Klarhet i vad som gäller med rödamygg?

Lucas_no1
#1 - 12 augusti 2005 08:42
Hej!

Rödamygg är nog det fodret till fiskar jag har fått dom mest olika svaren på angående om dom är farliga för fisken eller inte.

En person säger att det är rena smittohärden och en annan säger att det är det bästa fodret man kan ge sina fiskar.
Detta är fackmän som säger detta och jag har nog hört 50 olika svar på frågan om det är ett bra foder eller inte och hur mycket smittoämnen som kan följa med ner i karet vid matning med dessa.

Nu skulle jag vilja bena ur sanningen om detta mytomspunna foder.

Senaste frågan i detta ämne ställde jag på bromma zoomarkand och svaret från ägaren där var att det är det bästa och nyttigaste man kan ge och jag ställde följd frågan om bakterier mm och jag sa att om man läser inlägg på zpet så får man många svar på att dom är mycket farliga att ge sina fiskar.

Svaret blev då att det är någon "tomte" som skrivit där att dom är farliga och sen har det spridit sig till en falsk sanning.
Liknelse med visknings leken har orginal svaret blivit något helt annat i slutändan menade han.

Så vad säger ni kunniga i detta ämne?
#2 - 12 augusti 2005 08:44
Hur farliga de är (för vem/vilka?) kan säkert diskuteras i all oändlighet, men det är fakta att de är starkt allergiframkallande för oss människor. Det kan många akvarister (kanske numera f.d. akvarister t.o.m.) vittna om. Det bör man vara medveten om när man hanterar dem så man är noga med hygien och påsförslutningar etc.

Dessutom måste man ju se till vilka fiskar man har. Nästan alla fiskar glufsar i sig röda mygg, men många växtätare har ett tarmsystem som inte är gjort för animalisk föda som bryts ner snabbt. Dessa kan säkert må dåligt på sikt av röda mygg.
#3 - 12 augusti 2005 09:42
Som komplettering till ovanstående så har jag i alla fall läst inlägg i engelska forum som förknippar bukvattensot hos killis med utfodring av röda mygglarver.
#4 - 12 augusti 2005 09:58
[QUOTE=Lucas_no1]
Senaste frågan i detta ämne ställde jag på bromma zoomarkand och svaret från ägaren där var att det är det bästa och nyttigaste man kan ge och jag ställde följd frågan om bakterier mm och jag sa att om man läser inlägg på zpet så får man många svar på att dom är mycket farliga att ge sina fiskar.

Svaret blev då att det är någon "tomte" som skrivit där att dom är farliga och sen har det spridit sig till en falsk sanning.[/QUOTE]Jag säger att jag aldrig hört så mycket skit som i Bromma Zoomarknad. Jag har bara varit inne där ett par gånger, men bl.a. hört killen där berätta för kunder att olika varianter på platy inte korsar sig, att man bör svälta platies varannan vecka för att de skall få yngel, och att fiskar inte behöver matas på "flera månader" eftersom de "äter vatten"(!!!!).

Kort sagt anser jag att sveriges största zoo-tomte är killen på Bromma Zoomarknad, och att allt han säger kan och bör bortses ifrån.
Det är en av mycket få butiker jag riktigt avskyr och undviker.

Vad gäller just rödamygg så gör en sökning i forumet. Det har diskuterats i detalj många gånger.
#5 - 12 augusti 2005 13:06
Jag matar med rödamygg det går bra änsålänge.
#6 - 12 augusti 2005 15:50
Jag matar oxå med Röda Mygg och har inga problem..
#7 - 12 augusti 2005 17:21
Röda mygg är "döden",
jag behöver bara vara i samma rum som larverna så sväller mina ögon igen och det börjar klia som attan.
#8 - 12 augusti 2005 18:50
Måste få hålla med Azur om att de är "tomtar" själva på Bromma Zoomarknad. Har sett flera ggr hur det krängt slöjstjärtar tillsammans med 10 liters skålar och för att inte tala om deras beskrivning av Parooner. Alla deras beskrivningar är seriösa UTAN paroon-beskrivningen. Där står det "KAN BLI STOR"...
#9 - 13 augusti 2005 18:13
Egen erfarenhet säger mig precis som andra att de är kraftigt allergiframkallande för msk. Har också hört precis som erikThor att det förknippas med bukvattensot fast i mitt fall då hos labyrintfiskar typ Kampfisken.

Använder tilltrots rödamygg med goda resultat framför allt om det gäller någon matvägrare el så, det verkar som de flesta fiskar inte kan motstå de röda rackarna.
Mv.Solen
#10 - 14 augusti 2005 23:04
Jag gav mina en måltid röda mygg för ett tag sen, slängde i en frusen bit för jag läste att man kunde det här på zoopet. Idag fick jag avliva en kongotetra som hade fått bukvattensot, så jag tänker då inte chansa på det igen...
#11 - 15 augusti 2005 07:55
Tack för inlägget - nu vet jag varför min stora helvita Oranda fick buksot från..., en Bubble Eye och Black Moore fick stora bölder...
Lucas_no1
#12 - 15 augusti 2005 18:49
Det har varit en rad intressanta inlägg här om röda mygg och jag tror inte det är något jag kommer att använda mig av.

/Lucas
#13 - 16 augusti 2005 07:33
Jag ville veta mer så jag frågade även Rick på www.goldfishconnection.com, som varade:

Hi Christina,
Frozen foods of any kind carry bacteria, I would not feed them.

Parasites are the main cause of ulcers, they bite the fish, then drop off
leaving the bad bacteria like aeromonas to enter the fish causing ulcers.
Get rid of the parasites and your ulcer problem should stop.

Rick

Jag hade ingen aning om detta. Trodde fruset foder var nyttingt och bra för mina fiskar...
#14 - 16 augusti 2005 07:55
Jag har oxå "alltid" matat mina fiskar med röda mygg.....åtminstone tills det att en prinsessa och två siamensisar fick bukvattensot inom en vecka!
No more!
#15 - 17 augusti 2005 16:43
Matar med rödamygg och har gjort så i lika många år som jag haft akvarie, jag har mata allahanda fiskar med det.
DOCK vill jag säga att det finns skillnader på leverantörer...
Sen det där med bakterie härder osv hmm i en pool här hemma som inte använts på länge fiskade jag upp rödamygg svarta mygg och dafnier så alla ni som tror att de BARA lever i koskit och annan dynga ja ni kan sluta tänka på det, det är möjligt att vissa gör så med sina men man får väl höra sig för om hur de är gjorda osv.
Det finns ju vissa som KAN berätta detta.

Annons