killis och maten

#1 - 9 oktober 2003 16:52
Av det som jag har läst om killis, står det på alla ställen, att de ska ha i huvudsak levande föda. Jag tycker att det är ganska besvärligt, att alltid ha detta hemma, och undrar därför om det är någon, som har någon annan erfarenhet om maten. Jag skulle helst vilja använda blandningen av fryst mat och flingfoder. Går det att få fina fiskar på detta och också fiskar som leker?
#2 - 9 oktober 2003 17:06
Beror antagligen på art. Mina lyktögon och blå lyrstjärtar äter precis allt som landar i akvariet, från torrfoder till räkmix.
#3 - 9 oktober 2003 19:41
Tack för det. Det låter ju lovande med maten jämfört med det som jag har läst. Vad har lyrstjärtarna och lyktögonen för latinska namn?
#4 - 9 oktober 2003 20:14
Seras GVG-mix brukar vara en hit för killis! Det finns alltid något i burken som de tycker om.
#5 - 9 oktober 2003 20:47
Poropanchax normani (Normans Lyktöga) & Aphyosemion gardneri gardneri (Blå lyrstjärt). Har tyvärr inga bilder jag kan visa - lyktögonen är hopplösa att fota, och jag har inte haft lyrstjärtarna i mer än några dagar.

Lyktögonen är nåt så ovanligt som en fredlig, stimlevande, killi, så man kan ha massor av dem i ett sällskapsakvarium (fast vissa hävdar att de inte är 'äkta' killis).
Lyrstjärtarna är illsinta kräk, men väldigt vackra.
#6 - 9 oktober 2003 20:54
Fanken, jag måste lära mig detta nån gång: Aphyosemion gardneri gardneri heter numer Fundulopanchax gardneri.
#7 - 10 oktober 2003 09:11
Hej

Killis äter torrfoder om du vänjer in dem, men även frysfoder. Bara inte fodret är för stort. Att de måste ha levandefoder är någonting som kan hämma intresset för Killis och dessutom är det inte sant. Men vissa arter bör få levande foder vid odling för att få ett bra resultat, gäller egentligen samtliga.

Själv har jag vinägermicro, micro, grindal, artemia, Whiteworms och Spring tails(hoppstjärtar) som levande foder. Tidigare använde jag också bananflugor men problemet med kvalster gjorde att jag slutade, var konstant täpp i näsan. Kan återkomma nu när jag har en lokal för mina fiskar och jag inte behöver bo bland flugorna.

Ytterligare ett levande foder är vattenloppor som också går att odla och då framför allt japanska. Själv har jag under en tid provat men var inte riktit nöjd med resultatet. Men jag ska testa igen i större skala för att se hur resultatet blir.
#8 - 10 oktober 2003 15:56
Tack för svaren. I akvarieaffären såg jag Aphyosemion australe`Kap Lopez` och de såg fina ut. Kan det vara för något för en killinybörjare? Finns det andra killisorter som kan vara lämpliga?
#9 - 11 oktober 2003 16:15
Hej

Frågan är under fel kategori. Själv upplevde jag den inte som svår även om vissa anser att den inte riktigt tillhör kategorin "nybörjar Killis". Mina förslag är Fundulopachax gardneri gardneri, Aphyosemion striatum, Epiplatys dageti och Scriptaphyosemion cauveti, ett axplock från några olika släkten.
#10 - 11 oktober 2003 21:00
F. gardneri må vara tålig och allt annat än svår att mata, men det är en rejält elak fisk, och glupsk nog att peta i sig tvåcentimeters kardinalfiskar. Hålls helt klart bäst ensam, EN hane i akvariet, plus minst två honor. Ju mer flytväxter dess bättre.
#11 - 12 oktober 2003 07:42
Min tanke var att ha dessa i ett sällskapsakvarium, åtminstone till att börja med. Om nu killin börjar äta upp sina kompisar, då får dom ju den levande födan, som jag har läst om i böckerna att de ska ha. Men, det var inte riktigt så jag hade tänkt mig. Det bör ju vara rimligt toleranta fiskar gentemot de andra och inte heller äta upp fenorna på sina kompisar.
#12 - 12 oktober 2003 09:49
Du kan lugnt köpa Aphyosemion australe. Visst kan de rycka tag i någon stjärtfena men på det hela taget så är det en tålig och lättodlad fisk. Har själv haft den i "sällskapskar" och fått avkoma av den där. Tänk bara på att den kan reagera negativt på kraftig vattenströmning och får du köpa fler honor till en hane, så gör det ....[:-69]
#13 - 12 oktober 2003 12:00
Hej

