kläcka artemia

#1 - 17 november 2006 08:50
letade nu igenom forumet om hur man kläcker artemia.. hittade dock inget bra här,,, azur länkade till någon bra sida eller vad det var, men den sidan hittades inte längre.. tror det var en gammal tråd.

så hur gör ni som kläcker artemia nu för tiden???
jag har en öppnad burk som jag fick igår av min lokala fiskhandlare.

det jag vet att man ska göra är att öppna locket från burken,,, mer vet jag inte ;)
#2 - 17 november 2006 09:30
#3 - 17 november 2006 09:30
JAAA tackar för de :) visste att jag hade läst den förr någonstans men kom inte på var..
#4 - 17 november 2006 09:34
så enkelt det verkar va :) visste inte att man var tvungen att skölja artemian, men det blir väl för salt annars..
funkar det med ett vanligt kaffe filter eller måste det va av nylon?
#5 - 17 november 2006 10:56
en fråga till då..
hade inget glasspaket, men gjore en av en botten på en 5l dunk. men jag tror inte att det får plats 1l vatten i där, eller det får plats med då blir den nog helt full tror ja. kanske en dum fråga men går det att kläcka i 1/2l vatten istället?
#6 - 17 november 2006 11:02
så enkelt det verkar va :) visste inte att man var tvungen att skölja artemian, men det blir väl för salt annars..

funkar det med ett vanligt kaffe filter eller måste det va av nylon?

nylon rekommenderas - billigare alternativ till sk artemiasil
en fråga till då..

hade inget glasspaket, men gjore en av en botten på en 5l dunk. men jag tror inte att det får plats 1l vatten i där, eller det får plats med då blir den nog helt full tror ja. kanske en dum fråga men går det att kläcka i 1/2l vatten istället?

visst går det bra i 1/2 också - komihåg att dra ner på salthalten i så fall
#7 - 17 november 2006 11:10
ska se efter en artemiasil då.. ska inte salthalten va samma bara för att det är en halvliter vatten?? eller menar du bara att jag inte ska ha lika mycket salt som till en liter?

vet du förresten hur mycket en sån där salt tablett är i ml? hoppas du vet vilka salttabletter jag menar för jag kommer inte ihåg vad dom heter.
#8 - 17 november 2006 12:04
Jag köpte en "flergångs" kaffefilter som jag silar o sköljer artemian i, funkar utmärkt och tror det kostade mig en 20kr ngt!
#9 - 17 november 2006 12:05
kan ju testa med ett sådant först då för det är ju lättar att få tag i.. behöver man skölja vidae länge, eller räcker det att skölja av artemian lite snabbt?
#10 - 17 november 2006 13:35
Hej!
Finns fler sätt att kläcka artemia, finns färdiga "kläckningsmaskiner" att köpa, där äggen placeras ytterst i en rund plastskål med lock med ett hål i mitten, när artemian är kläckt så simmar den genom flera skiljeväggar mot ljuset i mitten där det sitter en liten sil som man bara lyfter upp och sköljer under kranen innan man matar fiskarna, man slipper strulet med att suga upp artemian med en slang!
När jag vill kläcka en större mängd artemia så använder jag flera enliters flaskor, med en luftslang som syresätter varje flaska.
När artemian är kläckt så täcker jag det mesta av flaskan med ett mörkt papper som jag rullat till ett rör och placerar över flaskan men lämnar öppet ett par centimeter från bottnen, placerar sen en lampa så att den lyser mot öppningen, låter flaskan stå ett par minuter så att äggskalen sjunker eller flyter upp till ytan, sen är det bara att försiktigt föra ner en slang och suga upp den oranga massan av artemia som simmar mot ljuset, sen kan man föra över dom till en håv eller sil och skölja av dom, innan man matar fiskarna.
En snabb metod som ger en stor mängd artemia, nackdelen är att ett och annat skal följer med.
Vad det gäller saltet man använder så går det endast att använda havssalt eller bordssalt utan jod, annars kläcks inte artemian!

Thaifighter
#11 - 17 november 2006 14:28
Hej!

Vad det gäller saltet man använder så går det endast att använda havssalt eller bordssalt utan jod, annars kläcks inte artemian!

Det är kanske därför som jag inte klarar av att kläcka nån artemia, för jag använder vanligt salt MED jod.. enligt artikeln så ska det ju inte spela någon roll.. men det kanske det gör? Har försökt 2 ggr, men inget har hänt.. urtrist.. gav upp efter en vecka typ.. vattnet hinner ju dunsta bort o det luktar ju apa..
ska prova utan jod.. mina bäbisar är hungriga!
#12 - 17 november 2006 15:25
Hmm, jag kläcker mina med salt som det är jod i....funkar finfint...kanske är företaget som "gör" saltet som bara säger att det är det i :p
#13 - 17 november 2006 19:31
ang olika saltsorter,kolla här.http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=76177
#14 - 18 november 2006 08:49
Jag använder vanligt Jozo bordssalt utan jod, har prövat samma märke med jod men funkade inte alls!
Som experimenten i artikeln kom fram till så behövs det mycket syre för att kläcka stor mängd artemia, annars "ruttnar" vattnet snabbt och nauplierna dör!
Kvaliteten på artemia-äggen och hur dom har förvarats spelar också stor roll för kläckningsresultatet!
Förvaras bäst kallt och torrt, ibland när man köper ägg i affären så kläcks dom dåligt just på grund av att man har haft dom liggande framme, ibland i åravis i ett varmt och fuktigt rum!
Jag har själv mina i frysen och häller upp lite i en mindre glasburk, som jag använder under ca 2-3 veckor tills det är dax att fylla på igen.

