klickertränar du din fisk?

#1 - 15 mars 2009 16:09
Hej!
Finns det några som har fiskar som kan göra konster?

Har ni några tips på vilka fiskar som är roliga att lära saker till? [:o] Vilka fiskar tror ni är mer arbetsvilliga än andra? Jag jobbar mkt med klickerträning med min hund och katt =) och varför inte klickerträna en firre [:-176] :d

Titta på klippet så förstår ni

" target="_blank">
#2 - 15 mars 2009 16:18
Jag tror att de flesta fiskar är alldeles för korkade för att kunna dresseras (förutom att simma fort när det vankas mat och magiskt försvinna om man stoppar ner en håv)... Dock borde det väl gå att lära guldfiskar, koi och eventuellt diskusar några enkla saker. De ska väl vara smartare än genomsnittet? Skulle vara intressant att se fler exempel på fisk-agility!
#3 - 15 mars 2009 17:09
:) hur skulle ett sådant tävling se ut!
Alla har med sig sin guldfisk i ett petbox i sporthallen och där får man hyra akvarium som man släpper ner sin guldfisk i så den kan värmas upp inför tävlingen, sen när det är fiskens tur håvar man upp firren ur akvariet och går till "tävlings tanken" där hinderbanan finns. Ja det skulle jag vilja se! [:-96]

Tamarind skrev:
Jag tror att de flesta fiskar är alldeles för korkade för att kunna dresseras (förutom att simma fort när det vankas mat och magiskt försvinna om man stoppar ner en håv)... Dock borde det väl gå att lära guldfiskar, koi och eventuellt diskusar några enkla saker. De ska väl vara smartare än genomsnittet? Skulle vara intressant att se fler exempel på fisk-agility!
#4 - 15 mars 2009 17:40
Nubi skrev:
:) hur skulle ett sådant tävling se ut!

Alla har med sig sin guldfisk i ett petbox i sporthallen och där får man hyra akvarium som man släpper ner sin guldfisk i så den kan värmas upp inför tävlingen, sen när det är fiskens tur håvar man upp firren ur akvariet och går till "tävlings tanken" där hinderbanan finns. Ja det skulle jag vilja se! [:-96]

Precis! :D
Guest
#5 - 15 mars 2009 17:50
Påfåglar ska man tydligen kunna lära.
#6 - 15 mars 2009 18:08
Tycker även denna film är lite härlig. Japaner(?) vilka annars =)
" target="_blank">

Men det är ju ett bra bevis på att dom har bättre minne än 3 sekunder som det ofta brukar snackas om.
Guest
#7 - 15 mars 2009 19:06
LaBBaN skrev:
Tycker även denna film är lite härlig. Japaner(?) vilka annars =)

" target="_blank">

Men det är ju ett bra bevis på att dom har bättre minne än 3 sekunder som det ofta brukar snackas om.

Många som tror att de har satt metall i fiskarna o att de sen styr dom me magneter under.
#8 - 15 mars 2009 19:23
Jag tror definitivt att de kan lära sig saker.<3 Guldfiskar är väldigt underskattade!
#9 - 15 mars 2009 21:58
man kan lära ALLT som har en mage till att göra något. Det är bara tålamodet man måste ha =)
#10 - 15 mars 2009 23:05
om jag inte minns helt fel så ska elefantfisk eller vad den nu heter...vara relativt smart. och studier med slöjstjärtar har visat att de faktiskt kan lära sig att hitta i en labyrint för att ta sig till maten :P
#11 - 16 mars 2009 07:46
Det är ju bara bluff. Hur många timmar tror ni inte de filmat den där fisken för att sen klippa ihop några 5-sekunders klipp så att ni tror att fisken gör konster...
#12 - 16 mars 2009 10:59
Trick tror jag inte på, men våra scalarer ser skillnad på olika matburkar.. när man visar burken med favoritfodret blir de helt tokiga och vice versa.
#13 - 16 mars 2009 11:12
Allt som äter måste få tag i mat för att kunna äta och därmed överleva, i naturen måste de ta till olika knep för att få tag i mat så varför inte i ett akvarium?
#14 - 20 mars 2009 16:07
Min guldsömnsciklid(Bubbelina) följer bara mitt huvud fram och tillbaka vid akvariet... har några kompisar som har testat men den bryr sig inte. haha
Sen har jag en afrikansk fisk vet inte namnet på den men har döpt den till "Tank Abbot" :P men den simmar upp och ner och jävlas med tex min paroonhaj och min mal.
Ser ut som om att den vill para sig men den bara följer med dom fram och tillbaka genom karet...helt bäng är han. Simmar upp och ner i sin grotta, nej det är inget fel på den så att den håller på och dör. :P
#15 - 9 april 2009 10:39
" target="_blank">
kolla på det klippet, hehe så söt!
#16 - 15 april 2009 16:05
sweet skrev:
" target="_blank">
kolla på det klippet, hehe så söt!

är det bara jag som tycker att det ser animerat ut:D
#17 - 12 maj 2009 17:33
jag har nyss genomfört ett projektarbete där jag har klickertränat två guldfiskar. gå in på www.canis.se, så hittar du en artikel som jag jag har skrivit:)
#18 - 13 maj 2009 18:52
Razen skrev:
Min guldsömnsciklid(Bubbelina) följer bara mitt huvud fram och tillbaka vid akvariet... har några kompisar som har testat men den bryr sig inte. haha

Sen har jag en afrikansk fisk vet inte namnet på den men har döpt den till "Tank Abbot" :P men den simmar upp och ner och jävlas med tex min paroonhaj och min mal.

Ser ut som om att den vill para sig men den bara följer med dom fram och tillbaka genom karet...helt bäng är han. Simmar upp och ner i sin grotta, nej det är inget fel på den så att den håller på och dör. :P

Haha, king. Det är nästan som mina stora ciklider, dom nästan attackerar mig och min sambo när vi kliver in i rummet. Främlingar däremot, då gömmer dom sig...
#19 - 15 maj 2009 19:18
de hade varit toppen om man kunde lära cikliderna å ge fan i å provsmaka på mina födelsemärken varje gång jag är i karet å rotar :d

Annons