Kläcka artemia

#1 - 18 augusti 2011 20:38
Det finns säkert tusen trådar med detta men jag har sökt och många utav länkarna verkar inte funka i de gamla trådarna.
Jag har alltid bara gett fryst foder och flingfoder men på många stället står det att man kan kläcka artemia själv och på tradera finns det ofta ägg att köpa och därför börjar jag bli lite fundersam på om det kanske vore något att prova.

Antar att de är bättre näringsmässigt än frysta och att det är lite spännande för fiskarna att få färskt foder.
Har läst bland annat artikeln här på zoopet och det verkar ju faktiskt inte så svårt. Om man använder skalad artemia måste man då dela på glasslådan? Varför ska man skölja dem efteråt? Måste man det även om man har skalade?
Det verkar ju lite lättare med skalade med tanke på förstoppningsrisken om det följer med skal. Kan de smita från glasslådan och bli nauplier överallt?

Något annat jag bör veta om jag ska prova?

Kan man göra detta med dafnier oxå?
#2 - 18 augusti 2011 21:46
Jag använder mig av denna artemiakläckare. Mycket enkel att använda.
#3 - 18 augusti 2011 21:51
Vilken då :confused: Kan inte se någon.
#4 - 18 augusti 2011 22:07
Det finns en artikel här på zoopet om hur man kläcker i glasslåda. Busenkelt och toppenkäk till ffa mindre fiskar och yngel. Många större firrar bryr sig dock inte om så smått foder.
#5 - 19 augusti 2011 09:55
Jo men den har jag läst. Men visst är det oskalad artemia de använder i artikeln? Jag tror att om jag ska prova så blir det nog skalad då jag läste att fiskarna kan bli förstoppad om man inte får bort allt skal. Om man använder skalad måste man då dela glasslådan? Varför sköljer man dem? Är det för att få bort skalet? Måste man då skölja om man använder skalad?

Vad fint att de passar till små fiskar för det är det jag har mest. Nyckelhålsciklider är de största men de kan ju få annat foder om de inte vill äta nauplier. Men om man matar med dem levande kan det bli nauplier kvar i akvariet som massa små äckliga kryp?

7000 frågor känns det som men kan man inte måste man ju fråga ;)
#6 - 19 augusti 2011 10:04
man använder artemia ägg. http://www.pwss.se/home.php?cat=280
inte skalad artemia.

jag sköljer inte längre men jag antar att man gör det för att få bort saltet. är ju rätt mycket salt i vattnet.

välsigt smidigt att mata med en sånhär spruta ( finns på apotek) o sen en bit slang. artemia är främst yngelmat. de är nämligen väldigt välsigt små de hä'r djuren. 1 kryddmått är ca 200 000 ägg.

bilder o en film på när jag matat :P

" target="_blank">
#7 - 19 augusti 2011 10:28
cillan skrev:
Vilken då :confused: Kan inte se någon.

Här. Trodde jag laddade upp en länk :P
http://www.pwss.se/product.php?productid=1773&cat=279&page=1
#8 - 19 augusti 2011 10:57
235:- kronor för mycket. när det fungerar exakt lika bra med en glassbunke
#9 - 19 augusti 2011 10:59
hannesc skrev:
man använder artemia ägg. http://www.pwss.se/home.php?cat=280

inte skalad artemia.

jag sköljer inte längre men jag antar att man gör det för att få bort saltet. är ju rätt mycket salt i vattnet.

välsigt smidigt att mata med en sånhär spruta ( finns på apotek) o sen en bit slang. artemia är främst yngelmat. de är nämligen väldigt välsigt små de hä'r djuren. 1 kryddmått är ca 200 000 ägg.

bilder o en film på när jag matat :P

" target="_blank">

Cool film!! Ser riktigt nice ut för fiskarna att få sådan mat och borde ju vara särskilt bra för mina dvärg tandkarpar som ju är små.

Jag har läst någonstans att det finns skalade artemiaägg för kläckning (glömde nog ordet ägg ovan och var alltså det jag menade i inlägget innan). Använder man sådana så slipper man ju risken med förstoppning på grund av skalen, om det nu fungerar med skalade.
#10 - 19 augusti 2011 11:00
Auratusen skrev:
Här. Trodde jag laddade upp en länk :P

http://www.pwss.se/product.php?productid=1773&cat=279&page=1

Trodde nästan det ;)
#11 - 19 augusti 2011 11:01
Jag vill inte ha massa äckliga kräldjur överallt. Kan de smita?
#12 - 19 augusti 2011 11:05
asså äggen kommer ligga kvar i glassbunken. artemian simmar ju iväg från dom. skalade artemia tror jag inte man kan kläcka ens. det är redan kläckt artemia som är frystorkad eller så.

asså du kommer inte få massa äckliga kräldjur i karet. de behöver saltvatten för att överleva. de kommer inte leva mer än max någon dag i karet. så de kan inte smita.
#13 - 19 augusti 2011 11:34
Precis som hannes säger så är äggskalen kvar. Det är därför man delar av bunken och belyser den sidan man inte lagt äggen i, de dras mot ljuset när de kläckts. Jag har mina glasslådor vid fönstret så då har jag alltid ljus från rätt håll sas.
#14 - 19 augusti 2011 12:03
I nionde stycket i den här artikeln står det att man kan använda skalade ägg, http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=71&site=1. Hoppas nu bara ingen halshugger mig för att jag länkar dit.

