpp. Som jag skrev tidigare, om jag inte har den på armen varför ska jag då inte göra något kreativt av den?
Jag har bra koll på pengars värde, jag är inte särskilt välbärgad utan har ett intresse som utesluter lågkvalitativa urverk. För mig är mina klockor en investering. Min första klocka köpte jag när jag var 17 oh sålde när jag var 20, jag betalade 6000 mindre än den som köpte den av mig, inte på en enda klocka har jag gjort förlust affär. Det gäller bara att hitta rätt köpare.
#41 - 11 maj 2004 23:48
Jag tycker det är jättegulligt att alla tagit Kawes marknadsföring för sig själv till sina hjärtan. Med tanke på hans stora enagemang för meningslösa forumsinlägg sent på nätterna i kombination med en retorisk förmåga (och framför allt ett stort fiskintresse, som framgår med all tydlighet av hans inlägg), är jag säker på att han snart kommer bli en mycket erkänd och omtyckt medlem.

Finns det dessutom en flicka som läser dessa inlägg, som imponeras av klockor (för visst handlar diskussionen om flickor och inte om fiskar?) så önskar jag Kawe lycka till med sitt första förhållande.

Hoppas ni tar emot mig som medlem med lika öppna armar som ni gjorde med Kawe, även om min entre är långt ifrån lika storstilad.

Kram på er! ;)
#42 - 12 maj 2004 00:10
Jag tycker fiskarhatt verkar vara en skön kille. Vet du att jag har en flicka sedan 2 år tillbaka och hon är mer än trött på mitt tjat om klockor. Tror att det hade varit ett säkrare kort att satsa på en fancy ride istället... den syns mycket mer. En klocka är bara för en själv och kanske nån annan snubbe som kan sina klockor.

Välkommen till forumet fiskarhatt
#43 - 12 maj 2004 00:21
Tack! Ser fram emot nästa intressanta inlägg med urspårningspotential. ;) Hälsa din flickvän, hon borde sakna ditt sällskap i den tomma sängen.

Ps. Om någon vill skänka klockor, bilar, fiskar eller kärlek tar jag tacksamt emot.
#44 - 12 maj 2004 05:45
Alla ämnen på Zoopet riskerar faktiskt att spåra ur!

Testa skriva något om att ha fisk i guldfiskskålar eller om hur ni avlivar fisk.

Reaktionerna blir många och olika. Men trots allt detta så finns här ett antal kompetenta människor som delar med sig av mycket information och erfarenheter. Var och en får sålla efter egen förmåga.
#45 - 12 maj 2004 06:12
Tyckte den här tråden livade upp lite.

Hursomhelst:

Varmt välkommna Kawe och Fiskarhatt
#46 - 12 maj 2004 06:13
Otroligt att alla kan bli så upprörda av att en kille vill ha en klocka i sitt akvarium. :-)

/cobol
#47 - 12 maj 2004 08:39
Tack Gustav

Visst är det här lite kul, det kan man ju inte förneka. Men låt oss hoppas att jag även i fortsättningen kan få min frågor besvarade innan tråden spårar ur.
#48 - 12 maj 2004 08:56
Way to go fiskarhatt! Bra inlägg.

Men Kawe, lägg du i din klocka, skulle fiskarna dö så har du ju råd att köpa nya. För visst har du akvarie bara som en trevlig accessoar till dina övriga prylar?
#49 - 12 maj 2004 10:05
Men man blir ju så ledsen när dom små liven går bort, tror nog inte jag kommer att ha i nån klocka igen utan isolering.
#50 - 12 maj 2004 10:28
Stoppa in Rolex! oh yeah! En klock i akvarium bör väl inte göra nån skada skulle jag tro.. finns hur många båtar som helst som ligger på botten av havet, inte dör fiskarna där! fiskar trivs där :D
#51 - 12 maj 2004 11:14
Jag skulle lägga i klockan, kolla vattenvärdena och SEN lägga i fisk, för om värdena är ok så borde fisken klara det, right? Fast klockan måste nog få ligga i en eller två veckor innan du kollar vattnets värden, så att du är säker på att det inte blir någon större skillnad... Och fortsätt att hålla koll på vattenvärdena så de inte sticker iväg :)
Lycka till!
#52 - 12 maj 2004 11:39
Måste ju säga att jag ser verkligen skönheten i att stoppa ner en prålig klocka, såg framför mig en guldfiskskål med en "öppen" klocka i (ni vet så att hålet för armen är öppet).. Där snackar vi en fin heminredningsgrej.. Sen att jag själv mer är inne på att göra naturliga miljöer för firrarna är en helt annan sak..

Go Kawe, å välkommen ;)
#53 - 12 maj 2004 12:04
Välkommen till forumet Kawe. Jag ser att du blivit varmt mottagen av forumets kommunist-maffia.

En klocka i rostfritt och guld ger inga effekter i ett akvarium där vattenbyten sköts med täta och jämna intervaller. Dock är det i mina ögon i samma klass som att ha piratskepp eller skelett i karet.
#54 - 12 maj 2004 12:08
Antar att det är mig du referare till som kommunistmaffia. Sitter just nu med en CCCP tröja på mig och lyssnar på Bengt Zändh och Finn Zetterholms hemkörda visor. Fina grejor serru.

#55 - 12 maj 2004 12:14
Tack tack för tipsen. Men vad är det för tester man ska ta black 666? Jag kan försöka få upp en bild på hur dedt ser ut i mitt lilla akvarium med bara växt för dom som vill se, vågar inte stoppa ner det bland fiskar.

Tack vargen.
#56 - 12 maj 2004 12:17
Helt hlart är Kawe för lågt beskattad, alldeles för lågt.
Om det nu är rena pengar.
Om dom nu finns.
Eller kanske han är kriminell, eller ett troll.
#57 - 12 maj 2004 12:29
Vad många inte förstår med beskattning är att pengarna inte förvinner i tomma intet.
Hört talas om skolor, sjukvård (även om den privatiseras i allt högre grad, att hälsovård skall vara en affärsidé är ju helt sjukt) För egen del betalar jag gärna ett par spänn till av mina pengar i skatt och går gratis till tandläkare, åker gratis komunaltrafik mm.

Det handlar om solidaritet gentemot sina medmänniskor. Det sociala förfallet som sverige genomlider är tecken på ett sjukt samhälle.
sedan köper vi oss ett gott samvet genom att betala för ett fadderbarn nånstans i ett fattigt land. Modern form av förtryck säger jag.
#58 - 12 maj 2004 12:34
Givetvis är Kawe ett troll. Ett ganska originellt och smått roligt sådant som gett upphov till en komisk diskussion.
#59 - 12 maj 2004 12:37
Hej Karon, Varför tror du något sådant.
Jag håller med det du säger puffbum, Det vore trevligt att bara kunna sätta sig på en tunnelbana när man känner för det utan att behöva trängas i spärrar eller se till att ha växelpengar på sig.
#60 - 12 maj 2004 14:08
Vi lever i ett liberaliskt samhälle, där den som har en bra affärsidé möter framgång, på så sätt så drivs samhället och utvecklingen frammåt. Om en person med högre inkomst än en själv har känat pengarna lagligt, och man tycker det är fel, klaga inte på den personen, ifrågasätt istället samhället.

För övrigt tycker jag det är ett stort skämt att gämföra Kawe's klockinvesteringar med att köpa massor av akvarium. Själv har jag aldrig tyckt om fundamentalister, och att tycka att köpa massor av akvarium för flera tusen är mer slöseri med pengar än att köpa massor av klockor är endast fanatiskt. För en utestående person är det precis lika mycket slöseri med pengar, men man måste ju acceptera att en större del av befolkningen har någon hobby.
Kort sagt;
hobbies kostar pengar.
För att ändra världens levnadstandard, måste samhället ändras, inte enstaka kapitalister.

Gällande akvarister:
Ju större plånbok man har, (antagligen) ju mer kostar akvariumet/fiskarna om man verkligen brinner för det. Jag klagar inte på folk med större kapital som har råd med finare fiskar, de förtjänar det i vårt liberala samhälle.
#61 - 12 maj 2004 14:45
Då har jag lånat lite utrymme på ett webhotell om det är någon som vill titta på hur det kan se ut, Jag tycker iaf det är snyggt.

http://www.angelfire.com/bug/kawe/
#62 - 12 maj 2004 14:58
Kan hålla med dig till viss del turbo, det e Ok att tjäna pengar.
Och det är inte en individs fel att saker och ting inte funkar som det borde.

