Kitt OCH silikon - hjälp!

#1 - 18 oktober 2003 16:49
Jag har köpt ett begagnat akvarium med guldeloxerad ram på 110 liter för bara 300 kr. Eftersom det stått oanvänt så började jag skära bort silikon för att silikona om det. Jag upptäckte då att det från början varit kittat och att det fortfarande finns kitt mellan glas och ram. Silikonet har tydligen bara använts som tätningsmaterial på insidan.
Funderar på hur jag ska göra. Ska jag ta bort rutorna, rensa undan kittet och satsa på silikon överallt, eller ska jag bara täta inifrån i skarvarna?
#2 - 18 oktober 2003 16:54
kan vara svårt att få bort ramen utan att spräcka glaset.. jag har testat en gång..gör inte om det =)
#3 - 18 oktober 2003 18:57
hej
ja hade samma problem me mitt kar för ja kunde inte få in glaset så ja va tvungen att ta bort en bit av ramen.
dom där vinklade grejerna som håller ihop ramen e pressade under högt tryck så du måste få bort dom för att komma åt akvariet.
sen kan du ju limma ihop allt men om ja vart du så hade ja inte gjort de ...
#4 - 1 november 2003 00:18
Jag har silikonat om det och fyllt med vatten. Det ser bra ut!
#5 - 27 juni 2005 12:11
[QUOTE=Wikman]Jag har silikonat om det och fyllt med vatten. Det ser bra ut![/QUOTE]

Har också ett gammalt kar med kitt. Ska ta bort kittet och täta om allt.
Tätade du från både utsidan och insidan eller bara insidan?
Hur gjorde du/hur gör man när man ska limma dit glasskivorna?

Ska man ha silikon på glsskivorna och senda trycka fast det mot ramen så dom kladdar fast i varandra eller hur gör man? Är nämligen mitt första akvarium jag håller på med.
#6 - 27 juni 2005 14:38
Jag kom över ett 90 liters, också med guldeloxerad aluram, där siliconet var dåligt. Skrapade bort det och såg att det var ett kitat kar från början, frontrutan satt tom lös i nederdelen på mitten. Jag valde att bara skära bort gamla siliconet och lägga dit nytt, kitet fick vara kvar mellan ramen och rutorna. Har det på jobbet sedan några månader, det har inte varit något bekymmer. Har till och med flyttat det med allt bottenmaterial, fiskar och lite vatten i över gården till nya kontoret utan bkymmer. Min erfarenhet är alltså att man kan låta kitet hålla ihop akvariet och sedan smacka på rätt bra med silicon för att få det tätt. Har funkat för mig ännu så länge i allafall.
// Fredrik

Annons