Kissar i min säng

#1 - 10 januari 2006 13:45
Hej!

Min lilla katt på 18 veckor har börjat kissa i min säng... han har alltid gått på lådan innan och aldrig gjort det utanför (vad jag vet om). Men nu helt plötsligt har han börjat kissa i sängen. Börjar bli lite irriterande.. vad är det som är fel? Någon som har en aning?
Läste att de kan börja uträtta sina behov om kattsanden inte är fräsch, men så är det inte i detta fallet...

/Malin[xx(]
#2 - 10 januari 2006 14:03
När börjar hanarna kissa för att märka att det är deras revir??? Inte så tidigt va? Annars hade vi sådana problem med våra katter, skor, kläder .. allt. Om något nytt hamnade på golvet kissade dom där direkt!!!

Kastrering var våran enda lösning, tyvärr.
#3 - 10 januari 2006 14:07
Jag har för mig att det är mellan 6 månader och ett år då de börjar bli könsmogna. Så jag tror inte att det kan vara det.. han är ju inte så gammal än. Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel... :/
#4 - 10 januari 2006 14:49
Hej Malin!

Har du fler katter än den hanen?
Min lilla hona ville inte heller gå på lådan tidigare. När vi skaffade henne så var hon jätteduktig, men sen slutade hon att gå på lådan, satte sig istället på golvet hela tiden. Eftersom vi har en annan hona så tänkte vi att det kanske kan ha lite med revir att göra (hur bra vi än skötte lådan så gjorde hon ändå på golvet). Vi skaffade en till låda, och problemet försvann direkt!
Kan även vara om ni har en låda med tak, vissa katter gillar inte taket. Har ni en sådan så kan ni testa att ta bort taket och se om katten använder lådan då.
#5 - 10 januari 2006 18:10
testa även med att flytta lådan OCH byt kattsanden.
#6 - 10 januari 2006 19:21
Vår ena katt kissar i sängen om det finns kattbajs i lådan. Tydligen tycker han det luktar fruktansvärt illa. Vi har börjat städa lådan morron & kväll, och det verkar hjälpa.

Just kissande & bajsande i säng/soffa/på bord etc verkar ofta vara protest, dvs att katten är missnöjd med något.
#7 - 10 januari 2006 19:55
Katter, mattar och hussar gillar Everclean kattsand prova.
#8 - 10 januari 2006 20:11
Kolla vilken kattsand katten är "pottränad" på hos uppfödaren. Vi gav bort en unge för ett tag sen och den kissade utanför efter ett tag men när dom bytte till "pottsanden" gick hon direkt i lådan..=)
#9 - 10 januari 2006 22:22
[quote=Kramfors]Katter, mattar och hussar gillar Everclean kattsand prova.[/quote]

den kör min mor med, och hon är väldigt nöjd!
#10 - 10 januari 2006 23:27
Mina katter gillar också Everclean! Men jag måste nog säga att jag gillar kristallerna bättre. De håller mycket längre, och det är lättare att städa tycker jag.
#11 - 11 januari 2006 00:21
använder pussi ultra kompakt te min lilla hona och hon tycker den är bra(tror jag)
är rätt billig också 80kr för 10kg
#12 - 11 januari 2006 05:24
[quote=y0da]Hej Malin!

Har du fler katter än den hanen?
Min lilla hona ville inte heller gå på lådan tidigare. När vi skaffade henne så var hon jätteduktig, men sen slutade hon att gå på lådan, satte sig istället på golvet hela tiden. Eftersom vi har en annan hona så tänkte vi att det kanske kan ha lite med revir att göra (hur bra vi än skötte lådan så gjorde hon ändå på golvet). Vi skaffade en till låda, och problemet försvann direkt!
Kan även vara om ni har en låda med tak, vissa katter gillar inte taket. Har ni en sådan så kan ni testa att ta bort taket och se om katten använder lådan då.[/quote]

Hej hej!
Nej det här är min enda kisse. Men det är ju så att vi har en låda med tak. När jag köpte katten (vilket var när han var 13 v) så hade han bara gått på en låda utan tak fast med de här kristallerna du pratade om förut. Och jag köpte en kattlåda med tak. Jag ska testa detta med att inte ha taket på så får vi se vad som händer. Det kan ju faktiskt vara det. Tänkte inte så långt.. :) Och kristallerna tycker jag också är jätte bra faktiskt. Tack för tipset! [^]
HazelCR
#13 - 11 januari 2006 06:15
[QUOTE=Azur]Vår ena katt kissar i sängen om det finns kattbajs i lådan. Tydligen tycker han det luktar fruktansvärt illa. Vi har börjat städa lådan morron & kväll, och det verkar hjälpa.