Men uttrycket förtjäna är väldigt konstig här, vadå förtjäna, så kan man väl inte säga!? Skulle en barnsoldat i afrika som nekas skolgång efter sitt fritagande pga ekonomisk tillkortakommande och därmed ingen möjlighet till utbildning mot ett OK avlönat jobb förtjäna den situationen.
man kan förlika sig med faktum att han/hon kan inte köpa vissa sakar, som mat och kläder för att han inte har jobb och skal inte personligen ha dåligt samvete för det, men inte fan FÖRTJÄNAR han/hon att det är så för det.

Köp vad du vill "for all I care" men var medveten om vilka olika positioner vi fakiskt besitter, och det är inte för att vi förtjänar det. Poängen är att alla skall ges likvärdiga möjligheter och där är vi inte på långt när, och kommer aldrig heller att hamna i kapitalismens namn.

#63 - 12 maj 2004 15:08
Ganska kul att se vad det är som alla olika slags akvarister vill stoppa ner som dekoration till sin/sina fenförsedda vänner.
[:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128][:-128]
Så länge som föremålet, vad det än nu månde vara, dyrt, billigt, plastmaterial, äkta guld, trä, sten eller vad det nu kan vara, inte avger några farliga kemiska ämnen som förgiftar vattnet på någe sätt.
Om man nu har klockor som hobby att samla på, eller plstinklädda idolbilder, eller underligt formade och i naturen gratis plockade stenar...det är väl upp till var och en ??

Själv så spånar jag förtvivlat på hur i hela friden jag skall kunna kombinera min akvaristiska hobby med kolonilottsdonandet.
Det finns ju ingen el vid kolonilotten så en guldfiskdamm utan pump är redan struket på listan.
Kolonilotten på 300 kvm är marginellt för stor för att ens trycka ner i 250 liters-karet, men endast marginellt som sagt var.
En annan idé var ju att sätta ett helhögt tjockt glasstaket runt hela tomten, men si det hade visst koloniföreningens styrelse åsikter om det hela. Kan ni förstå ??
Sen så hade sambom sina egna funderingar om det hela att han trodde att risken för övervattnade grönsaker då skulle bli akut överhängande !!
[;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)]

Jag har då aldrig sett ett kar med en klocka som dekoration i, men däremot offentliga akvarier i caféer och så, där det både legat cigarettfimpar och annat i, och de fiskarna såg garanterat inte lyckliga ut, rent av halvdöda faktiskt.

Och egentligen, om man nu har en liten guldfisk, vad passar bättre till denna lilla simmande "guldklimp" än då ett ur av äkta vara ??
Inte för att fisken nånsin kommer att bry sig, vare sig om tiden eller dekorationen i sig.

Välkommen till Zoopet Kawe.
#64 - 12 maj 2004 15:30
Kawe: Har du en Audemars Piguet ? Det var verkligen som tusan. Det råkar inte vara någon av deras La Grande Complication ? Jag har hört att det ska finnas en eller möjligtvis två i Sverige men de män och kvinnor som äger en Audemars Piguet LGC gör inget väsen av sig varför ingen vet säkert. Det kan man förstå. Klockorna är ju ovärderliga.

Fantastiska saker. Jag förstår att du vill ha din Audemars Piguet försäkrad.

Bästa hälsningar,

/Gud bevare Tsaren
#65 - 12 maj 2004 15:40
snobbar som jobbar.[:-14]
#66 - 12 maj 2004 15:48
Tack Mogwai
Palestinaklädda idolbilder[:-17], varför tänkte inte jag å det[:)]
Gud bevare tsaren: nu ha d nog blandat ihop dom, det är IWC som gör LGC och inte AP. Min Ap är en royal oak och min IWC är en GST.
#67 - 12 maj 2004 15:55
Outsider: Lägg ner.
#68 - 12 maj 2004 16:43
Puffbum, jag tror inte vi två tycker så olika egentligen, självklart ser världen förjävlig ut just nu, se bara på alla företag som utnyttjar billig arbetskraft i andra länder, istället för att ge dem riktigt betalt. Eu är ett steg närmare en världsunion, där åtminstone alla europeiska länderna så småningom kommer få samma levnadstandard och lika betalt. Jag hoppas och vill att det så småning om blir en världsunion där alla har samma rättigheter och inga människor i fattiga länder ska bli nervärderade. Detta är givetvis en lång process och jag tror inte man kan lösa t.ex korruptionen i dessa länder över en natt.
Men låt oss hoppas, att vi en vacker dag lever gämnlikt i hela världen då företag inte skulle käna på att flytta produktioner utomlands.

Föresten så stimmar mina neon- och kardinaltetror fint tack vare en kampfisk som håller dem i schack! mycket snyggt.
(ville bara säga detta, eftersom vi är i ett fiskforum)
#69 - 12 maj 2004 17:11
GbT;Jag lägger ner direkt[:)]ordet minns fick just nu en ny innebörd för mig,nostalgi,nu börjar jag känna mig lite halvgammal,suck[:-28][:-118].
Kawe;Jag tror med all säkerhet att du är en trevlig kille som du säger och jag gillar dig redan.[:D]
Välkommen till forumet,du behövs här du också, lika mycket som alla andra.
MVH Jörgen
#70 - 12 maj 2004 17:35
Tack Jörgen, det var trevligt

Turbo: Vad har kampfisken för inverkan på kardinaltetrans beetende? Jag hade tänkt köpa 100 st kardinaltetror kanske i omgångar (vi får se), nån silverhaj, skäggnosmal och/eller spadmal och nån groda och ändå lite ciklider till. Jag skulle också vilja lägga ner en Nubilaciklid, är det någon som har några erfarenheter från denna fisk? Om det finns någon soom tror detta är för mycket för mitt akvarium så tala gärna om det för mig, jag är ju trots allt ny på det här.

Mitt akvarium mäter 110*50*50=275L

Jag läser i zoopets fiskarkiv att silverhajar helst ska hållas i stim om minst 10, Stämmer verkligen detta? Vad skulle det få för konekvenser att hålla endast 2-3st ihop?
#71 - 12 maj 2004 17:54
Kawe:

Jag har just nu yngel ifrån Nubila ciklider i en 100L burk, yngeln är säkert inte mer än kanske 1-2 cm stora (om det) och de har lyckats dödad varenda tetra som fanns där i )viss3erligen var de bara 6 tetror) , så kombinationen Nubila och Tetra är nog inte så lyckad (plus att de vill ha olika vattenvärden).

Silverhaj är en väldigt "nervös" fisk somtrivs bäst när den omges av flera av sin egen art, det gör den helt enkelt mindre nervös.
#72 - 12 maj 2004 18:03
Ok tack för hjälpen
Vad ska man ha för fiskar ihop med tetror tycker du? Jag vill ha ett par större fiskar iaf, uppemot 30 cm. Sen är alla tips på vad man kan ha i i övrigt välkoma.
Men du tror alltså att det är ok att ha 100st tetror ihop med ett gäng silverhajar?

Sen kan jag passa på att fråga om det är "bättre" att ha neon än kardinaltetror, har hört att den senare är lite lurig att tillfredsställa.
#73 - 12 maj 2004 18:10
Om du vill ha en 30 cm fisk så behöver du ett större kar än 275 liter...

Visst går det att ha tetror ihop med silverhajar.

