http://img11.imageshack.us/my.php?image=dsc04957.jpg
Min egenodlade guppyhona, enda överlevande av 20 "friska" yngel :P
Nina82 skrev:Jag tycker det är upp till var och en om man vill behålla krokiga yngel men man bör inte odla på dem. Även om hon inte lider av defekten är det inte bra om det sprids via gener till avkommor.
Lowa skrev:jo det är sant. hon har ju vart sista guppys i akvariet så det lär inte bli någon avkomma. Men för mig är hon speciell eftersom hon verkar så pigg och kry, mer än va de andra fiskarna är :P
aelva skrev:Hon kan ju ha råkat ut för någon skada. Alltså behöver det väl inte ligga i generna, eller har jag fel? Om någon människa bryter ryggraden så resonerar man väl inte som så att det ligger i generna?
aelva skrev:Hon kan ju ha råkat ut för någon skada. Alltså behöver det väl inte ligga i generna, eller har jag fel? Om någon människa bryter ryggraden så resonerar man väl inte som så att det ligger i generna?
erikthur skrev:Varför verkar så många akvarister vilja avliva gammal fisk med krökt ryggrad???
Skulle dom göra detsamma med sin mormor???
:confused:
erikthur skrev:Nej, men jag har stora svårigheter att förstå att så kallade djurvänner är så pigga på att ta livet av djur som visar småkrämpor som hos människor knappast är ett skäl till att man funderar på barmhärtighetsmord.
Min mormor dog 99 år gammal med krökt rygg dock senil dement men utan dödshjälp.
Lasse skrev:Krökt ryggrad kan ha många orsaker, genetiska, infektionsmässiga, näringsbrist, brist på spårämnen, virus och faktiskt också mycket turbulent vatten samt också många orsaker som vi inte känner till. Av dessa så är nog de genetiska, åtminstone i naturen, den mest ovanliga. Tänk själv - hur länge klarar sig en fisk med den skadan innan den hamnar på matsedeln? I och med den hamnar på matsedeln så är det ajöss med den genen.
MVH Lasse