Kjell: Dags att uppdatera fisklistan!

#1 - 29 april 2004 01:03
Jag har hittat en del fiskar i olika butiker som inte alls finns med i zoopets fiskregister. Vore bra om du och/eller andra medlemmar kunde ge mig info om följande fiskar:

1. Jag har blivit mycket förvirrad över namnet drakmal. Här på zoopet finns en beskrivning av skäggmunsmal som tydligen också kallas för drakmal, men de drakmalar jag ofta har sett i butiker ser totalt annorlunda ut och blir rätt stora (ca. 30 cm) och har L-nummer L021. Info om vetenskapligt namn och handelsnamn vore på sin plats!

2. Har hittat en jättesnygg pansarmal som heter Dianema urostriata och har handelsnamnet flaggstjärtmal, sydamerikansk. Är en rätt ovanlig mal i handeln vad jag kan tro. Kan ej hitta denna underbart vackra mal på zoopet och vore tacksam för mer info om härkomst och andra intressanta fakta.

3. Hittade tre olika sugmalar som jag ej hittar vare sig vetenskapligt namn, handelsnamn och allmän info om. De har nummer L037, L048 samt L177. Priset är 350, 450 respektive 315:- hos min handlare om nu det kan vara till någon hjälp. Vad heter dessa malar, hur ser dom ut och vilka fakta kan ni hitta?

4. Har hos samma handlare funnit mycket vackra regnbågshajar som blir ca. 10 cm men som jag inte kan hitta på zoopet. Info efterlyses!

5. Jag såg ett akvarium med knallgula Malawiciklider (Mbuna) som INTE har en svart rand längs med ryggen/fenan i en butik i Stockholm. Har letat i många butiker här i Uppsala men de enda knallgula ciklider jag har funnit har en svart rand längs med ryggen. Är det någon som kan ge mig ett förslag på vad denna fisk kan heta?

6. Det skulle vara intressant om ni la in rent generella uppgifter om de olika fiskarnas och malarnas "vanlighet" på marknaden i era artbeskrivningar, alltså hur pass vanliga eller sällsynta fiskarna generellt sett är i svenska akvariebutiker och under vilka årstider vissa fiskgrupper är lätta respektive svårare att få tag i. Det vore dessutom intressant att i artbeskrivningarna få veta på ett ungefär hur mycket en viss fisk eller mal kan kosta. Jag är medveten om att priserna kan variera väldigt mycket mellan sveriges alla akvariebutiker, men man skulle ju tex. kunna ha Akvarielagrets priser som norm, så man får en aning om vilka fiskar man har råd att köpa. På detta vis skulle man slippa knalla ner till akvariebutiken med en lång lista på intressanta fiskar och malar och få veta att man i de flesta fall kan stryka merparten, om man nu inte har väldigt gott ställt. Inte för att Akvarielagret har de bästa priserna (tycker personligen att dom är svindyra), men det skulle åtminstone ge en fingervisning. Om ni på Zoopet gjorde på detta vis skulle ni ju faktiskt kunna ingå ett avtal med Akvarielagret och på så vis få reklampengar att använda till att bygga ut er serverkapacitet och bandbredd eller till vidare forskning, priser i tävlingar etc. Vet inte vad ni och andra medlemmar på zoopet anser, men jag tycker detta vore en kanongrej!

Hoppas jag har kunnat bidra med tankar och frågor till att göra zoopet ännu större och roligare!
/Johan - Kampfisken
#2 - 29 april 2004 03:55
Men du, tänk så mycke fisk det finns i världens hav, sjöar å gölar.
#3 - 29 april 2004 06:21
På detta vis skulle man slippa knalla ner till akvariebutiken med en lång lista på intressanta fiskar och malar och få veta att man i de flesta fall kan stryka merparten, om man nu inte har väldigt gott ställt.