Personligen skulle jag kört på en större tetra , scalarer och nån corydoras, dvs ett fartfullt "community" akvarium.
#74 - 12 maj 2004 18:18
Köp rejält stora fiskar. Det vore fräckt att se om fiskarna kan käka upp klockan. vore udda med en extremt dyr klocka i magen på en fisk som simmar runt i ett akvarium, eller hur ;-)
#75 - 12 maj 2004 18:35
Jag tycker att du skall satsa på kardinaltetra,ett stort stim av denna underbara lilla fisk vill jag varmt rekomendera,låt vattnet mogna ordentligt och koppa in dom sakta och försiktigt då brukar det inte vara några problem.
lycka till.
MVH Jörgen
#76 - 12 maj 2004 19:01
jag personligen, gillar mer neontetror. i vilket fall som helst, så behöver man en fisk som ger tetrorna ett hot, detta gör att de simmar fint i ett tätt stim, för att de ska känna sig trygga. om du bara har fredliga fiskar, så kommer tetrorna sprida ut sig och mest stå stilla.
Många känner till att skalarer ska kunna få tetrorna i stim, eftersom skalarer äter tetror till frukost, men jag har märkt att min kampfisk som egentligen inte utger något hot, eftersom den är mycket långsammare än mina tetror, faktiskt får tetrorna att hålla tätformation och jagas runt i akvariumet.

Om jag skulle vara du kawe, så skulle jag köpa små skalarer i varje fall, kampfisken skulle käka upp din slöjstjärts fenor i vilket fall som helst och om du köper små skalarer kommer de inte äta upp neon/kardinal tetrorna. När skalarerna väll vuxit sig stora för att äta de små tetrorna, gör de det inte i alla fall, eftersom de vuxit ihop och blivit vana med att bara äta vanligt foder.

Du som gillar design och kanske något orginellt akvarium, så skulle jag nog främst välja en blanding mellan olika tetror som stimmar tillsammans, tetror av olika raser stimmar faktiskt gärna tillsammans. Hitta en fin färgmatchning av tetror och kolla om de stimmar ihop, så blir det nog fint.

som ett sista tips, :D, stoppa inte i alla fiskarna på en gång, några i taget som succesivt bajsar ner akvariumet tills det blir en biologisk balans så fyller du på allt efter som.

någon som ser skillnad på pakistanbotia hanar och honor? (kolla min tråd på Karpliknande fiskar)
#77 - 12 maj 2004 20:12
Super tack för tipsen.
Turbo: tror du att det blir på samma sätt om jag köper en diskus och låter den växa upp tilsammans med tetrorna och foder. kommer även denna fisk att låta bli att äta upp tetrorna? Vad tror du?
Finns det andra ciklider som inte utgör något hot mot tetrorna?
#78 - 12 maj 2004 20:37
Coolt att ha en klocka i akvariet!
#79 - 12 maj 2004 20:37
Måste tillägga att den blir algig med tiden..
#80 - 12 maj 2004 21:18
Om klockan blir algig är det bara att slänga den och köpa en ny. Det brukar jag göra med mina kläder. Så jobbigt att tvätta, bättre att slänga dem och köpa nytt. Men så är ju jag mycket rik också och har råd med sån lyx ;-)
#81 - 12 maj 2004 22:35
Jag påminner er återigen, den som har en algig klocka eller en sportbil med smutsiga golvmattor, ge den till mig.
#82 - 13 maj 2004 17:48
jag har faktiskt ingen erfarenhet av diskusar, men fråga i något av ciklidforumen, de kan sånt.
#83 - 13 maj 2004 19:04
jag har visseligen en sport bil med skitiga mattor men skulle inte ge bort den till nån . kom in sent i den här tråden men tycker att det är mycket snack . vill kawe ha en klocka i karet (ok) vad mer, han frågade om det var skadligt för fisken inte om det störde någon annan . MVH micke
#84 - 14 maj 2004 20:26
De skulle va ganska coolt å ha en algig klocka på armen..
va kul å se minen på kostymgubben som skakade den handen!!.. hohoho!

jag tror det skulle se snyggare ut med ett riktigt fickur. ett sånt där med lock och kedja. skulle vara snygg brytning mot ett annars naturligt inrett kar med en massa växter. o självklart måste man kunna se sekundvisaren..skulle nästan bli lite surrealistisk känsla..kanske funkar som installationskonstverk! fasen, det vore nåt nytt!
#85 - 14 maj 2004 21:05
Det vore häftigt med ett fickur, mitt är dock inte batteridrivet så det skulle inte ticka särkilt länge. Men jag håller med om att det vore jävligt tufft<font face="Andale Mono"></font id="Andale Mono">
#86 - 15 maj 2004 22:37
Jag skulle inte lägga ner en klocka i mitt akvarie pga att jag vill ha inredningen så naturlig som möjligt.
Men vill Kawe ha en klocka i akvariet så låt honom ha det.
Jag förstår mig inte på er som retar er på att han har dyra klockor.
Nu vet jag ju inte hur "tät" Kawe är men även en vanlig knegare kan köpa en Breitling, han får bara försaka ngt annat.
Retar ni er på ngn som har köpt en ny bil också?
Jag ligger antagligen illa till hos er då jag brukar bli tämligen fanatisk med dom intressena som jag får.
Sen kan det gälla akvarier eller bilar eller cyklar eller maltwhisky (Laphroaig är inte helt fel)[:-64]

#87 - 16 maj 2004 09:45
Om klockan kostar 5.000 så sälj den och köp ett till akvaire??
#88 - 16 maj 2004 10:46
Hej akvarie_master
Klackan kostar inte 5000 och jag vil inte ha ett till, eventuellt startar jag mitt terrarium å köper nån gecko, men jag tror inte att jag behöver sälja någon av mina klockor för det.
#89 - 16 maj 2004 18:05
ok...
#90 - 18 maj 2004 19:50
Kawe ska väl få ha klocka i akvariet om HAN vill!
Vissa är rika andra inte. Pungt slut.
#91 - 18 maj 2004 19:54
"Vissa är rika andra inte. Punkt slut."

ingen punkt där. utan politik... och vi är avundsjuka och röstar på vänsterpartiet, så att ingen kan vara rik och alla få det halvtaskigt. "Efter revolutionen ska ingen jävel ha varmvatten" :-)
#92 - 18 maj 2004 20:23
Måste bara ta tilfället i akt att utmärka min förvåning av att
Kawe ens frågade om det GICK med en klocka i akvariet !
DET är ganska så ovanligt att adeln faktiskt frågar bönder om något!
Kawe till eder säger jag följande:
Vill NI ha en klocka i Ert akvarium så varsågod
Men då skulle jag råda Er att Ni pratar med någon av tillverkarna av denna klocka för att få reda på om/hur den fäller i vatten
Kan kanske betraktas som ett avancerat kapitel men jag litar på att har Ni råd att lägga Er klocka i akvariumet så har Ni nog råd att ta kontakt med dess tillverkare!
#93 - 18 maj 2004 20:29
Bjurstrom, prata inte om saker du inte har ngn som helst aning om. Jag, som är socialist (eller kommunist svin kanske du skulle säga), skulle kunna lägga min röst på vänsterpartiet, men knappast för att alla ska få det lika "dåligt".

Jag lever idag mycket gott, långt över medel svensson, men ändå kan jag tycka att det socialismen står för är rätt. Är jag dum som inte inser att jag tjänar mer på att rösta blått och behålla mina pengar och låta alla andra klarar sig själva? Nej, jag är varken dum eller inte inser att jag förvisso skulle tjäna på att göra så, men ändå inte.

Jag tycker inte att det är rättvist att vissa ska kunna, som ngn sa tidigare, torka sig med lyx kläder, eller som i detta fall sänka klockor för 5000$(vet inte vem det var som drog upp den prisuppgiften, men den har ju inte blivit tillbakavisad vad jag sett, så priset är knappast mindre). Ett samhälle ska vara en plats där ALLA!!!!!!!!!!! har rätt till precis lika BRA! skjukvård, utbildning osv. Det ska inte vara en penga fråga vilka förutsättningar man får.

Men du kan ju få gå runt med dina tankar om "socialister", som faktiskt inte är socialister, utan just det du sa. Avundsjuka människor som inte unnar ngn att ha det bättre, vilket de flesta socialister gör.

JAg bryr mig som sagt inte om min granne har en porsche, jag tycker bara inte att han behöver ha 1000 oanvända porschar i garaget medan det finns personer som inte har ngn bostad...
#94 - 18 maj 2004 20:34
<b><font size="6">JANTE</font id="size6"></b>
Kan vi släppa fattiga och rika diskussionen? Det har inte så mycket med Kawes ursprungliga fråga att göra!
Starta en ideologisk diskussion under övrigt. (det kan ju bli action)
#95 - 18 maj 2004 20:53
Ursprungligen skickat av Do`h

Måste bara ta tilfället i akt att utmärka min förvåning av att

Kawe ens frågade om det GICK med en klocka i akvariet !

