Kliande fisk.

#1 - 30 maj 2009 16:58
Mina fiskar har börjat klia sig frenetiskt.
Av någon anledning är det mest kopparbarberna som gör det men jag har sett det hos några av de andra också. De rycker runt i akvariet och rullar sig i gruset och mot rötterna.

De verkar inte ha några yttre symptom och ingen har dött...

Jag har en paket aquafuran, kan det hjälpa mot vad det nu kan vara?

Är det någon av mina fiskar som är känsliga mot mediciner? :

1x gibbiceps
6x colombiatetra
6x briljanttetra
5x kopparbarb
1x fjärilspleco
3x dvärggurami
6x pansarmal
1x pandamal (garra flavata)

Vill gärna åtgärda eventuella problem innan någon stryker med :(
#2 - 30 maj 2009 17:25
Har man fått i för mycket vattenberedningsmedel kan de börja klia sig, om du inte tror att det är fallet så gör ett 30% vattenbyte.
#3 - 30 maj 2009 17:32
Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte för ett par dagar sen och jag hade visserligen i vattenberedande medel men enligt anvisningarna tror jag t om att jag hade i lite för lite...

I och med att jag gjorde ett stort vattenbyte i förrgår, är det fortfarande läge att göra det igen?
Guest
#4 - 30 maj 2009 17:39
Hur stort?
#5 - 30 maj 2009 17:45
ungefär 50%
#6 - 30 maj 2009 20:37
I med salt vid vattenbyte!
De kliar sig pga nån parasit som du kan eliminera med salt i vattnet.
Ca. 1dl/100 l vatten.
#7 - 30 maj 2009 21:40
Låter som parasit..., eftersom du gjort vattenbyte och haft vattenberedningsmedel tror jag vi kan utesluta vattenvärden i alla fall :D
#8 - 31 maj 2009 12:07
NIC skrev:
I med salt vid vattenbyte!

De kliar sig pga nån parasit som du kan eliminera med salt i vattnet.

Ca. 1dl/100 l vatten.

Jag har en paket ectozon (eller hur det nu stavas) men jag läste nånstans att pansarmalar är känsliga för salt i vatten och då vågade jag inte hälla i det längre. Men jag ska alltså hella 2 dl av det här i mitt 222L kar?

Eller talar vi vanligt bordssalt?
#9 - 31 maj 2009 12:12
Det finns delade meningar när det gäller salt... vissa påstår att du inte får ta bordsalt vissa säger att det funkar utmärkt... jag har haft i båda vid olika tillfällen har inte märkt nått negativt bara positivt... men man ska inte överdriva.
Salt utan jod är bra.
#10 - 31 maj 2009 12:53
Hmm...

Jag har vridit och vänt på min ektozonförpackning men hittar ingen annan instruktion än att min 125g burk räcker till 625l i behandlande syfte.

Men det säger inte mig så mycket, så finns det någon som vet exakt hur mycket (i tsk, msk eller dl - nåt jag kan förstå) jag ska hälla i ett 222L kar?

Ska jag bara hälla i det nu en gång?
Vad kommer hända med mina Corydoras?

:confused:
Guest
#11 - 31 maj 2009 12:58
1dl salt till 100l, ta bordssalt...
#12 - 31 maj 2009 13:32
2 dl salt alltså?

Det är nånting med det som låter väldigt obehagligt.
Ni har säkert rätt, det känns bara så fel att ösa i så
mycket salt i ett sötvattensakvarium.
#13 - 31 maj 2009 22:56
Tycker också att det känns lite mycket att damma i enligt rekommendationerna 1 dl/100l.
Jag brukar hälla i ca. 1 dl i mitt 225, vet inte så noga, bara höftar.
*Ta vanligt grovt bordssalt, med eller utan jod spelar ingen större roll tycker jag.
*Mina pansarmalar klarar sig fint.

(*=finns många olika åsikter om detta.)
#14 - 1 juni 2009 07:48
Mina högst personliga funderingar.

