Klickande ljud från ställning

#1 - 14 juni 2009 14:58
Har ett 540L akvarium på en aluminium ställning. Fyller man på akvariet ända upp så kommer det klickande ljud från ställningen. Har mätt och fixat med vattenpass och allt, men det verkar som om något är fel. Nu har jag kanske 500L i och nu började det klickande ljudet igen.

Har jag gjort nåt fel eller är det ställningen som är skit?
#2 - 14 juni 2009 17:13
shpend skrev:
Har ett 540L akvarium på en aluminium ställning. Fyller man på akvariet ända upp så kommer det klickande ljud från ställningen. Har mätt och fixat med vattenpass och allt, men det verkar som om något är fel. Nu har jag kanske 500L i och nu började det klickande ljudet igen.

Det är inte golvet under som hörs??
#3 - 14 juni 2009 17:44
shpend skrev:

Ta en strumpsticka i trä, träslev eller helt enkelt ett trästetoskop och lyssna dig fram till exakt var spänningarna uppstår.
#4 - 14 juni 2009 20:28
Nej, jag tror inte det är golvet, bor i ett höghus. Tror golvet borde hålla annars kommer alla under mig få sig en dusch haha.

Lyssnade ungefär vart det var och det kom från ställningen det är jag säker på. Vad kan det bero på?
Ställningen kanske håller på vika sig eller?

Tack för hjälpen
#5 - 16 juni 2009 13:17
kanske är glapp.??
#6 - 18 juni 2009 18:54
min alu ställning klickar oxå (nu har jag iof bara 225 L) och det har den gjort sen jag fick karet för 3 år sen. inget har hänt, mer än att jag vuxit ut mina 225 liter och vill satsa stort..typ 226L
#7 - 7 juli 2009 07:38
Tack för alla svar.
Kanske är golvet som mosats av den och kommit snett eller nåt. Dom alu ställningarna ser inte stabila ut någonstans, förstår inte hur dom kan hålla ett så stort akvarium.
#8 - 7 juli 2009 20:55
Med den attityden forstar jag inte att du kan sova gott
Klart att grejerna haller:)
#9 - 7 juli 2009 21:29
Fråga bara Ansjo som har sitt kubikakvarium rakt på aluställning ;)
#10 - 7 juli 2009 21:37
... och för att inte tala om alu ställningarna som de flesta akvariebutiker har med massor av kar i och många tusen liter totalt;)

Annons