Behöver fisken överhuvudtaget (Skalare, pansarmalar, tetror) (ej växtätande) processerad mat som flingor, granulat mm.
Klarar dom sig inte enbart på e.x. röda mygglarver?
I naturen får de ju knappast massa torrfoder.
Har någon provat?
NIC skrev:Klarar sig säkert men i naturen äter de en massa annan skit också, hm, det jag försöker säga att en varierad kost är att föredra!
Jens A. skrev:Frysmat är ofta fattigt på vitaminer. Skall man mata med det är det bra att tillsätta lite sådant, t ex Seras Fishtamin.
Och röda mygg...tja... :/
ancan skrev:Vill "hänga" på här eftersom jag en tid har funderat just över torrfoder. Jag råkade nämligen förra året ut för eksem pga röda mygglarver Det tog mig 7-8 månader att bli fri från detta och har sedan dess utfordrat mina fiskar med torrfoder. Räcker detta till eller kan jag utöka med något annat foder? I det ena akvariet har jag hantelciklider, palettciklider och Mary´s ciklid. I det andra akvariet finns pleco, silverhajar, demisoni, scalare och siamensis. Hälsningar Ancan
ancan skrev:Tyvärr så hjälper inte plasthandskar. Jag kan överhuvud taget inte ha röda mygglarver i fryset. Jag kan heller inte hantera annat frysfoder som varit i kontakt med röda mygglarver. Så frågan kvarstår.
hälsn Ancan
ancan skrev:Tyvärr så hjälper inte plasthandskar. Jag kan överhuvud taget inte ha röda mygglarver i fryset. Jag kan heller inte hantera annat frysfoder som varit i kontakt med röda mygglarver. Så frågan kvarstår.
hälsn Ancan
daniel_i_malmö skrev:Allergi mot röda mygglarver diskuteras mycket här på forumet, och det är många som har åsikter om det. Många varnar för det, andra tycker inte det verkar så farligt. Det vore därför intressant om du ville svara svara på lite frågor:
Djurvännen skrev:Behöver fisken överhuvudtaget (Skalare, pansarmalar, tetror) (ej växtätande) processerad mat som flingor, granulat mm.
Klarar dom sig inte enbart på e.x. röda mygglarver?
I naturen får de ju knappast massa torrfoder.
Har någon provat?
daniel_i_malmö skrev:Allergi mot röda mygglarver diskuteras mycket här på forumet, och det är många som har åsikter om det. Många varnar för det, andra tycker inte det verkar så farligt. Det vore därför intressant om du ville svara svara på lite frågor:
1. Var du redan tidigare allergisk mot annat?
2. I så fall mot vad?
3. Kom allergin mot röda mygglarver direkt när du började hantera dem, eller kunde du i början hantera dem utan problem?
4. I så fall hur lång tid tog det innan du utvecklade de allergiska reaktionerna?
5. Har du märkt av att någon annan allergi utvecklats eller blivit sämre i samband med att du blev allergisk mot röda mygg?
ciklidtok skrev:Beroende på hur stor den är, så kan jag klippa den i 2-3 delar, men oftast så släpper jag ner den hel i karet......Så får fiskarna sköta klippandet.....det låter grymt, men det är så det går till i naturen...
DAHLBERG skrev:... låter grymt? Det är en mask... Hur ska man göra när man metar :o Vågar man det eller lider masken för mycket?