Helst skulle du väl vilja ha en funktion där bara trycker på en knapp så kommer fiskbudet hem till dig inom en timme. Jämför pizzataxi.
Eftersom det kommer in "nya" arter hela tiden så är det omöjligt att uppdatera fisklistan i samma takt. Kjell har lovat att uppdatera om han får användbara foton.

#4 - 29 april 2004 06:51
hahaha vilken lirare :D
#5 - 29 april 2004 07:56
Kan inte annat än hålla med.
Måste också erkänna att jag slutat förvånas av folk, måste ha nått med åldern att göra. :)
#6 - 29 april 2004 08:10
[i]1. Jag har blivit mycket förvirrad över namnet drakmal.
Det finns inga regler som styr användandet av svenska namn, dvs de varierar fritt. Bara att bita ihop.

2. Har hittat en jättesnygg pansarmal som heter Dianema urostriata
Det finns fakta om Dianema longibarbis, som förmodligen i stort liknar urostriata, här på zoopet, och mer fakta om just urostriata kan du hitta på www.planetcatfish.com .

3. Hittade tre olika sugmalar som jag ej hittar vare sig vetenskapligt namn, handelsnamn och allmän info om. De har nummer L037, L048 samt L177.
L-nummer uppfanns just för att malar upptäcks i mycket snabbare takt än de beskrivs (får vetenskapliga namn). Dvs troligen har dessa malar varken vetenskapligt eller svenskt namn. För info om dem, se www.planetcatfish.com .

4. Har hos samma handlare funnit mycket vackra regnbågshajar som blir ca. 10 cm men som jag inte kan hitta på zoopet. Info efterlyses!
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=273

5. Jag såg ett akvarium med knallgula Malawiciklider (Mbuna) som INTE har en svart rand längs med ryggen/fenan i en butik i Stockholm.
En hane av Maylandia lombardoi, till exempel (heter Metriaclima lombardoi här på zoopet, tror jag).

6. Det skulle vara intressant om ni la in rent generella uppgifter om de olika fiskarnas och malarnas "vanlighet" på marknaden i era artbeskrivningar
Det diffar från dag till dag. I många år var t.ex. vanlig kardinalfisk en sällsynthet i affärerna, men senaste åren finns den överallt.
#7 - 29 april 2004 09:09
Varför dessa gliringar på ett helhjärtat seriöst inlägg det tog 1½ timme för mig att skapa och redigera? Nåväl, hoppas jag får fler seriösa svar. Jag vet att handelsnamnen varierar från butik till butik men det var just därför jag undrar vad som är det vetenskapliga namnet på de fiskar jag tog upp, så spydigheter som "Helst skulle du väl vilja ha en funktion där bara trycker på en knapp så kommer fiskbudet hem till dig inom en timme. Jämför pizzataxi" är helt irrevelanta i denna tråd och skapar enbart onödig irritation som inte alls hör till ämnet!
Azur: Tack för länkarna, men den länk du skrev angående regnbågshajar visar inte alls denna fisk utan en totalt annorlunda mot de jag har, vilka är svarta med röd ryggfena & svans och med bågformad kropp. Rätt lika eldstjärtar men som sagt bågformade och mycket fredliga och lugna fiskar. Dock förstår jag inte vad du menar med "Det finns inga regler som styr användandet av svenska namn, dvs de varierar fritt. Bara att bita ihop." Det jag frågade om var ju vad det vetenskapliga namnet på L021 (Drakmal) är och att jag önskade lite mer info om denna mal. Då hjälper det nog inte att "bita ihop"... Förklara gärna hur du menade och hur dessa ord skulle kunna hjälpa mig att hitta info om sagda mal.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 april 2004 09:19
Rent allmänt kan man säga att det finns åtskilliga tusen arter med akvariefiskar i handeln och Zoopet (oavsett hur stort vårt artregister kommer att bli) kommer bara att innehålla en bråkdel av dessa.
Om det är en art som man söäker och den inte finns i resgistret så kan man kolla på närbesläktade fiskar eftersom dessa oftast har ungefär samma beteende och har ungefär samma krav på akvariet.
Alternativt så kan man gå in på "Fiskgrupper - Allmän info" och kolla in på vad som står om den grupp som den eftersökta fisken tillhör. På detta sätt får man fram rätt hyfsad info även om den inte blir helt exakt.
#9 - 29 april 2004 09:29
Här finns L021: http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/liposarc/88_f.php
#10 - 29 april 2004 09:35
Ursprungligen skickat av kampfisken

