Killis för nybörjare?

#1 - 16 april 2010 08:57
Hej!

Jag har nyligen startat upp ett akvarium på 240 liter, mitt andra någonsin, och jag är definitivt att betrakta som nybörjare. Jag är rätt försiktigt lagd och hoppas få hjälp av er för att slippa göra helt galna misstag. Mitt mål är att ha en bra kombination av intressanta fiskar och bygga upp en lämplig miljlö för dem.

I dagsläget har jag:
tanichtys micagemmae
(än så länge 6 pigga rackare, men kommer förmodligen att utöka antalet till åtminstone det dubbla när karet är ordentligt inkört)
betta coccina
(ett par lite mer försiktiga raringar)

Nu har jag börjat fundera på lämpliga arter att utöka besättningen med framöver och tycker att killis verkar spännande. Är jag ute och cyklar då?

Jag har hittat en del info på bland annat Killisidan (http://web.telia.com/~u96601371/index.html) och Skandinaviska killisällskapets hemsida (http://sks.killi.dk/).

Jag skulle vilja ha mer bra och aktuell information. Dels genom tips på webbsidor och gärna böcker på svenska, engelska, norska eller danska, dels från expertisen här.

Vilka fiskar är bra för en nybörjare och passar ihop med de arter jag redan har?

De ska helst gå att få tag på i Stockholm också. Jag har nära till Södermalms akvarieaffär där man kan köpa en del och få massor av bra info. På hemsidan (http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm) finns en fisklista som jag antar är hyfsat aktuell, så där finns ett urval fiskar som jag gissar att jag lätt kan få tag på. Men är någon av de arterna lämpliga för mitt lilla projekt?

Hoppas på kloka synpunkter från er.

/anna
#2 - 16 april 2010 11:00
Tanichtys micragemmae är små och Betta coccina ganska skygga, så du bör inte ha några stora eller bråkiga killiarter. Aphyosemion australe brukar beskrivas som en bra nybörjarkilli, men är ofta ganska känslig. Jag skulle hellre rekommendera A. striatum, en liten, snäll och tålig art som dessutom är mycket vacker. Lätt att odla är den också, så den borde gå att få tag i på Södermalms akvarieaffär.

Olle
#3 - 16 april 2010 15:30
Tack för ditt svar, Olle!

Jag ska läsa lite mer om den art du föreslår. Väldigt fin är den, det håller jag med om. Kanske kan den till och med ersätta guppydrömmen som min son när. Det vore inte dumt. :)

Återkommer med frågor när jag läst lite mer och fler sådana dyker upp.

/anna
#4 - 16 april 2010 17:41
Faktum är att du har full tillgång till den bästa informationen om killis redan. Fortsätt prata med Janne Wester på Södermalms akvarieaffär - han kan mer än någon av oss som häckar här.
:)
#5 - 16 april 2010 18:43
[QUOTE=erikthur;1408019]Faktum är att du har full tillgång till den bästa informationen om killis redan. Fortsätt prata med Janne Wester på Södermalms akvarieaffär - han kan mer än någon av oss som häckar här.
:)[/QUOTE]

Vad kul! Jag har inte kommit in på området killis med honom - än. Hittills har bettorna tagit upp mesta samtalstiden. Och lite allmän information om än det ena, än det andra.

Sufar runt på nätet som den nörd jag är och hoppas kunna ha lite baskunskap innan det eventuellt blir dags att bestämma sig. :) Det är verkligen spännande! Men jag blir nästan yr av all (ibland komplicerad) information. När man väl hittar vettiga källor verkar folk väldigt generösa med att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Så generösa att jag plötsligt är omgiven av ett myller av information, som blir svår att hålla isär. Fast det är bara roligt.

Efter att ha läst på lite tycker jag att det är märkligt att inte fler på detta forum fastnat för dessa små rackare. Hoppas att jag hittar någon art som kan trivas hos oss.
#6 - 17 april 2010 18:55
[QUOTE=häpp;1408029]Vad kul! Jag har inte kommit in på området killis med honom - än. Hittills har bettorna tagit upp mesta samtalstiden. Och lite allmän information om än det ena, än det andra.

