Kilfläcksrasbororna tvärdog

#1 - 14 oktober 2004 17:15
Nyss när jag gjorde ett ganska stort delvattenbyte tvärdog tre av mina Kilfäcksrasboror. De övriga sex ser helt chockade ut. Resten av fiskarna guppy, black molly, ottisar, pakistanbotior verkar pigga som vanligt. Vad kan ha hänt? Har haft rasbororna i några veckor och gjort delvattenbyte varje vecka, men detta har aldrig hänt.
#2 - 14 oktober 2004 17:21
Har du dragit upp pumpens hastighet? Jag vet inte om rasboror är så känsliga för strömminingshastigheten, men de påminner ju en del om tetror, så kanske är de det.
Gjorde en dyrköppt upptäckt när jag drog upp pumpen i mittt 275 liters på fullt.
Av de 10 kongotetror jag hade var det bara 2 som överlevde.
#3 - 14 oktober 2004 18:06
Har inte gjort något med pumpen men jag tror iochförsig att det strömmar ganska bra. Men varför så plötslig död? Jag såg hur den ena liksom for runt, lade sig på rygg och game over.
#4 - 14 oktober 2004 18:12
Dom enda fiskar jag berövat livet av genom vattenbyte var purpurhuvudsbarber (ett helt stim) som jag bytte vatten på som de varit tandkarpar (levandefödare eller äggläggande). Dvs ett rejält vattenbyte. Tydligen tycks inte alla fiskar klara detta och barber och rasboror är väl besläktade har jag för mej.

Annons