Klen tillväxt, för mycket gas. Co2?

#1 - 24 oktober 2004 18:18
Har problem med gasövermättatvatten och lite klen tillväxt på växterna.

När jag byter vatten så bubblar det nå vansinnigt om växterna och när jag kör ner handen i vattnet (även när jag inte byter vatten) så bildas det jätte mycket bubblor på handen, alltså gasövermättat.

Jag har pH 8 och KH på ca 10. När jag kollat på co2 tabeller ser det ut som om jag har väldigt lågt co2 i vattnet, stämmer det? I så fall skulle jag vilja tillsätta co2 med mäskflaska för att få bättre fart på växterna (stämmer?). Men förut när jag gjorde det så fick en utav mina ancistrus gasblåsor så jag slutade att tillsätta co2 och då försvann blåsorna. Då hade jag inga riktiga lysrör, nu har jag två 36w aquarelle rör och det växer bättre nu men inte så mycket som jag tror det borde göra.

Jag tillsätter ca 30-35ml TMG i veckan när jag byter vatten, samt tillsätter järn varje dag. Karet är på 375 liter.

Vad ska jag göra? Vill att växterna ska ta lite mer fart men vill inte ta kål på fiskarna. Jag har försökt att läsa om co2 och övermättat vatten men blir inte riktigt klok på det hela, folk vill ha bubbel från växterna!? Men då är ju vattnet övermättat med gas och det är ju inte bra för fiskarna. Ju mer jag läser ju mindre fattar jag! Snälla hjälp mig. [:-118]
#2 - 24 oktober 2004 21:48
Om du kolla i en CO2 tabell så ser du (tex. http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm) att du kan gå ner till 7.0 i pH ... Hur pass säkra är dina mätmetoder? jag vet att min multisticka visade KH 7 på mitt vatten som kommer ur kranen och det ska vara ca 3.5 enligt vattenverket ... kolla upp med ditt vattenverk vad ditt kranvatten ligger på då det inte ändras mycket när det varit i akvariumet... Men om du nu har 10 i KH kan du utan problem gå ner till 7.0 i pH med hjälp av CO2 dock inte allt i 1 steg då pH shocken kommer bli stor för fiskarna :) CO2 blir giftigt för fiskar vid höga konsentrationer men om du ligger i det gröna fältet är du klart utanför riskzonen ... dessutom ska du kolla up vad dina fiskar gillar för pH ... men det är helt klart att det är CO2 som är den begränsande faktorn i ditt kar och något som jag skulle rekommendera... det är mycket mera troligt att det är O2 (syre) som är övermättat om dina värden stämmer då du ligger på ca 3ppm CO2 och jag har i mitt kar nu 10gånger så mycket CO2... (6.6pH och KH runt 3.5)

Lycka till /Henrik
#3 - 25 oktober 2004 01:21
Har du mätstickor, så kan du slänga bort dem. De ger helt felaktiga värden. Om du vill mäta CO2 med pH-kH-metoden, så behöver du ett ordinärt kH-mättest baserat på titrering (dvs vätsketest) som mäter i steg om högst 0,5 kH. Men pH MÅSTE mätas med ett titreringsset med steg om HÖGST 0,2 pH (dvs omfång från ca 6,0 till 7,5 pH). I annat fall så kan du inte avgöra CO2-halten med rätt halt. Du har för stor osäkerhet i mätresultatet (elektiska pH-mätare ger även tillräcklig precision). För att se hur illa det är med dåligt pH-test, antag att du mäter fel ett steg upp eller ned (du vet ju inte själv vilket). Har du 0,5 pH-steg, så ser du att det blir ganska fel. Om kH varierar upp eller ned 0,5kH, blir felet inte lika stort.

Jag har O2 bubblande från alla växter, och CO2 på ca 20 ppm och fiskarna mår utmärkt (även mina ancistrusar). Klen tillväxt är nästan till 95% begränsning i CO2-halten (även när ägarna tror att den är bra). Järntillsatsen är ej nödvändig om du har TMG. Mata hellre med bara TMG kompletterat med KNO3 och KH2PO4 för att få Kalium(K), Kväve(N) och Fosfor(P) som TMG sällan har tillräckligt med.

