Bengt - annulatuskungen!
Odlar annulatus i ett 11l med torv och javamossa, ger massor av yngel tills de blir så stora att de äter sina småsyskon. Håller med om att de är extremt ytlevande. Hos mig är hoppstjärtar ett favoritfoder som jag dragit upp flera kullar annulatus med.
Jag har varit hemma hos Bengt och tittat på odlingen. Han har lyckats bättre än både mig, Janne och skåneduon. Bengt, det ser ut som en guppyodling med alla yngel/adulta/subadulta och snacka om feta annulatusar! :)
På tal om problem med matsmältningen: Janne W säger om dessa små krabater att deras tarmflora och enzymer är avsedda att hantera bytesdjur med hård kapsel, alltså flugor och annat som kommer ner i vattnet, inte maskar som inte har det hårda skal en fluga har. Ber om ursäkt för begreppsförvirringen men Janne hade de korrekta benämningarna på skal/hud/kapsel-orden ...
Men som sagt, din annulatusodling är one-of-a-kind Bengt! Det är så roligt för det är en guld-art men har man rätt förutsättnignar, som i ditt fall, så går det vägen. Mata gärna med bananflugor också. Det är bra för deras matsmältning men det där kan du väl ta med Janne och dra här sen?
Kul att se dig på tråden!
Mvh