DET är ganska så ovanligt att adeln faktiskt frågar bönder om något!

Kawe till eder säger jag följande:

Vill NI ha en klocka i Ert akvarium så varsågod

Men då skulle jag råda Er att Ni pratar med någon av tillverkarna av denna klocka för att få reda på om/hur den fäller i vatten

Kan kanske betraktas som ett avancerat kapitel men jag litar på att har Ni råd att lägga Er klocka i akvariumet så har Ni nog råd att ta kontakt med dess tillverkare!

Kan börja med att beklaga din taksiga läsförståelse, ingenting i min fråga hade med min klockas kvalité att göra. Kan åter uppmårksamma dig på frågan som löd:
"Är det någon här som vet om det är direkt skadligt för en slöjstjärt att ha en stål/guld klocka att simma kring?"
Alltså vänder jag mig till de som kan fiskar och INTE till de som kan klockor. Har du ytterligare frågor på detta är du välkommen att maila mig.
#96 - 18 maj 2004 20:56
H.G. Jag tror du missade smileyn på slutet. Det jag skrev var halvt på allvar, halvt på skämt.
Men koll på politik har jag, alltför mycket tyvärr (fast här är inte rätt plats för en diskussion om sånt). Fast kan inte låta bli att ge dig ett litet provocerande svar (halvt på skämt, halvt på allvar igen).
Givetvis vill socialister att alla ska få det bra. Problemet är bara att det inte räcker att vilja väl. Resultatet blir ju som bekant att alla får det dåligt... Ungefär som med akvarier. Nybörjarakvarister vill att deras fiskar ska få det bra, men de gör allt fel och massor av fisk stryker med innan de lär sig hur man sköter ett akvarium (samhälle) på ett sätt som ger önskade resultat ;-)

ps
överkurs. akvaristisk planekonomi och den överlägsna akvaristiska marknadsekonomin, hehe.
Att lägga upp en årsplan exakt hur akvariet ska skötas funkade aldrig riktigt. Det kraschade förr eller senare pga oförutsedda händelser, fyrkantig byråkrati och förutbestämda regler som inte riktigt stämde med verkligheten (För att inte tala om hur jobbigt det var när Partiet bestämt att endast en sorts fiskpellets får säljas, ransonering och 3 timmar kö i kassan på akvariebutiken). När akvaristen däremot övergick till att anpassa skötseln löpande efter fiskarnas behov, inte litade helt på sin akvariebibel, lärde sig av egen erfarenhet osv gick det mycket bättre ;-)
ds
#97 - 18 maj 2004 21:00
?
du får nog lov att läsa mitt inlägg en gång till ..det är ju inte så att klockan tar nån direkt skada av att vara i vatten som du har pekat på redan ..
MEN det var ju inte vad jag syftade på heller !
fiskarna tar ju DEFINITIVT skada OM det är så att klockan släpper något giftigt det borde du ju kunna räkna ut själv ..så frågan Borde ju verkligen vara OM klockan släpper ut nåt gift..och DET borde väl tillverkarn kunna svara på !
#98 - 18 maj 2004 22:13
Frågan är om rostfritt stål samt guld är skadligt för fisken, ingenting annat. Vad min klocka klarar är jag fullt medveten om, behöver inte kontakta tillverkaren för att få besked om detta. Återigen, ingenting i min fråga hade med min klockas kvalité att göra.

För att göra det lätt för dig ska jag formulera om frågan. Den nya frågan lyder:

Är det någon här som vet om det är direkt skadligt för en slöjstjärt att ha ett rostfritt-stål/guld föremål att simma kring?"

Med förhoppning om att frågan ska tränga igenom

Vänligen
Kawe
#99 - 18 maj 2004 22:22
Kan inte tänka mig att guld släpper gift i från sig... det är väl rent i sig om man säger, och finns ju naturligt i somliga vattendrag (hade inte varit helt fel att veta vilka :-)

Rostfritt stål är det i alla kaffeskedar som jag och många andra använder för att sänka bl a Zucciniskivor och jag har aldrig hört talas om att någon fisk blivit sjuk av det...

Så kör på med klockan du, om du är helt säker på att den bara består av dessa ämnen... Fattar inte varför det ska vara mera konstigt att släppa ner en klocka än alla andra mysko dykare, skepp och skelett som somliga har i sitt kar....

Om man har flera kar så kan det faktiskt vara lite kul med ett kar som bryter lite... kolla min plojbiotop (och jag drömmer om en maffig legobiotop)... huvudsaken är ju att fiskarna inte mår dåligt av materialen... för hur det ser ut bryr de sig säkerligen inte om....

PS Måste erkänna att jag inte läst hela tåten, så har jag upprepat någon annans åsikter eller svamlat till det helt så ber jag om ursäkt DS
#100 - 18 maj 2004 22:25
NANC jag menar gifter som eventuellt kan finnas i Guld/rostfritt stål..OCH poler gift ..klockan det gällde hade ju faktiskt vart inne på polering för inte alltför länge sen

jag börjar oxå tro att du är ett troll på riktigt ..men jag gör ett sista försök ..
Tillverkaren av klockan VET om det finns ämnen i klockan som regagerar negativt mot vatten dvs om klockan fäller gifter i vatten ! Gifter som påverkar fisken negativt !
Ta gärna och läs igenom svaret denna gången
jag skiter fullständigt i din klocka men det är ju trots allt klockans eventuella gifter som släpps ut i vattnet

"för att göra det lätt för dig "
ja tack men din hjälp är inte önskvärd

men däremot för att göra det lätt för dig proppa för fan ner klockan så kan ju du hoppas att fisken även klarar sig undan eventuella gifter (som Kanske sitter i klockan)

Med förhoppning om att Svaret ska tränga igenom
#101 - 18 maj 2004 22:32
Men herre gud vilken LOL-disskusion detta har blivit, släpp det politiska snacket, det lär ändå inte göra någon nytta här...

Och klockan lär inte skada fiskarna, för en klocka för 30000(?) borde endast vara gjord av kvalitetsmaterial utan en massa "skräp" i.
#102 - 18 maj 2004 22:39
Ja Zebb och jag tror att det är lite därför som denna tråden Alls startades
Men det är ju bara vad jag tror..
#103 - 18 maj 2004 22:44
Silverhajar bör som någon sa inte hållas utan sällskap, 10 stycken låter väldigt vettigt.
Ditt kar är en smula för litet för silverhajar (även bara ett fåtal) skulle jag vilja säga, skulle nog inte vilja ha mindre än 500 liter för 10 fullvuxna silverhajar. Och då skulle jag nog ändå titta efter större :)
Det är nog i själva verket lite för litet för både discus och scalarer med, nu kommer jag inte ihåg de exakta måtten, utan tänker bara på literantalet. Men scalarer ska ha minst 50 cm höga kar, annars växer inte fenorna ut ordentligt.

Martin
#104 - 18 maj 2004 22:59
Do`h: Du verkar bara vilja ha sista ordet, varför kan du inte bara släppa att det rör sig om en klocka och koncentrera dig på materialet. Tror inte att putsmedlet kan ha nåt att göra med att min fisk dog, klockan har nämligen duschat liika många gånger som jag har sen den va inne på polering.
Istället för att referera till mig som någon som tror sig vara mer värd kan du väl försöka bidra med lite nytta, det är väl ändå vad såna här forum är till för.
Onädiga inlägg som dina (och många andras) förstör bara.
#105 - 18 maj 2004 23:12
Hua...inte ens jag har varit i diskussioner som denna. Börjar med en konstig fråga om man kan ha klocka i akvariet (du kan få komma hem till mig och lägga din klocka i mitt akvarium)...sedan fortsätter det med rena politiken.[:-82]

Jag undrade varför denna tråd hade så många inlägg...jag undrar det fortfarande...[:-118]

Detta är väl iallafall en mötesplats för akvarieintresserade och husdjursintresserade. Snart kommer det väl en fråga om man kan göra om en Volvo till ett ute-akvarium i trädgården...[;)]

#106 - 18 maj 2004 23:23
Men är svaret så självklart då?
Tänk på att jag aldrig hatf akvarium förut och när jag väl skaffar mig ett så vaknar jag en dag och ser att min fisk dött. Om man tiitar på de svar jag fått så finns det både såna som tycker att det kan vara skadligt och dom som anser att det är helt utom fara för fisken.
Sen Tricella, så rör det inte en klocka utan materialet på klockan. Och nu får jag sitta här och försöka försvara mig för att mina framtida inlägg på zoopet ska tas på allvar.
Försök förstå min frustration.

