Kippar efter luft?

#1 - 5 juli 2006 09:37
Hej!
Mina levandefödare är uppe vid ytan och deras munnar går och går (tuggar eller andas, vet ej hur jag skall beskriva fenomenet). Detsamma gäller de andra fiskarna men på deras lägre nivå i akvariet. Undrar nu om fiskar brukar göra så?
Har kollat pH och ammoniak (NH3-NH4). pH verkar ligga på 7,4. NH3 ligger mellan 0 och 0,1. Kan det finnas andra orsaker eftersom dessa värden väl är OK?
Något mer jag skall kolla?

Med vänlig hälsning

Per-Anders
#2 - 5 juli 2006 09:40
Du har nog för lite syre i akvariet till dom..
Har du riktat filterpumpens utblås mot ytan så att vattnet krusar sig??

För det borde du göra annars, då blir det jätte mycket syre åt fiskarna.
#3 - 5 juli 2006 09:40
Jo, glömde säga att jag satt dit en extra luftblås för en timme sedan. Ingen förändring av beteendet än...
#4 - 5 juli 2006 11:09
Temperaturen ?!
#5 - 5 juli 2006 11:38
Testa att byta vatten om inte detta är gjort,det hjälpte när våra malar var uppe vid ytan
#6 - 5 juli 2006 11:45
[QUOTE=Tri-X 400]Temperaturen ?![/QUOTE]
Doppvärmaren har jag satt på 27 grader men nu på sommaren så är det så varmt att det ibland kan vara mellan 28 och 29. Då brukar jag byta en hink varmt vatten från akvariet mot en hink kallt vatten. Då får jag ner den till 27. Akvariet är drygt 210 liter stort, vilket jag glömt nämna.
#7 - 5 juli 2006 11:46
[QUOTE=Josefine]Du har nog för lite syre i akvariet till dom..
Har du riktat filterpumpens utblås mot ytan så att vattnet krusar sig??

För det borde du göra annars, då blir det jätte mycket syre åt fiskarna.[/QUOTE]

Skall pröva det på en gång!
#8 - 5 juli 2006 11:48
[QUOTE=Thomas&Anna]Testa att byta vatten om inte detta är gjort,det hjälpte när våra malar var uppe vid ytan[/QUOTE]

Jag brukar byta vatten ganska ofta. En tredjedel per vecka ungefär.
Malarna verkar ganska coola. Iofs svårt att se på dem om de håller på likadant då de är helsvarta.
#9 - 5 juli 2006 11:53
[QUOTE=Josefine]Du har nog för lite syre i akvariet till dom..
[/QUOTE]

Jag har dragit ner på tiden som akvariet är tänt. Skaffade timer så nu är det bara på i 10 timmar per dygn. Kanske det är för lite för att växterna skall kunna ge optimalt med syre...?
#10 - 5 juli 2006 11:56
Ytterligare en pusselbit kanske? Jag har blågröna alger som känns som kvinnohår på en del av mina växter...
#11 - 5 juli 2006 12:24
Hade samma problem det var nitriten som var hög det var bara malarna som inte berörde av detta och hajarna
#12 - 5 juli 2006 14:30
Varför mäter du amoniak men inte nitrit? Är karet nystartat.
MVH
Magnus
#13 - 5 juli 2006 21:51
[QUOTE=Tropfrog]Varför mäter du amoniak men inte nitrit? Är karet nystartat.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Jo jag har faktiskt mätt nitriten också och den var 0 (egentligen någonstans mellan 0 och 0,1). Jag börjar tro att det är för varmt i akvariet trots att termometern "endast" visar 28 grader.
#14 - 6 juli 2006 05:47
Ja, skulle mycket väl kunna vara värmen. Syrehalten sjunker ju när värmen stiger.
#15 - 6 juli 2006 07:13
[QUOTE=mmm]Ja, skulle mycket väl kunna vara värmen. Syrehalten sjunker ju när värmen stiger.[/QUOTE]
Skillnaden på syrehalt mellan 25-30 grader är försumbar.
http://www.vcnet.com/koi_net/o2fig1.gif
#16 - 6 juli 2006 08:51
Sänk, temp ! Lr stäng av doppvärmaren om temp inte faller under 23-24grader.
#17 - 6 juli 2006 14:34
[quote=platy5]Sänk, temp ! Lr stäng av doppvärmaren om temp inte faller under 23-24grader.[/quote]
Är inte 24 grader väldigt kallt för fiskarna?
(Jag skulle själv aldrig bada i något så kallt...)

