Kläcker artemia

#1 - 28 december 2005 12:08
Hej!

Jag har just laddat min första kläckning någonsin av artemia enligt konstens alla regler. Men jag undrar, hur sjutton ser man att det kläckts några, äggen är ju extremt små? Ska man bara vänta 24-48 timmar och stänga av luften och sedan kolla?

MVH

Linda - the egg hatcher
#2 - 28 december 2005 12:10
riktar du en lampa mot din kläckningsanordning så kommer artemian att simma dit, du lär se dem..

lycka till! :)
#3 - 28 december 2005 13:58
Cool!

Jag väntar med spänning! Detta med artemiakläckning var nåt helt okänt för mig fram till igår, jag läste allt jag kunde hitta och knallade ner till min lokala handlare idag.

Och nu står min petflaska här och bubblar! :)
#4 - 28 december 2005 17:38
hehe, låter bra..:)
dina firrar lär uppskatta det!

själv kör jag med glassförpacknings metoden...
#5 - 2 januari 2006 15:53
Testade själv att kläcka artemia med petflaska och luftpump. Tyckte det var svårt att få upp all artemia. Det var inte direkt någon klump vid ljuset... Ska prova med mindre ljus och skörda dem tidigare. De kläcktes igår kväll. Sen låg det kvar en hel del ägg på botten, okläckta. Jag använder förstoringsglas för att se dem.
#6 - 2 januari 2006 16:59
har ni aldrog testat glasspakets-metoden ??
den funkar prima och har för mig lyckats varige gång, är dessutom lätt att konsentrera dom i ett hörn, och sedan suga upp dom :)
#7 - 2 januari 2006 17:06
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
Glasspaketsmetoden fungerar helt utmärkt om man gör som Azur.
#8 - 2 januari 2006 17:13
när azur beskriver hur man ska göra, står det att man ska ha en matsked salt i en liter vatten, men jag har alltid haft ett decilitermått salt och det har alltid funkat de me :)
#9 - 2 januari 2006 22:51
[quote=neon_kimpan]när azur beskriver hur man ska göra, står det att man ska ha en matsked salt i en liter vatten, men jag har alltid haft ett decilitermått salt och det har alltid funkat de me :)[/quote]

Ja visst fungerar det med mer salt men Varför 1dl när det räcker med 1msk?;)
gör som du tycker bara det fungerar,resultatet är ju viktigast.:D

mvh erik

Annons