Kilfläcksrasoboror med inälvsparasit?

#1 - 14 oktober 2004 19:24
Hej!
Har lite problem med några av mina kilfläcksrasboror. De är nämligen väldigt tjocka ("sprickfärdiga"). Buklinjen är inte slank och smidig som den ska vara, utan buktar ut ordentligt.
Jag misstänker inälvsparasiter, men vad ska jag göra? Jag har medicinerat med AquaFuran och även något annat som skulle vara lite starkare än AquaFuran, men det har gått flera dagar sen medicineringen och ännu syns ingen förändring.

Någon som vet vad det kan vara?

Bifogar här en länk till en av mina bilder på en "angripen" fisk.
http://web.bitnet.net/eloise/

Mvh, Eloise.
#2 - 14 oktober 2004 19:25
Och du är helt säker på att detta inte är romstinna honor?
#3 - 14 oktober 2004 19:31
Hej!
Dom leker inte nu, men dom har lekt tidigare... Och jag är nästan helt säker på att det inte är romstinna honor, för då dom senast lekte "på riktigt" så såg inte honorna så här groteska ut.

Men vad jag förstått så ska AquaFuran ta bort parasiter osv, så jag får väl vänta och se....men jag är nästan lite rädd att ge dom mat då dom ser ut att spricka närsom helst. Tycker även mig se små röda "sprick-bildningar" på magarna på dom. Som bristningar.

Tackar iaf för ett snabbt svar! :-)

Mvh, Eloise.
#4 - 14 oktober 2004 19:43
Jag bara menar att riktigt romstinna honor ser faktiskt groteska ut...
Om alla fiskarna ser likadana ut kan jag gå med på att det kan vara en sjukdom - men om det verkar bara vara en andel som överenstämmer med honorna så kan det vara något mer naturligt som inte behöver medicineras om fiskarna i övrigt mår bra...
#5 - 14 oktober 2004 19:49
Jag hoppas du har rätt, för alla ser inte alls ut så här. Många andra kilfläckar är smala och smäckra - som de ska vara.

Mvh, Eloise.

Annons