klart vatten

#1 - 18 maj 2006 18:11
Hej jag undrar vad man ska göra för att få så klart vatten som möjligt i sitt akvarium.. tack på förhand
#2 - 19 maj 2006 08:40
finns flera sätt att få klart vatten.

själv har jag en atya gabonesis, en räka modell stor som filtrerar vattnet ijakt på mat och då får bort partiklar.

finns medel man kan använda som ska klumpa ihop partiklar så att filtret lättare kan fånga upp dom.

finns även olika filtermaterial att använda sej av exempelvis filtervadd.
#3 - 19 maj 2006 09:07
Har samma problem som du, partiklar far omkring i vattnet och det är inte infusorier. Mitt filter tar inte allt. Har ett Fluval 4+ med originalfiltermattor i, 129l. Har försökt med filtervadd men tycker inte att det blir toppbäst. Finns det andra tips eller måste jag byta filter?
#4 - 19 maj 2006 09:14
Något som gör susen är ett Quickfilter. Det sätter igen ganska fort men det blir klart vatten av det. Sök på forumet då det finns mängder av info om det.
#5 - 21 maj 2006 15:03
[quote=Raven]
själv har jag en atya gabonesis, en räka modell stor som filtrerar vattnet ijakt på mat och då får bort partiklar.
[/quote]

Kan man ha en sån med ciklider eller blir det dyr mat bara ? Hur stor var den ? Har du nån bild på räkan ?
#6 - 21 maj 2006 15:08
bild kan du hitta på www.petshrimp.com under varietes.
betala 200kr för den och är runt 6-7cm men kan bli över 15 som mest.

vissa fiskar kommer se den som mat, om ciklider gör det får du fråga nån mer ciklidkunnig person om.

kan ju dock påpeka att mon har 25-30 liter vatten och filtrera, hur mycket vatten den klarar att filtrera effektivtt kan nog ingen svara på
#7 - 21 maj 2006 15:53
Hmmmm...
Detta verkar intressant eftersom jag har samma problem med partiklar.
Någon som vet om man kan ha den ihop med Malawisar?
#8 - 21 maj 2006 16:01
vad har en räka för genomströmmning (hur mycket vatten kan den bearbeta) 1dl/t? fluval 4+ 1000L/t!!! Nää skaffa en xtra pump med ett finporigt material i istället!;)
#9 - 21 maj 2006 16:04
[quote=raven]
kan ju dock påpeka att mon har 25-30 liter vatten och filtrera, hur mycket vatten den klarar att filtrera effektivtt kan nog ingen svara på[/quote]Hur tänker du nu? det kommer väl ut i andra änden iallafall!;)
#10 - 21 maj 2006 16:39
Med för klen pump och grovt filter blir det fisksk*t som driver omkring i vattnet.
Med MICROBE-LIFT CLEAN & CLEAR som är ett behandlingsmedel, som löser upp och tar bort organiskt avfall.
Det innehåller en blandning av naturliga bakteriekulturer, vilka samverkar för att snabbt kunna bryta ner olika typer av avfall i olika miljöer. Slutprodukterna är koldioxid, kvävgas, mineraler och rent vatten enligt reklamen.
MICROBE-LIFT SLUDGE AWAY är i stort sett detsamma som Clean & Clear fast mera koncentrerat och med betydligt kraftigare effekt. Sludge Away rekommenderas till verkligt förorenade vatten, särskilt för dem som fortfarande har sten på botten.
Används i dammar.
#11 - 21 maj 2006 16:42
[quote=åheim]Hur tänker du nu? det kommer väl ut i andra änden iallafall!;)[/quote]

men inte som småpartiklar utan större klumpar och försvinner ner i gruset vilket effektivt förhindrar att dom åker upp igen så de funkar suveränt för mej och dom filterar mycke.

beroende på hur akvariet är uppbyggt är nog 100liter i timmen ingen omöjlighet men då krävs det att räkan kan sitta vid utflödet på en cirkulationspump till exempel vilket även är så dom vill sitta, där det är strömt.
#12 - 21 maj 2006 16:50
[QUOTE=Raven]men inte som småpartiklar utan större klumpar och försvinner ner i gruset vilket effektivt förhindrar att dom åker upp igen så de funkar suveränt för mej och dom filterar mycke.

beroende på hur akvariet är uppbyggt är nog 100liter i timmen ingen omöjlighet men då krävs det att räkan kan sitta vid utflödet på en cirkulationspump till exempel vilket även är så dom vill sitta, där det är strömt.[/QUOTE]
Menar du att den stackars räkan filtrerar bort fiskskit.
Felet är att akvariet inte är i balans så de organismer som bryter ner fasta partiklar inte finns i tillräcklig mängd.
#13 - 21 maj 2006 16:54
stämmer överhuvudtaget inte för atya gabonesis äter inte fiskskit så uppenbarligen är partiklarna jag hade ätbara.

antingen har partiklarna varit nån form av svävalg eller mer troligt krossat flingfoder.
#14 - 21 maj 2006 18:55
[quote=åheim]vad har en räka för genomströmmning (hur mycket vatten kan den bearbeta) 1dl/t? fluval 4+ 1000L/t!!! Nää skaffa en xtra pump med ett finporigt material i istället!;)[/quote]
Menar du ett quickfilter då? Hur funkar ett sånt?

Annons