Klassisk fråga... hur många?

#1 - 24 januari 2007 18:47
Jag har ett 125 l akvarium med 5 grottor, 1 stor rot, flytväxter och lite markvegetation.

Just nu bor där
2 chokladguramis
2 honungsguramis
2 dvärgguramis
1 ancistrus hona (hon ska få en hane snart)

får det plats någon mer?
är det trångt eller stort eller...?

Det är så svårt då man inte kan fråga vad de tycker:)

och
vad är "korall gurami" för något?
#2 - 24 januari 2007 19:31
Några pansarmalar 5-6 st, sedan är det nog mer eller mindre fullt;)

Skulle tro att korallgurami är en odlingsvariant eller affärsnamn på dvärgurami.
#3 - 24 januari 2007 20:02
Lisa...för varje cm fisk du har krävs 1liter vatten,,,ta 1.5cm fisk per liter för o vara säker...så beroende på storleken av dina fiskar du har nu och de du kan köpa så kan du räkna ut hur många fler du kan ha.

en tanke bara 5 grottor? tar upp onödigt med simyta enligt mig =)
#4 - 24 januari 2007 20:05
grottor

hej, jag har byggt min egen bakrgrund och i den finns det grottor:-)
#5 - 24 januari 2007 20:12
jazzå. okej tänkte väll hehe..trodde du hade 5st grottor liggande här och där i karet..

men svaret på din fråga fick du iallafall hoppas jag. tänk på att du inte ska lägga in för mycket fisk bara för att cm/liter "regeln" tillåter det =) de mår inte bra då det är överbefolkat pluss att du får problem med sjukdom och liknande
#6 - 24 januari 2007 20:27
Amaro skrev:
Lisa...för varje cm fisk du har krävs 1liter vatten,,,ta 1.5cm fisk per liter för o vara säker...så beroende på storleken av dina fiskar du har nu och de du kan köpa så kan du räkna ut hur många fler du kan ha.

en tanke bara 5 grottor? tar upp onödigt med simyta enligt mig =)

Nja den där regeln är inget vidare. Inte direkt så man kan ha en fisk på 70cm i ett 70L akvarium:p
#7 - 24 januari 2007 20:51
Glenn haha fan har aldrig tänkt sådär hahaha min regel är ju kass *njaaa*!! men faktum är att hon frågade om hon kunde ha fler fiskar i karet och inte om hon kunde ha en 70cm's fisk i ett 70l kar :D (fick en bild av ett ormhuvud på 70cm i ett 70liters *asg*)

nee men regeln funkar ju gällande småfisk.
en del säger 1cm per liter, andra 2cm per liter. så jag säger 1cm. men rekomenderar 1.5cm per liter. man ska ju inte heller tänja på gränsen. man ska ligga lite under för säkerhets skull =)

det man också ska tänka på är att firrarna växer. det måste man ju ha med i tankarna då man räknar ut antal cm/L
#8 - 24 januari 2007 21:21
Amaro skrev:
Glenn haha fan har aldrig tänkt sådär hahaha min regel är ju kass *njaaa*!! men faktum är att hon frågade om hon kunde ha fler fiskar i karet och inte om hon kunde ha en 70cm's fisk i ett 70l kar :D (fick en bild av ett ormhuvud på 70cm i ett 70liters *asg*)

nee men regeln funkar ju gällande småfisk.

en del säger 1cm per liter, andra 2cm per liter. så jag säger 1cm. men rekomenderar 1.5cm per liter. man ska ju inte heller tänja på gränsen. man ska ligga lite under för säkerhets skull =)

det man också ska tänka på är att firrarna växer. det måste man ju ha med i tankarna då man räknar ut antal cm/L

Hehe men tycker ändå inte den är speciellt bra. Jag skulle säga sunt förnuft helt enkelt när det gäller hur mkt man kan ha.

Annons