Kliar sig! - vad göra??

#1 - 20 september 2003 21:27
Fiskarna kliar sig... har medicinerat... men det hjälper inte
dom ser dessutom ut att må hur bra som hälst...
pigga och lika mat glada som vanligt...[:-128]
syns ingenting på dom heller...
det ända som tyder på att något är fel är att dom kliar sig...
så nån som har några tips om vad det kan vara... och vad man ska göra åt det??
mvh // Tokfia
#2 - 20 september 2003 21:42
Vad är det för fiskar. Mina fiskar klar sig lite ibland, det är nog inte onormalt. Om de gör det ständigt är det förmodligen parasiter. Det första jag skulle göra då är att tillsätta salt och se över vattenbyten mm. Funkar inte det så får du medicinera. Vad använnde du för medicin och varför? Kanske var det fel medicin.
#3 - 20 september 2003 21:50
Jag skulle också köra med salt... kanske till och med kosta på Extozonsalt...
#4 - 20 september 2003 21:52
Ha inte salt i om du har pansar-malar, Dom dör då :(

Lycka till !!
Mvh/Magnus
#5 - 20 september 2003 22:00
har guppy,platy+deras yngel (som även dom kliar sig) och ett ancistrus par (som inte kliar sig) byter vatten 2 ggr i veckan ca 10 liter per gång...
dom går i ett 70L kar
Hur mycket salt ska man ha i då??
har inga tidigare erfarenheter av parasiter!
#6 - 20 september 2003 22:34
Dom klarar säkert en halv dl/100 liter, men ta inte så mycket på en gång, utan ta hälften först och andra hälften efter en vecka. Kom i håg sedan att du skall fylla på salt utifrån vatten som du tar ur akvariet, inte efter hur mycket du fyller i. Salt dunstar ju inte, så avdunstat vatten skall ersättas med färskt vatten.
Sedan är det så att alla ungfödare mår bra av lite salt i vattnet, så det kan/ska du alltid ha.
#7 - 20 september 2003 22:51
Vad tycker ancistrusarna om salt i vattnet då??
tänkte så inte dom far illa!
#8 - 20 september 2003 23:12
Jag hade Ancistrus med mina ungfödare förut, och det gick bra, de lekte till och med, då körde jag 1 tsk salt/10 l vatten. Men det var väl mest med tanke på dem som jag skrev att du inte skulle salta upp för mycket på en gång. Men jag har kört en halv dl/100 l i mitt sydamerika för ett tag sedan, och alla malar inkl Ancistrusarna klarade det finfint. Det viktiga är bara att du inte saltar där du har Pansarmalar...
#9 - 20 september 2003 23:17
ok får köra med saltet då =) nu när jag vet att dom inte far illa!
vill ju inte skada favoriterna liksom...
#10 - 20 september 2003 23:20
Lycka till, och fråga mera om du undrar något. Känns bra att få hjälpa tillbaka med tanke på alla råd jag fått om mina Guramiyngel...
#11 - 21 september 2003 12:03
Tack för all hjälp!! =)
har haft i salt får se om det blir bättre... om inte så är det bara att köpa medicin nu vet jag ju iallfall vad jag har att bekämpa!!!
*niger och bockar*
#12 - 21 september 2003 13:00
Jo, tokfia vad ska du medicinera mot.
Felaktigt pH gör att slemhuden inte är bra och fiskarna kan "klia"sig.
Men visst salt stärker slemhuden, tänk på att det även finns växter som inte tål salt,har man växter kan man använda Ektozon istället.
#13 - 7 oktober 2003 20:25
har problemet löst sig?? mina fiskar kliar sig nämligen också och man kanske skulle ha i lite salt...
#14 - 7 oktober 2003 21:17
mina dvärgciklider brukar klia sig vid PH förändring (när jag sänker PH lite) men det går över...
har även märkt att alla mina fiskar kliar sig om nitrathalten blir för hög - man byter för lite vatten. Då hjälper det med ett större vattenbyte & suga ur bottnen lite...
#15 - 7 oktober 2003 21:21
Jag hade samma problem för ett tag sen !ALLA fiskarna körde runt och kliade sig !ofta ...
jag höjde då temperaturen med en halv grad det avtog.
Jag höjde en till,sammanlagt en och en halv grad med andra ord !
De har helt slutat klia sig nu =)
Vet inte om det har med det att göra men jag har inte ändrat på nåt förrutom gradantalet!
#16 - 7 oktober 2003 22:10
Saltet hjälpte... men körde ändå en sväng me parasit/svamp medicin för att vara på den säkra sidan... så nu har dom slutat klia sig! =) slutet gott allting gott!
#17 - 13 oktober 2003 06:45
vad va de för parasit medicin du använde???
#18 - 14 oktober 2003 00:45
Det skulle jag oxå vilja veta ???
#19 - 14 oktober 2003 08:42
jag med

Annons