killi i 25 l??

#1 - 28 september 2006 17:33
Hello! Finns det någon killi som man kan ha i 25 l???? :D

Har ett 100 l också som de kan få bo i om det är för litet med 25. Man kanske kan ha dom i 100 men odla i 25??

Ja, helst ska de ju bo i 25 permanent ;)
#2 - 28 september 2006 17:39
Enligt min mening ja.
Jag har just nu 20-talet burkar mindre än 20 liter på gång med killis från 13 olika arter (vilka? - se min zoon). Megalebiasen kräver mer utrymme...
Andra arter - se t ex här: http://www.alfanita.com/
:)
#3 - 28 september 2006 17:46
Jeflar va många killis :eek:

Men va bra då, tror du att man kan ha några räkor eller nån snäcka(för algerna asså) i samma kar, eller stör dom då på något sätt??

det andra alternativet vara att skaffa en kampfisk, dock tycker jag att killi är en mycket intrassantare och finare fisk(kampisar är lite väl vanliga;))

hur många ska man ha?? blir en hona och en hane bra??? Jag måste läsa på ordentligt nu :p
#4 - 2 oktober 2006 14:42
Ja, killis är verkligen fina fiskar. Något annat kan man inte säga när man nyss har kommit hem från årets killiutställning i Köpenhamn! :D

En hane och en hona går bra att ha, men av många mindre arter fungerar det också utmärkt med flera i ditt akvarium. Gärna fler honor än hanar, så att hanarna inte behöver bråka eller driva varje hona för hårt. Täta växter som t ex javamossa är bra så att den som behöver kan ta skydd. Och kom ihåg tätslutande täckglas, för alla killis hoppar! Exempel på små, lättskötta killiarter är Fundulopanchax scheeli, Aphyosemion striatum, Chromaphyosemion bitaeniatum och Epipltys dageti. I ett 25-liters akvarium räcker det nog med en art. Vill du ha flera arter i samma akvarium, så välj sådana där honorna inte är så lika varandra att du blandar ihop dem. Det händer lätt med t ex olika Aphyosemion, medan det inte brukar vara några problem att ha t ex en Aphyosemion, en Chromaphyosemion och en Epiplatys-art tillsammans om de är av något sånär samma storlek och temperament. Att ha snäckor i killiakvariet går utmärkt, hur det är med räkor vet jag inte. Vill du veta mer kan du gärna gå med i Skandinaviska killisällskapet: http://www.killi.dk/
Mer om killis hittar du här: http://web.telia.com/~u31510319/
Lycka till!

Olle
#5 - 2 oktober 2006 19:01
mm, jag har redan läst på lite till nu. Alf & anitas sida är toppen!!

Du svarade exakt på det jag ville veta :D Vilken sort, vilka växter och det där med snäckorna(jag vill egentligen ha snäckor hellre än räkor så det är bara bra ;)). Tack så jättemkt!! :D

Killin är ju verkligen en toppenfisk. Synd att man inte upptäckt den tidigare. Men det kan ju samtidigt vara bra om det bara är lite erfarnare akvarister som får tag på dom, då behålls nog arterna bäst.
GO KILLI!!
#6 - 11 oktober 2006 05:59
HEJ FELLAN!

Vill passa på att gratulera dig att ha upptäckt sötvattenakvariets juveler! :) GRATTIS! Olles råd är kanon. Han har lång erfarenhet av både äggläggande och levandefödande tandkarpar. En sak som Olle skrev vill jag förtydliga lite:

...// Vill du ha flera arter i samma akvarium, så välj sådana där honorna inte är så lika varandra att du blandar ihop dem. //...

Om du köper fiskar av exv. Alf & Anita så kommer du märka att du får hem fisk med ganska långa namn. Det är inte bara artnamn som uppges utan ofta fångstplats och ibland också vilken resa och vem som fångade fisken. I det läget finns det en aspekt till av att inte blanda arter med för lika honor (som exv. Aphyosemion, Fund. mfl.) och det är att du inte är ensam om att blanda ihop dem, även hanar kan göra det. Detta är något som man inom killihobbyn försöker undvika. Man försöker alltså att hålla stammarna rena och inte blanda dem. Man vill heller inte få korsningar mellan närbesläktade arter eller mellan underarter. Detta är iof inga problem så länge du inte säljer dina yngel för då vet man inte vad det finns för arter/underarter efter en tid ...

Vänliga hälsningar och än en gång: välkommen bland killioter! :D
#7 - 11 oktober 2006 06:58
JA, jag hade inte tänkt att korsa de olika killisarterna, om jag skaffar flera olika sorter bör dom vara väldigt olika alltså ;)

Killis är verkligen fantastiska!En perfekt fisk :)
Lagom storlek, inte sååååå vanlig, lite rolig att odla och kollla på :D

JAg kommer nog att försöka ta mig in till södermalm, hörde att det fanns någon bra affär/odlare där.
Någon som vet något om det?? :D
#8 - 11 oktober 2006 07:29
Fellan skrev:
JA, jag hade inte tänkt att korsa de olika killisarterna, om jag skaffar flera olika sorter bör dom vara väldigt olika alltså ;)

JAg kommer nog att försöka ta mig in till södermalm, hörde att det fanns någon bra affär/odlare där.

Kul!

Ja, Södermalms Akvarieaffär drivs av Janne Wester, en nestor inom killihobbyn! Följer du hans råd är du hemma! Hälsa gärna när du kommer dit! Här kommer en kartlänk: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm annars kan du ju beöka:
http://hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=Krukmakaregatan+3%2c+Stockholm#contactlinks

Vänligen
#9 - 11 oktober 2006 09:09
Fellan skrev:

Södermalms Akvarieaffär i Stockholm, där kan du titta på killies o köpa killies - jag har själv blivit smittad av killi-intresse och skall skaffa mina första snart :-)

/Matsvin.

Annons