Killlies i utomhusdamm

#1 - 17 april 2007 07:01
I min lilla trädgårdsdamm har jag haft barber, olika levandefödare, kardinalfisk och Endler guppies utan problem. När man fiskat upp dom på hösten är de välväxta med färger man aldrig ser i akvariet. Nu funderar jag på att ha killiefiskar i dammen över sommaren...

Erikthur - om jag inte minns fel så har du haft killies ute?
#2 - 17 april 2007 07:38
Jag hade Megalebias elongatus ute förra säsongen och dom mådde bra när jag tog upp dem i oktober. Dom överlevde inte vintern dock. Men de är ju årstidare. I år tänker jag prova Austrolebias nigripinnis. Båda dessa argentinska arter tål dock is på vattenytan. Kanske Pterolobias longipinnis mitt på sommaren dock.
Martin Tversted i Danmark håller mycket på med dammfisk. Han rekommenderar också Fundulus-arter. Aphanius borde väl också gå bra tycker man i alla fall.
#3 - 17 april 2007 09:39
vad har ni för storlekar/djup på dammarna?
#4 - 17 april 2007 09:49
Min damm är ganska liten och bottenfryser oftast.
Bara 1000 liter faktiskt - och no-tech.
Från början var den enbart menad för några näckrosor.
här några bilder om dess tillblivelse som finns på min zoon

Möjligen Shubunkin men så blev det inte.
Första sommaren hamnade lite yngel av abborrar i den:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=72692
#5 - 17 april 2007 17:51
Vill tillägga att Martin tidigare hade vikt en del av sin hemsida om sina dammar men tydligen tagit bort den - vilket är synd för det fanns många inspirerande tankar där...
#6 - 17 april 2007 17:57
Erikthur: finns det killis från höga höjder? Tre-fyra tusen meter upp i Himalaya eller Anderna är det bra så kallt...
#7 - 17 april 2007 18:11
Lake Titicaca i sydamerika - men hur få tag på fisken???
#8 - 17 april 2007 18:41
Jag sökte på nätet och hittade att släktet Orestias är endemiskt för Titicaca och Altiplano, men hittar knappt några bilder av hur de ser ut. Tydligen är många av arterna dessutom redan utdöda pga inplantering av öring och bass.

Hittade dock en uppgift om odling av en Orestias på British Killifish Associations hemsida, med en email-address - du är ju en erfaren killiodlare, så du kanske kunde få lös lite ägg från den killen.
#9 - 17 april 2007 19:01
Hittade själv två anonyma odlingsrapporter därstädes - oklart hur gamla dock.
Just nu har jag inte tillgång till members area pga omorganisation.
Påminnt webmastern om detta.
om Orestias finns kvar i hobbyn kan man ju alltid söka på The Killie Trader

Annons