Kliar sig?

#1 - 30 oktober 2009 17:05
Hej, jag har sökt länge efter info om fiskar som kliar sig, jag har hittat att de kan normalt klia sig då och då men om de gör det för ofta så är de nå fel. Kan ni hjälpa mig med en lista av orsaker varför de kliar sig, som exempel Nitrit, parasiter, och så vidare.

Orkade inte fylla i den där mallen som Kjell gjort, för kunde inte svara på en del av frågorna.

lite info:

Startat 2 månader sedan
205L Akvarium
10 GuldBarber
3 Ancistrus
5 Metall Pansarmalar
20 tal växter av 6 arter

Guldbarberna kliar sig mer än vanligt, ser ut att må bra annars starka i färgen, Ancistrus mummsar på som vanligt och mår bra kliar sig aldrig, Pansarmalarna mår också bra inge fel.
#2 - 30 oktober 2009 17:14
Har du kollat nitriten då?
Bilagor:
#3 - 30 oktober 2009 19:47
jo jag har det fast de visade inga farliga nivåer, och jag gjorde ett 30% vattenbyte för 5 dagar sedan, matar var annan dag nu efter 2 månader, och jag övermatar inget.

Men kan ph ha något att göra med det, jag har inte kollat ph på ett tag för jag har slut stickor :(
#4 - 31 oktober 2009 18:10
Synd att ingen vet, ok får se vad som händer, inge fisk har då dött än, får bara hoppas att det inte är nå allvarligt.

Gjorde ett till vattenbyte på 30% idag får se om det blir nå bättre.
#5 - 1 november 2009 16:56
Ok nu är jag orolig, behöver akut hjälp, en av Guldbarberna's gälblad har som böjt sig utåtriktat med en lite krull som på en rullgardin.

Är tacksam för hjälp.
#6 - 1 november 2009 18:08
Kan tyvärr inte hjälpadig! Mina fiskar håller oxå på lite grann med att klia sig och jag kan inte se att det är något fel på dom..
#7 - 1 november 2009 18:49
Tack för svar, kul att någon svarar :)

Börjar undra om de kan vara någon hud parasit, för jag ser nu att en av fiskarna har lite ljusare fläckar här och där storleken av ett fiskfjäll på 2mm, samma fisk ser nästan ut att ha fenröta för ryggfenan är lite ljus och fladdrig i toppen, fläckarna den har är knappt synliga, önskar jag kunde ge er en blid men de rör sig för snabbt, ska försöka ändå. Jag köpte fiskarna när de redan såg slitna och stressade ut, en del av dem var väldigt ljus gula, nästan tappat färgen, men efter ett tag så fick de en stark gul guldig färg i mitt akvarium.

Lycka till GöranE hoppas dina fiskar inte har nå farligt och de bara kliar sig för att de känner för det :)

Mvh
-Simon.
#8 - 3 november 2009 21:06
Tack för det.:) Jag kollade på denna artikel här på zoopet.
Kan det vara något av detta??
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=15

Tror att mina fiskar har "hudgrumilng" ?? Har höjt tempen och börjat behandla med EXIT och grovsalt.. Inte kul men vad gör man inte för sina telningar:D??
Lycka till du med...
#9 - 5 november 2009 20:27
Tack, hoppas att det funkar :)

Nu har jag nå tråkigt att säga, första fisk död idag, en stakars pansarmal låg död på botten, och de som såg så friska ut.

Är det ingen som vet något?, ni kan hjälpa fisken att överleva för jag vet då inte vad som är fel :( Om jag inte klarar av att ha akvarie så är det lika bra att jag ger upp och lägger av.

Jag har aldrig haft fiskdöd någon gång detta är den första på 10 år, för 10 år sedan startade jag med akvarium.
#10 - 5 november 2009 20:48
Alla har vi svackor i vår hobby och fiskdöd hör tyvärr många gånger dit :(
Tycker inte du ska lägga av utan härda ut detta och fortsätt leta fakta.. När du kommer upp ur svackan har du nya kunskaper och erfarenheter att lägga i din ryggsäck.
Lycka till och härda ut ;)
#11 - 5 november 2009 21:29
Tack för svar, får nog göra så och hoppas att det löser sig :)
#12 - 5 november 2009 21:46
Inga direkta problem under 10år är väl bra. Problem efter den tiden är inget att fundera på att sluta för. Kanske sett förr men annars lite att läsa och jämföra med http://www.waterlife.co.uk/waterlife/disease.htm http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/index.php?Step=2&GalleryId=2
#13 - 7 november 2009 13:45
Tack, hoppas att det funkar :)

Nu har jag nå tråkigt att säga, första fisk död idag, en stakars pansarmal låg död på botten, och de som såg så friska ut.

Är det ingen som vet något?, ni kan hjälpa fisken att överleva för jag vet då inte vad som är fel :( Om jag inte klarar av att ha akvarie så är det lika bra att jag ger upp och lägger av.

Jag har aldrig haft fiskdöd någon gång detta är den första på 10 år, för 10 år sedan startade jag med akvarium.

Alltid lika trist med döda fiskar!!
Har du saltat i karet med corydorisarna för att motverka sjukdomen??
Dom flesta malar tål inte speciellt mycket salt i vattnet!
Mvh Göran
#14 - 7 november 2009 15:02
Ok nu är jag orolig, behöver akut hjälp, en av Guldbarberna's gälblad har som böjt sig utåtriktat med en lite krull som på en rullgardin.

Är tacksam för hjälp.

tja jag är ju ingen expert men detta låter som gälmask tycker jag i alla fall.....någon annan som håller med kanske???
#15 - 7 november 2009 23:15
Hej tack för svar :D

Jag har inget salt i karet, och gälmask är det inte, jag har läst att det kan vara en missbildning, måste ha missat den när jag köpte fisken, man ser det knappast.

Men de kliar sig lika mycket fortfarande, jag ser att några av guldbarberna har fått fenröta tror jag, så jag ska köpa medicin för det.
#16 - 10 november 2009 20:06
Min systers fiskar har samma problem, men i detta fall är det en parasit - jag såg den..
I vilket fall som helst borde du vara försiktig eftersom det oftast är väldigt smittsamt :/
Hade fiskar som kunde klia sig lite då och då för några år sedan men du märker om de beter sig allmänt underligt och kliar sig ofta. Parasiter orsakar ofta klåda.
En bra länk med väl beskrivna parasiter:
http://www.fishdoc.co.uk/disease/parasites.htm

Fiskarna lever ännu men de har nu fått flytta till olika "bunkar" (tyvärr) där de medicineras. Får se om de klarar av sitt miljöbyte.. Men dör de så dör de, de verkar så pass sjuka iallafall att jag funderar på att avliva dem.

Annons