Klarare vatten

#1 - 3 februari 2004 12:12
Jag undrar bara om det finns något medel för att få vattnet klarare, från t.ex missfärgning av rötter?
#2 - 3 februari 2004 14:31
Filtrering över aktivt kol.
#3 - 3 februari 2004 15:06
Ta upp rötterna och spola av dem med duschen i hett vatten ett bra tag, det funkade för mig.
#4 - 4 februari 2004 15:24
håller med "maria_n" Det funkade i mitt kar också. Man ska skölja allt som man stoppar ner i akvariet. Skölj tills vattnet blir klart.. :)
#5 - 4 februari 2004 15:27
Grejen var att jag stoppade i den först, upptäckte att vattnet blev rött och tog sedan upp och kokade den och lät den ligga i vatten ett par dagar. Problemet är ju bara att vattnet fortfarande är ganska rött, även om roten i sig inte färgar särskilt mycket längre.
#6 - 4 februari 2004 16:01
Mitt råd är att göra regelbundna vattenbyten som vanligt i några månader sen ska du se att det blir en markant skillnad.
#7 - 4 februari 2004 16:30
Skrubba och koka rötterna i kanske 1-2 timmar så ska de nog inte missfärga. Men efter tiden lakas de ut ändå så vattnet blir klarare. Gör vattenbyten så efter nån månad eller mer e de klart.
#8 - 5 februari 2004 15:55
Eller filtrera med aktivt kol, någon dag...
#9 - 6 februari 2004 22:43
Hur går proceduren till med aktivt kol. Har aldrig sysslat med hembränning så jag är ganska ny på området ;) Det låter ganska avancerat, men det är det kanske inte?
#10 - 6 februari 2004 23:10
Vet ej hur andra gör men jag har bara ett aktivt kol filter i själva filterbehållaren. Kan nog inte bli enklare. Naturligtvis kan du ju även "sila" vattnet över någon sorts fint papper med aktiv kol i pulverform men det är ju rätt krångligt.
#11 - 7 februari 2004 13:52
Lägg aktivt kol i en nätpåse eller damstrumpa i ytterfiltret (om det är ett sådant du har).
Till vissa innerfilter finns det filterpatroner med kol.
Är det sedan så hemskt om vattnet blir färgat av roten, det är ju inget giftigt och färgningen motverkas av vattenbyten. Effekten är helt naturlig och det naturliga borde väl inte vara så förskräckande, dessutom kommer färgningen att avta med tiden.
#12 - 7 februari 2004 14:33
Som ett alternativ kan du prova med att byta 1/4 av vattnet två gånger i veckan mot 1/3 en gång i veckan, på detta vis tömmer du ut det oklara vattnet aningen fortare men behåller ändå den viktiga bakteriefloran. Men räkna med att det kan ta åtskilliga månader innan dina rötter helt slutar färga ut. Har du något annat i akvariet som kan utsöndras och missfärga vattnet?
#13 - 7 februari 2004 14:36
Kom just på tanken att järn utsöndrar väl en roströd färg? Ta reda på om du har mycket järn i kranvattnet, skulle kanske kunna förklara den röda färgen?
#14 - 7 februari 2004 15:30
Hade man så rostfärgat vatten i kranen hade man nog reagerat direkt.
Personligen hade jag aldrig velat dricka slik vätska ;)

Annons