klämma in en slöjstjärt?

#1 - 29 december 2004 21:18
i mitt 160l med dessa fiskar:
110L
10 guppy
3 blågurami
6 pansarmalar
1 blå antennmal, skäggsmunsmal
8 pristellatetror

skulle jag kunna klämma in en slöjstjärt?

eller ska man ha mer än en slöjstjärt? skulle det gå ändå?
#2 - 29 december 2004 21:23
1. Nej

2. Det går inte, tänkt inte mer på det.
#3 - 30 december 2004 07:58
ok..
beskriva varför?
har du vaknat på fel sida kanske? vänt på dygnet?
#4 - 30 december 2004 08:02
hej Servant! Anledningen till att du inte bör lägga ner en/två slöjstjärtar är att de bör ha 50l/fisk och bara 2 st går alltså på 100l, och dina övriga fiskar får då 60l att leva på vilket är lite lite.
#5 - 30 december 2004 08:04
kan bero på att en slöjstjärt gärna vill ha lite större akvarium
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54

#6 - 30 december 2004 08:08
är akvariet 160l eller 110l?
#7 - 30 december 2004 08:38
Slöjstkärt är en kalvattensfisk som vill ha temp under 20 medans dina andra fiskar vill ha 25-28.
#8 - 30 december 2004 09:24
Ursprungligen skickat av Servant

ok..

beskriva varför?

har du vaknat på fel sida kanske? vänt på dygnet?

nej, men dumma frågor får dumma svar, det finns en utmärkt länk längre upp som heter fiskar, klickar du på den så kan du söka på slöjstjärt och då ser du själv att det är olämpligt att skaffa den.

jag är så trött på alla ignoranta människor som skaffar djuren bara för sin egen skull och egentligen skiter i hur de skall ha det bara de ser lite "balla ut"
#9 - 30 december 2004 10:19
Kära LadyTiera
Där har dui fel!!! det finns inga dumma frågor... bara massor otroligt dumma svar!!!
Alla är inte lika bra/duktiga och detta forum finns för att människor som är osäkra ska få sina frågor besvarade... dumma eller ej... bara för att du anser att någon är ingnorant så är det lika med att du måste inta attityd???
Är man ny har man kanske inte lärts sig att hitta runt på zoopet... tycker man inte om frågan eller frågeställaren ... Låt bli att svara då.... det finns andra som kan svara ... på ett trevligare sätt.....
Sedan så när slutade vi människor att skaffa djur enbart för vår egen skull???? hade det inte varit för MIN skull, för att JAG ska njuta av fiskarna så hade det aldrig kommit in ett akvarium i mitt hus.... givet är att de ska ha det bra.... men man skaffar abslout inte djur för någon annans skull eller för djurets skull!!!
#10 - 30 december 2004 10:30

nej, men dumma frågor får dumma svar, det finns en utmärkt länk längre upp som heter fiskar, klickar du på den så kan du söka på slöjstjärt och då ser du själv att det är olämpligt att skaffa den.

jag är så trött på alla ignoranta människor som skaffar djuren bara för sin egen skull och egentligen skiter i hur de skall ha det bara de ser lite "balla ut"

Jag börjar också tro att någon vaknat på fel sida.
Man behöver ju inte smyga in det tunga artilleriet bara för att man är så "trött på alla ignoranta människor". Man kan använda lite hyffs i svaret eller sk-ta i att svara alls.
[:-26]
#11 - 31 december 2004 11:54
lenis: 160l, jag råkade skriva fel.
tiera: hmm, ok. men ge fan i att skriva då.
du sliter ut dina fingermuskler.
och det hade väll varit bättre att säga varför, eller ge en länk till zoopets artbeskrivning, eller bara ta ett bett av ett äpple och säga: "oj, vad mycket klockan är" för dig själv, och skynda till antikvitetsaffären och köpa en klocka för 10000?
endel kan inte zoopet som i sin egen bakficka.
#12 - 31 december 2004 11:56
har nu ändrat, jag har 8 rosentetror, 3 blågurami, 2 ancistrus, och jag ska nog ge bort mina guppys. skulle det gå nu då?
#13 - 31 december 2004 12:31

<b>Servant skrev:</b>

har nu ändrat, jag har 8 rosentetror, 3 blågurami, 2 ancistrus, och jag ska nog ge bort mina guppys. skulle det gå nu då?

