Jag har hittat en del fiskar i olika butiker som inte alls finns med i zoopets fiskregister. Vore bra om du och/eller andra medlemmar kunde ge mig info om följande fiskar:
1. Jag har blivit mycket förvirrad över namnet drakmal. Här på zoopet finns en beskrivning av skäggmunsmal som tydligen också kallas för drakmal, men de drakmalar jag ofta har sett i butiker ser totalt annorlunda ut och blir rätt stora (ca. 30 cm) och har L-nummer L021. Info om vetenskapligt namn och handelsnamn vore på sin plats!
2. Har hittat en jättesnygg pansarmal som heter Dianema urostriata och har handelsnamnet flaggstjärtmal, sydamerikansk. Är en rätt ovanlig mal i handeln vad jag kan tro. Kan ej hitta denna underbart vackra mal på zoopet och vore tacksam för mer info om härkomst och andra intressanta fakta.
3. Hittade tre olika sugmalar som jag ej hittar vare sig vetenskapligt namn, handelsnamn och allmän info om. De har nummer L037, L048 samt L177. Priset är 350, 450 respektive 315:- hos min handlare om nu det kan vara till någon hjälp. Vad heter dessa malar, hur ser dom ut och vilka fakta kan ni hitta?
4. Har hos samma handlare funnit mycket vackra regnbågshajar som blir ca. 10 cm men som jag inte kan hitta på zoopet. Info efterlyses!
5. Jag såg ett akvarium med knallgula Malawiciklider (Mbuna) som INTE har en svart rand längs med ryggen/fenan i en butik i Stockholm. Har letat i många butiker här i Uppsala men de enda knallgula ciklider jag har funnit har en svart rand längs med ryggen. Är det någon som kan ge mig ett förslag på vad denna fisk kan heta?
6. Det skulle vara intressant om ni la in rent generella uppgifter om de olika fiskarnas och malarnas "vanlighet" på marknaden i era artbeskrivningar, alltså hur pass vanliga eller sällsynta fiskarna generellt sett är i svenska akvariebutiker och under vilka årstider vissa fiskgrupper är lätta respektive svårare att få tag i. Det vore dessutom intressant att i artbeskrivningarna få veta på ett ungefär hur mycket en viss fisk eller mal kan kosta. Jag är medveten om att priserna kan variera väldigt mycket mellan sveriges alla akvariebutiker, men man skulle ju tex. kunna ha Akvarielagrets priser som norm, så man får en aning om vilka fiskar man har råd att köpa. På detta vis skulle man slippa knalla ner till akvariebutiken med en lång lista på intressanta fiskar och malar och få veta att man i de flesta fall kan stryka merparten, om man nu inte har väldigt gott ställt. Inte för att Akvarielagret har de bästa priserna (tycker personligen att dom är svindyra), men det skulle åtminstone ge en fingervisning. Om ni på Zoopet gjorde på detta vis skulle ni ju faktiskt kunna ingå ett avtal med Akvarielagret och på så vis få reklampengar att använda till att bygga ut er serverkapacitet och bandbredd eller till vidare forskning, priser i tävlingar etc. Vet inte vad ni och andra medlemmar på zoopet anser, men jag tycker detta vore en kanongrej!
Hoppas jag har kunnat bidra med tankar och frågor till att göra zoopet ännu större och roligare!
/Johan - Kampfisken