Killinybörjare.

#1 - 3 november 2007 15:10
Har bestämt mig idag för att skaffa några killis och prova på fenomenet. Har 0 erfarenhet av killis.
Hade tänkt mig Aphyosemion Striatum med lite red chrystal räkor i ett 45 liters.
Tips tages tacksamt emot. Vad behöver jag tänka på?
#2 - 3 november 2007 15:25
Att ha tätt! Mina första killies begick självmord inom ett dygn (torkade på golvet...)
#3 - 3 november 2007 15:26
Här är en bra sida att starta med:
http://web.telia.com/~u96601371/index.html
:)
#4 - 3 november 2007 15:47
erikthur skrev:
Här är en bra sida att starta med:

http://web.telia.com/~u96601371/index.html

:)

Aaaah! Mumma. här ska läsas. Tack...:)
#5 - 3 november 2007 15:59
Mamma Mia skrev:
Att ha tätt! Mina första killies begick självmord inom ett dygn (torkade på golvet...)

45literskaret jag hade tänkt ha till ändamålet har faktiskt inte ett passande täckglas. Det finns nämligen en 1-2cm bred glipa längs en långsidan. Nu har jag dock hunnit läsa såpass mycket, så att jag fixar en ramp från ett lite större kar dit till en början, så att det blir tätt tills jag har hunnit fixa (skära) dit ett tätt täckglas.
Hur är det; kan man ha det sedevanliga "matningshålet" i täckglaset eller ska man ha totalt heltätt?
#6 - 3 november 2007 16:28
Okej, min förra fråga fick jag redan svar på genom att läsa själv, men nu till en bra fråga som jag inte lyckats läsa mig svar till.
Kan jag ha Aphyosemion australe och Aphyosemion Striatum i samma 45 liters akvarium eller slutar det med att någon dör? Finns det korsningsrisk?
#7 - 3 november 2007 16:28
Enligt den länkade sidan ska det inte vara matningshål i Killisakvariet.. Riktiga rymlingar det där:)
#8 - 3 november 2007 17:05
Jag har sett en grupp Fundulopanchax gardneri gardneri stå i samlad klunga under matningshålet i täckglaset och försöka hoppa ut, dvs de siktade verkligen mot hålet, så tillochmed det bör på något vis blockeras.

Enligt en inte nödvändigtvis pålitlig uppgift lär F. gardneri i naturen hoppa upp på stranden för att undkomma fiender, och sen vicka sig tillbaks ner i vattnet när faran är över. Kanske är det därifrån det här märkliga beteendet kommer.

Hopprisken minskar som tur är drastiskt när fisken varit i akvariet ett tag; det är främst när de är nyisläppta i ett nytt kar som de försöker hoppa.
#9 - 3 november 2007 17:08
Aha - jag trodde de hoppade mellan pölarna... för omväxlings skull/fler honor/konkurrens - min alldeles egna teori :) Irriterande är det iallafall.
#10 - 3 november 2007 17:46
Vanligen håller man killis i artakvarier. Gissningsvis är de mer sugna på den andra artens romkorn. Ett annat problem kan vara att skilja ut honorna mellan arterna men detborde man kunna göra mellan dessa två arterna i alla fall. JJ Scheel arbetade även med möjliga korsningar men det finns ingen indikation från det arbetet att du riskerar någon viabel hybrid. De kommer förstås att försöka men men. Jag hade en sjoestedtihanne en gång som försökte med både nothobranchius och platy förgäves. ;)
#11 - 6 november 2007 10:53
Jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med mina första killies, och samtidigt tacksam för alla "svar på dumma frågor" som jag erhållit av de som är duktiga på killis :D Vad jag lärt mig hittills är att killis är riktigt vackra, trevliga, tåliga och bra akvariefiskar!
#12 - 7 november 2007 19:32
Problemet är "ha begäret" när man väl börjar och blir biten.
#13 - 6 december 2007 11:35
pupfish skrev:
Problemet är "ha begäret" när man väl börjar och blir biten.

Jag har fortfarande bara en sorts killis, men rätt gott om dem !! :D
#14 - 6 december 2007 20:05
Fundulopanchax gardneri nigerianus "Misaje" funderar på att skaffa dom och ha ihop med mina västafrikanska ciklider. Det bör väl gå att ha en grupp eller ?
#15 - 6 december 2007 22:07
Mina F. nigerianus "golden" var klart aggressivare än mina F. gardneri, men de gör ingen större åverkan på varandra, så de går att hålla i grupp, ja, och de funkar nog hyfsat ihop med små & snällare västafrikaner.

Möjliga problem är ifall du har väldigt ilskna ciklider, och att du måste hålla koll så inte cikliderna snor all mat.
#16 - 6 december 2007 23:56
Nja rödcikliderna är inte direkt snälla kanske...paletterna blir väl tuffa när de leker..Mina golden ska inte stanna så länge utan blir väl vräkta så småning om skulle jag tro.

Annons