Kliar det?? Eller leker de?

#1 - 12 juli 2007 11:29
Hej
Har observerat att några av mina fiskar "gnider sig" mot stenar växter i mitt akvarium. De tar liksom satss och gör ett snabbt utfall och gnider kroppen mott tex. växtern. Det är olika sorters fisk ... är bara lite fundersam om de är normalt eller om de kliar på dem... ser inget ovanligt på dem annars.
Gör ju vattenbyten som man ska, blandar i salt, växtmedel och "antistress".
Några tips?

Eliza
#2 - 12 juli 2007 14:06
det har med ph att göra ifall jag inte har fel... för mycket salt och dom börjar klia sig mot stenar osv... Men jag är inte säker, jag har bara läst nånstans att dom kan ELLER att det SÄGS dom gör det... Leker gör dom nog inte, vad har du för fiskar?
#3 - 12 juli 2007 15:09
I mitt 250L har jag idag 2 Marmorgurami, 2 Guppy, 2 Svart/grå svärdbärare, 2 Platy, 2 Malar, 2 Räkor, 5 Kilfläcksrasboror, 6 Guldbarber, 2 Praktbotia, 1 regnbågshaj. plus 2 st palettcyklidbäbisar som kom till oss idag 1 juli 2007.
Kollade ju värdena häromdan och de var ju ok... hmmm

Eliza
#4 - 12 juli 2007 15:26
chessman skrev:
I mitt 250L har jag idag 2 Marmorgurami, 2 Guppy, 2 Svart/grå svärdbärare, 2 Platy, 2 Malar, 2 Räkor, 5 Kilfläcksrasboror, 6 Guldbarber, 2 Praktbotia, 1 regnbågshaj. plus 2 st palettcyklidbäbisar som kom till oss idag 1 juli 2007.

Kollade ju värdena häromdan och de var ju ok... hmmm

Eliza

paktbotierna ska vara minst 5¨men köp inte nu eftersom ditt akvarie är aningen överbefolkat

ååå p/baletter är jättefina.[:-2][:-18][:-44][:-90]
#5 - 12 juli 2007 16:41
:D jo jag vet att de är många. Håller på att flytta över succesivt till de andra akvarierna. Fast tittat jag i akvariet så tycker jag inte att det är för mycket fisk... kanske för att jag har så mycket små fiskar.
Guest
#6 - 12 juli 2007 21:27
3 guppy skrev:
paktbotierna ska vara minst 5¨men köp inte nu eftersom ditt akvarie är aningen överbefolkat

ååå p/baletter är jättefina.[:-2][:-18][:-44][:-90]

Varför är hennes akvarie överbefolkat?
Sluta gissa dig fram till svaren som i alla andra trådar.
Du kan ju ändra din info till:
Jag är en fisknörd på 11 år som har 21L akvarium...
#7 - 12 juli 2007 22:04
chessman jag har ingen aning om varför de kilar sig sådär.. det hände mina också däremot endast då karet var nystartat. du kommer säkert få svar här ganska snart. oroa dig dock inte, det är inget som tar död på fiskarna.

angående antalet fiskar du har. Det är knappast överbefolkat. En del tips vill jag däremot ge dig.

praktbotier bör du minst ha 5st av för att de ska må bra och busa omkring. har du bara 2 så kommer de vara inaktiva och skygga. (90% av fallen stämmer detta in på)

Räkor och praktbotier kommer inte överens eftersom de är praktbotiernas "naturliga" föda. Det beror däremot på vad du har för räkor. Jag har tex mountainrock räkor med mina och det går fint.

körsbärsräkor och andra i samma klass (storlek) blir käkade, så tänkt på det.
en till sak att påpeka utifall att du har tex crystalred eller körsbärsräkor så bör de också vara i större antal än 2. du bör ha ca 6-10st dock som sagt inte i samma kar som praktbotierna :)

Lycka till

Ps guppy tänk på vad du skriver innan du gör det. Folk kan förlora stort pga dina gissningar. Ta ansvar !!
#8 - 13 juli 2007 07:11
Amaro skrev:
chessman jag har ingen aning om varför de kilar sig sådär.. det hände mina också däremot endast då karet var nystartat. du kommer säkert få svar här ganska snart. oroa dig dock inte, det är inget som tar död på fiskarna.

angående antalet fiskar du har. Det är knappast överbefolkat. En del tips vill jag däremot ge dig.

praktbotier bör du minst ha 5st av för att de ska må bra och busa omkring. har du bara 2 så kommer de vara inaktiva och skygga. (90% av fallen stämmer detta in på)

Räkor och praktbotier kommer inte överens eftersom de är praktbotiernas "naturliga" föda. Det beror däremot på vad du har för räkor. Jag har tex mountainrock räkor med mina och det går fint.

en till sak att påpeka utifall att du har tex crystalred eller körsbärsräkor så bör de också vara i större antal än 2. du bör ha ca 6-10st dock som sagt inte i samma kar som praktbotierna :)

Lycka till

Ps guppy tänk på vad du skriver innan du gör det. Folk kan förlora stort pga dina gissningar. Ta ansvar !!

Hej
och tack för svar... dessa räkor har jag Atyopsis moluccensis har funderat på att skaffa andra räkor så det var ju bra att höra.
Ang botierna så kan jag ju köpa några till på måndag då jag ska hämta mina nya Påfågelsgobifiskar (spec. beställda) som ska bo i mitt 6 kantiga akvarium. Längtar så....!

*Notis jag kollade faktiskt på botier sist men de var så små smala och taniga så de såg inge roliga ut tyckte jag.

Eliza
#9 - 13 juli 2007 10:28
Amaro skrev:

Lycka till

jag menade inte överbefolkat på det sättet jaag menade att hon hade lite för många olika sorters fiskar på den ytan.
tänk dig i tropska flodar inte är det så mycket fisk på så liten yta där:confused:?
#10 - 13 juli 2007 10:42
Anettejt skrev:
Varför är hennes akvarie överbefolkat?

Sluta gissa dig fram till svaren som i alla andra trådar.

Du kan ju ändra din info till:

Jag är en fisknörd på 11 år som har 21L akvarium...

ursäkta det är på 23 l

Jag gissar aldrig!
jag tycker du är ganska oförskämd när du säger så!!!!!!!!!!!!!!
jag menade att det var för mycket OLIKA fiskar i akvariet inte att det var för många.
#11 - 13 juli 2007 12:14
3 guppy då får du Detajlerat förklara vad du menar.. Hur kan du känna att någon förstått vad du menar då du skriver överbefolkat och menar överbefolkat på ett annat sätt än ordets betydelse ?? Förstår inte ens hur du kan argumentera på detta vis. Var tydlig...
#12 - 13 juli 2007 12:16
Föresten så spelar det ingen roll om man har många olika fiskar i ett akvarium så länge de kommer överens. Fisksoppa brukar vi kalla det och de e inge fel med att någon vill ha fler arter än bara 2-3 olika arter..

jag tycker själv också att det är lite för många olika arter men det är en smaksak, inte ett problem.

Annons