Kliar?

#1 - 18 december 2006 16:41
Vad är det för sjukdom när fiskarna tar sats och kliar sig mot växter med jämna mellanrum?

Mvh Johan
#2 - 18 december 2006 16:48
de behöver inte vara sjuka.
har du kollat om det finns nitrit eller amoniak i karet?
Annars så kan det också vara att du har haft för mycket vattenberednings medel i karet.
#3 - 19 december 2006 06:25
JohanB skrev:
Vad är det för sjukdom när fiskarna tar sats och kliar sig mot växter med jämna mellanrum?

Mvh Johan

Ja OM jag det visste..
Mina platysar har nästan alltid gjort så - trots bra vattenvärden.
Har även sett flera trådar om detta fenomen.
#4 - 19 december 2006 08:04
Det kan också vara en del av leken beroende på vilken typ av fiskar du har. Ciklider av olika slag gnuggar sig mot växter för att rengöra dem innan romläggning..
#5 - 19 december 2006 15:11
Johan73 skrev:
Det kan också vara en del av leken beroende på vilken typ av fiskar du har. Ciklider av olika slag gnuggar sig mot växter för att rengöra dem innan romläggning..

Jag har också funderat i dessa banor...men jag vet inte :confused:
Har haft detta "problem" i över 1/2 år..sedan jag skaffade platys i princip
- och blir inte av med det!! Å andra sidan har det inte verkat påverka dem någe speciellt heller. Inget "frenetiskt" kliande, utan mer blad - studsning.
#6 - 23 december 2006 14:04
Mina guppyhonor kliar sig mot bottenmaterialet, trodde också att det var en sjukdom men det kanske det inte är?
#7 - 23 december 2006 14:10
det har jag sett att mina multisar göra vid vattenbytena..så de har kanske med leken att göra då ?? ifs så leker de mest hela tiden :)

//kim
#8 - 25 december 2006 19:25
Nu har jag även testat att medicinera. Har hållit på i en vecka, med två olika preparat mot parasiter (bytte efter ett par dagar.)

[COLOR=purple]DE KLIAR SIG FORTFARANDE!!!![:-5] [/COLOR]
[COLOR=#800080][/COLOR]
[COLOR=black]Har slutat med medicinen nu.. det får vara![/COLOR]
#9 - 26 januari 2007 21:48
Har samma problem här. Har haft platysarna sen i somras och det har inte vart nåt problem. Förra veckan hämtade jag hem en annan platy som tyvärr hade med sig vita prick, och alla började klia sig. Har nu medicinerat i en vecka och haft i salt, och prickarna är helt borta, men kliandet fortsätter. Varför kan man undra.

Annons