Vänligen
Kawe
#107 - 18 maj 2004 23:42
Det är klart att jag kan förstå din frustration, men jag tror att du får försöka förstå andra också. Jag är överhuvudtaget förvånad över hur man kan fundera på att lägga en klocka i akvariet som dekoration.
Hela ämnet är väldigt underligt och inte blir det mindre underligt när diskussionen drar iväg till politiska åsikter. Som utomstående så funderar man verkligen...[;)]

Jag skrev inte för att jag skulle fortsätta denna diskussion på det sätt den varit nu...det är tråkigt att det blivit tjafs.

Om det inte går att lösa (få slut på diskussionen på ett bra sätt) så kan du kanske låta bli att skriva...eller be moderatorerna att låsa ämnet...så är det snart glömt.[;)]

Ha det gott och lycka till med...klockan eller akvariet.[:D]
#108 - 18 maj 2004 23:49
Tack Tricella, Kul att man inte är den enda nattmänniskan här.
Har precis skaffat mig ett nytt akvarium med ciklider. Har nyligen blivit medlem i zoonen också så jag ska väl försöka få upp lite bilder. Har än så länge bara fått upp en helbild på plurret men det kommer lite mer snart. Titta gärna.

Ps. Jag har inte på något sätt bidragit till den politiska diskussionen.

Vänligen
Kawe
#109 - 18 maj 2004 23:53
<font color="red">Ser fram emot flera bilder på klockan. Ganska häftigt att sänka ned en 35´000kr klocka i ett akvarium! [;)]</font id="red">
#110 - 18 maj 2004 23:58
Sök på "Breitling crosswind" eller d13355 på google så kommer det nog upp en hel del bilder.
Annars kan du bara säga till så tar jag några nya. Vet dock ej om jag kommer att sänka ner den igen.

Ps. Du har ett riktigt snyggt akvarium (375L)

Vänligen
Kawe
#111 - 19 maj 2004 16:03
hej kawe:
guld och stål är fullständigt ofarligt!
däremot kan det finnas andra detaljer på klockan som inte är av guld eller stål eller rester av putsmedel som kan vara giftiga eller påverka vissa vattenvärden på ett för fiskarna negativt sätt.
dessutom var guldet endast 18 karat vad den sista fjärdedelen består i kan också vara onyttigt, men borde inte vara det då den är tänkt att bäras direkt på skinnet...

kort sagt kan finnas giftiga putsmedelsrester kvar. men funkar det en liten stund fungerar det säkert också en längre. jag TROR personligen att risken är liten då även putsmedlet var till en pryl som är i ständig kontakt med skinnet och altså borde vara tillräckligt giftfritt.

har för övrigt också haft tankar på att stoppa ner en klocka i mitt kar, men den klockan jag vill slänga i är inte vattentät. :-(

Kör på!
#112 - 19 maj 2004 17:59
Hej averater, Vad är det för klocka du har? Bara lite nyfiken. Jag tror att jag kommer skippa det där med klockan i akvariet. Just nu känns det inte så jätteviktigt att få ner den långre. Tidigare kunde jag knappt vänta på att få se hur det skulle se och tycker faktiskt att det blev riktigt snyggt. Vem vet, nån av dom kanske åker ner igen.
#113 - 19 maj 2004 21:05
en väggklocka av plast...
tror det är en ikea men ganska snygg ändå. jag har funderat på att täta den på nått sätt men har aldrig orkat bry mig.

när det ändå pratas om udda prylar i ett kar kan jag nämna att jag tidigare hade en ölburk (tom, urdrucken, carsber 2,8%) i efter övertalning av en rumskompis som tyckte akvarier var för borgerligt. det såg defenitivt mer lodis ut med den i. men ändå ganska snyggt...
#114 - 20 maj 2004 00:01
Ok
Smaken e som baken...
#115 - 20 maj 2004 11:41
Kawe: Hur mycket kostar klockan?
#116 - 21 maj 2004 09:21
Hej Black Molly

Vilken av dom syftar du på?
#117 - 21 maj 2004 09:54
Nu får ni ursäkta mig att jag tar upp Tsardiggarens åsikter igen men jag skulle gärna vilja höra hans åsikt om huruvida jag är diskret och smakfull.

Jag är en enkel människa som brinner för mina intressen (Djur och motorer). Jag klär mig i kamoflage och skinn, jag har en Casio på armen och jag kör enbart Harley..
#118 - 21 maj 2004 10:15
Fy helvete va' komiskt. Kawe och "Tsaren", vad går ni på? Måste bara säga till puffbum och ni andra som är förvånade över den här diskussionen, ni har helt rätt, men kanske man får en släng av hybris om kommer över för mycket deg, har ingen aning och kommer förhoppnigsvis aldrig att få det. Tack alla för att ni har gett mig ett gott skratt så här på förmiddagen
#119 - 21 maj 2004 10:38
Hoho ölflaskor som dekorering, mja kanske man ska skippa gruset om man nång gång måste starta upp ett akvarium på nytt... Kanske en och annan burk också som man siliconar på de vassa ställena =)
#120 - 21 maj 2004 10:48
Join4t, jävligt bra idé
#121 - 21 maj 2004 13:10
Ursprungligen skickat av wernbo

Fy helvete va' komiskt. Kawe och "Tsaren", vad går ni på? Måste bara säga till puffbum och ni andra som är förvånade över den här diskussionen, ni har helt rätt, men kanske man får en släng av hybris om kommer över för mycket deg, har ingen aning och kommer förhoppnigsvis aldrig att få det. Tack alla för att ni har gett mig ett gott skratt så här på förmiddagen

Jag har varken hybris eller för mycket deg

Vänligen
Kawe
#122 - 21 maj 2004 13:10
Kawe
Jag vet inte om du har blivit mycket klokare av denna urartade tråd.
Din guldfisk varken dog eller tog någon skada av klockan, sedan att det är många som har ont av det skall du inte bry dig om, man får stoppa ner vad man vill i sitt akvarium så länge som det inte skadar fiskarna.
Hoppas att du kommer få lite mer seriösa svar nästa gång du behöver hjälp.

Guy
#123 - 21 maj 2004 13:14
kawe:
jag tycker iden är cool ock tycker du ska slänga i så många klockor du vill och om du har dyra så släng i dom med.
tänk va coolt att ha ett kar där hela bottnen är täckt av massa klockor!

vissa köper oförskämmt dyra klockor för sina pengar, andra oförskämmt många och dyra akvarier. jag gör varken eller så jag har hyffsat gott om deg (gillar allt som har med mat att göra).

däremot kan jag hålla med de som tycker att tsarsnubben har hybris utifrån de inlägg han gjort i denna tråden.
#124 - 21 maj 2004 13:16
Hej Guy

Visst har jag fått en del svar som gjort mig klokare, resten är bara lite trisst.
Har i andra trådar ställt en hel del frågor som hjäpt mig med mitt nya avkarium och mina nya fiskar, vilket jag är väldigt tacksam för. Det är verkligen kul att se hur folk ställer upp för varandra torts att de aldrig träffats.

averater: Kul att du gillar iden, du kan se hur det såg ut på länke i min signatur.

Vänligen
Kawe
#125 - 21 maj 2004 13:22
Jag borde kanske nämna det här. Jag tillverkade silvercolloid till ett litet experiment med cyanoalger och då kom jag att tänka på den här tråden..