Sufar runt på nätet som den nörd jag är och hoppas kunna ha lite baskunskap innan det eventuellt blir dags att bestämma sig. :) Det är verkligen spännande! Men jag blir nästan yr av all (ibland komplicerad) information. När man väl hittar vettiga källor verkar folk väldigt generösa med att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Så generösa att jag plötsligt är omgiven av ett myller av information, som blir svår att hålla isär. Fast det är bara roligt.

Efter att ha läst på lite tycker jag att det är märkligt att inte fler på detta forum fastnat för dessa små rackare. Hoppas att jag hittar någon art som kan trivas hos oss.[/QUOTE]

Hur kan du ha varit hos Janne och inte kommit in på killis, det är ju som att träffa påven och inte nämna den lustiga mössan?
#7 - 18 april 2010 20:11
Hej!
Jag köper mina Sjötedti på leasing till hösten ska bygga killisbioptp på 275 lit / Ann-Mari
#8 - 19 april 2010 06:55
På SKS hemsida har du en rubrik som heter [I][U]Börja med killis[/I][/U] och där har Alf/Anita fått tillåtelse av nestor Kassel att publicera hans bok "Killis". Det är den enda bok som är skriven i ämnet på vårt lilla språk MEN Kassel var en auktoritet så den informationen är mkt god. Framför allt är råden om odling och skötsel och grundläggande fakta om vad en annuell, halvannuell och växtletande art är mkt bra. Direktlänk: http://www.killi.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57&lang=sv

Du har en ikon längst upp där du kan välja "skriv ut". Gör det, eller köp boken för det är en bra referens att ha när Janne inte har tid osv. Annars är det som Erik säger: han (Janne) kan mer än någon av oss andra som häckar här!
#9 - 19 april 2010 07:09
Jag håller just nu på att läsa fakta på SKS hemsida eftersom jag går i killi-tankar och måste säga att det är kanonbra fakta där. Har fått svar på många frågor genom att läsa där och gillar att de även rekommenderar fiskar som är lättskötta för oss nybörjare så man vet var man ska börja ;)
Helt klart läsvärt :)
#10 - 19 april 2010 09:03
Hej!
Jag kommer och köpa bla Sjösteds killis och någon art till i höst bygger jag om hela akvariet till killisbiotop.kan bli väldigt fint / Ann-Mari
#11 - 19 april 2010 09:16
Jag har Clown Killis, Väldigt små men ochså väldigt pigga och roliga små fiskar.
Hittade en rätt bra sida angående avel/uppfödning av dom. Kanske stämmer in lite på andra Killi sorter med?

Killis-Uppfödning&Avel
#12 - 19 april 2010 12:10
Den här "boken" är också väldigt bra:

http://tgenade.freeshell.org/killibook/index.html

Dock på engelska.
Bilagor:
#13 - 19 april 2010 14:28
Spännade, har kikat lite på killis jag oxå, ska ju starta upp mitt 310 liters, och kan INTE bestämma mig för vad jag ska ha i. Killis är ju ofta riktigt färgglada o fina fiskar!
#14 - 19 april 2010 18:45
Oj, vad många svar!

Och tack så jättemycket för alla era tips! :)

Sedan jag skrev inlägget har jag läst runt på en del internationella siter, men även nosat upp SKS hemsida och "Börja med killis" , samt Alfs och Anitas hemsida med helt fantastiska foton.

Jag fortsätter läsa in mig och funderar vidare. Kul att det finns fler än jag som i detta nu funderar över att bli med killis. Då kan vi kanske följas åt när det blir dags.

Jag ska genast kasta i mig middag, pyssla om akvariet och därefter studera era bok- och länktips lite noggrannare.

Kommer säkert med fler frågor inom kort.