Nej, jag tror inte det. Slöjstjärt är ju för det första som redan påpekats en kallvattensfisk, en fisk som är nästan gjord för utedammar där vattnet är mycket kallare än i ett akvarie. För det andra, så behöver denna fisk ett lååångt akvarium för att sträcka ut sig - det är alltså inte bara akvarievolym i liter som räknas, utan även längden på karet. Den minsta rekommenderade akvarielängd här på zoopet är ca 250 cm, gärna längre. Det du kan göra istället är att skaffa svärdbärare: de passar dina övriga fiskar, ditt temperatur i karet, och ser mycket ballare ut i färgen än en slöjstjärt. Skaffa också en kampfiskhane om du vill ha cool stjärt på en fisk. ;)
#14 - 31 december 2004 12:48
Den minsta rekommenderade akvarielängd här på zoopet är ca 250 cm, gärna längre.

där har du fått lite om bakfoten, men nästan rätt är det. PÅ artbeskrviingen här på zoopet står det att guldfiskar därna vill ha minst 120 cm långt, och 250 LITER stort akvarium. Detta inte bara på grund av att de simmar mycket och snabbt (vilket väl snarast gäller guldfisk i sin grundform, ingen kan väl direkt anklaga slöjstjärtar för fortkörning) utan även på att de skitar ner en jekla massa och blir rejält stora. vilket borde avsluta den här dissuksionen, 160 liter med tropiska fiskar är kanske nog för att en slöjstjärt ska överleva tt tag, men knappast för att den ska trivas och utvecklas naturligt.
#15 - 31 december 2004 14:24
Angående längd av akvarium.

Hur stort akvariumet måste vara beror väl på hur stora fiskarna är?

Mina slöjstjärtar är ca 5 cm och det krävs knappast ett akvarie på 250L till dem. Tänk lite själva också innan ni fnyser åt frågvisa nybörjare!
#16 - 31 december 2004 15:50
Ursprungligen skickat av laxxxen

Angående längd av akvarium.

Hur stort akvariumet måste vara beror väl på hur stora fiskarna är?

Tycker snarare det beror på hur stora fiskarna KAN bli, då en 5cm slöjstjärt inte är fullvuxen.
#17 - 31 december 2004 16:48
Nä d e den inte men om man köper ett stort när den behöver ett stort så e d ju ok... självklart är det BÄTTRE att börja med ett stort från början.
#18 - 31 december 2004 17:11
z_lawer: inte svärdbärare, och tror inte kampfisk heller, direkt man har stora fenor med i leken så äre körtt.
finns det någon annan liknande fisk, som lyser upp akvariumet?
jag har svart bakgrund, mörkblå gurami, gråvita guppies, svarta malar och svartvita rosentetror.
någon som simmar i mitten, mina gurami och guppy är mest högt uppe,
mina tetror och malar är ju nere. vill ha något typ rött, gult, grönt som är i mitten. förslag? inte platy.
#19 - 31 december 2004 20:00
Instämmer med ett antal föregående talare. 250L rekommendationen är en väldigt långsiktig och kanske litet onödig. Mindre guldfiskar kan med fördel hållas i akvarier ner till ungefär 100L.

Cheers

/Gud bevare Tsaren och Hans familj
#20 - 31 december 2004 20:30
Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

Instämmer med ett antal föregående talare. 250L rekommendationen är en väldigt långsiktig och kanske litet onödig. Mindre guldfiskar kan med fördel hållas i akvarier ner till ungefär 100L.