Jag jag löser alltså silver i vatten med hjälp av en mild elektrisk urladdning. Vad säger att man inte kan fälla andra metaller i vattnet med hjälp av dom små induktanser som finns i ett akvarium och en klocka tex. Kanske värt att tänka på om man ska ha något av metall i karet.
#126 - 21 maj 2004 13:34
plitzen:
jag tror att det med den metoden är i stort sett omöjligt att lösa guld, men jag kan ha fel, det var aldeles för länge sedan som jag läste nån kemi.
om däremot lite stål löses är ingen fara då det i huvudsak är järn som i små koncentrationer är fullständigt ofarligt
men då hela klockan ligger i plurret och är jordad och det känns mycket osannolikt att det har byggt den med strömförande delar i skalet så tror jag fortfarande att det är lugnt.
#127 - 21 maj 2004 13:41
Jag är rätt övertygad att man kan lösa guld med elektrolys. För övrigt så löser vatten guld i sig.. Ja jag vet.. så små mängder att det är försummbart..Men trots allt..
#128 - 21 maj 2004 13:45
Uppenbarligen länge sedan du läste svenska också, averater. Både stavningen och meningsbyggnaden stinker. Det är kanske det du skall använda all din "deg" till. En gramatikkurs.

Förvånansvärt många här som fullkomligt skiter i hur de skriver. Det finns en orsak till att det finns gramatiska regler. Just det enklare läsförståelse. Bara en massa löpande ord efter varanda utan komateringar o.dyl. e skitdryg att läsa.

Men hey, det e bara vad jag tycker.
#129 - 21 maj 2004 13:50
Särskrivningarnas högborg. jag skulle vilja sätta ett bötesföreläggande på 200:- på alla former av särskrivning.. =)

För övrigt en riktigt kul tråd . Tack Kawe..
#130 - 21 maj 2004 13:54

Puffbum:

Och hur stavar du då !!! Det heter Grammatik med 2 st "M" !
#131 - 21 maj 2004 13:56
lite offtopic med grammardisskution...
men jag har inga problem att läsa någon annans inlägg här och har aldrig märkt av att andra skiter i hur de skriver (jag gör iof det då jag antar att alla andra här kan såpass svenska att de inte orkar bry sig), därför så orkar jag inte lägga energi på att skriva korrekt hela tiden.

och hey, det e vad jag tycker...

jag vet förresten inte om du med flit skrev kass för att försöka visa hur jag skriver eller bara klagade utan att själv föregå med gott exempel då det finns åtskilliga felkommateringar och inkorrekta stavningar

jag skriver kass, det vet jag men jag klagar inte heller på någons annan svenskaskrivning.

nu tyckte jag lite till.
#132 - 21 maj 2004 13:57
Dubbla m eller inte. Ett av svenskans svåraste bryderier.
#133 - 21 maj 2004 14:08
Jag tycker nog att man ska kunna få hjälp här även om man inte talar rinnande svenska.
#134 - 21 maj 2004 14:17
Flytande heter det :P

Puffbumm, du skriver faktiskt inte heller så perfekt som du vill ge sken av. Exempelvis borde du skrivit "Just det, enklare läsförståelse" och inte "Just det enklare läsförståelse". Det tog mig iallafall 2 sekunder, och en omläsning, för att klura ut vad du menade. I ett inlägg som syftar på hur andra skriver passar det sig inte att skriva fel.

Kom igen, hitta alla de fel jag har i min text nu! Vi vill ju få igång en ny häxjakt! Vi är alla trötta på att bara tracka rika, kommunister eller djurplågare! Nu tar vi felstavarna med!
#135 - 21 maj 2004 14:26
Visste ni inte att alla är miljonärer på internet..

Tror ni fiskarna tar skada av en ferrari i akvariet? Har en över som jag tänkte slänga i annars..
#136 - 21 maj 2004 14:32

Jag skriver som jag vill, man fattar ändå. Jag tar tjejer i häcken, de fattar att jag bara plojjar. Jag drar rasistiska skämt, men jag menar det inte.
Det e ok att vara "dum i huvet", bara jag har pengar!?

Visst, min du har inte min sympati.

Trött på folk som redogör för sin ekonomiska status på en trivial husdjurschat, så får ni säga vad fan ni vill.

Likafullt som andra skriver åt helvete ibland gör jag det, det e helt ok. Däremot är det lite sorgligt att se en ung person som skanderar om hur ekonomiskt välbeställd han är, men samtidigt gör det på ett nästintill oläsligt sätt. Det gör mig förbannad. Var har han fått alla sina pengar ifrån. Knappast ett bättre jobb iallafall, inte med de brisfälliga kunskaperna, och det i det allra mest grundläggande.

Men hey, det e bara vad jag tycker!
#137 - 21 maj 2004 14:33
Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

Kawe: Du tillhör uppenbarligen likt mig den lilla skara svenskar som lever ett liv i bekvämlighet, ja rentav i lyx, trots en förfärande och avgjort orimlig kommunal-, stat-, och förmögenhetsskatt. Jag skulle dock vilja uppmärksamma dig på att din tankegång med en Breitling, må så vara att det inte är ett fabrikat som kan mäta sig med A Lange und Söhne eller Patek Phillipe, i ett akvarium är löjeväckande.

Av två orsaker. Tillåt mig kort redogöra för dem:

För det första: Jag bär en Breitling Wings Automatic till vardags och skulle aldrig kunna tänka mig att sänka ner ett sådant mekaniskt mästerverk, höjden av schweizisk ingenjörskonst, i något av mina akvarier. Att lägga ett sådant urverk i ett akvarium är nog att likna vid en hädelse. Det vore som att lägga en isbit i ett glas Laphroaig 30 yo...

För det andra: Det ger onekligen en glimt av dålig smak, den typ av smak som nyrika som ännu inte hunnit utveckla en diskret stil ofta dras med. Jag bär en Breitling, klär mig i Hugo Boss och kör en Lexus. Det är diskret. Det är stil. Det motsatta vore att bära en Rolex, köra en Mercedes S-Klasse och klä sig i Armani eller Savile Row.Det är indiskret och det alldeles avgjort smaklöst.

Slainte,

/Gud bevare Tsaren

haha mest smaklösa inlägg jag någonsin läst
#138 - 21 maj 2004 14:35
H.G
Kram på dig.
#139 - 21 maj 2004 14:37
Kom igen, hitta alla de fel jag har i min text nu! Vi vill ju få igång en ny häxjakt! Vi är alla trötta på att bara tracka rika, kommunister eller djurplågare! Nu tar vi felstavarna med!

Om alla skulle hålla på och byte ämne mitt i trådarna försvinner snart hela meningen med forumet. Starta en ny tråd i stället för att använda en tråd som från början handlar om något helt annat.

Guy
#140 - 21 maj 2004 14:39
Vad håller jag på med. Sitter och tjafsar på en menlös chat.
Tjena, där var det ja som gick ut i solen och hängde i mig ett gäng fredagsöl.
Borde ni också göra, vafan det e sommar snart. Jag gillar alla idag. Skål och ha det bra.
#141 - 21 maj 2004 14:46
hejja puffbum, njut din öl!
#142 - 21 maj 2004 14:48
Jag tror inte du har ett tillräckligt stort akvarium för att stoppa i din Ferrari "Spijer". fast det du kan göra, är att täta hela bilen ordentligt och sedan fylla med fisk och vatten. Om du har den ute kan det bli en guldfiskdamm, men visst vore det fräckare med ett Ferrari-akvarium i vardagsrummet :-)
#143 - 21 maj 2004 14:52
en ferrari tror jag däemot innehåller en del för fiskarna skadliga gifter, iaf om den har varit använd. fast det kanske det är värt, för det hade onekligen varit mycket coolt med en fiskfylld ferrari i vardagsrummet!
#144 - 21 maj 2004 14:53
Skål.
Kjell Fohrman
Administrator
#145 - 21 maj 2004 15:03
Kan för övrigt meddela att på Interzoo-mässan i Nurnberg helgen som gick fanns en sprillans ny Rolls Royce (foto kommer snart i en Zoopetartikel) som användes som akvarium - det var inte heller snyggt.
Förstår faktiskt inte poängen med att vara sig fylla en Rolls med vatten eller lägga en svindyr klocka i ett akvarium. Är det ett sätt att skyla över smaklösheten, eller?