Varför dessa gliringar på ett helhjärtat seriöst inlägg det tog 1½ timme för mig att skapa och redigera?
Sannolikt för att det lät lite beskäftigt.

Azur: Tack för länkarna, men den länk du skrev angående regnbågshajar visar inte alls denna fisk utan en totalt annorlunda mot de jag har, vilka är svarta med röd ryggfena & svans och med bågformad kropp.
Jag tror fortfarande att det är den arten - zoopets bild visar en gammal fisk, i blixtbelysning. De ger ett mörkare intryck, särskilt som unga. Se t.ex. här: http://www.greenparktropical.com/Fish/images/shark/Rainbow%20Shark.jpg

Rätt lika eldstjärtar men som sagt bågformade och mycket fredliga och lugna fiskar.
Blir ganska stökiga som äldre.

Dock förstår jag inte vad du menar med "Det finns inga regler som styr användandet av svenska namn, dvs de varierar fritt. Bara att bita ihop." Det jag frågade om var ju vad det vetenskapliga namnet på L021
"Jag har blivit mycket förvirrad över namnet drakmal." & "Info om vetenskapligt namn och handelsnamn vore på sin plats!". Jag svarade på frågan om handelsnamn/svenskt namn. Vad gäller latinskt namn: kolla med www.planetcatfish.com om fisken alls har nåt.
#11 - 29 april 2004 09:39
Angående L-malar så hittar du information antingen på Planetcatfish:
http://www.planetcatfish.com/core/index.htm
eller på den tyska L-Welse:
http://www.l-welse.com/forum/index.php?s=e76821d08254ce5ded6f807fdb75c9fc&pg=lnummern
L_021 heter Liposarcus pardalis och du hittar lite information på :
http://www.l-welse.com/forum/index.php?showtutorial=21
Varför dessa gliringar på ett helhjärtat seriöst inlägg

Angående punkt 6 i ditt första inlägg, tänk själv så inser du snart det omöjliga i att kunna uppdatera och inte minst hålla all den informationen up-to-date
#12 - 29 april 2004 09:52
"L & LDA-number resource" på Planet Catfish är verkligen en guldgruva för alla oss förvirrade malfantaster.
Visst är det L21/L23 (Liposarcus pardalis) man oftast får om man går till affären och köper en "pleco". Jag köpte två på Bollmoras auktion i höstas, och tror att jag äntligen vet vilken art de är.
mvh Daniel
#13 - 29 april 2004 10:02

Det där med ett riktvärde av pris är ju helt ok tycker jag även om det skilljer mycket från butik till butik och var i landet man handlar så vet man iallafall ungefär om det handlar om 10kr 50kr eller 500KR för en fisk. Sen kan jag förstå att det nog är en hel del jobb att lägga in det i alla artbeskrivningar men tanken var god.

#14 - 29 april 2004 10:17
Självklart är det bra med så stort artregister som möjligt men jag antar att det tar en del tid att lägga till nya arter.. Det kommer ju nya lite då och då...

Det där om pris på fiskarna är väl lite svårt då det varierar rätt mycket, men det är ju bara att fråga här på forumet så brukar man få massa info om priser...
#15 - 29 april 2004 21:59
Tackar för alla länkar ;-). Men på vilket vis har jag låtit "beskäftig", som Azur skrev?

Annons