Klippa ner en växt?

#1 - 6 oktober 2005 15:19
Jag har en stor svärdplanta och undrar hur man bäst tar bort de största, äldsta bladen då dessa har blivit fula, det kommer nya fina blad i mitten. Jag har tidigare klippt bort de gamla fula med en sax. Är det bäst?
#2 - 6 oktober 2005 15:32
Om plantan sitter ordentligt fast i gruset så brukar jag rycka loss bladet så att hela försvinner. Annars är det väl bara att ta av det så långt ner som möjligt. Delen som blir kvar kommer ju att ruttna så det är bättre ju kortare den delen är.
#3 - 6 oktober 2005 16:16
[QUOTE=fredito]Jag har en stor svärdplanta och undrar hur man bäst tar bort de största, äldsta bladen då dessa har blivit fula, det kommer nya fina blad i mitten. Jag har tidigare klippt bort de gamla fula med en sax. Är det bäst?[/QUOTE]
Så gör även jag - när jag får ett "växtryck" vill säja...
#4 - 28 oktober 2009 18:54
Sitter i samma läge nu att jag skulle vilja dela rotstocken. Finns det någon minimum man kan klippa dem och de fortsätter växa? Och vad händer med en rotstock om man klipper bort 80% av bladen? Kommer den återhämta sig?

Frågar därför jag ska börja algbekämpning med EC och de flesta bladen är mest övertäckta med tofsalger. Fast jag vill ändå ha kvar själva rotstocken så de kan växa ut igen.

Annons