För övrigt så har jag svårt att tro att en klocka - oavsett märke - skulle avge några för fiskarna giftiga substanser i akvariet. Så om man vill så kan man lika gärna ha en klocka som en dykare, skattkista, rosa grus eller någon annan "vacker" dekoration i akvariet - fiskarna bryr sig knappast.
#146 - 21 maj 2004 15:10
Jag är som sagt mera orolig för klockan..
#147 - 21 maj 2004 15:19
Ursprungligen skickat av H.G

Flytande heter det :P

Skrev rinnande med flit, men det visste du ju redan H.G. Bara så alla andra vet det också.

Vänligen
Kawe
#148 - 21 maj 2004 15:51
Du nämner att du tycker det är okej så länge du kan få dina pengar för klockan tillbaks.
Skulle du då nämna för en eventuell köpare att klocka legat på botten i ett akvarie en längre tid och därefter få tillbaka lika mycket som om du förvarat den i ett etui eller på armen, låter knasigt tycker jag.
Kul ide annars.
Kan inte fatta att folk kan lägga pengar på en sån grej när människor svälter i tredje världen.
Skaffa lite omvärldsperspektiv vet ja
#149 - 21 maj 2004 16:01
dayslacker: Klockan bedöms av köparen, såväl utvändigt som invändigt. Jag hade personligen inte haft något emot att köpa en klocka som legat i akvarium. F.ö sitter just den vi pratat om på min arm för tillfället.

Skulle du skänkt bort 50 000 om du hade dom liggandes? Det känns lite som att de flesta skulle köpa sig något fint eller spara pengarna.

Välkommen till forumet och till verkligheten.

Vänligen
Kawe
#150 - 21 maj 2004 16:06
<b>Dayslacker:</b> Du har nog aldrig upplevt den obetalbara känsla av kvalitet och perfektion det innebär att ha ett kvalitetsur runt sin armled.

Om du hade gjort det skulle du förstå att det faktum att klockan legat i ett akvarium inte skulle bekomma en potentiell köpare ett dugg. Det innebär ju bara att den inte varit utsatt för stötar (vilket är den största faran för mekaniska urverk). Risken för att vatten skulle tränga in är givetvis obefintlig när vi talar om en Breitling.

Att köpa en begagnad Breitling som bara legat i ett akvarium är nog det säkraste köp man skulle kunna göra. [:D]

Trevlig helg !

/Gud bevare Tsaren och Hans familj
#151 - 21 maj 2004 16:10
<b>Kawe:</b> "What we do in life...echoes in eternity".

Om du har 50.000 liggandes, kompis, så skulle i alla fall jag skänka bort dem, av ovanstående anledning. Jag ger årligen en relativt stor summa pengar till välgörenhet, helt enkelt därför att jag har mer pengar än jag kan göra av med.

Att då ge en procentuellt betydande summa, som ändå inte på något sätt påverkar mitt ekonomiska oberoende, är att göra det rätta.
#152 - 21 maj 2004 16:18
Gud bevare Tsaren.

Förtjänar du dina pengar? Dina gåvor till välgörenhet, är inte det bara ett sätt att köpa dig fri från ett dåligt samvete?
#153 - 21 maj 2004 16:20
Ekonomiskt oberoende är en myt. Den som påstår sig vara oberoende är oftast den med det största beroendet.
#154 - 21 maj 2004 16:38

<b>Kawe:</b> "What we do in life...echoes in eternity".

Om du har 50.000 liggandes, kompis, så skulle i alla fall jag skänka bort dem, av ovanstående anledning. Jag ger årligen en relativt stor summa pengar till välgörenhet, helt enkelt därför att jag har mer pengar än jag kan göra av med.

Att då ge en procentuellt betydande summa, som ändå inte på något sätt påverkar mitt ekonomiska oberoende, är att göra det rätta.

Det du säger är verkligen stort, men jag kan inte tänka mig att det finns så många fler som du. Man har ju hela tiden tankar kring hur ens framtid ska se ut. Pengar ska hela tiden läggas undan till utbildning, hus och familj. Jag är inte stenrik, jag råkar bara ha enormt intresse för kvalitetsur.

Vänligen
Kawe
#155 - 21 maj 2004 16:44
Undrar om han vet vad tsaren gjorde med kapitalister..?
#156 - 21 maj 2004 16:45
Plizken: Undrar om vem vet?
#157 - 21 maj 2004 16:53
Kawe

Gud bevare Tsaren förståss.. Att du har ett intresse för exklusiva klockor det kan jag förlika mig med. Jag själv pysslar med Harley Davidson. En långt ifrån gratis hobby kan man säga.

Vad gäller Gud bevare Tsaren så kommer det säkert att visa sig att han är en ploj som kallar sin scania för lexus och sin 1967års Timex för rolex. Ingen med en så arrogant attityd kan vara framgångsrik i det svenska sammhället. Ekonomiskt oberoende. bha. Varför i helvete kör han då lastbil.? stimulerande yrke. jojo..
#158 - 21 maj 2004 16:58
Kan inte du, Kawe, räkna ut det, du som är så skärpt?
Kan det vara "Gud bevare Tsaren" som avses?
#159 - 21 maj 2004 17:06
<b>Plizken:</b> Du har en poäng. Jag har inte förtjänat mina pengar. Det har min far och framförallt min farfar gjort. Jag har bara haft turen att födas i "rätt" familj med "rätt" efternamn. Men jag tycker inte att jag köper mig fri från ett förmodat dåligt samvete, jag är den jag är och det tänker jag inte be om ursäkt för.

<b>Kawe:</b> Jag har en stark kristen tro. Det finns många som mig.

Givetvis ska du tänka på din framtid, på de barn vi en gång förhoppningsvis kommer att få, men att ge en del av det vi har till andra som behöver det bättre, att tänka på sina medmänniskor, att göra det rätta...det är vad jag anser att livet går ut på.

Jag vet att Markus Näslund, som likt mig är djupt troende, ger 10% av sin årsinkomst till välgörenhet. Det är en rätt rimlig summa, tycker jag. Vi borde vara fler som handlar så.

Därmed tycker jag mig ha sakt mitt i frågan. Lägg upp ett par bilder på ditt akvarium med Breitling-klockan, Kawe. Jag tycker fortfarande att det är dålig smak, men smaken är ju trots allt delad :)

Bästa hälsningar,

/Gud bevare Tsaren
#160 - 21 maj 2004 18:16
Pengarna kommer följdaktligen från kollekthåven i knutbyförsamlingen. Skrämmande tanke. Heter inte din flickvän Sara? Kul. Samma som "barnflickan". Mitt enda glädjeämne är att någon gång i framtiden kommer nog svenska folket att revoltera på gammalt ryskt manér och försätta alla kapitalistsvin i arbetsläger.

Länge leve Lenins anda.
#161 - 21 maj 2004 18:22
Ursprungligen skickat av Karon

Kan inte du, Kawe, räkna ut det, du som är så skärpt?

Kan det vara "Gud bevare Tsaren" som avses?

Jag var lite osäker då jag precis skrivit gott om signaturen tsaren. Du blir inte mer man för att du trampar på mig.

Gud bevare Tsaren: Det ligger några bilder uppe i i länken som ligger i signaturen (angelfire). Kanske kommer ett par till senare, just nu har jag klockan på mig. Om det finns önskemål kan jag ju alltid lägga ner Rolex´en och fota.

Vänligen
Kawe
#162 - 21 maj 2004 18:23
Kawe: Du vet andra bilden uppifrån. http://www.angelfire.com/bug/kawe/ Den klockan. Hur mycket kostar den?
#163 - 21 maj 2004 18:27

Jag vet att Markus Näslund, som likt mig är djupt troende, ger 10% av sin årsinkomst till välgörenhet. Det är en rätt rimlig summa, tycker jag. Vi borde vara fler som handlar så.

