Klarar sig växter i sand?

#1 - 30 september 2003 15:16

Jag har startat upp ett kar nu som jag har väldigt finkornig sand i...jag har stoppat i en växt också. Problemet är att jag nu fått höra att växter inte klarar sig i sand, att det blir för tätt packat så att rötterna inte kan andas. Stämmer detta? Om det gör det, hur ska man då bära sig åt för att kunna ha växter i karet?
#2 - 30 september 2003 15:18
Jag har inga problem med sand+växter. Jag har väldigt finkornig sand från stranden.
#3 - 30 september 2003 15:51

Låter jättebra det! Tack ska du ha!
#4 - 30 september 2003 16:17
Jag har också finkornig sand och har inte märkt att det blivit problem med växterna av det. Men jag har ju rätt mycket stora Malaysiska sandsnäckor som rör om i botten hela tiden, kan kanske bidra till att det fungerar...
Om du tittar på mina bilder av karet, och gissar dig till vad du ser, så har jag två rätt djupa "sandbankar" i kortändarna av karet...
#5 - 30 september 2003 17:11
Kan tillägga att mina Rödzebror bökar rätt bra också. I de andra karen har jag sand blandat med Engelsk sjösten, det funkar det också.
#6 - 30 september 2003 18:22
Jag har också havssand i mitt ena akvarium och växterna där inne växer så det knakar, jag gödar inte ens och dom enda fiskarna som "bökar" är mina pansarmalar.

Annons