Just kissande & bajsande i säng/soffa/på bord etc verkar ofta vara protest, dvs att katten är missnöjd med något.[/QUOTE]

Detta märkte vi också. Kattlådan måste göras ren ofta, annnars nyttjade våra två kattungar gärna något av barnens slängda kläder på golvet som toalett. Men det varade bara kanske två veckor direkt efter flytten till oss.
Ungarna blev tillfälligtvis bättre på att lägga smutskläder i tvätten iaf. :)

(Nu är det som vanligt igen.... håhå.jaja...d.v.s. barn vet inte vad skoställ, krokar, tamburmajorer, hyllor, korgar, garderober, byrålådor och tvättkorgar skall användas till.)
#15 - 11 januari 2006 11:40
Vi kör med Pussi Kompakt. Väldigt nöjda med det. Har testat kiselgel-sanden (kristallerna), och det funkar ju men katterna är inte särskilt förtjusta i det. När de fick välja gick de i lådan med Pussi Kompakt.
#16 - 11 januari 2006 11:50
[quote=HazelCR]Detta märkte vi också. Kattlådan måste göras ren ofta, annnars nyttjade våra två kattungar gärna något av barnens slängda kläder på golvet som toalett. Men det varade bara kanske två veckor direkt efter flytten till oss.
Ungarna blev tillfälligtvis bättre på att lägga smutskläder i tvätten iaf. :)quote]

Jag städar min kattlåda regelbundet. Ligger inte bajs där mer än i 5 min när jag är hemma. Tur som kissen har så gör han alltid nr2 innan jag åker till jobbet.. :cool:
#17 - 11 januari 2006 11:52
Förresten, jag tycker kristallerna är jätte bra, men det luktar ju rätt mycket när han gör nr 2. Finns det någon kattsand som gör att det knappt doftar alls? (Min första katt så jag har ingen aning om sådana där saker) :)
#18 - 11 januari 2006 13:44
[quote=Kramfors]http://www.radron.se/templates/test____2434.asp[/quote]
Bra länk! Dock något gammal. De kristallerna som finns nu är väl lite bättre än de som fanns tidigare tror jag. Jag har mina i ca 4 veckor som sagt, och det luktar knappt nånting ens då (men de ser lite ofräsha ut). Kristallerna suger upp kisset, lukten behålls i kristallerna men vattnet avdunstar. Vad det gäller kompakt kattsand så klumpas kisset ihop så man smidigt kan ta bort det. Med kristallerna behöver man endast ta bort nr2 (och kanske röra om lite ibland). Tycker det är betydligt smidigare med kristallerna iaf.
#19 - 11 januari 2006 13:47
[quote=Malin_f85]Förresten, jag tycker kristallerna är jätte bra, men det luktar ju rätt mycket när han gör nr 2. Finns det någon kattsand som gör att det knappt doftar alls? (Min första katt så jag har ingen aning om sådana där saker) :)[/quote]

Mja.. med kristaller och låda med tak så tycker jag inte det luktar så speciellt mycket (om man inte sticker in nosen då dvs). Om det börjar lukta så kanske det är dags att köpa nytt filter till lådan. Hmm, finns ju olika lådor förresten, en del har väl bara en öppning uppåt? Då kanske det luktar lite. I min låda har jag ett raster längst upp, under det sitter det ett filter av aktiv kol (har jag för mig) som rensar bort lukter väldigt effektivt.
#20 - 11 januari 2006 13:48
[quote=y0da]Bra länk! Dock något gammal. De kristallerna som finns nu är väl lite bättre än de som fanns tidigare tror jag. Jag har mina i ca 4 veckor som sagt, och det luktar knappt nånting ens då (men de ser lite ofräsha ut). Kristallerna suger upp kisset, lukten behålls i kristallerna men vattnet avdunstar. Vad det gäller kompakt kattsand så klumpas kisset ihop så man smidigt kan ta bort det. Med kristallerna behöver man endast ta bort nr2 (och kanske röra om lite ibland). Tycker det är betydligt smidigare med kristallerna iaf.[/quote]

