Klarar man sig utan doppvärmare?

#1 - 1 oktober 2003 10:35
I somras råkade maken trampa på doppvärmaren, han hade tagit ur den när han grejjade med växterna för den var i vägen... Vattentemperaturen har varit stadigt på 26-27 grader utan den men nu går vi ju mot vinter och vi eldar med ved, vilket INTE ger en stabil inne temperatur... Är akvariet känsligt för skiftningar i temperaturen i rummet? Kommer att skifta mellan 17-26 gr ungifär...
#2 - 1 oktober 2003 11:54
det kommer skiftas i akvariet också... Vet ju inte vad det är för fiskar, men du får nog skaffa en värmare.
#3 - 1 oktober 2003 11:58
Nja, beror på hur stor akvariumet är och vilka fiskar.

Jag har en mini akvarium som jag använder för min kampfisk, den klarar sig utan doppvärmare. Guppy kan nog också klara utan, men det finns ju vissa hus som är rätt kallt också... då behöver man verkligen doppvärmare.

Faktisk inte så dyrt, 200 W, dubbel glas för 300 kr nånting
#4 - 1 oktober 2003 12:05
Finns rejält mycket billigare bra värmare!
#5 - 1 oktober 2003 12:19
tycker som danny c. om det kommer skifta så mycket tycker jag att man kan införskaffa en doppvärmare...
#6 - 1 oktober 2003 13:52
Hur stabil vattentemperaturen blir beror till stor del på vattenvolymen. Ett stort kar tar mycket längre tid att kyla ner än ett litet...

#7 - 1 oktober 2003 14:49
En doppvärmare på 75-100w tycker jag skulle kännas tryggare.
Satsa på den doppvärmare du litar mest på och se inte så blint på priset. Jag förlitar mig på Jäger, men tror nog att det finns fler doppvärmare som är bra, men skulle nog undvika de billigaste.
#8 - 1 oktober 2003 15:54
Jag har aquael, aquastabil och jäger. Det är hugget som stucket tycker jag.
#9 - 15 november 2003 11:34
Temperaturen skiftar även mycket i det naturella miljön där många firrar kommer ifrån...

Kolla opp om du verkligen behöver en doppvärmare...

Det flesta firrar klarar att hållas runt 24-25 grader även under dessa tempområde för vissa arter som Corydoras, som för att fås i lek ska tempen sänkas radikalt till 18-20 grader.

Så att temperaturen varierar tar inte fisken skada av...

Det är mina egna erfarenheter som redovisas det betyder att det som funkar för mej kanske inte funkar för alla!?
#10 - 15 november 2003 11:50
Jag har mitt ytterfilter ganska nära ett element(fjärrvärme) och det går fint med lite daglig koll att köra det som "värmare". Spar ju lite pengar och miljö.......[:O]
#11 - 17 november 2003 10:41
Kommer att skifta mellan 17-26 gr ungifär...

Du skall definivt skaffa doppvärmare då tempskillnader som det du nämner inte kommer att vara speciellt nyttigt för dina fiskar.
#12 - 17 januari 2004 22:53
Jag har motsatt problem.
Använder inte doppvärmare men många pumpar och takvåning gör att jag knappast kommer under 26grader.[:-52]
Sommartid kan det bli vattenbyte 2ggr/vecka för att hålla ner tempen.
#13 - 17 januari 2004 23:01
Buckshot, jag har samma problem som dig. Bor i ett stort betonghus där vissa lägenheter tydligen alltid är kalla och vissa alltid kanonvarma (23-25 grader). Min hör till den senare kategorin. Det gör att i mina akvarier kommer det bara in fiskar som tål höga temperaturer, något annat är bara inte att tänka på.

Och rejält varma somrar är det ett jätteproblem att det blir så varmt åt fiskarna! Fast nu har vi fått ett nytt fläktsystem installerat, som jag hoppas kan göra situationen något bättre när värmen slår till nästa sommar...

Annons