Gå hit, klart bästa sidan då det gäller västafrikanska Killis:
http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Index.htm
#14 - 12 oktober 2003 14:56
Åter igen, tack för svaren. Det får nog bli en lyrstjärt i alla fall och hoppas att det går bra med maten. Jag har ciklider hemma och då kan ju räkblandningen nog komma till pass. Vad jag förstår av det som jag har läst är killis inte mycket för grönsaker, utan alla verkar vara rovfiskar hela bunten.
#15 - 12 oktober 2003 21:55
Ursprungligen skickat av R.Be

Hej

Gå hit, klart bästa sidan då det gäller västafrikanska Killis:

http://www.killifish.f9.co.uk/Killifish/Killifish%20Website/Index.htm

Åh, Procatopus! Vill ha! Du råkar inte känna till nån handlare som skulle kunna tänkas ha Procatopus?
#16 - 12 oktober 2003 22:14
Ursprungligen skickat av nils42

Åter igen, tack för svaren. Det får nog bli en lyrstjärt i alla fall och hoppas att det går bra med maten.

Lyrstjärt, som i Fundulopanchax gardneri? Det är absolut definitivt inte en fisk för sällskapsakvariet - det är en extremt aggressiv och glupsk fisk. Jag satt nyss och såg på när den dominanta hanen tog en kort paus i jakten på den subdominanta hanen för att försöka svälja en Amano-räka - som är nästan lika stor som fisken.

De enda killis jag känner till som lämpar sig för sällskapsakvarier är lyktögongruppen av afrikanska killis, dvs Poropanchax, Aplocheilichthys, Lamprichthys, Procatopus... Men det finns säkert andra.
#17 - 13 oktober 2003 08:57
Hej

"Du råkar inte känna till nån handlare som skulle kunna tänkas ha Procatopus?"

Tyvärr är svaret negativt. Men du kan försöka på följande ställen och det är enligt min erfarenhet de bästa om du inte är medlem i något Killisällskap(vilket är det bästa sättet).

Aquabid(USA): http://www.aquabid.com/index.shtml

Killitrade(USA): http://groups.yahoo.com/group/killietrader/?yguid=127506967

Fishtrade(Europs): http://groups.yahoo.com/group/FishtradeEurope/

DKG(Tyskland), fisk och ägglista: http://dkg.killi.org/aktuelles/tauschboerse.php

Att ta ägg från USA kostar ca:70 SEK plus ägg, fisk 4-5 ggr så mycket.
#18 - 13 oktober 2003 19:38
Azur....[:-1]

Du har helt rätt i att det finns andra killis som lämpar sig för sällskapsakvarium - utöver de du räknat upp!
#19 - 13 oktober 2003 19:55
Varför inte räkna upp de killis man kan ha i sällskapsakvarium, om det inte är alldeles för många. Går jag till en vanlig akvarieaffär, är det inte precis en uppsjö att välja bland. Då kan det vara bra, att veta om en viss killi överhuvud är något att tänka på.
#20 - 13 oktober 2003 20:28
Ursprungligen skickat av Platy

Azur....[:-1]

Du har helt rätt i att det finns andra killis som lämpar sig för sällskapsakvarium - utöver de du räknat upp!