/anna
#15 - 22 april 2010 10:06
Så... Här går det undan :p
Var igår hos Alf och Anita i Annelöv och hämtade mina killis :D
(Har ju Lyktögon 'Lacustricola pumilus' sedan innan men de fungerar för tillfället mer som ett sällskap till mina snäcklekare)
Lika trevligt var gång att träffa dessa underbara människor, så trevliga!
Var där hela eftermiddagen och lyssnade och sög i mig så mycket så jag tom. drömde killis hela natten :p
Hon hade iaf. en del att rekommendera som är ganska lätta för nybörjare och självklart då växtlekare.
Med mig hem fick jag Fundulopanchax nigerianus "Misaje" och Aphyosemion gabunense som jag har i var sitt 24L akvarium i vår nanohylla.
Sambon köpte Fundulopanchax gardneri gardneri ”Nsukka” till sitt 80L.
Fick även med hem diverse andra ting så som foderkulturer och annan mat bla.
Eftersom det är otroligt viktigt att inte korsa arterna kör vi absolut isolerat med märkta håvar och extra noggrannhet ;)
Just nu är det foderkulturerna som är högsta prioritet för att försöka få dom att komma igång utan att krascha så får fiskarna vara ifred och komma till rätta i lugn och ro :)
#16 - 22 april 2010 10:11
Gratulerar till de nya fiskarna
Nsukkan tillhör mina "all time favourites". Tror jag köpte dom av Alf o Anita i början av 1980-talet och sedan spreds dom i Uppsalatrakten. Kanske haft Misaje på den tiden oxå men är osäker. Utmärkta val i alla fall.
#17 - 22 april 2010 10:19
[QUOTE=erikthur;1410506]Gratulerar till de nya fiskarna
Nsukkan tillhör mina "all time favourites". Tror jag köpte dom av Alf o Anita i början av 1980-talet och sedan spreds dom i Uppsalatrakten. Kanske haft Misaje på den tiden oxå men är osäker. Utmärkta val i alla fall.[/QUOTE]

Tackar :)
Jo, verkar som Nsukkan är populär. Det var den Alf och Anita började med på 70-talet oxå om jag inte har fel för mig :p
Ska bli spännande detta :d
#18 - 22 april 2010 12:37
Vad du än gör, börja INTE med Sjoestedti som första killi. Det är en riktig huggorm som kan väldigt hårt åt honorna. A. australe har inte jag uppfattat som särskilt känslig. En mycket vacker och rätt tålig killisort är ju annars Aphyosemion ogoense. Finare färger får man leta efter, om man frågar mig det vill säga.
#19 - 22 april 2010 16:33
Att gå hårt åt honorna gäller nog många killis men visst måste jag erkänna att sjoestedtin ibland är väl så amorös och jag har väl egentligen antytt att den inte är en nybörjarkilli. Där går min röst på Nsukkan i så fall. Nästan lika vacker men häften så stor och snällare mot honorna.
#20 - 22 april 2010 18:02
[QUOTE=erikthur;1410660]Att gå hårt åt honorna gäller nog många killis men visst måste jag erkänna att sjoestedtin ibland är väl så amorös och jag har väl egentligen antytt att den inte är en nybörjarkilli. Där går min röst på Nsukkan i så fall. Nästan lika vacker men häften så stor och snällare mot honorna.[/QUOTE]
Nej, nej jag menade inte att du sagt men flera nämnde den och ser man bilder på den är det lätt att bli frestad. Det där med "väl så amorös", det kan väl vara dialektala skillnader. Är det en synonym till "total jävla psykopat" i Huskvarna? Vet att Janne fick in en riktigt fin Sjoestedti från Nigerdeltat som kunden sa "var lite elak". Han satte ned en hona och ett par timmar senare hade hon inte en fena kvar.
#21 - 22 april 2010 19:00
Inte min erfarenhet från ett antal försök. Honorna behöver dock kollas upp förstås.
Men normalt gäller att hanarna är ute efter parning och inte mord. Det är i alla fall min erfarenhet av både sjoestedti och andra arter med tom värre rykte.
Som tillägg kan sägas att jag vid två tillfällen tänkte mata en stor sjoestedi-hanne med mindre fisk. Först en mindre notho-hona men det var bara amorösa tankar i hannen. Sedan stjälpte jag i en röd wagtail platy och åkte på semester i tre veckor. Hon var fortfarande hårt uppvaktad när jag kom hem. Men väl vid liv och form...
#22 - 22 april 2010 19:24
Nina82; vad roligt att du fått hem fiskar! Hoppas att det funkar bra med dem! jag bör snart kunna få igång mitt 310 liters här, får se vad det blir i det!
Hur många har du av varje? De var sååå fina, älskar färgerna!!
#23 - 22 april 2010 19:44
[QUOTE=Föllförfisk;1410748]Nina82; vad roligt att du fått hem fiskar! Hoppas att det funkar bra med dem! jag bör snart kunna få igång mitt 310 liters här, får se vad det blir i det!
Hur många har du av varje? De var sååå fina, älskar färgerna!![/QUOTE]

Eftersom Misajen och Gabunensen går i ganska små kar har jag par och trio i dom. 1hane+2honor av Misajen och 1+1 av Gabunensen.
Nsukkan bor i 80L och är 3hanar+4honor.

