Klart snyggaste ryggraden ;P

#1 - 7 mars 2009 12:45
http://img11.imageshack.us/my.php?image=dsc04957.jpg

Min egenodlade guppyhona, enda överlevande av 20 "friska" yngel :P
#2 - 7 mars 2009 13:18
oj
#3 - 7 mars 2009 13:20
Aj! :eek:
Guest
#4 - 7 mars 2009 13:40
Fifan vad ja hatar imageshack.
Trevlig ryggrad =)
#5 - 7 mars 2009 13:44
Frågan e varför du behållt skiten sålänge..
#6 - 7 mars 2009 14:46
NIC skrev:
Frågan e varför du behållt skiten sålänge..

jag har behållt "skiten" så länge eftersom det är min enda överlevande av allt ja själv odlat. och hon simmar lika bra som de andra så jag såg ingen anledning till att avliva henne.
#7 - 7 mars 2009 15:00
Lowa skrev:
jag har behållt "skiten" så länge eftersom det är min enda överlevande av allt ja själv odlat. och hon simmar lika bra som de andra så jag såg ingen anledning till att avliva henne.

Du har lagt märke till hennes kroppsform va!? ;)
#8 - 7 mars 2009 15:28
hur menar du då?
#9 - 7 mars 2009 15:40
Jag tycker det är upp till var och en om man vill behålla krokiga yngel men man bör inte odla på dem. Även om hon inte lider av defekten är det inte bra om det sprids via gener till avkommor.
#10 - 7 mars 2009 15:43
Nina82 skrev:
Jag tycker det är upp till var och en om man vill behålla krokiga yngel men man bör inte odla på dem. Även om hon inte lider av defekten är det inte bra om det sprids via gener till avkommor.

Edit: Alla har vi ju sett hur snett det kan gå [:o] Titta bara på de extremare slöjstjärtar som finns :(
De är odlade på defekter.
#11 - 7 mars 2009 15:45
jo det är sant. hon har ju vart sista guppys i akvariet så det lär inte bli någon avkomma. Men för mig är hon speciell eftersom hon verkar så pigg och kry, mer än va de andra fiskarna är :P
#12 - 7 mars 2009 15:50
lowa skrev:
hur menar du då?

[:-5]
#13 - 7 mars 2009 15:51
Lowa skrev:
jo det är sant. hon har ju vart sista guppys i akvariet så det lär inte bli någon avkomma. Men för mig är hon speciell eftersom hon verkar så pigg och kry, mer än va de andra fiskarna är :P

Lycka till med henne och hoppas hon lever ett långt och hälsosamt liv ;):)
Guest
#14 - 8 mars 2009 19:13
NIC skrev:
[:-5]

Hehe.
#15 - 8 mars 2009 19:18
Hon kan ju ha råkat ut för någon skada. Alltså behöver det väl inte ligga i generna, eller har jag fel? Om någon människa bryter ryggraden så resonerar man väl inte som så att det ligger i generna?
#16 - 8 mars 2009 19:20
aelva skrev:
Hon kan ju ha råkat ut för någon skada. Alltså behöver det väl inte ligga i generna, eller har jag fel? Om någon människa bryter ryggraden så resonerar man väl inte som så att det ligger i generna?

hon kan ju ha kommit i klämm på vägen ut eller blivit missbildad redan innan. men hon har sen hon kommit ut sett ut så där har ja för mig
Guest
#17 - 8 mars 2009 19:21
aelva skrev:

Vanligast är gener eller dålig vattenkvalité.
#18 - 8 mars 2009 19:23
Narii: men hur vet man att det inte är en skada? är inte det ett alternativ? jag bara frågar eftersom jag inte vet så mycket om guppies
Guest
#19 - 8 mars 2009 19:34
Skada på vilket sätt? Tror inte en fisk kan bryta sin ryggrad.
#20 - 8 mars 2009 19:42
Jag tänkte på när den pressas ur mamman. Har hört att levandefödare har ägg i magen, men de vecklas ut till en liten unge i födsloögonblicket. Och eftersom guppies med krokig ryggrad har det ända sedan de är bebisar så har jag alltid trott att det har någon med själva födsloögonblicket att göra. Är jag ute och cyklar?
#21 - 8 mars 2009 19:44
förresten - jag måste fråga er som visste fakta om detta - vad är det för ämne / avsaknad av ämne i vattnet om det är vattenkvalitén som påverkar ryggraden. Avsaknad av kalcium då eller. Eller något annat ämne? Ska bli intrerssant att få veta :)
#22 - 8 mars 2009 19:54
Varför verkar så många akvarister vilja avliva gammal fisk med krökt ryggrad???
Skulle dom göra detsamma med sin mormor???
:confused:
Guest
#23 - 8 mars 2009 19:57
INTE samma sak...
De flesta vill nog ha snygga fiskar i sitt kar...
#24 - 8 mars 2009 20:05
Narii skrev:
INTE samma sak...

