Sänka PH och bibehålla KH.
Gå det?
Ursprungligen skickat av pö
Ph värdet bestäms till största delen av mängen co2 i vattnet,antingen ökar du upp mängden växter i tanken eller så tillsätter du en co2 anläggning,det första är bättre o mer naturligt,skitlätt.Och tryck inte ut co2 genom massa syrestenar eller hårt ytflöde från pumpen.
Tolkar jag det rätt? Växterna producerar altså mer CO2 vid omvänd fotosyntes (heter visst någonting jag inte kommer på nu) på natten än vad dom kan ta upp vid fotosyntesen på dagen??Därför skunker ph nattetid pga ökad co2.Altså,fler FRISKA växter o en högre co2 halt nattetid som sedan växerna förbrukar till vis del dagtid(därav hög växtlighet)
Som jag trodde,på detta forum finns inga duktiga akvarister,bara massa glada trorsigvetare med en pinsamt låg kunskap.
Du skriver att växter inte tar upp co2 på natten och att det är den co2 som växterna inte tar upp som sänker ph nattetid.
Tänk också på att om du har växter i karet så kommer pH sjunka mer på natten (vid konstant tillförsel av CO2 under hela dygnet) pga att på dagen tar växterna upp CO2 men inte på natten. Det är den CO2 som inte tas upp av växterna som ger en pH sänkande effekt.
Av koldioxid.. (och även av svaga organiska syror..)
Det finns ett litet problem med att använda kalksten nämligen att det snabbt blir en liten mikropåväxt (speciellt i dammar) som hindrar utbytet mellan vatten och kalk. När kalken löses av vattnet så bildas kalciumjoner och karbonatjoner: Det är utlösandet av karbonatjonerna som höjer både pH och KH Om inte kalken kommer i kontakt med vattnet (genom bildandet av denna mikrofilm) så kommer kalken ligga där som den fossil det är och inte bidra med något. Karbonat kan höja pH hur högt som helst men kalk (kalciumkarbonat) löses inte upp och bildar kalcium- och karbonatjoner i pH över 7,6 - 7,7. Kalciumen har ingen pH höjande eller KH höjande effekt, kalciumet tjänar bara som en bärare av karbonatjonerna i den fasta föreningen kalciumkarbonat
Bikarbonat NaHCO3 höjer däremot pH:t upp mot 8,2 I ett vatten över 8,2 (eg saltvatten) får dock bikarbonaten en pH-säönkande effekt. Hur hänger detta ihop? Nedan kommer ett mitt första försök att förklara karbonatsystemet så enkelt som möjligt. Tre förutsättningar finns.
CO2 (koldioxid) som blåses i vatten bildar snabbt kolsyra (H2CO3)
Jämnvikt finns mellan Kolsyra - Bikarbonat (kemiskt H2CO3 <=> H+ + HCO3- finns
Jämnvikt finns mellan bikarbonat och karbonat (kemiskt HCO3- <=> H+ + CO3 2-)
Vid pH under 8 dominerar jämnvikten mellan kolsyra och bikarbonat - över 8 dominerar jämnvikten mellan bikarbonat och karbonat
Vad innebär det nu om vi tillsätter olika kemikalier såsom koldioxid, bikarbonat och karbonat.
Vi börjar med tillsatts av koldioxid. Enligt punkt 1 så bildas kolsyra - denna påverkar balansen i punkt 2 och en del av kolsyran vill bilda bikarbonat för att uppethålla balansen mellan kolsyra och bikarbonat. Detta innebär att vätejoner (H+) frigörs när en del av kolsyran (H2CO3) blir bikarbonat (HCO3-). Tillsatts av koldioxiden kommer att bli pH sänkande även ovanför 8 eftersom den går igenom bägge jämnviktssystemen.
Tillsätter vi bikarbonat så kommer utgångs pH:t bestämma vilken effekt vi får. Är pH under 8 kommer vi i huvudsak att påverka jämnvikten i punkt två. den mellan kolsyra och bikarbonat.
Extratillsatsen av bikarbonat kommer att göra att en del av bikarbonaten (HCO3-) kommer att bilda kolsyra (H2CO3). För att göra detta måste den ta upp en vätejon (H+) ur vattnet. PH:t höjs. Vid pH kring 8 dominerar jämnvikten i punkt 3 (den mellan bikarbonat och karbonat). Tillsats av bikarbonat (HCO3-) kring och över detta utgångs PH betyder att en del av bikarbonat (HCO3-) vill bilda karbonat(CO3 2-). för att göra detta lämnas en vätejon (H+)Resultat pH sänks över detta pH
När vi sätter till karbonat i pH över 8 där jämnvikten mellan bikarbonat och karbonat dominerar kommer en del av karbonaten (CO3 2-) bilda bikarbonat (HCO3-) vilket innebär att vätejoner (H+) tas upp och pH höjs. Tillsatts av karbonat kommer att höja pH oavsett pH eftersom det går genom bägge jämnviktssystemen. Är pH:t under 8 vill karbonaten först bilda bikarbonat som sedan bildar kolsyra. Vätejoner tas upp - pH höjs
Om det är som i sista punkten - varför kan man inte höja pH högre än ca 7,7 med kalk (kalciumkarbonat)? Som jag skrev ovan så är kalciumkarbonat olösligt i vatten med pH över ca 7,7. Vill man få in karbonat i pH:n över ca 7,7 så får man ettdera använda kalkreaktorer eller en annan bärare för karbonaten äm kalcium. Natriumkarbonat Na2CO3 exempelvis
Om KH förblir oförändrat av CO2, kan man då med kombinationen bikarbonat och koldioxid höja KH och sänka pH, eller höja KH utan att påverka pH, eller bibehålla KH och sänka pH, beroende på mängderna CO2 resp. HCO3 (NaHCO3) ??