Att slå salt i akvarievattnet är ingen naturlig lösning för en sötvattensfisk och därmed inte bra. Salt tar snabbt bort symptomen men inte orsaken till problemet...
Guest
#15 - 1 juni 2009 10:24
Jag brukar hälla i max 1dl i mitt 484, o då typ 1msk/h
#16 - 1 juni 2009 10:25
Jag får ingen rätsida på det här...

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra.
Alla har så vitt skilda åsikter...

Om jag nu skulle hälla i 1 dl salt i karet,
hur gör jag vid följande vattenbyte?

Ska jag ha i mer salt då?
Jag läste nånstans att man inte bara kan avsluta med saltet
hur som helst, för mina Corydoras skull...

Om salt tar bort symtomen men inte orsaken (som någon sa)
betyder det att det fortfarande kommer finnas parasiter i karet?
Eller vad det nu berodde på?

Betyder det att jag har bytt vatten för sällan?
#17 - 1 juni 2009 10:44
Salt i sötvatten är bara ett universalmedel, ett snabbfix när man inte vet vad som är fel, alltså inget egentligt botemedel.

Ta reda på exakt vad som är problemet med dina fiskar och medicinera efter det, eller åtgärda eventuella fel på vattnet. Det är inte alls säkert att det är parasiter, har du gjort ett test av nitrithalten i ditt vatten den senaste tiden? Om det är det som är felet och du istället för att byta vatten tillsätter en massa salt är det ju på ren svenska - "för jävla dumt!"
#19 - 1 juni 2009 13:02
Gaffel skrev:

Som sagt var, saltning tar bort symptom men inte orsak.
#20 - 1 juni 2009 13:52
Om du inte tillsätter saltet så finns det en stor risk att du i slutänden inte behöver mata alls!
#21 - 1 juni 2009 14:02
Gaffel skrev:
Om du inte tillsätter saltet så finns det en stor risk att du i slutänden inte behöver mata alls!

Var det ett annan uttryck för: Ditt akvarium kommer innehålla diverse näringsrika monster som fiskarna kan kalasa på?
Guest
#22 - 1 juni 2009 14:09
Nej, tror han menade att dina fiskar dör o att du då kan sluta mata helt.
#23 - 1 juni 2009 14:47
Om fiskar som för övrigt ser friska ut plötsligt börjar klia sig mot botten, växter och inredning KAN det bero på förhöjd halt av nitirit (NO2) i vattnet. Om du inte redan har gjort det, gör omedelbart ett dropptest och kolla nitrithalten.

Om detta test visar på förhöjd nivå av NO2, byt omedelbart 50% vatten och tillsätt Nitrivec enligt tillverkarens rekommendationer. Om nitrithalten efter sex timmar fortfarande är hög, gör om samma procedur. Gör sedan om samma procedur en gång om dagen, fyra dagar i sträck och MATA ABSOLUT EJ under tiden. Mät halten av NO2 före och efter varje vattenbyte.

Salta?
Ja, kanske enligt expertisen men jag hade inte gjort det i något av mina kar.
#24 - 1 juni 2009 19:25
Ouscazz skrev:
Som sagt var, saltning tar bort symptom men inte orsak.

Det förebygger ju också en hel del om man gör det i d varje vattenbyte.
Guest
#25 - 1 juni 2009 19:35
Har för mig att lasse skrev att de kan vara dåligt o byta mkt vatten om man har hög nitrithalt?

Eller var de kanske Åheim?
#26 - 1 juni 2009 20:00
Jag litar fullt och fast på Lasse!!
Vanliga vattenbyten, salt för att skydda fisken och sluta mata. Stora vattenbyten eliminerar de goda bakterier som behövs i akvariet för att balansera akvariet. Sök på vad Lasse sagt i denna fråg, det finns mycket.
//Inger
#27 - 1 juni 2009 20:11
är det inte oxå så att salt i vattnet ökar (ja vad ska man kalla det för?) slemhinneomsättningen och gör det lättare för fisken att bli av med parasiter? :) i fall att det nu skulle vara det
#28 - 2 juni 2009 07:19
Jag fortsätter att sticka ut hakan och motsäga etablissemanget.