Jo, det räknar jag med. Jag är inte alls nån killi-expert, har bara hållit en handfull arter. Kan du nämna några till som lämpar sig för sällskapsakvarier?
#21 - 15 oktober 2003 19:48
Är det verkligen ingen som har egna erfarenheter av olika killis i sällskapsakvarier? Man behöver ju inte uppfinna hjulet själv, utan kan dra nytta av andras erfarenheter. Det är ju bl a det som en sådan här sida är så bra för. Därför skulle det vara bra, att få de egna erfarenheterna av killis. Det är ju ingen som rimligtvis kan förvänta sig att det ska bli eller vara en vetenskaplig genomgång. För det ändamålet får man ju vända sig till facklitteraturen, om man ens där får de praktiska svaren, som man behöver.
#22 - 15 oktober 2003 19:58
Mina erfarenheter har jag redan gett: lyktögongruppen = bra för sällskapsakvarier; blå lyrstjärt = dålig för sällskapsakvarier...
#23 - 16 oktober 2003 07:35
Tack för det Azur!Då vet jag åtminstone vad jag bör akta mig för.
Varför jag frågar, är för att jag till helt nyligen inte hade en aning om att det fanns så många och vackra killiarter. Jag vill gärna ha några olika i akvariet för att lära mig mer om dem. Då kan det ju vara bra att inte ta med sådana, som absolut inte kan samsas med de övriga fiskarna.
#24 - 16 oktober 2003 08:07
Jag är faktiskt själv nyfiken på vilka arter som fungerar i sällskapsakvarier... Jag har försökt kolla på olika killi-sites, men där får man bara intrycket att killi-folket alltid håller sina killis 1+3 i mörklagda 15-liters art-akvarier endast inredda med javamossa.
Jo, förresten, en killi som jag sett hålls i sällskapsakvarier är Jordanella floridae. Sägs funka, men vara rätt elak. Den blir dessutom stor, och är inte bland de vackrare killina heller. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av den.

Nån annan som har några tips?
#25 - 16 oktober 2003 09:44
Hej

Killis som jag har provat i "sällskapsakvarium" är Aph. striatum och Epi. dageti. "sällskapsakvaium" betyder att de gått tillsammans med svärdbärare under en tid och dvärgciklider under en annan tid. Men jag föredrar artakvarier, men så är jag mer intresserad av odling.

Skriv och fråga på SKS-forum, med tur kanske Ni får bättre svar där.
#26 - 16 oktober 2003 10:19
Hej!

Jag har tre st sexbandad guldkilli (nånting epiplatis sexfasciatus) och de va lite kinkiga med torrfoder i ca två tre dagar.. men sen! De äter vad som helst! Det ramlade i en husfluga i karet en dag och i samma ögonblick var den stora glupska hanen där och snappade den!Flugan var ju lika stor som hans huvve.. han såg så rolig ut! S* Han kunde knappt stänga munnen! Och va tjock om magen han blev sen efter en stund s****

Hälsningar Becca
#27 - 16 oktober 2003 19:48
Nej, jag har inte frågat på killisällskapet, för jag tror nog vilket svar jag kommer att få.
Det är nog; håll fiskarna i artakvarier, ha dämpad belysning, se till att täcka väl över akvarierna för de hoppar och ha akvarier på minst 25 liter och det vill jag inte. Möjligtvis kan jag ha alldeles fel. Det är bara det intrycket jag har fått när jag har surfat lite på nätet.
#28 - 16 oktober 2003 20:12
Hej

"håll fiskarna i artakvarier"
Det avgör du själv, orsaken är att med tiden vill man odla och då är ett artakvarium ett måste. Det är också viktig att hålla arterna "rena", så sammanblandning mellan närbesläktade arter ska undvikas.

"ha dämpad belysning"
Orsak, färgerna bleknar i ljust akvarium. Stark belysning är ingen "höjdare" för flertalet arter. De blir oroliga och försöker ta sig ur akvariet om belysningen är kraftig. Alternativt mycket flytväxter.

"se till att täcka väl över akvarierna för de hoppar"
Detta är faktisk vanligaste orsaken till att man förlorar fisk. Många tror att ett litet hörn kan de inte hitta igen, men det är precis vad de gör.

"akvarier på minst 25 liter "
Storleken har ingen betydelse heter det.

Att ha dem i ett kraftigt upplyst akvarium utan täckglas och lite växter betyder att de överlever ett dygn i bästa fall.

Vad är det du vill ha för svar?
#29 - 16 oktober 2003 20:54
Detta med sällskap blir ju ett ganska brett begrepp!

Hursom, min favorit som aldrig har rört någon annan fisk och reproducerat sig bra trots livligt sällskap är Chromaphyosemion släktet. Dock vill jag trycka på behovet av lugnare partier i akvariet och möjligheten att vila upp sig i en tätare vegetation.

http://home8.swipnet.se/alf_anita/afanyangan.htm
#30 - 17 oktober 2003 06:02
Ja, vad är det för svar jag vill ha. Jo, jag vill egentligen bara veta vilka av alla de killiarter som finns, som jag kan ha i ett sk sällskapsakvarium och få fiskarna att trivas. Med sällskapsakvarium menar jag ett, där det finns små levandefödare och tetror. Om killina dessutom leker och det tom blir några ungar som klarar sig är det ett plus. Är det föresten någon som vet vilken typ av kompisar killina har i det vilda? Pölar som torkar ut helt och bara äggen överlever är väl artrikedomen begränsad i, men de övriga?
#31 - 17 oktober 2003 07:36
Hej!