Altså har jag konstaterat utan all den teoretiska kunskap att co2 inte påverkar kh. Simple as that.
så min gissning är att om man sänker med någon syra så är KH stabilt
Ursprungligen skickat av pupfish
Ett tillägg till förra inlägget angående vattenbyten och CO2. Byter man vatten en gång i månaden med 25% så kan man vara säker på att efter en tid(beroende på hur vattnet belastas) så gäller inte CO2-tabeller eller diagram. Så min förhåppning att inte Tropfrog baserar CO2-halten efter en tabell utan med hjälp av titrering.
Vad är det i vattnet som gör att förhållandet inte stämmer efter ett tag. Om jag inte tillsätter organiska syror så vad finns det då som skruvar förhållandet?
Tabellerna eller diagramen som finns där CO2/KH/pH finns baseras på ett matematiskt samband. Detta gör att har man "rent" vatten kan detta samband användas. Med "rent" vatten menas att man endast beaktar kolsyrasystemet ingenting annat.
Men tillför man organiskasyror(RH) så lämnar dessa ifrån sig en vätejon och "blir" en organiskanjon, R(-). Boksaven R betecknar "svansen" eller själva jonen som kan ha olika struktur(finns andra beteckningar än R). När RH tillförs sänka pH och Vätekarbonaten(HCO3) övergår till koldioxid(CO2) och vatten;
RH+HCO3(-)<==>H2O+CO2+R(-)
När man mäter buffertkapaciteten i "rent" vatten är det i huvudsak HCO3 och CO3(lite) som finns tillgängligt. Däremot mäter man i ett vatten där organiska anjoner finns är det HCO3(lite) samt R som mäts. Med andra ord man mäter i båda fallen den totala buffertkapaciteten även om man pratar om karbonathårdheten(KH). I första fallet är beteckningen karbonathårdheten något så när korrekt bortsett från att det inte är någon hårdhet utan en buffertkapacitet, andra fallet är uttrycket helt fel.
Det man bör veta är att vid mätning av den sk karbonathårdheten(KH)
mäter man den totala buffertkapaciteten. Där ingår t ex. HCO3, CO3, <b>NH3</b>, <b>NO2</b> och <b>organiska anjoner</b>.
Pesonligen skulle jag aldrig rekommendera ett vattenbyte i månaden på 25% och ha CO2-tillförsel.
">I have read that you can use peat to soften water for changes to get out of having to use RO water. But I have also read that it will mess up the ph/kh/co2 chart because of the humic acid.
No, this is not quite true, you can make an adjustment to accounbt for the drop in pH and use this adjust to slide down the CO2 scale to the appropriate CO2 level.
A glass of tap water sitting for 24 hrs on the table has the same CO2
content as the peat treated glass of water. Both are in equilibrium with the air. Measure the pH. Substract the difference. This is your adjustment factor(say 0.4pH units)
This is simple and it WORKS, at least well enough to guess close enough to the desired level of CO2.
So say you have a pH/KH combo 6.6pH and KH 4. After adding peat, the pH is now adjust DOWN to 6.2 for that 0.4pH unit drop.
förhindrar NO2 som var några av dom organiska anjonerna?
Stämmer nog. Dessutom, eftersom 1ppm är dödligt för de flesta vattendjur har man allvarligare problem än att fundera över vad CO2 nivåerna kan vara om man har detekterbara nivåer av ammoniak...Ammoniak borde dock aldrig bli högt med ett pH på under 7.0. Vid pH 7.0 är NH3/NH4 förhållandet 0.5/99,5. Vid över pH 9.0 är det 50/50.
Mja... Organiska syror, främst diverse garvsyror/tanniner, har man säkert även i såna akvarier, men jag tror inte de blir betydelsefulla förrän man närmar sig den punkt där all bikarbonat är omvandlad till kolsyra, dvs KH = 0.Kvar blir organiska syror, och dessa gissar jag kan bli en stor spelare i växtakvarier om man har mycket illamående växter som tappar mycket blad, som i dammar, men inte som i välmående växtakvarier som göds enligt konstens alla regler.
Citat från Azur
..för att se om den kastar nåt ljus över hur/vid vilket pH organiska syror buffrar naturligt vatten.