Thaifighter
#15 - 18 november 2006 09:58
Kan säga att ja har kläckt med Salt med jod o utan ... havssalt o vanligt ingen skilnad alls på de.
enda som ja märkte skilnad på va tempraturen o ljuset körde med 3matskedar salt 1.5l vatten i en glassbunke
#16 - 21 november 2006 12:51
måste man inte ha en syrepump kopplad till glasslådan för att artemian ska kläckas ?
#17 - 21 november 2006 14:02
måste man inte ha en syrepump kopplad till glasslådan för att artemian ska kläckas ?

nej det behövs inte...men om man vill få mer kläckningsprocent så ska man ha det
#18 - 21 november 2006 14:44
Hej alla,
Jag har inte lyckats med "glasslåde" metoden. Däremot har jag lyckats rätt bra med PET bubblar metoden. Vänder en PET och ner och bubblar i den med en lite luftsten eller bara en slang.

Bästa resultat har jag fått med havssalt med en salthalt på ~25ppt och en temp strax under 30C. En bra ide om man anänder vanligt salt är att buffra det lite med bikarbonat.
mvh Mattias

edit: skrev fel på tempen
#19 - 21 november 2006 15:36

En luftpump i glasslådan sabbar ju upp systemet som är till för att skilja äggkapslar från Artemian.

Svaret är alltså NEJ på den frågan.
#20 - 21 november 2006 15:45
fast om det är sämre kläckningsgrad med den metoden så kanske man skall prova en annan metod, för äggen e ju skamligt dyra så man vill ju få kläckt så många det bara går, en kompis kläcker i petflaska och det funkar ju, men som sagt så e det ju enklare med separationen av skal med "glasslådemetoden" men med en sil löser man ju det ändå
trevligt med alla olika synpunkter, alltid får man några bra tips
#21 - 21 november 2006 16:27
fast om det är sämre kläckningsgrad med den metoden så kanske man skall prova en annan metod, för äggen e ju skamligt dyra så man vill ju få kläckt så många det bara går, en kompis kläcker i petflaska och det funkar ju, men som sagt så e det ju enklare med separationen av skal med "glasslådemetoden" men med en sil löser man ju det ändå

trevligt med alla olika synpunkter, alltid får man några bra tips

Man kan inte lassa på massor av ägg i glasslådan men 1 ml ägg räcker långt vid matning till mindre yngel och då räcker syret till utan luftpump i glasslådan. Tro mej som kört detta åratals dels på 1980-talet och dels de senaste åren (med eller utan skiljevägg). :cool:

Räcker det inte till så beror det på antingen att du har massor av yngel eller för dålig kvalitet på äggen. ;)

Ytterligare ett tips om hur artemian räcker längre - om du har ynglen i separata burkar vill säga. Öka salthalten!
Vid 1 ml salt per liter vatten överlever artemian ett dygn.
Vid 3 ml salt per liter vatten överlever de tills första skalömsningen.
Var bara försiktig när du senare sänker salthalten.
Och använd gärna något mer än artemia (t ex mikromask) för att komplettera dieten. Annars kan det ibland bli dåliga ryggader hos ynglen.
#22 - 27 november 2006 16:48
Provade med salt utan jod.. hade visserligen bara grovsalt hemma, men fick vispa om ordentligt så saltet löstes upp..
siktade en lampa över hela byttan, o vips häromdagen så rörde det sej i byttan!
kvällen innan när jag kollade så var det lika dött som gångerna innan.. "slänger det imorrn" tänkte jag då.. knallade fram på morgonen o det var livlig aktivitet :D
#23 - 27 november 2006 18:04
Det här med filtreringen är ett litet brydderi tycker jag.....Räkna upp alla sätt som ni tycker är bra snälla alla.
#24 - 27 november 2006 19:06
Jag använder 2 vinkaraffer från ngt billigt vin från systemet, skrivbordlampa,. luftpump, slangar med hårt grönt rör i slutet o sedan en sockerbit... har artemia sil och vanligt grovsalt... 1 msk salt/ liter, belysning o syretillsats hela tiden.. så jag gör på enklaste sättet. har alltid 2 satser på gång så jag har en ny varje dag...