Jag vet inte vilket som är rätt eller fel.
#15 - 19 augusti 2011 12:08
okej a jag kan ha fattat fel. jag har då aldrig brytt mig om vilket o har aldrig nånsin varit med om någon förstoppning bland mina yngel. lite skrämselfakta det där tror jag.

men om du använder en glassbunke så är det ytterst osannolikt att du får med dig skal då de stannar på ena sidan. ( se bilden ja la upp innan)
#16 - 19 augusti 2011 12:13
Jo glassburk blir det nog för det verkar billigast :p och lättast. I artikeln skriver de om att de använder flaska och att man troligtvis sugit upp äggskal från flaskan men använder man glassburken verkar det ju lättare att skilja skalen från nauplierna.

Måste man skölja dem? Verkar krångligt att första få i dem i någon sil och sedan få till att suga upp dem i sprutan.

Får nog ta och prova detta, ska ändå till akvariebutiken i morgon i ett annat ärende, hoppas de ha artemiaägg.
#17 - 19 augusti 2011 12:18
jag körde med petflaska först men gick över till glassbunke.

nja jag har slutat skölja. men jag använde ett kaffefilter som jag fick med nån kaffe bryggare. sen satte jag ner det i en liten bunke med vatten så att artemian var under lite vatten o sen söäg jag bara upp dom i sprutan.

men som sagt, slutat med det o suger upp direkt från glassbunken. sätt en lampa vid den sidan som inte äggen är på så kommer de samlas där i en klump :)
#18 - 29 augusti 2011 13:49
Nu har jag köpt artemiaägg. Jag vill prova med glasslåda för det verkar enklast.
Vad ska man använda för tejp för att tejpa fast avskiljaren? Går det bra med vanlig pakettejp?
#19 - 29 augusti 2011 13:56
öh ja jag tog bara nån tejp jag hitta.
#20 - 29 augusti 2011 14:03
Ni pratar bara om att kläcka artemia, men borde de inte gå att hålla sig med artemia i en hink med saltvatten och en liten pump, har förstått att de inte ska vara så svårt att få dem att föröka sig, dvs utan att hålla på att höja och sänka salthalten, utan skummare och annan avancerad saltvattensutrustning.
#21 - 29 augusti 2011 14:15
fast man kläcker ju för att ha som mat. o de är som mest "näringsfulla" just när de kläckts. efter ett par dagar är de inte mycket att ha.
#22 - 29 augusti 2011 14:20
Nja, man kläcker för att mata med levande foder, som underhållning, skulle jag vilja påstå. Och de är som mest underhållande när de är som störst. Kan man dessutom få det att gå runt så att de förökar sig i samma takt som man tar ut för matning så skulle det mest vara en kul grej. Är man bara ute efter näringen så är det ganska meningslöst för fiskar större än nån cm eftersom naupilerna är så små.
#23 - 29 augusti 2011 14:20
MrLogic skrev:
Ni pratar bara om att kläcka artemia, men borde de inte gå att hålla sig med artemia i en hink med saltvatten
Läs erikthurs dagbok här på zoopet, han gör det. Om jag minns rätt har han murarbaljor med saltvatten stående utomhus som han håvar artemia ur.

Mina egna erfarenheter av att hålla igång Artemia är dock att det är rätt svåra djur att hålla vid liv, och jag tror avkastningen på odlingen blir rätt låg. Fördelen om man lyckas är förstås att man kan mata större fiskar med vuxen artemia.
#24 - 29 augusti 2011 14:22
Har du en länk?
#25 - 29 augusti 2011 19:32
Nu ligger det ägg i glassburk. Ska lampan vara tänd hela tiden? Även nattetid?
#26 - 29 augusti 2011 20:23
aa ha den tänd.
#27 - 30 augusti 2011 15:35
Nu har de varit i burken i ca 19 timmar. En del har kläckt men långt ifrån alla. Jag kanske tog för kallt vatten.
Brukar ni ta 25 gradigt vatten direkt från kranen? Kan man suga upp de som har kläckts och vänta på att fler ska kläckas? Det dumma är att en del ägg har kommit över på fel sida. Kanske hade för stort mellanrum mellan avskiljaren och botten på burken? En del kläckta är kvar på den sidan äggen är på trots att lampans ljus är på rätt sida och bara i ett hörn.

Det här var visst krångligare än vad jag trodde.
#28 - 30 augusti 2011 16:24
det brukar ta ett drygt dygn.

men det är väl inte krångligt alls detta. du överdriver. låt det vara till fler har kläckt så är det bara att suga upp. gör inget om några ägg kommer över. men du ska inte röra runt bland äggen. låt bara stå still. hur mycket ägg tog du? jag tar ett kryddmått.

o ja alla hittar inte till ljuset. o nu är det dag dessutom. asså man kommer inte fp tag i ALLA men det är ju runt 200000 st där så det är rätt lugnt.

förstår inte vad du tycker är krångligt?
#29 - 30 augusti 2011 18:00
jag har lagt i ett kryddmått men det är nog inte ens hälften som kläckts och trots att jag hällde i dem jätteförsiktigt på ena sidan och ingen som har rört burken är det många ägg som åkt över. Det är väldigt få som kläckts med tanke på att det skulle vara 80%.