Hur byter du vatten? 30-50% i veckan är vad man brukar rekomendera, och så ger man fulldos växtgödning i det vatten som man tillsätter. Då vet man att växtnäringen håller sig inom rimliga nivåer utan att behöva mäta.
#4 - 25 oktober 2004 08:11
Bubblor ifrån växterna har inget med gasmättnad att göra. Bubblet ifrån växterna är helt normalt och har inget med gasmättnad att göra när dom växer tar dom upp C02 och ger ifrån sig O2. Att det bubblar mer vid ett vatten byte är ett vanligt fenomen. Personligen tror jag det till viss del har att göra med att man tar bort DOC´n vid vattenbyte
#5 - 25 oktober 2004 08:51
Jag har någon sort multisticka, JBL tror jag dom hette (sitter inte hemma just nu). Jag har dock kollat på http://www.leksand.se/leksandvatten/vattenavlopp/vattenverk.htm#Insjön
(bor i Insjön) och vad jag förstår så ska jag ha pH8 och jag tror KH10 det står inte KH utan dH men där är väll samma sak?

Jag byter ca 30% varje lördag. Järn tillsätter jag för att jag hade förut fullt med små hål i bladen, och då fick jag höra att det var järnbrist, nu har hålen försvunit men jag har fått tråd/toffs-alger, har därför dragit ner lite på järnet.

Jag är rädd att om jag körpå med co2 igen så kommer mina ansictrus eller någon av de andra fiskarna få gasblåsor igen. Kan jag köra på med co2 nu när jag har riktiga rör? Förut hade jag nog bara vanliga takrör, kanske tog växterna inte upp co2 då? Var det därför vattnet blev så väldigt gasövermättat?

Om jag nu ska ha co2, kan den stå och bubble dyngnet runt? Hade det förut men har för mig att jag läst att vissa(eller alla?) bara har det på dan?

Personligen tror jag det till viss del har att göra med att man tar bort DOC´n vid vattenbyte
Vad är DOC?
#6 - 25 oktober 2004 09:00


Järn tillsätter jag för att jag hade förut fullt med små hål i bladen, och då fick jag höra att det var järnbrist,


Det är inte järnbrist det är Kaliumbrist. Om du tillsatte TMG så var det inte pga järnet som hålen försvann utan pga Kaliumet i TMG.

Trådalgerna är dock tecken på för mycket järn, så det var klokt att
gå ner i TMG-dosering.



Jag är rädd att om jag körpå med co2 igen så kommer mina ansictrus eller någon av de andra fiskarna få gasblåsor igen.


Hur ser gasblåsor ut?



Kan jag köra på med co2 nu när jag har riktiga rör? Förut hade jag nog bara vanliga takrör, kanske tog växterna inte upp co2 då? Var det därför vattnet blev så väldigt gasövermättat?


Du hade sannolikt ingen gasövermättnad på det sättet du tror.

Det bildas alltid bubblor på handen när du sätter ner den i vattnet eftersom handen har annan temperatur.

Vid stark fotosyntes så blir vattnet övermättat på syre, det är därför man kan se bubblorna på bladen. Däremot fälls det inte ut några bubblor på fiskarna.



Om jag nu ska ha co2, kan den stå och bubble dyngnet runt? Hade det förut men har för mig att jag läst att vissa(eller alla?) bara har det på dan?


Eftersom växterna bara tar upp CO2 vid fotosyntesen som kräver ljus är det onödigt att trycka ner CO2 på natten. Sänker bara pH:t onaturligt mycket.

Personligen tror jag det till viss del har att göra med att man tar bort DOC´n vid vattenbyte


Hmm.. Du menar att DOC:en snor syre och vattenbytet ger helt syremättat vatten? Tja det var ju en tanke faktiskt.

Det fälls ut bubblor på glas/växter/fiskar vid vattenbyte när vattnet man häller ner i akvariet är markant annorlunda temperatur på. Exakt hur det fungerar fysikaliskt vet jag inte.

