Nu har det hänt igen... :(
Jag gjorde ett filter av den typen som det står om i filter-artikeln här på zoopet(en bit filtervadd ca 35x10x14 cm, rör med hål i inuti). Placerade detta filter i hörnet på mitt 150-liters-akvarium. Imorse när jag vaknade hade tre smarta zebrafiskar försökt simma in "bakom" filtret och satt fastklämda mellan filtret och glasrutan. En av fiskarna var död, men de andra två verkar återhämta sig...
Detta är andra gången en fisk har klämts fast bakom filtret för mig, förra gången var det en guppyhane som simmat fast bakom ett fluval 2+.
Nu undrar jag om det är ett naturligt beteende att fiskar är så dumma att de försöker kila fast sig i trånga passager där de inte kommer loss?
Jag testade vattnet och vattenvärdena är typ perfekta. Akvariet är väl inte heller överbefolkat, 2 guppys, 8 zebrafiskar, 2 ancistrusar & 1 guldfisk på 150 liter...
Någon annan som har ett liknande hemmabygt filter? Hur placerar man filtret för att undvika fastklämda fiskar? Stort och fult som det är lär man ju inte direkt vilja placera det i mitten av karet...