Okey, jag gör så också.. rör runt när han bara har kissat.. visste inte riktigt om det var ohälsosamt eller ej men dåså, jag är inte ensam:) Om man har vanlig kattsand kommer väl mycket av sanden ut på golvet va?
#21 - 11 januari 2006 13:52
[quote=y0da]Mja.. med kristaller och låda med tak så tycker jag inte det luktar så speciellt mycket (om man inte sticker in nosen då dvs). Om det börjar lukta så kanske det är dags att köpa nytt filter till lådan. Hmm, finns ju olika lådor förresten, en del har väl bara en öppning uppåt? Då kanske det luktar lite. I min låda har jag ett raster längst upp, under det sitter det ett filter av aktiv kol (har jag för mig) som rensar bort lukter väldigt effektivt.[/quote]

Mhm, okej. Synd bara att jag inte kan ha tak på min låda.. Det verkade som om det var det som lilla Amadeus protesterade emot. Sen jag tog bort taket har han faktiskt inte kissat på sängen något mer. Så det verkar som om det kanske var det. Iof så kan man ju öppna fönstret lite så odören kommer ut..
Men tack för tipset iaf!
#22 - 11 januari 2006 15:51
Mycket möjligt att Amadeus kommer att tolerera taket sen dock :)
Min lillkisse gillade ju som sagt inte taket heller, men efter någon månad så sprang hon glatt på bägge lådorna.
Ni kan ju testa att köra utan tak några veckor, och sedan ha taket på någon dag och se vad som händer.
#23 - 11 januari 2006 15:53
Absolut! Det ska jag testa, när ska jag börja testa med taket igen tycker du? Bör han vara vid en viss ålder?
#24 - 11 januari 2006 15:55
Ja det ska jag göra! Hoppas att han kommer acceptera det! Om du vill se hur han ser ut har jag lagt ut min zoonen länk på "bilder på era katter" här i Zoopet forumet. Just nu ligger han bakom min rygg och sover, kanske är varmt där? ;)
Men din katt accepterar alltså taket hela tiden nu då? Aldrig några problem?
#25 - 11 januari 2006 15:57
[quote=Malin_f85]Förresten, jag tycker kristallerna är jätte bra, men det luktar ju rätt mycket när han gör nr 2. Finns det någon kattsand som gör att det knappt doftar alls? (Min första katt så jag har ingen aning om sådana där saker) :)[/quote]

pussi ultra kompakt.
enda gången de luktar är när katten sitter där men sen täcker hon över det och då slutar det lukta direkt.
får de dessutom ligga där en stund torkar ytan rätt fort och då luktar det heller inget/lite när man gör rent.
#26 - 11 januari 2006 15:59
[quote=Raven]pussi ultra kompakt.
enda gången de luktar är när katten sitter där men sen täcker hon över det och då slutar det lukta direkt.
får de dessutom ligga där en stund torkar ytan rätt fort och då luktar det heller inget/lite när man gör rent.[/quote]

Men det är inte kristall strö eller? Det låter ju också bra faktiskt!
#27 - 11 januari 2006 16:10
nej det är inte kristall utan lera.

hur många slänger skräpet i toan ???

ni är väl medvetna ni som gör det att ni blir ersättningskyldiga om det blir stopp och det går att se vem som har orsakat de ???

känner en som jobbar som fastighetskötare som har levererat räkning till hyresgäst för bl.a slamsugning och det blir INTE billigt och man har inget val än att betala.
hyresgästförening gör inget mer än säga att man får skylla sej själv.
#28 - 11 januari 2006 16:16
Jag använder faktiskt hundpåsar...! Smart och smidigt:) Verkar ju onödigt att betala det där...
#29 - 11 januari 2006 18:12
Kattsele = omöjligt?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=indigo]Jag har en annan grej som jag skulle behöva lite tips till. Min katt kan inte vara utomhus katt pga sin päls. Han skulle inte må bra av det. Så jag tänkte använda en kattsele för att gå ut med han lite då och då för att få lite motion och frisk luft. Jag har en kattsele hemma men kissen är ju helt emot själva saken att gå i koppel. Jag har försökt att vänja honom men det funkar bara bra när han har på sig selen och inte själva kopplet. När jag fäster kopplet i selen lägger han sig bara ner på marken och vägrar helt att gå. Nåra tips som gör att han kanske accepterar det och börjar gå i den?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#4b0082][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#4b0082]Tack på förhand [/COLOR][/FONT]
#30 - 11 januari 2006 18:39
vanligt fenomen malin men bara fortsätta att försöka och till sist lär sej förhoppningsvis kissen att gå.