Hittade ett litet killiyngel i tanken i morse! Gissa om jag blev förvånad... zoohandlaren sa till mig att om jag skulle få killisarna att leka va ja tvungen att ha dem i ett särskilt kar och sänka ph till 6... hmm.. inget av detta har jag gjort... jag har dem i mitt sällskapsakvarie.. jag såg dem leka för nåra dar sen men tä'nkte inte mer på det... och idag simmade det ett litet yngel på botten. (ph är mellan 7-8)... hmmm... så lättlekta va inte ens mina platysar när jag hade en hane till honorna...hm... mina killisar är vildigt fina oxå.. de är mest gula men skiftar i grönt och orange och ögonen är starkt blåfärgade...och roliga är dom ju oxå!!! som jag skrev förut... s***
Så den arten kanske du skulle satsa på?

(Håller med om att du måste ha heltäckande glas... killihonan hoppade ur karet när jag skulle göra rent det.. jag plockade upp henne från golvet och stoppade i henne i karet igen...och det är inte ett endaste fel på henne för nåra dar efter det lekte ju hon och en av hanarna och det resulterade i yngel)

MVH Rebecca
#32 - 17 oktober 2003 11:57
Hej Nils

Jag skulle ändå skriva ett inlägg där om jag var i dina kläder. Svaren kan inte bli värre än vad du redan tror, eller? Det kan bara bli bättre.
#33 - 17 oktober 2003 18:31
Trevligt att höra om era erfarenheter av killis. Nu har jag ju en del att välja på om jag inte vill ha dem i små artakvarier.
Nästa år ska jag gå med i Killisällskapet och då får jag ställa frågor, men innan dess får jag nog läsa mer om killis än vad jag vet nu.
Har någon av er en aning om hur det ser ut i det vilda med killis? Vilka kompisar har de i samma vatten? Eller har någon av er sett killis på ort och ställe varifrån de kommer?
#34 - 18 oktober 2003 14:05
Skrönor har man ju hört om de flesta ämnen men visst är killis extra mytomspunna....[:-75]

Vad är det för speciellt med Nils kläder?
#35 - 18 oktober 2003 16:43
Är det föresten någon som vet vilken typ av kompisar killina har i det vilda? Pölar som torkar ut helt och bara äggen överlever är väl artrikedomen begränsad i, men de övriga?

I BKA`s Killie-News Juli 2003 kriver Mogens Juhl en artikel om fångst av killis i västafrika. Där nämner han bl.annat de andra fiskarterna som finns. Det är tetror, ciklider, malar och diverse andra arter. Han fångade sina fiskar i mindre vattendrag som int torkar ut.
Jag har själv två olika killis i mitt akvarium tillsammans med bl.annat Rasbora espei, Pangia kuhli och Kongotetror. De tå arterna som jag har är Aphyosemion marginatum och Chromaphyosemion cf. splendopleure.
Vad jag har lärt mig är att om man vill ha killis i sälskapsakvarium bör man helst inte välja några av de större arterna (för aggresiva) inte heller några av årstidsfiskarna. Speciellt de sydamerikanska årstidsfiskarna verkar vara mycket aggresiva. Välj i stället någon av de mindre Aphyosemionarterna eller Chromaphyosemion. Blanda heller inte fiskar från samma släkte. Risk för korsningar, efterom honorna är snarlika blir det mycket svårt att skilja dem vid ett eventullt lekförsök.
Nästa år ska jag gå med i Killisällskapet och då får jag ställa frågor, men innan dess får jag nog läsa mer om killis än vad jag vet nu.

Du behöver inte vara medlem för att ställa frågor på SKS´s forum http://killi.dk/sksforum/
Det är lite dålig aktivitet på deras forum, men alltid är det någon som svarar.