Det jag tycker är krångligt är att det är ägg som åkt på fel sida, så få som kläckts och att jag inte vet om jag gjort fel. Vilken temperatur ska man ha på vattnet från kranen? Varför har en del av äggen åkt över på fel sida? Vill ju inte att fiskarna ska bli förstoppade.
#30 - 30 augusti 2011 18:07
ja men det har ju bara gått typ 20 timmar. vänta tills imon.

jag kör vanligt kallvatten. kanske itne det kallaste men det blir ju ändå rumstempererat rätt fort.

du behöver inte vara orolig för att de ska bli förstoppade. har jag aldrig varit med om o jag har lätt släppt i flera hundra äggskal o okläckta ägg. aldrig hänt nått.

o att vissa ägg kommit över på andra sidan är ingen fara. du överreagerar :)
#31 - 30 augusti 2011 18:40
Nitton timmar är kort tid. Det är en väldigt liten del av äggen som brukar kläckas så tidigt. Efter 24-30 timmar är mer normal tid att utgå ifrån. Även efter det så brukar det kläckas mer. Du kan inte döma ut äggen som dåliga när de inte ens har fått tid på sig att kläckas. Du behöver inte oroa dig för att lite ägg åker med heller.
#32 - 31 augusti 2011 15:13
Idag har det blivit fler artermia kläckta men det är fortfarande långt under 80% som skulle vara kläckningsgraden. Jag funderar på om det är så att det är för kallt i vattnet. Det ska ju vara ca 28 grader varmt i vattnet och det blir det ju inte i med att jag tog kallt vatten, det enda som möjligtvis kan värma är den lilla skrivbordslampan som lyser på ena sidan. Har funderat på att flytta den så den står på ena lysrampen, då blir det i alla fall lite värme så länge den lyser men då blir ju problemet (om jag ens lyckas flytta den dit utan att blanda runt äggen allt för mycket) att lampan till äggen väl ska vara tänd dygnet runt och då blir nog inte fiskarna i karet under lysrampen så glada. Det har inte varit någon sol en enda minut sedan jag gjorde i ordning äggverksamheten så den har inte kunnat bli varm av det heller. Hur gör ni andra för att komma upp i 28 grader?
#33 - 31 augusti 2011 15:48
Jag sätter burken på täckglaset, har förvisso en inhandlad hål_i_mitten-kläckare som är något snyggare än glassburksmodellen men inte bättre. Dessutom bör man vara lite skeptisk till kläckningsprocent, den beror på flera faktorer och är inget man kan lita på.

Tobbe
#34 - 31 augusti 2011 16:23
Har du lampan bara tänd på dagen då när det är tänt till fiskarna eller?

Jag antar att det är lättare att få över dem på rätt sida om man har tänt hela tiden när man använder glassburk.

Jo klart att det kanske inte blir exakt 80% men det ser ut som att det är väldigt långt ifrån 80% på mitt försök. Men som sagt tror jag att det handlar mycket om att det är för kallt.
#35 - 31 augusti 2011 16:48
tvivlar jag på. mitt står i köket. fast jag har ju typ 24-25 grader här hemma. hur mycket salt har du?
#36 - 31 augusti 2011 18:32
Jag har 20 gram salt i enl beskrivningen här på zoopet.

Fast det står ju att idealiska tempen ska vara 27-28 grader.
#37 - 31 augusti 2011 20:44
hur mycket vatten? jag tar en rågad matsked till 1L. rör om tills det löst sig.
#38 - 31 augusti 2011 21:12
Det står i beskrivningen under artiklar att man ska ha 20 gr till 1 liter vatten och det är vad jag har haft. Ja jag rörde tills det hade löst sig.
#39 - 1 september 2011 04:49
kan vara det. för lite salt. jag har hört rågad matsked. o det har jag alltid kört o det funkat kanon jämt
#40 - 1 september 2011 06:58
Jag använder 30g per liter men tror inte det är kritiskt. Prova med lite mera salt.

Tobbe
#41 - 1 september 2011 07:07
Jag brukar aldrig bry mig om allt det där jobbiga med att kläcka artemia. Jag lägger bara salt, ägg och vatten i en plastlåda. efter 36 h är äggen kläckta och då skopar jag ner hela sörjan i akvariet. Artemia, ägg, salt och vatten. Det har alltid funkat utmärkt för mig då det gäller yngel från SA ciklider. Jag tror det är extremt sällan som fisk skulle dö av förstoppning erter att ha fått i sig för mycket artemia skal. Om det är ett litet yngelakvarium får man byta vatten rätt ofta så att inte salthalten blir extrem, men det gör man ju ändå när man har smått.

mvh

olof

Annons