kliande sydamerikaner.

#1 - 1 februari 2006 22:00
mina firrar har börjat att klia sig lite i karet nu.
har ju inte haft dessa firrar tidigare.
vill dom ha lite salt i vattnet?
har ektozonsalt hemma kan man kasta i lite av det om dom nu ska ha salt i vattnet.
mvh jocke
#2 - 1 februari 2006 22:25
har du otur kan dom ha fått gälparasiter.. dom gör väl de lite då och då ändå tror ja.. de gjorde mina malawi i alla fall.
salt är bra lösning på problemet i så fall
#3 - 1 februari 2006 22:30
okej men hur mycket ska man ha i vattnet då?
mvh jocke
#4 - 1 februari 2006 23:02
Mina fjärilar gör oxå så, kanske två-tre ggr/dag. Jag har hört att det även kan bero på att man har ett lågt ph, hur sant det är vet jag dock inte då jag tycker att bla. fjärilar borde trivas i ett ph på ~6.5.

Om du har pansarmalar i ditt akvarium är det kanske ingen höjdare att ha i salt då dessa krabbater är känsliga mot salt.
#5 - 2 februari 2006 06:51
[QUOTE=jocke_ek]okej men hur mycket ska man ha i vattnet då?
mvh jocke[/QUOTE]

Kör standard dosen, 1 tesked per 50liter vatten, vid vattenbyte. Jag tycker salt är kanon, och mina malar verkar inte ha något emot det, de har iaf inte sagt nåt än:)
mvh
M
#6 - 2 februari 2006 07:03
Jag hade blå ciklider ett tag. Dom fick ektozonsalt i när dom av någon anledning blev stressade, t ex vattenbyte eller när dom kliade sig. Det blev bättre direkt och färgerna blev starka och fina. Det verkade lugnande snabbt på dom.. Dom fick bara lite salt dock, ca ½ tsk i 112 l direkt i karet. :)
#7 - 2 februari 2006 11:15
tack för alla snabba svar ska prova att hälla i lite salt i karet så får vi se om det blir bättre .
dom gör det bara i bland inte hela tiden.
mvh jocke
#8 - 2 februari 2006 11:42
[QUOTE=Perrx]Mina fjärilar gör oxå så, kanske två-tre ggr/dag. Jag har hört att det även kan bero på att man har ett lågt ph, hur sant det är vet jag dock inte då jag tycker att bla. fjärilar borde trivas i ett ph på ~6.5.[/QUOTE]

Om ditt pH ligger runt 6.5 kan jag absolut inte tänka mig att det skulle bero på lågt pH. Har du kollat så du inte har nitrit? Eller kanske för höga halter nitrat och/eller fosfat?

Annons