DOC = Dissolved Organic Content. Slampartiklar/döda växtdelar som gärna binder upp näringsämnen i vattnet och gör dom svårtillgängliga för växter. Dessutom snor det syre när det bryts ner.
#7 - 25 oktober 2004 09:01
DOC = Dissolved Organic Content = Enkelt översatt är det näringsämnen som har blivit bundet till ett annat ämne så att växterna inte kan ta upp näringen. Det ger dock fortfarande utslag på tester.

När jag körde mäsk metoden så stog det och bubblade dygnet runt.

Vill du att det ska växa ordentligt så är det Co2 du måste få ner i karet, till 99% så är det Co2 som är den begränsande faktorn. När du har acceptabla Co2 nivåer så kan du börja göda med TMG, KNO3 och KHPO4.

Inte lyckat att bara tillsätta extra järn. Om du får järn brist så kan du räkna med att dom andra ämnena också är slut, därför fick du alger när du tillsatte extra järn.
#8 - 25 oktober 2004 09:03
Från en annan tråd jag såg du skrivit i rindberg:


Långt ifrån expert, men jag tycker det låter som du slamsuger alldelens för ofta! Skiten som fiskarna släpper ifrån sig är ju gödning det med(!?) Jag skulle lungna mig med slamsugandet och låta akvariet balansera sig självt lite.



Det är inte riktigt så det fungerar när man kör high-tech och CO2. Då vill man inte att näringen ska bindas till DOC/slam. När man kör fullt ös med CO2 så vill man att näringämnena ska vara helt tillgängliga i vattnet för absolut enklast upptag direkt in i växternas blad. DOC sabbar det upptaget.
#9 - 25 oktober 2004 15:49
Så här såg gasblåsorna ut http://users.du.se/~h03jonri/fisk/sjuk_ancistrus.jpg Dom kom när jag satt i co2 och försvann när jag tog bort den, men som sagt kanske för att jag inte hade några riktiga rör som co2 inte togsupp?

Det är inte järnbrist det är Kaliumbrist. Om du tillsatte TMG så var det inte pga järnet som hålen försvann utan pga Kaliumet i TMG.


Jag läste förut på www.hjortgatanszoo.se och komfram till att det var kalium brist så jag travade iväg till zoo för att köpa kaliumsulfat (K2SO2) som var det jag skulle tillsätta vad jag förstog. När jag sa att jag ville köpa kaliumsulfat pga kaliumbrist såg han på zoo frågande ut och sa att han alldrig hörttalas om kaliumbrist utan det var järn brist jag hade, nå kaliumsulfat hade dom inte, så jag litade på det och köpte järntillskott istället. Hålen har försvunnit efter jag tillsatt järn, TMG mängden har alltid varit likadan!? Ska jag sluta med järn och börja med kaliumsulfat? Någon som vet var man kan köpa det i dalaran? Det var Djurmagazinet i Borlänge som sa att jag skulle ha järn.

Förut när jag körde ner co2 lät jag den bubbla igenom en liten syresten på botten, ska man ha den långt ner eller "fastnar" det för mycket co2 ivattnet då?

Är dH samma sak som KH? i så fall har jag ju bara 3 co2 och det är väll alldelens för lite?
#10 - 25 oktober 2004 16:09
Jag har för mig att jag läst att gasblåsor kan uppstå vid snabb pH förändring, detta kan det bli om man inte har koll på sin CO2 utan "kör på för fullt".
#11 - 25 oktober 2004 16:23


Så här såg gasblåsorna ut http://users.du.se/~h03jonri/fisk/sjuk_ancistrus.jpg Dom kom när jag satt i co2 och försvann när jag tog bort den, men som sagt kanske för att jag inte hade några riktiga rör som co2 inte togsupp?


Jag är säker på att det är frånkopplat CO2, men kraftiga pH-svängningar som det blir av CO2 kanske är boven som NE är inne på.