Ska jag mata ungfödare så är det inte hela världen om det slinker med lite salt då jag sköljer.. är det andra yngel är jag mer noga..
#25 - 27 november 2006 19:32
Då ska man alltså ha en massa olika saker för just detta... Vad är det för sockerbit?
Du kan inte ta någon bild på ihopsättningen du ha?
#26 - 2 december 2006 11:37
Jag får inte detta att fungera! Visst kläcks dom, men hur separerar jag dom från skalen? Himla pill detta.....
#27 - 20 december 2006 15:29
Tar upp en "gammal" men lika aktuell tråd igen.

Min fråga är: Varför är det så viktigt att skilja skalen från den redan kläckta artemian???
#28 - 20 december 2006 15:56
Förutom att det är skräpigt och kan vara en bakteriehärd i akvariet lär visst en del yngel kunna försöka äta upp dem vilket inte är bra för matsmältningen.
Jag har själv inte haft problem med det senare.
För mej räcker det att det inte blir så skräpigt.
:)
#29 - 20 december 2006 16:10
Ok, tack och bock för det snabba svaret. Håller på med glasslådemetoden och blev lite bekymmrad då det har slunkit in någta ägg på den sidan som skall vara tom.
#30 - 20 december 2006 17:14
Några ägg är inget problem dock
#31 - 21 december 2006 01:29
evus skrev:
Tar upp en "gammal" men lika aktuell tråd igen.

Min fråga är: Varför är det så viktigt att skilja skalen från den redan kläckta artemian???

Mina Heterandria formosa mår absolut inte bra om jag inte separerar skalen fråm nauplierna ordentligt, resten av mina fiskar verkar inte bry sig alls...

/Matsvin.
#32 - 1 januari 2007 16:58
Tjena alla experter!
Bra tråd det här. Har fått många bra och tankvärda tips om ur jag på ett bra sätt ska kläcka mina artemiaägg.
Jag har dock en liten fundering.
Hur beter ni er för att få rätt temp i vattnet? Misstänker att vissa ev er använder doppvärmare man jag har ingen som jag kan avvara i dagsläget. Kanska någon som har något bra tips?

// Jim!
#33 - 1 januari 2007 17:10
Ställ lådan på ljusrampen!
#34 - 1 januari 2007 18:53
Ja men problemet är ju att den inte är tänd hela natten.
Får väl prova med att rigga den ovanför något element eller så.
#35 - 1 januari 2007 19:13
Har själv funderat på värmemattor som man har till terrarium. Finns ju små sådana som man isf skulle kunna ställa under glasslådan och dom har man ju på hela tden. Har själv en matta hemma men har ingen anledning till att kläcka artemia så om det är någon annan som har en sån matta kanske skulle kunna testa?
#36 - 1 januari 2007 20:26
Kan man ställa temperaturen på dom?
#37 - 1 januari 2007 20:41
Nej det är ju tyvärr det som man inte kan men dom känns inte så jäkligt varma. Kan ta en glassbunke med vatten och ställa på den och mäta temperaturen imorrn så kan jag återkomma här om den höll en bra temp:)
#38 - 1 januari 2007 20:46
Kanon! Ser verkligen fram mot att få höra resultatet.
#39 - 1 januari 2007 20:56
Nu står glassbyttan på värmemattan så får väl se imorrn. Återkommer då;)
#40 - 2 januari 2007 01:32
Jag har aldrig funderat på temperaturen då jag kläcker mina ägg... har mina flaskor i källaren och använder energilampa... så kan inte vara mkt mer än 20 grader där... o hos mig kläcker det bra..
Men ngt jag mixtrat lite med är lite olika temperatur på vattnet då jag " sätter ny artemia " , det kläcker även om jag har helt kallt vatten.. men får en känsla av att det kläcker fortare o ngt mer om jag tar lite ljummet vatten, men står o mäter temperaturen har jag aldrig gjort... så det kanske är viktigare med temperaturen än vad jag tänkt på... o jag som kläcker artemia varje dag sedan Hedenhös tiden... dags för nya expriment...

icejoy... då jag pratar om sockerbit så menar jag en vanlig syresten som ser ut som en sockerbit, jag uttryckte mig slarvigt där...
#41 - 2 januari 2007 05:25
slusken skrev:
Ja men problemet är ju att den inte är tänd hela natten.

Får väl prova med att rigga den ovanför något element eller så.

det gör inget att rampen är släckt dom kläckts ändå på ett dygn
#42 - 2 januari 2007 08:14
teletubis skrev:
det gör inget att rampen är släckt dom kläckts ändå på ett dygn

Jag kör också ovanpå ljusrampen, funkar bra :)
#43 - 2 januari 2007 15:45
OK! Får väl ta och testa mig fram helt enkelt. Jag har inte fått någon lyckad kläckning än. Har provat tre gånger nu och ingenting händer. Kanske är det så att mina ägg är kassa?!
#44 - 2 januari 2007 15:51
Tyvärr är det den vanligaste orsaken till att ingenting kläcks.
#45 - 2 januari 2007 17:24
värmematta funkade inte, blev aldrig så varmt...
#46 - 2 januari 2007 18:31
OK! Men det var ju helt klart värt ett försök!

Annons