Klen belysning. köpa ny?

#1 - 7 januari 2007 16:38
hejsan!

har precis ombonat ett 375 liters kar med måtten 150*50*50 cm.

så här ser det ut: http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=335958&gid=1078883

På bilden ser ljust starkare ut än i verkligheten tycker jag.

Ljusrampen har 2 lysrör ett är ett sylvania aquastar och det andra är nått annat gammalt som jag hittade någonstans i huset för ett tag sedan dock inget vanligt varm- eller kall- vitt ljusrör utan något annat.från det sistnämda röret är ljuset lite blågrönaktigt och ganska svagt. båda rören har enkla (billiga) reflektorer monterade.

Frågan är om det ljuset jag har räcker för att svärdplantorna och de lite mer ljuskrävande växterna ska ta sig ordentligt. vad tror ni är det läge att bytta upp mig till en ljusramp med 3 ljusrör eller någon annan belysning? och iså fall vad är billigt och bra?
#2 - 7 januari 2007 17:14
byt ut ditt "sistmämda" mot ett nytt till att börja med. sätt rampen hyfsat långt fram på karet också. anubias och svärdisen klarar sig nog med det lilla till höger vet jag inte om ljuset räcker..
#3 - 7 januari 2007 18:20
Okej. men är inte svärdplantan ljuskrävande då?. ska flytta den lilla plantan till höger så den inte täcks av svärdisarna. sedan så ska jag göra som du säger ;) tack för tipset.

Om man skulle få för sig att köpa belysning helt och hålet vad ska man ha?.. duger det med en ljusramp med 4 rör till ett sånt akvarium jag har?. vad är det för speciellt med t5 som jag sett att det skrivs om lite här och var?

Annons