Kliar sig mot växter och stenar?Ska jag göra vattenbyte direkt och hur mycket??

#1 - 13 september 2007 19:02
Har inte sett något sådant beteende förut men det började igår när jag fått hem fiskar som jag har köpt. Nästan varenda fisk som jag har nu "kliar" sig mot växter och stenar. De äter bra och jag ser inga vita prickar och de flesta är black mollys. Jag gjorde delvattenbyte i måndags som jag gör varje vecka då jag hade i normal dos av vattenberedande medel och pmdd. Men jag har inte använt just det vattenberedande medlet tidigare och enligt etiketten på flaskan så har den inte gått ut. Igår när jag hade släppt i de nya fiskarna som var många så hade jag i även då vattenberedande medel eftersom de var rejält stressade och hade varit ganska länge i burkar. Tycker ni att jag ska göra ett vattenbyte ikväll igen, kan inte det vara stressande för de nya fiskarna igen?
Har tyvärr inget vattentest hemma ikväll.
#2 - 13 september 2007 19:13
Använder du salt och vilken temp har du i karet?
#3 - 13 september 2007 19:18
Jag använder inte salt och har aldrig gjort det heller, vet inte om den förra ägaren heller gjorde det. Har äve endlers och äppelsnäckor i akvariumet men de kanske tål salt? Tempen ligger runt ca 25..
#4 - 13 september 2007 19:29
Molly gillar värme så nu i början efter flytt så kan de vara lite känsliga och stressade då kan nån grad varmare och en salttillsats hjälpa.tex 1tsk jodfritt salt på 15 liter.Vill du inte ha salt i längden så minska vid vattenbyten till du är utan igen.

Endlers har inga problem med lite salt och snäckorna är jag inte säker på men salthalten är så liten att det inte bör påverka dessa alls.

Lycka till
#5 - 13 september 2007 19:49
Men jag ska inte behöva göra ett vattenbyte ikväll då utan jag kan avvakta till imorgon då jag kan ev. göra ett litet vattenbyte och tillsätta salt? Ska höja doppvärmaren till 26. Någon mer som har några råd och tips?
#6 - 13 september 2007 20:10
Jag skulle ha i salt nu. höja till 26-27

Annons