Är det föresten någon som vet vilken typ av kompisar killina har i det vilda? Pölar som torkar ut helt och bara äggen överlever är väl artrikedomen begränsad i, men de övriga?
I BKA`s Killie-News Juli 2003 kriver Mogens Juhl en artikel om fångst av killis i västafrika. Där nämner han bl.annat de andra fiskarterna som finns. Det är tetror, ciklider, malar och diverse andra arter. Han fångade sina fiskar i mindre vattendrag som int torkar ut.
Jag har själv två olika killis i mitt akvarium tillsammans med bl.annat Rasbora espei, Pangia kuhli och Kongotetror. De tå arterna som jag har är Aphyosemion marginatum och Chromaphyosemion cf. splendopleure.
Vad jag har lärt mig är att om man vill ha killis i sälskapsakvarium bör man helst inte välja några av de större arterna (för aggresiva) inte heller några av årstidsfiskarna. Speciellt de sydamerikanska årstidsfiskarna verkar vara mycket aggresiva. Välj i stället någon av de mindre Aphyosemionarterna eller Chromaphyosemion. Blanda heller inte fiskar från samma släkte. Risk för korsningar, efterom honorna är snarlika blir det mycket svårt att skilja dem vid ett eventullt lekförsök.
Nästa år ska jag gå med i Killisällskapet och då får jag ställa frågor, men innan dess får jag nog läsa mer om killis än vad jag vet nu.
Du behöver inte vara medlem för att ställa frågor på SKS´s forum http://killi.dk/sksforum/
Det är lite dålig aktivitet på deras forum, men alltid är det någon som svarar.
Hälsningar
Guy