När jag sa att jag ville köpa kaliumsulfat pga kaliumbrist såg han på zoo frågande ut och sa att han alldrig hörttalas om kaliumbrist utan det var järn brist jag hade,


*suck*



Hålen har försvunnit efter jag tillsatt järn, TMG mängden har alltid varit likadan!?


Det var inte pga järnet hursomhelst.



Det var Djurmagazinet i Borlänge som sa att jag skulle ha järn.


Alla Zooaffärer skriker järn i örat på dig om du frågar om näringsbrister hos växter. Dom vet inget annat. Dom är oftast inte intresserade av växter och jobbar på Zoo för djurens, inte växternas, skull.



Förut när jag körde ner co2 lät jag den bubbla igenom en liten syresten på botten, ska man ha den långt ner eller "fastnar" det för mycket co2 ivattnet då?


Med syresten händer inte speciellt mycket överhuvudtaget eftersom bubblorna når vattenytan (så gasen inte löses upp). Som du kan se i CO2-tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
Så innebär KH 10 och ett pH på 8 att du knappt har någon CO2 alls i vattnet.




Är dH samma sak som KH?


KH och GH mäts i dH.



i så fall har jag ju bara 3 co2 och det är väll alldelens för lite?


Du började ju med att skriva att du hade ett KH på 10? Det är inte för lite.

Man börjar normalt sett inte att använda CO2 om man inte kan mäta pH-värdet ganska exakt.

#12 - 25 oktober 2004 17:45
Jag har för mig att jag läst att gasblåsor kan uppstå vid snabb pH förändring, detta kan det bli om man inte har koll på sin CO2 utan "kör på för fullt".

Jag ska alltså dra ur co2 under natten?
Alla Zooaffärer skriker järn i örat på dig om du frågar om näringsbrister hos växter. Dom vet inget annat. Dom är oftast inte intresserade av växter och jobbar på Zoo för djurens, inte växternas, skull.

Kan man inte så mycket litar man ju på dom som jobbar med det[:-55]. Så är det kaliumsulfat(K2SO4) jag borde försöka fåtagi? Järnet slutar jag nog med så jag förhoppningsvis blir av med tofsalgerna. Om jag ska köpa kaliumsulfat, vad är det för preparat som jag ska köpa då?

[quote]i så fall har jag ju bara 3 co2 och det är väll alldelens för lite?
Du började ju med att skriva att du hade ett KH på 10? Det är inte för lite.[/quote]
Det jag menade var att som jag förstår det så har jag 3mg/l co2 i vattnet, alltså det är co2 halten som jag antar är för liten. Att jag har pH8 och KH10 har jag fått ifrån
http://www.leksand.se/leksandvatten/vattenavlopp/vattenverk.htm#Insjön
Där står det att i Insjön är det pH8 och hårdhet är 10dH vilket jag uppfattat som KH10(?). Sen har jag fått samma värden med multisticka, men det är vattenverkets sifror som jag litar på.

Som jag tror så var det inte bra att slamsuga, gäller det alltid eller bara om man ska köra co2?
Med syresten händer inte speciellt mycket överhuvudtaget eftersom bubblorna når vattenytan (så gasen inte löses upp).

Har sett att andra pratat om någon reaktor(om jag inte fattat fel där med) men jag har alldrig lyckats fatta vad det är. Hur ska man lösaupp co2n i vattnet?
#13 - 25 oktober 2004 18:07
Hej!

Hårdhet:
Vattenverken använder totalhårdhet som man generellt pratar om när man ska dosera tvättmedel i tvättmaskinen tex.

Vad som är intresant när du tillsätter co2 är karbonathårdheten. det är denna du måste ta reda på.

ett trick för att höja den är att hälla lite bikarbonat.
Jag har inte själv provat men om du söker på bikarbonat här på forumet så får du svar.

Jag har för mig att det inte går att överdosera utan kh stannar på tex 8. detta vore bra för då blir man ju säker på sitt värde om man tömmer en påse i sitt kar. detta är bara min personlige reflektion och jag vill gärna bli rättad om jag har fel.

Urban
#14 - 25 oktober 2004 18:17
Hej!