De flesta vill nog ha snygga fiskar i sitt kar...

Beauty is in the eye of the beholder... ;)
#25 - 8 mars 2009 20:05
erikthur skrev:

Nu har ju denna varit såhär alltid och om jag inte har helt fel så ska man plocka bort yngel med defekter innan de för detta vidare.
Nu har inte trådskaparen för avsikt att avla på henne så då tycker jag att det är helt ok att behålla henne så länge hon är frisk och mår bra.
#26 - 8 mars 2009 20:13
Jag har en fisk med ett stort ärr på sidan. Han heter Ärrland, och jag kommer aldrig avliva honom ;P
#27 - 8 mars 2009 20:16
hon lär ju inte ha brutit ryggen för då borde hon väl vara förlamad? eller haft svårigheter å simma, så ja går efter att hon fått nån defekt då hon föddes för resten av ynglen var felfria om vi säger så.
"man vill ha snygga fiskar" vadå ytlig ;P Hon som e så charmig ^^
#28 - 8 mars 2009 20:16
aelva skrev:
Jag har en fisk med ett stort ärr på sidan. Han heter Ärrland, och jag kommer aldrig avliva honom ;P

Ärrland som Erland eller :P va äre för firre?
#29 - 8 mars 2009 20:19
Min kakaduaciklidhane. Han hade säkert bråkat med någon annan hane hos uppfödaren eller i butiken. Jag köpte honom ändå <3 <3 <3
#30 - 8 mars 2009 20:36
Äh, jag får hålla med min akvariehandlare här lite. Det är de speciella fiskarna jag brukar hålla ett extra öga på, och som jag oftast fäster mig mer vid. Det är något speciellt. Så jag förstår precis varför du inte avlivar henne :)

Jag menar, tage här till vänster är ju skelögd ;)
#31 - 8 mars 2009 20:41
haha ja ;P en riktig sötnos ^^
#32 - 3 april 2009 18:55
Om fisken mår bra så finns det ju ingen anledning att avliva den . Den var cool! :D
#33 - 3 april 2009 19:13
erikthur skrev:

Nu är du väl ändå ute å cyklar, och det åt fel håll dessutom..., jämför du din mormor med en guppy..
:confused::D
#34 - 3 april 2009 19:38
Nej, men jag har stora svårigheter att förstå att så kallade djurvänner är så pigga på att ta livet av djur som visar småkrämpor som hos människor knappast är ett skäl till att man funderar på barmhärtighetsmord.
Min mormor dog 99 år gammal med krökt rygg dock senil dement men utan dödshjälp.
#35 - 3 april 2009 20:39
erikthur skrev:
Nej, men jag har stora svårigheter att förstå att så kallade djurvänner är så pigga på att ta livet av djur som visar småkrämpor som hos människor knappast är ett skäl till att man funderar på barmhärtighetsmord.

Min mormor dog 99 år gammal med krökt rygg dock senil dement men utan dödshjälp.

Tycker fortfarande att din parallel är tämligen mystisk!
#36 - 3 april 2009 21:18
Krökt ryggrad kan ha många orsaker, genetiska, infektionsmässiga, näringsbrist, brist på spårämnen, virus och faktiskt också mycket turbulent vatten samt också många orsaker som vi inte känner till. Av dessa så är nog de genetiska, åtminstone i naturen, den mest ovanliga. Tänk själv - hur länge klarar sig en fisk med den skadan innan den hamnar på matsedeln? I och med den hamnar på matsedeln så är det ajöss med den genen.

MVH Lasse
#37 - 3 april 2009 21:23
Lasse skrev:
Krökt ryggrad kan ha många orsaker, genetiska, infektionsmässiga, näringsbrist, brist på spårämnen, virus och faktiskt också mycket turbulent vatten samt också många orsaker som vi inte känner till. Av dessa så är nog de genetiska, åtminstone i naturen, den mest ovanliga. Tänk själv - hur länge klarar sig en fisk med den skadan innan den hamnar på matsedeln? I och med den hamnar på matsedeln så är det ajöss med den genen.

MVH Lasse

Tur är väl det, för alla parter! :):)

Annons