Hälsningar

Guy
#36 - 19 oktober 2003 17:05
Tack, jag loggade in mig som medlem på Killissällskapet, men att döma av aktiviteten där ställde jag inte någon fråga. Då får jag nog inget svar på hitsidan jul och så länge hade jag inte tänkt vänta.
#37 - 19 oktober 2003 17:13
Hej

Aktivitet är något man själv bidrar till/med [;)] .
#38 - 19 oktober 2003 17:36
Jag gjorde en total omplantering i förrgår i mitt killikar, mina F gardneri blev hemskt skygga efter det och har gömt sig under växterna hela tiden. De har inte ens kommit fram när jag har gått fram till akvariet och öppnat matluckan. Nu orkade jag inte vänta längre på att de skulle våga sig fram, utan stack ned handen till dem. Då kom de och tiggde mat som vanligt. Min hand var tydligen det enda välbekanta i denna nya miljö. Jag gav dem lite mat och nu håller de sig framme igen. Tydligen är killis känsligare för ändringar i miljön än andra fiskar.
#39 - 19 oktober 2003 18:36
Så bra av dig maliin att berätta om detta. Det är ju lärdom för oss andra, som inte har någon större erfarenhet av killis.Det är ju sådant, som är så värdefullt att veta.

Visst R. Be är det riktigt att det är medlemmarna som gör en sidan på t ex killisällskapet. Men, en person som bara har varit inne en gång på sidan kan ju knappast vara orsaken till at det inte fungerar.
#40 - 19 oktober 2003 19:42
Hej Nils

"Men, en person som bara har varit inne en gång på sidan kan ju knappast vara orsaken till at det inte fungerar."

Naturligtvis inte, jag påstår inte att det är ditt fel. Men det blir ett moment 22. Det är också så som påtalats tidigare att man måste inte vara medlem i SKS för att delta, jag är inte medlem. Men väl medlem i forumet precis som här. Sedan kan man tycka att medlemmar i SKS har ett extra stort ansvar eftersom det är föreningens forum, men detta bör diskuteras på SKS forum.
#41 - 20 oktober 2003 09:44
maliin: jag vet inte om det gäller killis i allmänhet, men just blå lyrstjärt verkar onekligen vara lite, öhm, oflexibel. Det tog tre dagar för dem att helt vänja sig vid mitt yngelakvarium, igår åkte de ner i mitt stora akvarium, och de har fortfarande inte kommit fram ur sina gömställen mer än korta stunder (och då uteslutande för att slåss - har en hyfsad bild av när hanarna bitit ihop och daskar varandra mot bottnen så sanden yr).

nils42: jag sympatiserar med din situation, jag tycker också att det är svårt att hitta info om killis annat än ren odlingsinfo, men du kanske ändå bör tänka på att ingen har nån skyldighet att servera dig information.
#42 - 20 oktober 2003 10:16
Nils42
Låg aktivitet på ett forum betyder inte att du inte får svar på dina frågor. Jag har alltid fått svar när jag har ställt en fråga på SKS´s forum.

Guy
#43 - 20 oktober 2003 10:55
Azur: Om det har verkat, som om jag skulle vara ute efter att folk ska känna sig skyldiga att lämna mig information, har jag i så fall varit mer än en usel skribent.
Självklart måste inte en låg aktivitet i ett forum innebära att inte någon läser dessa sidor. Det som slog mig och varför jag lät bli att skriva ett inlägg på Killisällskapets sida var just den låga aktiviteten. Jag tolkade, kanske med orätt, detta bero på ointresse att dela med sig av den glädje akvaristik för med sig ( själv har jag hållit på med detta sedan -70 talet)
#44 - 20 oktober 2003 11:51
Hej Nils

Lite andra tips. Skriv på Killitalk (AKA´s e-maillista) eller BKA´s(engelska är språket), länkar hittar du på t ex. SKS hemsida. Den sista(BKA) har just nu en intressant diskussion som tangerar till vad vi nu i slutet har diskuterar här.

Ska du hitta någonting tryckt så får du gå till speciallitteraturen för i den generella som finns på svenska är uppgifterna dåliga och ibland felaktiga.
#45 - 21 oktober 2003 05:51
Tack R.Be för påpekandet om länkarna i Killisällskapets sida. Det hade jag missat. Jag tycker att BKA har en fin sida och nu har jag också hittat en tysk och en fransk sida, där jag har blivit medlem. Det ska bli skoj att se vad man har för erfarenheter av killis på kontinenten!

Annons