Det var nog lite vad Anita kunde erbjuda just för tillfället oxå tror jag.
Gav ju henne fria tyglar att själv bestämma vad som hon ansåg vara bäst för våra akvarium :)
#24 - 22 april 2010 19:48
Okej! ja de är ju rätt små, känns lite knas o hålla dem i ett 310 liters.. Får vänta lite med killis kanske, tills jag skaffar ett mindre. sambon blir tokig här! Hihi! Har ett 86 liters, startar upp ett 310, och vill ha ett mindre oxå, typ 40 liter. Hopplöst, han tycker det räcker gott med de två hästarna!!
#25 - 22 april 2010 20:02
[QUOTE=Föllförfisk;1410767]Okej! ja de är ju rätt små, känns lite knas o hålla dem i ett 310 liters.. Får vänta lite med killis kanske, tills jag skaffar ett mindre. sambon blir tokig här! Hihi! Har ett 86 liters, startar upp ett 310, och vill ha ett mindre oxå, typ 40 liter. Hopplöst, han tycker det räcker gott med de två hästarna!![/QUOTE]

Haha.. Kan jag tänka mig :D
Nu har jag fördelen att dela mitt intresse med sambon men å andra sidan har vi 14 akvarium igång oxå :p
Du får försöka få med din sambo ;).. Finns det ingen fisk han tycker extra mycket om? Som du kan använda som lockbete :p
#26 - 22 april 2010 21:04
Njae, han tycker nog firrarna är liiite mer intressanta än hästarna if. Var på en djuraffär, och bad då han "välja " en fisk han gillade. Blev någon ciklid..Typ nån malawi tror jag.. "Den var cool" sade han*ler*
#27 - 22 april 2010 21:24
[QUOTE=Föllförfisk;1410804]Njae, han tycker nog firrarna är liiite mer intressanta än hästarna if. Var på en djuraffär, och bad då han "välja " en fisk han gillade. Blev någon ciklid..Typ nån malawi tror jag.. "Den var cool" sade han*ler*[/QUOTE]

Ja, men för all del. Låt han starta ett malawikar :p
Du pluggar som bara den så du kan ge han lite hintar om han skulle göra nåt helt galet. Få han att tro att det är hans projekt... Ja, du vet, kvinnlig list :D

Vad ni än gör 'om han någon gång skulle bli intresserad' så ha minst ett varsitt akvarium, för husfridens skull :p
#28 - 23 april 2010 08:47
[QUOTE=erikthur;1410725]Inte min erfarenhet från ett antal försök. Honorna behöver dock kollas upp förstås.
Men normalt gäller att hanarna är ute efter parning och inte mord. Det är i alla fall min erfarenhet av både sjoestedti och andra arter med tom värre rykte.
Som tillägg kan sägas att jag vid två tillfällen tänkte mata en stor sjoestedi-hanne med mindre fisk. Först en mindre notho-hona men det var bara amorösa tankar i hannen. Sedan stjälpte jag i en röd wagtail platy och åkte på semester i tre veckor. Hon var fortfarande hårt uppvaktad när jag kom hem. Men väl vid liv och form...
:)[/QUOTE]
Nej den var nog ett extremfall, men det är en bitsk fisk som kanske inte är så bra att börja med. Gäller ju att honan är mätt hela tiden så hanen får leka.
#29 - 23 april 2010 12:57
Jag är då 'sambon' Nina82 tjatar om ;) Och jag tänkte inflika en liten fråga... Mina Fundulopanchax gardneri gardneri 'Nsukka' går i mitt Molly Hotell (jag vet, inte optimal utformning för ett killi akvarium) tillsammans med 9 Otocinclus macrospilus och en guldancistrus som bor där tillfälligt. Allt verkar fungera riktigt bra, men jag är ändå orolig då jag har bra fjutt i utblåset i det akvariet, och dessa killis är inte vana att kämpa mot någon vattenström. Kan detta bli ett problem? Bör jag rikta om utblåset så det 'besvärar' mindre?

