Mina fiskar kliande sig en del för en vecka sedan eller så. Jag har enligt mätningar heller inget i vattnet som borde irritera men jag gjorde ändå ett stort vattenbyte (ca 50%) och kliandet upphörde genast. Har ingen aning om vad det var.
Hej!Jag har liknande problem med att mina fiskar kliar sig ibland.Oftast när delvattenbyten gjorts.
Kanske kan det ha att göra med KH-värdet och PH- värdet.Jag har Black Mollys i mitt 60l. kar och de vill ju ha mellan 7,5-8.0 i PH.Jag bor i en komun där vi har 6,5-7,0 i PH och KH på 3-4, vilket är lågt, så jag ser til att stabilisera värden och lägger i havssalt utan jod,så brukar det ge sig.
Nitriten hos mig är 0 men kan ibland ha lite nitrat men under acceptabel nivå.
Vattnt som rinner i våra kranar kan också medföra ämnen som inte är välkomna för våra firrar.Brukar använda Sera Aquatan och ibland Toxivec som genast elliminierar giftiga ämnen. Toxivec häller jag bara i när jag ser att fiskarna kliar sig mer än normalt, och efter att hällt i Toxivec har allt varit hur bra som helst.Inga sjukdomar syns till, och mina Mollyn är svarta och mättade i färgen aldrig en vit fläck!Man får prova sig fram och så upptäcker man vad som är bäst för sitt akvarium.Salt är bra till mycket om man kan det, beror på vad för fisk man har.Men kolla att vattenvärden är bra till din fisk, det kan vara det som kan ge irritation på fisken hud.