Kläcka ägg med Methylenblått ??

#1 - 9 maj 2003 07:37
Just nu har jag några corydoras ägg i ett litet glasburk med Metylenblått...Jag vet att det hjälper mot mögel, bakterier mm, och det ska man göra direkt, alltså hälla i några droppar i burken direkt efter det att man plockat över äggen i en burk eller dylik...Då slipper man mögel eller minimerar chansen att få mögel samt ökar chansen att de flesta äggen alltså kläcks, en lyckad tillökning!.

För dem som vill kläcka rom och inte kan få tag på Metylenblått kan jag enligt säkert källa rekommendera "Exit" som går att köpa på väl sorterade akvariebutiker...det ska fungera lika bra.
Metylenblå går också bra att få tag på, på väl sorterade akvariebutiker typ ”Arken” i Norrköping 011-101750 en liter för 185:-

Om man inte har de rätta kontakter eller den rätta butiken på sin ort kan det vara svårt att få tag på MB.
Det finns även andra antimögel meddel som kan vara värt att prova, typ det här nya medlet EXIT till ex.!?.

Lycka till alla odlare där ute…

#2 - 10 juni 2003 07:13
Då kan jag meddela att det går bra att köpa Metylenblått av mig till ett mycket bättre pris. Maila i så fall.

#3 - 10 juni 2003 08:58
Hjälper det mot mögel på alla sorts ägg. Typ Scalare?
#4 - 10 juni 2003 09:26
Hej Oscar!
Mycket vanligt just vid artificiell kläckning av alla sorters ägg, kanske allra vanligast just till scalare.

Hälsningar Tommy
#5 - 10 juni 2003 09:31
Ok. Kanske ingen höjdare då det blir ankommor utan yngelvård. Scalarerna flyttar ju äggen rätt ofta, vad beror det på, är det enbart för att hitta en säker plats eller är det någon annan funktion som man missar då?
#6 - 10 juni 2003 10:41
Jag har scalarer med perfekt yngelvård. Vill du se några
små videosnuttar - kolla på http://www.animationaudio.l.se/scalare/
#7 - 10 juni 2003 17:01
Metylenblått är ett ganska effektivt mögel bekämpare bl. a.
Det finns evän andra användnings område. T. ex som medicin. till detta återkommer jag lite senare.
#8 - 10 juni 2003 18:47
Förutom "god akvariehygien", som ju alltid bör eftersträvas, kan mögel och bakterier bekämpas med methylenblått. Eventuellt kan även malakitgrönt blandas i, i en svag lösning . Det sägs att malakitgrönt verkar mot svampförekomst.
#9 - 10 juni 2003 21:21
Har själv haft turen att ha Scalarer med bra yngelvård.
#10 - 11 juni 2003 16:29
Euflavin:
Ett medel som är bra mot, munröta, fenröta och desinfektion av små sår.
Stamlösning 1 gram Euflavin i 1 liter vatten.
#11 - 12 juni 2003 14:30
Euflavin:
3ml stamlösning per liter vatten i 4 dar hjälper mot infektioner i ett tidigt stadium
#12 - 12 juni 2003 15:20
Euflavin:
5ml stamlösning per liter vatten i ett separat kar i 2-4 dagar mot Columnaris och Costia.
#13 - 15 juni 2003 20:38
Hej Hur mycke metylenblått per liter vatten ska man ha i!
Någon som vet?
#14 - 15 juni 2003 23:53
Ursprungligen skickat av Tommy K

Då kan jag meddela att det går bra att köpa Metylenblått av mig till ett mycket bättre pris. Maila i så fall.

mailade dig om m-blått men har ännu inte fått svar... ?
#15 - 16 juni 2003 07:20
Märkligt, inget mail har kommit. Prova igen.

#16 - 16 juni 2003 16:33
Hej,

En sak som man kan tilläga är att vissa yngel är känsliga mot metylenblått när de har födits. Det innebär att någon dag innan äggen ska kläckas så måste man börja byta ut vattnet succesivt.

Jag tror(!) att de är organen på ynglena som inte klarar av ämnet.

För övrigt är det väldigt bra att använda när man kläcker ägg artificiellt
#17 - 16 juni 2003 19:42
Martin...
Om man vet ungefär när det är dax för kläckning t. ex för Corydoras är det ungefär 3 dagar...så tar man bort lite vatten varje dag med M-blått så att när de kläcks finns det bara...eller nästan bara frisk vatten kvar i behållaren!!!
#18 - 17 juni 2003 15:16
Ja, det var det jag skrev. Jag använder själv metylenblått men det kan ju vara bra för de som ska testa det att veta att man ska byta vattnet innan äggen kläcks.
#19 - 15 oktober 2003 07:04
JUST DET...Martin, det är icke att förglömma detta!!!
#20 - 3 november 2003 22:20
"Just nu har jag några corydoras ägg i ett litet glasburk med Metylenblått..."

Måste man inte ha en pump också, eller har jag missupfattat det hela?
#21 - 6 november 2003 10:08
Mina fjärilar lade nyss ärgg för 100 gången. tänkte försöka mig på att kläcka dem med metylen blått.
Ska jag lägga ner någon pump?
Ska jag fylla innerfiltret med torv för att få bättre vattenvärden?

Annons