Att salta sötvatten för att bli av med problem i ett akvarium är något människan har hittat på, ett snabbfix helt enkelt och inget naturen själv pysslar med... tänk på den!
Som sagt var, inte ett korn salt i något av mina kar, någonsin... 100% hygien och nogrannhet istället = friska fiskar!

Alla gör som de vill med sina kära fiskar, så slå salt i karen... men räkna med att fiskarnas immunförsvar sakta försämras istället för att stärkas vilket händer om man låter dem leva i sitt naturliga vatten.
#29 - 5 juni 2009 21:30
Hur lång tid ska det rimligtvis ta från det att man saltar akvariet tills dess att symtomen mildras/avtar.........?
Guest
#30 - 5 juni 2009 21:50
Nån dag max. Om de inte försvinner så är det antagligen nitrit.
#31 - 6 juni 2009 06:59
jag har en fisk som har fått ett sår och fick tipset att hälla i salt.. helst ectozon.. men då handlade det om en matsked per hundra liter vatten. Det va hos en fiskhandlare.. Han sa också att det bara hjälper till att läka såret snabbare men att det annars skulle läka av sig själv.. Sen sa han att man inte fick hälla i mer salt förrens man kanske hade bytt ut 1/3 av vattnet ca 5-6 ggr innan man häller i mer salt. För att när man byter vatten så blir saltet ändå kvar i akvariet..
#32 - 6 juni 2009 07:43
Hmm...

Nu är det dag 6 efter att jag tillsatte salt och fiskarna kliar sig fortfarande...
Har testat för nitrit, var inte det heller... :(
Fortfarande inga yttre tecken på sjukdom.
#33 - 16 juni 2009 12:18
Hmm...

Jag är ganska rådvill nu, ett par fiskar har dött och allt känns
allmänt tråkigt... Min dvärgguramihona ser ut att ha tappat
lite fjäll och har eventuellt nåt sår uppe vid ryggfenan och
kopparbarberna ser svullna ut, fast å andra sidan är ju
honorna ganska runda av naturen...

De kliar sig fortfarande lite för ofta för att det ska kännas som
en normal aktivitet och fast de inte är slöa och trötta känns det
som att inte allt står rätt till. De rycker runt och ser allmänt
besvärade ut... om det inte bara är inbillning...

Jag känner mig väldigt uppgiven, känns mest som att jag går och
väntar på att de ska dö...

Jag har en paket aquafuran, är det något att överväga?

Som sagt, ingen nitrit och saltet tog inte bort klådan helt.
#34 - 8 juli 2009 22:39
Hur har det gått?? Har du kollat på zoopets sjukdomsbeskrivningar om det är något som passar in på det?

Lite mer info om salt.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm

om aquaforan
http://www.zooplanet.se/aquafuran-till-liter-p-3685.html

http://www.aquarium-munster.com/eng/GB_7.5_Arz_Aquarium.asp
#35 - 9 juli 2009 04:34
Är det ingen som har frågat om hur PH värdet är?.

...då gör jag det nu!
#36 - 9 juli 2009 11:02
Bönan skrev:
Hmm...

Nu är det dag 6 efter att jag tillsatte salt och fiskarna kliar sig fortfarande...

Har testat för nitrit, var inte det heller... :(

Fortfarande inga yttre tecken på sjukdom.

Som sagt var, salt löser inga problem, det dämpar däremot de symptom dina fiskar visar och du köper därmed värdefull tid att fundera ut vad som är det egentliga problemet med dina fiskar/vatten. Salt gör ingen färskvattenfisk frisk, punkt slut!!

Hur har du mätt nitrithalten, dropptest eller mätstickor?

Aquafuran är ett antibakteriellt preparat vars aktiva substans är ett antibiotikum som heter Nifurpirinol. Detta är bara verksamt mot bakteriella problem och hjälper inte om du har problem med parasiter.

Annons