Cheers

/Gud bevare Tsaren och Hans familj

Vilket "bara" lämnar problemet med tempratur, hastigheten dom växer i och viljan att skaffa ett större kar (och kunskapen när det händer)
Själv så skulle jag tittat närmare på exempelvis mollys eller svärdbärare.
#21 - 31 december 2004 20:32
Bör tillägas att min kunskap om slöjstjärtar är lika med noll i egna kar, men den kunskap man kan läsa sig till är inte att förakta.
#22 - 31 december 2004 21:16
Det är inte bra att blanda Slöjstjärt med tropiska fiskar bla därför att de äter tex guppy och andra små fiskat, men det går.
Slöjstjärt kan gå i en temp av 12-25 grader, den s*itar inte ner så mycket om man fodrar den lite 4-2 gånger om dagen, det tar ca 2 tim för fodret att passera tarmen.
En Slöjstjärt tillväxt hämmas av svalt/s*itigt vatten och små akvarium, den blir inte heller så gammal som vid optimala förhållanden ca 10-20 år utan dess livslängd förkortas avsevärt av dålig vattenkvalité som blir följden av liten vattenmängd.
Slöjstjärten är ingen lämplig dammfisk då den är känsligare än Guldfisk och Koi.
En Slöjstjärt/Guldfisk/Koi behöver ett dubbelt eller mer så stort filter pga att den ofta får för mycket foder som passerar tarmen utan att fisken har tillgodogjort sig fodret.
Ca 70 % av ammoniumet avger Slöjstjärten via gälarna därför bör pH ligga mellan 7-7,4 för att undvika höga värden av ammoniak.
Om man vill ha en mer tålig fisk ska man välja någon av Guldfiskvarianterna tex Shubunkin (Calico), Red & White Comet, Sarasa Comet, Common.
#23 - 31 december 2004 21:22
molly och platy och svärdbärare är så ovanliga.
finns det inga som är konstigt opopulära, och som är röda, gröna, gula eller nåt.
#24 - 31 december 2004 21:25
Mollys eller Svärdbärare är "fjutt" fiskar, fördelen med Slöjstjärten är att de har "personlighet".
#25 - 31 december 2004 22:08
Det finns ju snälla, färglada små barber som kan liva upp mellanskiktet, tänker på kopparbarber, guldbarber (som dock blir lite större), praktbarber m fl. Många barber kan uppfattas som lite stressiga, rastlösa och därmed också fenbitande. Alla är dock inte det. Jag har rundbandade barber som är jättetrevlig i akvariet. De är inte stressiga men ganska aktiva och de är inte fenbitare. Har dem med dvärggurami, honungsgurami, kampfisk och påfågelgobi som vill ha lite lugn och ro och det har gått bra hittills (några månader).

Kolla läget med barber, de är faktiskt inte fel!

GOTT NYTT ÅR!!
Maria
#26 - 1 januari 2005 00:18
Har du inte tittat på tetror? Där finns ju hur mycket som helst i olika storlek och olika färg. Väldigt många av dom håller till i mellanskiktet i karet också.
#27 - 1 januari 2005 17:10
sonja: jag har 8 rosentetror, men dom är mest närmast botten och stryker omkring. jag vill ha någon som är mycket i mitten och översta och som är lite vid rutan och som visar sig mycket.

lenmar: jag tänkte på purpurhuvudsbarber, fast i min akvariebok står det att dom är på botten också. samma med kopparbarb.
fast dom kanske är framme mycket vid rutan och visar sig mycket ändå?(som jag vill) rundbandade med?

jag tänkte på danio, dom är mycket vid mellersta och ytan fast dom är bara blå och gråa.
kardinalfisken, har någon haft den? den ska vara i mellersta till översta. och den är lite färgglad.
#28 - 1 januari 2005 17:14
ett stim jättedanios skulle nog vara fint. de är grymt fina och livliga (tänk bara på att alla hål måste vara övertäckta då den hoppar...)
#29 - 1 januari 2005 19:04
dom blir ju blå.
jag har bara mörka färger så jag vill nog inte ha en till.
#30 - 1 januari 2005 19:07
fast ändå, den passar nog när jag tänker efter.
om den hade varit mindre och lite mer färgglad hade den varit perfekt.
jag vill ha något mindre och med färgglatt.
#31 - 2 januari 2005 09:40
Hur ofta skall jag mata mina slöjstjärtar, de i affären sa 1g/dag med 2 pelletskulor /fisk. På 70,talet matade jag med flingor morgon och kväll.
#32 - 2 januari 2005 11:02
"Det är inte bra att blanda Slöjstjärt med tropiska fiskar bla därför att de äter tex guppy och andra små fiskat" haha det gör dom ju inte..vi hade slöjsjärtar med YNGEL..utan problem!
#33 - 2 januari 2005 11:05
mm vet att man kan ha båd guppy och platyyngel med slöjstjärtar.
#34 - 24 januari 2005 16:31
Chicke: Du bör nog lyssna på vår eminente Kramfors och visa litet mer respekt gentemot andra forumskribenter. Slöjstjärtar äter det mesta, också mindre fiskar förutsatt att de går in i gapet om vi säger så.

Cheers
Gud bevare Tsaren

Annons