Det verkar inte som de stör sig nämnvärt på det, utan ibland inbillar jag mig nästan att de tycker det är spännande... men ibland händer de att de står och 'vilar' ovanför utblåset, där det är som lugnast.

De äter bra, och beter sig som glada fiskar i största allmänhet (tom. mer aktiva och mindre stressade än Ninas ;) )
#30 - 23 april 2010 14:03
Bra fråga - kanske dom vänjer sej i din akvariemiljö men biotopriktigt är det ju inte. De flesta killiarterna i hobbyn är vana vid lugna vatten. När jag för några år sedan levererade killis till en lokal affär blev både jag och fisken chockad över vattenstormen som numera tycks vara standard. Själv har jag stiltje (ingen filtrering eller ens luftpump) i mina killiburkar. Många brukar dock ha försiktig filtrering av något slag. Kan du dämpa cirkulationen skulle säkert Nsukkan uppskatta det.
#31 - 23 april 2010 14:07
[QUOTE=erikthur;1410995]Bra fråga - kanske dom vänjer sej i din akvariemiljö men biotopriktigt är det ju inte. De flesta killiarterna i hobbyn är vana vid lugna vatten. När jag för några år sedan levererade killis till en lokal affär blev både jag och fisken chockad över vattenstormen som numera tycks vara standard. Själv har jag stiltje (ingen filtrering eller ens luftpump) i mina killiburkar. Många brukar dock ha försiktig filtrering av något slag. Kan du dämpa cirkulationen skulle säkert Nsukkan uppskatta det.[/QUOTE]

Jag får nog göra det. Känns bättre igentligen... Kan sätta upp ett lägre akvarie till dem också. Det konstiga är dock, att dessa fiskar är mycket mer alerta och 'på hugget' än Ninas bägge arter. Men det kan ju ha att göra med att jag har 'fler' fiskar, då hon i stort sett bara har ett par alt. en trippel i varje akvarie, och jag har 3 hanar + 4 honor + Otocinclusarna.

Tack för svar!
#32 - 23 april 2010 16:00
Här häder det saker! Grattis till nyförvärven! Nu är det alltså nästan bara jag kvar. Ska bli spännande att läsa hur det går för er.

Själv har jag svårt att bestämma mig för om jag ska köpa mig ett par den närmsta tiden, eller om jag ska satsa på något annat i stora akvariet och starta upp ett lite mindre efter sommaren där dessa små kan få husera.

Vad jag skulle ha istället har jag iofs inte kommit fram till. Tycker att det verkar spännande med just killis och det är väl mest om just dessa och mina rara bettor jag läst på. Några direkta alternativ finns med andra ord inte.

Så virrig som jag är när det gäller fiskval brukar jag inte vara i några andra sammanhang, så den här hobbyn har tydligen förmåga att locka fram okända sidor hos mig. Vet inte om det är bra eller dåligt, faktiskt...
#33 - 23 april 2010 16:59
Känner helt igen det där! vet inte helelr hur jag ska göra. Håller på slänga upp ett 310 liter men känns lite sådär att ha killis i det, då de gärna ju bor i mindre, och det stog nånstans att de inte rikigt trivs och kommer till sin rätt med andra fiskar. Och man vill ju göra det bra för dem! Hur stort akvarie har du Häpp, vad har du i? Jag är förvirrad o velig i vanliga fall, i "fisksammanhang" är jag fullständigt hopplös!
#34 - 23 april 2010 17:54
@Föllförfisk:
Ja, då är vi två velputtar då. Skönt med lite sällskap! :)

Det jag vill ha i vårt akvarium, som är lite mindre än ditt (240 liter) är en spännande blandning av fisk som har förutsättning att trivas i samma kar och i den miljö som jag kan erbjuda.