Jag skall hem och byta en hink mot kallvatten i dag igen. Vet inte om jag våga stänga av doppvärmaren, risken finns att jag glömmer bort den sedan när det blir kallare! Kanske kan sänka till 25 i alla fall?
Tack för alla svar så här långt!
#18 - 6 juli 2006 15:10
[quote=peanjo]Jag börjar tro att det är för varmt i akvariet trots att termometern "endast" visar 28 grader.[/quote]
Har du kollat termometern så den är OK?
#19 - 6 juli 2006 17:19
Sj har jag tragit ur min doppvärmare nu under sommaren när det iallafall är varmt..
#20 - 7 juli 2006 06:36
[QUOTE=mange016]Sj har jag tragit ur min doppvärmare nu under sommaren när det iallafall är varmt..[/QUOTE]
Drog ur min också. Bytte ett par-tre hinkar vatten och fick ner temp till 24. Nu på morgonen har den stigit till 26. Isbitsmaskin skall införskaffas!
#21 - 7 juli 2006 09:09
[quote=Kramfors]Skillnaden på syrehalt mellan 25-30 grader är försumbar.
http://www.vcnet.com/koi_net/o2fig1.gif[/quote]

Nej, skillnaden är inte försumbar.

Maximal syrehalt vid 25 eller 30 grader är det inte så våldsamt stor skillnad mellan i siffor, men det handlar om hur mycket vattnet kan lösa, enligt tabellen ser det ut att vara ungefär tio procent mindre vid 30 grader än vid 25, Detta är bara där vattnet står i kontakt med luften. Detta innebär en minskad syretillförsel med 10 procent i flöde, i praktiken kan det göra skillnad mellan liv och död, eftersom fiskarnas och även mikroorganismernas syrebehov ökar i kombination med att vattent får svårare att lösa syre.

Det är en helt annan sak om man har utomhusdamm där höga temperaturer bara uppstår vid starkt solljus, då alger och eventuella växter kan producera extrema mängder syre.
#22 - 7 juli 2006 09:33
Köp en syre test och testa skillnaden själv.
#23 - 7 juli 2006 09:45
[quote=peanjo]Är inte 24 grader väldigt kallt för fiskarna?
(Jag skulle själv aldrig bada i något så kallt...)

Jag skall hem och byta en hink mot kallvatten i dag igen. Vet inte om jag våga stänga av doppvärmaren, risken finns att jag glömmer bort den sedan när det blir kallare! Kanske kan sänka till 25 i alla fall?
Tack för alla svar så här långt![/quote]

Tur att du inte är en abborre!

Det är väldigt få akvariefiskar som inte mår bra vid 24-25 grader, och andra sidan ska de flesta akvariefiskar klara 30 grader bra utan häftig andhämtning, om det inte finns något annat som stör syreupptagning, som till exempel nitrit eller annan form av förgiftning.

Min rekomendation är att jämföra med en annan termometer, så att du blir mer säker på vad temperaturen egentligen är, och oavsett hur varmt det är fortsätta att byta ett par hinkar kallvatten varje dag till de slutar flämta, eventuellt slamsuga i botten en aning ibland.

Jag tror inte det kommer behövas särskilt många dagar innan de simmar omkring helt oberörda vid 28 - 29 grader, fast det är klart, jag vet ju inte alla dina fiskar vad de är för arter, hur mycket fisk du har, och hur mycket filtrering du har.
#24 - 8 juli 2006 21:53
[QUOTE=Erik...]
Jag tror inte det kommer behövas särskilt många dagar innan de simmar omkring helt oberörda vid 28 - 29 grader, fast det är klart, jag vet ju inte alla dina fiskar vad de är för arter, hur mycket fisk du har, och hur mycket filtrering du har.[/QUOTE]

Hmm... Du har rätt det är ju rätt viktig information!
Jag har följande:

10 st Sorgmanteltetror (mina minipirayor)
10 st Kardinaltetror
6 st guppies
5 st svärdbärare
2 små malar
1 stor mal
3 st otocinclus
6 st räkor
4 st äppelsnäckor
6 st kuhlii
1 st algätare (siamesisk?)
Som ni ser så råder det ingen brist på fisk...
Jag återkommer om vilket filter jag har. Det är ett Rena i alla fall!

Annons