va har du för sele ?

har själv en som sitter runt halsen och bakom frambenen som ska skickas åt h*****e.
min katta kravla sej ur den direkt och enligt veterinären satt den ändå något för hårt.
#31 - 11 januari 2006 20:04
Så gör ju katter innan de vant sig. Man får ta det lugnt, leka på dem selen, men det blir ändå alltid kalabalik. När de väl kommer ut brukar det vara så spännande att de glömmer selen.

Se upp med hundar bara. Blir katten skrämd kommer den att klättra upp i närmsta träd, eller på dig.

Jo, jag glömde: slacka på kopplet om katten försöker krypa ur selen. Den kan ta sig ur vilken sele som helst om du håller kopplet stramt. Släpp efter och ta fast katten innan den kommit lös.
#32 - 11 januari 2006 20:07
finns en sele som sitter runt frambenen och upp på ryggen och inte går runt varken mage eller hals ja tänkte prova som ja hört en del bra om.
#33 - 12 januari 2006 05:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=purple]Jag har den där selen som går först runt halsen och sedan bakom frambenen och upp på ryggen där man fäster kopplet. Selen gillar han ju, det är bara kopplet han hatar. Men det stämmer säkert att han kanske glömmer bort det sen när han väl får ta sig en utomhus tur. :) [/COLOR][/FONT]
#34 - 12 januari 2006 13:23
Raven: det lät intressant det där. Våra katter tycker mycket illa om främst bandet runt magen, så jag skall se om jag kan hitta den där selen.
#35 - 12 januari 2006 17:15
Azur, som jag fattat det så sitter selen runt frambenen och blir ett kors mittt på ryggen vilket gör att den kan sitta rätt läst utan att katten kommer ur för en katt kan ju inte vrida benen uppåt så att säga men den är inte lätt att få tag på tyvärr så hittar du en sån på internet får du mer än gärna hojta till
#36 - 12 januari 2006 20:05
Jag måste bara lägga till lite om sand när jag ändå läser detta. Jag använde tidigare Everclean. Perfekt sand som är luktfri och som är extremt klumpbildande. Innebär ju att man aldrig tömmer hela lådan utan bara plockar upp stenarna som bildas av kattens kisshögar. Dock så tycker jag att Pussy compakt har exakt likabra egenskaper; extremt bra klumpbildande och så gott som helt luktfri. Skillnade dessa emellan är att Everclean är dubbelt så dyr.

Min kära Selma fick tokspatt när jag skaffade låda med tak och kissade överallt där det var mjukt och mysigt. Men med sakta tillvänjning som beskrivs ovan så kan hon idag inte gå på lådan om taket är av. Det är precis som om hon blir generad om nån ser henne och då passar det henne inte.

Selma är som en liten hund när hon kommer i sin sele. Hon är en liten perser som jag fick ta hand om när hon bara var 6 veckor (för mamman höll på att bita ihjäl henne ett flertal gånger). Kanske hennes ringa ålder och tidiga tillvänjning av koppel och sele har bidragit men vad jag minns så var det en hel del motstånd och selen fick hon ju inte plats i när hon var så pyttig så hon måste ju varit "sel-stor" (14 år sedan nu...) Jag var mycket ute med henne och lät henne bestämma takten. Jag vet att jag hade med mig nån liten leksak med pingla på för att väcka hennes intresse när hon låg platt på backen och vägrade gå.

Åh vad katter är härliga!! :)
#37 - 27 januari 2006 11:05
Hej,

Min ena katt, en hona 3½ år, har kissat i min säng i ett år nu...
Har ingen aning om vad felet är. Hon går på lådan också, hon kissar alltid i min säng på kvällarna. (Dock inte varje dag.)

Tips: Testa att ställa matskålen i sängen, eller andra ställen som de använder som toalett. Då ska de inte gå på toa där längre. Ingen vill ju gå på toa där maten är. (Jag testade det igår, får se hur det går framöver.)

Annons