Jag har hittills bara ett relativt försiktigt par betta coccina och sex livliga tanichtys micagemmae. De senare trivs nog med alla som inte äter upp dem. Inte det minsta ängsliga, medan bettorna är mer skygga och därför helst undviker skrämmande grannar.

Om detta - för bettors och killis bästa - innebär att akvariet är fullbesatt efter tillförandet av någon sorts killi så vet jag inte om det är rätt väg att gå. Då kanske det är bättre med ytterligare ett som antngen bettor eller killis får bosätta sig i.

Bettorna är förresten också jättefina fiskar, som jag kan rekommendera.
#35 - 23 april 2010 19:11
Ny fråga

Jag kör utan doppvärmare då vår lägenhet inte är särskilt kall. Temperaturen i akvariet skiftar mellan 25 och 26 grader nu när det ännu inte är särskilt varmt ute. Hur det blir i sommar återstår att se, men lite orolig är jag allt.

Innebär detta att tanken på killis bara är att glömma?
#36 - 23 april 2010 21:00
Mer än 25-26 grader bör du kanske inte ha men finns väl killi som vill ha lite varmare vatten oxå [:o]
Vi har just nu ca. 20-22 grader men kommer förmodligen upp i 26-27 grader till sommaren. Återstår att se hur de tar värmeböljor men får göra täta vattenbyten ist. :)
#37 - 24 april 2010 05:57
Tack Nina, för svaret! Trivs de nya firrarna bra, förresten?

Jag blev väldigt förvånad när jag insåg hur varmt det blir i akvariet. Skulle gärna sänka någon grad även för nuvarande invånares skull, men det är ju inte så lätt gjort. Hmm...
#38 - 24 april 2010 07:33
[QUOTE=häpp;1411130]Tack Nina, för svaret! Trivs de nya firrarna bra, förresten?

Jag blev väldigt förvånad när jag insåg hur varmt det blir i akvariet. Skulle gärna sänka någon grad även för nuvarande invånares skull, men det är ju inte så lätt gjort. Hmm...[/QUOTE]

Svårt att säga om de trivs än [:o]
Fick besked om att de mest troligt kommer matvägra några dagar och det är precis vad de gör. Men vi får väl se om de anpassar sig så småningom.
Jag låter dom vara så mycket som möjligt nu och har guldancistrus yngel som tar överbliven mat ;)
#39 - 24 april 2010 07:35
Mina som inköptes samma dag och från samma ställe äter som hästar dock :D
#40 - 30 april 2010 20:45
Hej!
Jag kommer och ha mina Sjöstedts ihop med dvärgciklider från västafrika / Ann-Mari
#41 - 4 maj 2010 21:01
[QUOTE=annmari;1413418]Hej!
Jag kommer och ha mina Sjöstedts ihop med dvärgciklider från västafrika / Ann-Mari[/QUOTE]

Kul att du kommit igång! :) Berätta gärna vidare hur det går. Jag får suga i mig av dina och andras erfarenheter så länge.

Läget är nämligen det att jag beslutat att lägga killisanskaffandet på is ett tag. Ska satsa på ytterligare några små fisksorter och inom kort skaffa ett mindre akvarium i vilket jag planerar att (försöka) dra upp lite yngel för att på så vis förhoppningsvis utöka antalet av de arter jag redan har.

Min nya plan är att läsa in mig lite mer och till hösten testa någon sorts killi. Längtar! Kanske/antagligen blir det i ett mindre akvarium bättre anpassat efter den art jag så småningom väljer. Men man vet aldrig... kanske går det fortare än så. Jag försöker ta det lite lugnt, men det är inte så lätt alla gånger. ;)
#42 - 5 maj 2010 12:08
Hej!
Nej nej häpp du har missuppfattat mig jag kommer igång först till hösten men jag vet nu hur jag ska göra det / Ann-Mari
#43 - 10 maj 2010 16:19
[QUOTE=annmari;1414938]Hej!
Nej nej häpp du har missuppfattat mig jag kommer igång först till hösten men jag vet nu hur jag ska göra det / Ann-Mari[/QUOTE]

Ja, ibland går det lite för fort. Glömde bort att du skrivit det.[:o] I höst får du i alla fall gärna skriva lite om hur det går för dig. :)

Annons