kliande fiskar

#1 - 18 juli 2007 21:45
Jag har honungsguramis, pärlrasboror och några guppyyngel som alla kliar sig, i mitt tycke, lite för ofta.
PH ligger på 7,5 (alla borde väl tolerera det?)
Nitrit på 0, nitrat ~20
Jag vet inte hur det är med ammoniak/ammonium men jag drar slutsatsen att det är ganska lungt med det då det, enligt min erfarenhet, brukar börja lukta i sådana fall, och karet är helt och hållet luktfritt.

Fiskarna är annars friska och glada och har inga synliga parasiter.

Vad kan vara felet?
#2 - 19 juli 2007 05:35
hur är det med vattenberedningsmedel?
jag hade i för mycket av det när jag var ny på akvarium, vissa fiskar kliade sig.
När jag tog mindre av medlet så slutade de att klia sig.
#3 - 19 juli 2007 11:39
Nix, jag använder inget beredningsmedel

Det enda jag tillsätter är en normaldos pmdd/vecka, kanske är värt att nämna
#4 - 19 juli 2007 13:08
Det kan vara gällparasiter eller något irriterande ämne i vattnet. Hur ofta byter du vatten? Kanske borde du börja använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten?

Jag antar att du har kollat så de inte har vita prick?

pH 7.5 låter lite väl högt för guramis och rasboror men guppies borde trivas riktigt bra med det. Du kan alltid testa lägga några mandelblad i akvariet för att sänka pH lite. Även om jag inte tror att kliandet beror på det.
#5 - 19 juli 2007 13:51
byter ungefär 30% en gång i veckan, jag har aldrig använt vattenberedningsmedel annars och det har alltid gått bra i de andra karen, de andra har jag inte använt pmdd i, skulle det kunna vara orsaken?

Ja, de har inga synliga parasiter

Enligt Zoopets artbeskrivning ska honungsguramis trivas i PH på 6-7.5, de andra sidorna jag kollat på säger lite olika, men de flesta håller sig med 7.5 som övre gräns.
Vattnet där pärlrasboror fångas ska ligga på 7.3, och de anpassar sig lätt och ska kunna trivas i allt från 4.5 till 8.0 så 7.5 bör inte vara några problem.
#6 - 19 juli 2007 14:46
Öronräv skrev:
byter ungefär 30% en gång i veckan, jag har aldrig använt vattenberedningsmedel annars och det har alltid gått bra i de andra karen, de andra har jag inte använt pmdd i, skulle det kunna vara orsaken?

Nej, iaf inte om du inte överdoserar kraftigt. Kolla gärna med ditt vattenverk om de har ändrat nånting i vattnet.

Öronräv skrev:
Ja, de har inga synliga parasiter

Bra, då kan vi utesluta vita prick. Det skulle fortfarande kunna vara gällparasiter dock.

Öronräv skrev:
Enligt Zoopets artbeskrivning ska honungsguramis trivas i PH på 6-7.5, de andra sidorna jag kollat på säger lite olika, men de flesta håller sig med 7.5 som övre gräns.

Vattnet där pärlrasboror fångas ska ligga på 7.3, och de anpassar sig lätt och ska kunna trivas i allt från 4.5 till 8.0 så 7.5 bör inte vara några problem.

Ok, då borde det inte vara några problem med pH.

Är akvariet relativt nystartat eller några av fiskarna nyinflyttade? När mina fembandsbarber var nyinflyttade kliade de sig antagligen pga att de inte var vana vid det nya vattnet. Så jag tillsatte lite Ektozonsalt. Det brukar hjälpa.
#7 - 19 juli 2007 14:55
Nä, jag kör på en normaldos/vecka
Mjo, men om det är något i vattnet så borde ju fiskarna i det andra karet visa samma symptom, och dem har jag aldrig sett klia sig

Akvariet är nystartat men gruset och 60% av vattnet togs från ett väl inkört akvarium, fiskarna har väl varit där i två-tre veckor.
Jag ska testa att salta lite och se om det blir bättre
#8 - 19 juli 2007 15:10
Öronräv skrev:

Akvariet är nystartat men gruset och 60% av vattnet togs från ett väl inkört akvarium, fiskarna har väl varit där i två-tre veckor.

Jag ska testa att salta lite och se om det blir bättre

Då skulle jag tippa på ammoniak och/eller nitrit (vad har du för test?). Det låter faktiskt som om du har för många fiskar i ett nystartat akvarium. Salt lindrar symptomen men det räcker inte hela vägen.

Det bästa hade varit om du tagit filterbakterier från något av de andra akvarier. Det kan man göra genom att klämma skiten ur ett välinkört filter intill insuget på det nya filtret. Alternativt genom att ta en del filtermaterial (för biologisk filtrering) från det välinkörda filtret och stoppa in det i det nya filtret dan innan eller samma dag som de första fiskarna flyttar in.
#9 - 19 juli 2007 15:27
Jag klämde ner väldigt mycket filterskit i vattnet, jo, och gruset innehöll en hel del trevligheter, jag har inte haft någon nitrit överhuvudtaget (JBL dropptest), mitt ammoniaktest är slut så jag vet inte hur det är med det, men som sagt, ammoniak brukar man märka ganska lätt på lukten.
Men jag får väl ta och köpa ett för att vara på säkra sidan.
#10 - 19 juli 2007 15:33
Hmm då vet jag inte. Nytt vatten som de inte är vana vid, eller gällparasiter är det jag kan komma på. Det skulle kunna ha varit låga ammoniakhalter, men efter ett par-tre veckor borde det vara borta.

Annons