Som jag tror så var det inte bra att slamsuga, gäller det alltid eller bara om man ska köra co2?


Det finns olika läror. Har du mycket skit på botten så kan du slamsuga om du tror på metoden. Det kan vara bättre att få skiten ur akvariet än den ska ligga där och ruttna. Med lite risk att sabba lite bakteriekultur förståss.
citat:

--------------------------------------------------------------------------------

Med syresten händer inte speciellt mycket överhuvudtaget eftersom bubblorna når vattenytan (så gasen inte löses upp).

--------------------------------------------------------------------------------





Har sett att andra pratat om någon reaktor(om jag inte fattat fel där med) men jag har alldrig lyckats fatta vad det är. Hur ska man lösaupp co2n i vattnet?

Jag har ett 150 liters som jag har kört mäsk i med syresten.
Jag har kh på ca 10 och sänkte ph till under 7. jag körde dygnet om utan ph svängningar.(duplatest ph6-7,2)
det fungerade bra för mig så länge jag orkade blanda ny mäsk två gånger i veckan. Mina snabbväxare växte flera cm per dag och svärdplantan ett nytt blad om dagen.(klent om man jämför med co2 med flaska) Nu har jag bara långsamma växter som klarar sig bra utan konstgjord co2, men ändå massor av grönt i karet.
Syrestensmetoden har sin fördel om man kör mäsk genom att när mäsken är ny och bubblar våldsamt så går överflödsgasen bara rakt ut.

Urban
#15 - 25 oktober 2004 18:24
Hej!

Själv handlar jag min gödnig här:http://www.granholmarna.se/PMD.htm

jag ska få en leverans i veckan. förut handlade jag på hjortgatans.

Urban
#16 - 26 oktober 2004 04:44
Den siffra från diit vattenverk som heter dH är GH och inte KH, oftast har inte vattenverken en aning om vad KH är.
Om du ska försöka få reda på KH från vattenverket ska du fråga efter alkalinitet, då får du förmodligen ett värde på HCO3/l som du ska dela med 17,86 för att få ditt KH.
#17 - 26 oktober 2004 07:38
Ursprungligen skickat av NE

Den siffra från diit vattenverk som heter dH är GH och inte KH, oftast har inte vattenverken en aning om vad KH är.

Om du ska försöka få reda på KH från vattenverket ska du fråga efter alkalinitet, då får du förmodligen ett värde på HCO3/l som du ska dela med 17,86 för att få ditt KH.


Nu har jag mailat mitt vattenverk och fråga efter vilken alkalinitet vattnet har. Om dom inte kan svar på det vad ska man köpa för test? Ska det vara ett vätskebaserat test om man vill ha riktiga resultat?
#18 - 26 oktober 2004 07:41
JBL´s Kh test är nog det bästa.
#19 - 26 oktober 2004 07:46


Ska det vara ett vätskebaserat test om man vill ha riktiga resultat?


Ja vad gäller pH, KH och GH. Många väljer även ett pH-test med ett snävare intervall men som är exaktare i detta intervall. Detta beror på att man med CO2 vill sänka till ett ganska exakt pH och sedan försöka reglera CO2-flödet så man ligger där.

PO4, NO3 och Fe vätsketest kan man luras rejält av beroende på hur man tänkt använda mätresultaten. Med det menar jag att många växtakvarister köper dessa test för att dosera efter vad testen visar vilket kan bli rejält farligt med näringsbrister och algodling som följd.

Anledningen till detta är DOC som redan förklarats ovan.
#20 - 26 oktober 2004 07:55
Vilket är väldigt tydligt med Fe test :-)

Jag får dosera så att jag ligger på typ 0,3ppm annars uteblir bubbel och växterna tappar färg.
#21 - 27 oktober 2004 10:10
Så nu har jag fått svar från vattenverket.
Insjön aug 2004

Alkalitet (HC03) 160 mg/l



Hoppas fiskarna mår bra.

