Klarar firrarna sig utan mat i 2 veckor?

#1 - 10 augusti 2003 09:32
Hej,

jag undrar om mina mbunor klarar sig 2 veckor utan mat och tillsyn?
det finns lite alger på inredningen, mest på kalkbumlingarna, men de är inte helt täckta av alger, man ser fortfarande vit botten på dem.
Ang vattenkvalitén, jag brukar göra delvattenbyte varje vecka, kommer vattnet att bli dålig när det får stå över 2 veckor?

varma hälsningar / sommartigern
#2 - 10 augusti 2003 10:31
Läs skötselråden här på zoopet, det står att två veckor går bra att lämna akvariet utan tillsyn.

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sk%F6tsel
#3 - 10 augusti 2003 12:35
Det ska nog gå bra. Det har funkat för mig, med mbuna, att vara borta två veckor. Mata lite mer veckan innan du åker så de lägger på sig lite. Vattnet ska också gå bra, om du inte har väldigt många fisk och dåligt filter.

Andreas
#4 - 10 augusti 2003 12:37
Gör vattenbyte innan du åker så ska de nog klara sig. Kolla också akvareiet, filter och värmare lite extra innan du åker.
#5 - 10 augusti 2003 14:46
jag har alldrig i hela mitt liv bytt vatten så ofta i mitt 230 liters jag bytter typ en tredje del per månad ibland inte alls
det är abbsolut ingen fara!!!!
#6 - 10 augusti 2003 17:27
jag har alldrig i hela mitt liv bytt vatten så ofta i mitt 230 liters jag bytter typ en tredje del per månad ibland inte alls

Du kanske skulle kolla nitriten i ditt kar. Visst kan man få bra balans och har man bra filter så är det inte nödvändigt med vattenbyte varje vecka. Dock tycker jag inte man ska rekomendera det.
#7 - 10 augusti 2003 22:47
Ursprungligen skickat av mrsonk

[quote]jag har alldrig i hela mitt liv bytt vatten så ofta i mitt 230 liters jag bytter typ en tredje del per månad ibland inte alls

Du kanske skulle kolla nitriten i ditt kar. Visst kan man få bra balans och har man bra filter så är det inte nödvändigt med vattenbyte varje vecka. Dock tycker jag inte man ska rekomendera det.
[/quote]

Nitraten oscar inte nitriten, den får man av andra anledningar.
MVH
Magnus (petig)

Annons