10 % är väl ändå ett minimum för kallas generös gåva?
om man bara ger av sitt överflöd ska man väl inte få någon eloge för det?
jag ger också tionde och lite till därutöver när det är någon kollekt som jag tycker behöver mina pengar bättre än jag.
det borde vara fler som slutar leva i lyx, och i stället ger sig själv och ALLT dom äger åt Gud.

ps för att iaf lite hålla fast vid vad tråden egentligen handlar om, kör hårt med att dekorera era kar på vad sätt ni vill så länge det inte är skadligt för fiskarna, och det tror jag en breitlingklocka inte är och jag tror inte någon annan har trott det i detta forum heller.
#164 - 21 maj 2004 18:29
"Länge leve Lenins anda"

tjoff, tjoff, av med huvudet bara. Jovisst var Lenin bra. En handlingskraftig man. Fast en liten man jämfört med den store Stalin :-D

klockor, akvarier, politik, bilar, egendomsfördelning, moralism osv. En variationsrik och rolig tråd det här, med många kloka inlägg som tål att läsa och reflektera över både en och två gånger ;-)
#165 - 21 maj 2004 18:35
<b>black_molly:</b> Den klockan kostar 50 840:-. Det är samma klocka på alla bilderna, den sista är tagen med blixt.
<b>
averater:</b> Jag tror inte heller längre att det är skadligt, Jag vart bara lite ställd och samtidigt väldigt ledsen när han dog så jag var bara tvungen att fråga.
#166 - 21 maj 2004 18:37
Högmod är en dödssynd om inte jag minns fel.
#167 - 21 maj 2004 18:40
Spijer, puffbum och plizken, fan va´ go´a ni är, håller med er på alla sätt och vis. Gud bevare "fan och hans moster", har du tappat det helt? "obetalbar känsla av kvalitet och välbefinnande"? Om du nu som du själv hävdar att du inte har förtjänat dina stålar varför då hålla på och skryta med dem.
Pallar inte den här jävla tråden längre...ska nog följa puffbums idé och gå ta en bärs istället
Ha det så bra alla jävla borgarpjattar och ni andra "vanliga" människor.
Puss och kram för helvete!!!!!!!!!!!!!!!!
#168 - 21 maj 2004 18:40
var köper man en klocka för 50 papp? och finns det människor som köper sånna som inte har ett mycket stort intresse av lyxiga klockor?
#169 - 21 maj 2004 18:41
Ursprungligen skickat av plizken

tur man inte är katolik.
#170 - 21 maj 2004 18:50
Ursprungligen skickat av averater

var köper man en klocka för 50 papp? och finns det människor som köper sånna som inte har ett mycket stort intresse av lyxiga klockor?

Alla Breitling återförsäljare kan ta in dom, och visst finns det dom som köper dom bara för att dom är snygga. Jag tror personliigen att de flesta klockor som köps på något vis är ett smyckesur, iom att man inte köper en klocka bara för att den fungerar.
#171 - 21 maj 2004 19:03
Ursprungligen skickat av averater

[quote]Ursprungligen skickat av plizken

tur man inte är katolik.
[/quote]
Gäller även protestanter
#172 - 21 maj 2004 19:35
Ursprungligen skickat av erikthur

[quote]Ursprungligen skickat av averater

[quote]Ursprungligen skickat av plizken

tur man inte är katolik.
[/quote]
Gäller även protestanter
[/quote]
finns varken nämnt i Bibeln eller katekesen.
#173 - 21 maj 2004 19:37
dödssynder alltså, högmod finns nämnt i Bibeln och är givetvis något man bör undvika... oavsett katolik eller protestant.
#174 - 21 maj 2004 19:43
3:e Mosebok tar upp liknande fall. Varför är inte moseböckerna de kristnas prejudikatsamlingar då? Jo, Religioner är skapta av människan för att stollar som Gud bevare tsaren ska kunna härja fritt. Bibeln är bara deras skalbolag..
#175 - 21 maj 2004 20:27
Det där senaste mot Tsaren var väl ändå att ta i? Vad är det eg som gör att ni irriterar er så på honom, är det det han säger, eller är det på det sätt han uttrycker sig? Att språk är ett av hans intressen kan man ju inte undgå att märka.

...kunde till slut inte låta bli att lägga mig i det här, den längsta tråden på forumet? En eloge till Kawe, som dessutom är den enda som tråden igenom förhållit sig objektiv, och försökt få tillbaka tråden till sakfrågan.
#176 - 21 maj 2004 21:36
Ursprungligen skickat av Kawe

<b>black_molly:</b> Den klockan kostar 50 840:-. Det är samma klocka på alla bilderna, den sista är tagen med blixt.

Hur kan den vara så JÄV[:-20][:-20][:-20] dyr?!!!!
#177 - 21 maj 2004 21:38
Jag fattar inte hur du kan lägga den i karet. Ta inte illa upp nu! :)
#178 - 21 maj 2004 22:48
kul tråd hehe att en klocka/guldfiskfråga kunde få så mycket fart på folket här :)
#179 - 22 maj 2004 01:01
Alla här är VÄLDIGT förtjusta i guldfiskar,=) men majoriteten här är arbetarklass som hederligt arbetat sig till sina guppypengar. Folk som upplever obetalbar känsla av kvalitet och välbefinnande när dom efter jobbet fått duscha och knäcka en falcon folköl att svalka strupen med under tiden man blandar ihop en ny mäsk till sitt hemmabygge till kolsyreanläggning. Folk som inte skulle offra sin Jack Danielsstinkande saliv på att bespotta ett lismande kapitalistsvinsyngel. Därför blev det sån fart på den här tråden.

Jösses vad jag surnar ihop av orättvisor i sammhället.. =)
#180 - 22 maj 2004 02:01
Ursprungligen skickat av black_molly

Jag fattar inte hur du kan lägga den i karet. Ta inte illa upp nu! :)

Jag tar inte illa upp, det gör inte klockan heller. Det är därför jag kan lägga den i karet.

Vänligen
Kawe
#181 - 22 maj 2004 02:04
Ursprungligen skickat av tanya

...kunde till slut inte låta bli att lägga mig i det här, den längsta tråden på forumet? En eloge till Kawe, som dessutom är den enda som tråden igenom förhållit sig objektiv, och försökt få tillbaka tråden till sakfrågan.

Tack Tanya, har stundvis varit ganska frustrerande...
#182 - 22 maj 2004 02:21
Kawe. Fick du dina fiskar identifierade? cikliden var ruskigt tjusig.
#183 - 22 maj 2004 08:01
LOL Plizken, bra skrivet..
Stäng den här tråden nu kanske..det var roligt ett tag, men 13 sidor med inlägg..
#184 - 22 maj 2004 08:43
Hmm. Försöker komma på något riktigt urspårat och fortsätta denna tråden med.
Vi har ägnat oss åt klockor, bilar, politik och allmän pajkastning.

Är det ingen som kan skriva något dumt som verkligen inte har med rubriken "klocka i plurret" att göra???

Grattis Kawe! Detta var väl ett av dina första inlägg om jag inte missminner mig trådens början. Det är inte alla som har den förmågan att engagera! :-))
#185 - 22 maj 2004 11:17
Vi har ju annars missat returnera serven på ett rätt självkart ämne, lite förundrad att det gått så många förbi. Det är nämligen ingen som riktigt bespottat den kristna tro på allvar tycker jag ;). Och halmstrået med NHL och hockey greppades inte heller. Få se om detta ventilers framöver. Sätt igång bara, jag har åsikter så det skriker om det vad gäller bägge.
#186 - 22 maj 2004 11:25
<b>plizken:</b> Jodå (tror jag iaf.) Cikliden verkar vara en Marmelade cat-färgad Labeotropheus Fuellerborni. Jag ska försöka få ut bilder på alla snart, kolla zoonen förts helg eftersom jag måste plugga till en tenta denna vecka.

<b>Holmby:</b> Tack tack. Det var faktiskt mitt absolut första inlägg. "Klocka i plurret" var anledningen till att jag blev medlem i zoopet. Fler frågor har ställts trots att jag fick ett intryck av att det var ett tämligen oseriöst forum, baserat på de svar jag fick, men nu har jag medlemmarna här att tacka för väldigt mycket nyttig info.

Vänligen
Kawe
Kjell Fohrman
Administrator
#187 - 22 maj 2004 11:28
På begäran av många så låser jag tråden - den som startade tråden fick ju på så sätt också sista ordet.

Annons