Med vänlig hälsning

GB/Lena Glad

Så mitt KH värde borde vara 160/17.86=8.96
pH8 och KH9 gör att jag har <u>3mg/l co2</u>

Så jag borde köra co2(?!) Men om jag gör det sjuker pH och KH eller är det bara pH som sjunker?

Ska jag köpa ett pH test för att kolla vilket pH jag får för att sen försöka bedöma hur långtid per dag co2n ska få vara på? Eller finns det nått annat sätt att bedöma hur långtid den ska så bubbla per dyngn?
#22 - 27 oktober 2004 10:23


Så mitt KH värde borde vara 160/17.86=8.96

pH8 och KH9 gör att jag har <u>3mg/l co2</u>



Så jag borde köra co2(?!)


Tja om du gillar växter.



Men om jag gör det sjuker pH och KH eller är det bara pH som sjunker?


Det fina i kråksången är att bara pH förändras. Det innebär att du kan läsa av CO2-halten i följande diagram. Sätt fingret på 10-kolumnen och vandra neråt:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Då ser du att du ska försöka få ner pH:t till ca 6.9-7.2 för att ha optimalt med CO2 i vattnet för växterna (det gröna området).



Ska jag köpa ett pH test för att kolla vilket pH jag får för att sen försöka bedöma hur långtid per dag co2n ska få vara på?

Exakt! Gärna ett pH-test där du kan läsa av tiondelarna hyffsat noggrannt. Sedan sätter du igång CO2-insprutningen på morgonen och mäter kontinuerligt då och då (någon gång varannan, var fjärde timme) för att se om pH:t sjunker. Sjunker inte pH:t är det ingen upplösning på gasen och du eldar därmed för kråkorna.
#23 - 27 oktober 2004 16:25
Tja om du gillar växter.

Visst gör jag det [:)]
Exakt! Gärna ett pH-test där du kan läsa av tiondelarna hyffsat noggrannt. Sedan sätter du igång CO2-insprutningen på morgonen och mäter kontinuerligt då och då (någon gång varannan, var fjärde timme) för att se om pH:t sjunker. Sjunker inte pH:t är det ingen upplösning på gasen och du eldar därmed för kråkorna.

Var ner till zoo för att kolla vad dom hade för vätskebaserade pH test och det enda jag hittade var Seras pH test och ett annat. Båda hade en noggranhet på 0,5 pH. Seras test borde väll duga!? Eller ska man jaga ett test som är ännu nogrannare? En kille på zoo sa att om man skulle ha nått men större noggranhet på så skulle det bli dyrt, sant? Om inte, var kan man hitta nått noggrannare test? Har nämligen inte lyckats hitta nått sånt.
#24 - 27 oktober 2004 16:35


Båda hade en noggranhet på 0,5 pH.


Det tycker inte jag är tillräckligt =/
Kolla om du kan få tag på JBL:s test:
http://www.jbl.de/uk/aqua/uk_25346.html

#25 - 27 oktober 2004 17:41
Båda hade en noggranhet på 0,5 pH. Seras test borde väll duga!? Eller ska man jaga ett test som är ännu nogrannare?

Det tycker inte jag är tillräckligt =/
Orsaken förstår du lättare omn du tittar i tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif Gå in i kolumnen för ditt kH. Titta sedan vad lite det skiljer i pH för olika koldioxidhalter (CO2). Om man inte kan mäta noggrannare än 0,5 pH är det toksvårt att hålla sig inom det gröna området som är optimalt för växterna.
#26 - 27 oktober 2004 20:50
Jag har seras pH-test och tycker inte att den ger tillräcklig info, den har för stora steg och är svår att bedöma värdet på.
(tur man har CO2 controller som man kan få ett "exakt" värde från :) )
#27 - 28 oktober 2004 17:40
Hej!

En kille på zoo sa att om man skulle ha nått men större noggranhet på så skulle det bli dyrt, sant?

Falskt! Kanske något dyrare, men inte mycket. mitt dupla 6,0-7,2 kostar en dryg hundring. detta rekomenderar jag!. Du kan beställa vad du vill hos en akvariehandlare som bryr sig. dom får leveranser varje vecka.

Urban











Annons