Klara sig utan algätare?

#1 - 4 november 2004 18:12
Jag har planerat att starta ett 105 liters akvarium (största jag har plats för för tillfället..), men har inga bestämda planer på att ha några algätare, utan tänkte bara ha ett stim tetror (eller är det en dålig idé för en nybörjare?). Kan man "klara sig undan" alger ändå, med t.ex. alghämmande växter, filter m.m.? Jag har läst det som står om växter och alger här på sidan men får inte riktigt till det ändå. Det dröjer lite innan det här blir av, så inga fiskars liv riskeras, men råd mottages tacksamt!
M.v.h. Maria.
#2 - 4 november 2004 19:11
Visst klarar du dig utan algätare. Det är inte algätaren i sig som ser till att du inte har några alger i akvariet, den är mer som ett komplement. Får du bra balans och har en del snabbväxande växter, så tar de näringen från algerna. Att inte ha akvariet stående i direkt solljus är givetvis något du skall akta dig för då detta hjälper algerna.

Att ha ett stim tetror låter som en bra idé, de är både vackra och livliga.
Om du skulle få för dig att ha ett par algätare ändå, så finns det många små arter som kanske skulle passa dig, tex otocinclus.
#3 - 4 november 2004 19:35
Du kommer säkert få en del alger i början men sen när det är bra balans i karet så kommer växterna ta över...
#4 - 4 november 2004 22:05
Tack så mycket.
M.v.h. Maria.
#5 - 4 november 2004 22:44
Håller helt med att du klarar dig utan algätare, däremot beroende vilken tetra-art du väljer kan det vara praktiskt att ha någon annan fisk som plockar mat från bottnen, en del tetror är mycket tjuriga med det. Till det fungerar t.ex. pansarmalar, levandefödare, dvärgciklider och en hel massa andra.
#6 - 4 november 2004 23:23
Funderar på rosentetra eller koppartetra även om inget är bestämt än. Funderar även på att ändå klämma in ett aningens större akvarium än 105 liters. Speciellt om jag med just de där tetrorna behöver "bottenätare"?
Maria.
Tillägg:Kakadua ciklid + rosentetra, funkar det möjligen? Fått höra att ciklider inte fungerar med tetror, men av vad jag läst så stämmer inte det, åtminstonde inte vad gäller dvärgciklider och tetror.
#7 - 5 november 2004 01:35
Nej, dvärgciklider och tetror är i regel inga problem (såvida du inte har för stora och rovgiriga tetror ;P) Brukar ofta ställa samma krav på vatten och inredning så lär gå bra. Cikliderna kommer att vara ganska aggresiv runt sina revir, men troligtvis inte så att det lär vara några problem.

Annons