KH-värdet.

#1 - 17 mars 2006 09:17
Hej!
Gjorde ett 15% vattenbyte igår för mina sorgmantlar var uppe vid ytan o tog luft..
Idag testade jag vattnet o så här blev rusultatet:
NO3 50-100 mg/l
NO2 0 mg/l
GH >16d
KH 15-20d
pH 8.4

Sammanfattningsvis fattar jag oxå att jag måste få ner NO3 och KH men frågan lyder räcker det med ett vattenbyte?
I så fall hur mkt?
Har ett 110 liters kar..
Är NO3 lika farligt för fiskarna som NO2??
Tacksam för svar =0)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 mars 2006 09:24
Att få ner KH med vattenbyten funkar inte eftersom jag antar att det är dom värden ditt kranvatten har (du bor ju på Gotland så det stämmer säkert) däremot får du antagligen ner nitraten (om det inte finns en massa nitrat i kranvattnet vilket nog inte är sannolikt - men kolla kranvattnet för säkerhets skull).
Nitrat i sig är dock ofarligt för de allra flesta fiskarter - men kan däremot leda till algproblem.

Kanske skulle en filtrering över ett bra torvgranulat få ner pH och hårdhet något - så mycket behövs nog inte eftersom just sorgmantlar inte är speciellt känsliga för lite höga värden.
#3 - 17 mars 2006 10:06
[QUOTE=liven]Är NO3 lika farligt för fiskarna som NO2??[/QUOTE]

Nej. NO2 är väldigt giftigt. NO3 börjar bara bli ett problem när koncentrationen blir för hög (över 30-40 ppm). Om du har växter i akvariet (vilket jag antar du har eftersom du har sorgmantlar) så behövs tom en viss mängd NO3. Du ska dock undvika högre NO3 nivåer är 20 ppm.
#4 - 17 mars 2006 10:23
[QUOTE=batski]Nej. NO2 är väldigt giftigt. NO3 börjar bara bli ett problem när koncentrationen blir för hög (över 30-40 ppm). Om du har växter i akvariet (vilket jag antar du har eftersom du har sorgmantlar) så behövs tom en viss mängd NO3. Du ska dock undvika högre NO3 nivåer är 20 ppm.[/QUOTE]

Du kan ha högre no3 än 30-40ppm. Det finns många diskutioner om det, vissa säger att det inte blir skadligt alls...vissa när det är över 100ppm.

Många som kör växtkar ligger över 30-40 ppm, så det e bara fel att det skulle bli skadligt där.
#5 - 17 mars 2006 10:30
[QUOTE=jower]Du kan ha högre no3 än 30-40ppm. Det finns många diskutioner om det, vissa säger att det inte blir skadligt alls...vissa när det är över 100ppm.

Många som kör växtkar ligger över 30-40 ppm, så det e bara fel att det skulle bli skadligt där.[/QUOTE]

Det är nog olika beroende på fiskart.

Dessutom är det onödigt att ha så höga nivåer om man har ett vanligt sällskapsakvarium som inte innehåller hundratals växter, för då kan man få algproblem. Eller har jag fel?
#6 - 17 mars 2006 10:45
Det finns flertalet publicerade vetenskapliga artiklar som har kommit fram till att det inte finns något samband mellan nitratnivåer och algtillväxt.

No3s giftighet beror troligtvis på artens syrebehov. Där högre syrebehov ger att arten är känsligare för no3. Gränsvärdet för laxodling är 50ppm. Lax är en extremt syrekrävande fisk. Så att nivåer under 100 skulle vara skadlig för de flesta vanliga akvariefiskar finner jag som föga troligt. Jag har sett diskus leka och kläcka yngel i 180ppm.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 mars 2006 10:59
[quote=Tropfrog]Det finns flertalet publicerade vetenskapliga artiklar som har kommit fram till att det inte finns något samband mellan nitratnivåer och algtillväxt.[/quote]
Möjligt att det är så - men jag har i ett par omgångar bott i områden med höga nitrat halter i kranvattnet och där har jag alltid haft stora algproblem.
Nu kan det ju mycket väl vara så att orsaken till att det inte är nitraten i sig utan någon annat som vattenverken använder i just de områden som har nitratproblem
#8 - 17 mars 2006 18:41
Hej igen =0)

Gjorde ett ca 50% vattenbyte idag, tog lite extra eftersom NO3 låg ju högt och den ligger nu på 10mg/l o enligt bruksanvisningen verkar det bra...
KH-värdet ligger nu på ca 15 - 20dH och enligt bruksanvisningen ska det ligga på 3 - 10dH så det är ju fortfarande för högt..

Växter har jag ju i vidare så har jag just sorgmanteltetror, neontetra, guppy 2 st, 1 sprötmunsmal (tror jag den heter), 1 siemensisk algätare, 1 praktbotia och minortetra och 2 små genomskinliga räkor.
Testade faktiskt kranvattnet med samma sorters sticka eftersom du nämnde kranvattnet Kjell och då fick jag dessa svar:
NO3 0mg/l
NO2 0mg/l
GH 10 - 16
KH 10 - 15
pH 8,4

Det är nog så med vårt kranvatten som du säger Kjell, men frågan är med dom andra fiskarna? Dom lever ju och mår inte alls dåligt utan ser väldigt pigga o frächa ut så dom kanske inte heller tar någon skada av dom värdena heller?
Men hur fungerar en filtrering med torvgranulatet?? Finns sånt i zooaffären?
*pinsamt okunnig*
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 mars 2006 19:04
Nåväl då finns det ju inte nitrat i kranvattnet i alla fall utan du får väl helt enkelt ta det lite lugnare med matning och göra vattenbyten lite tätare.

Torvgranulat finns att köpa i zooaffärer och det bör placeras på något ställe där vattnet cirkulerar.
#10 - 17 mars 2006 19:16
Ok

Tack Kjell för dina o även ni andras svar...
Jag byter vatten ca 1 g/v och då ca 20 - 30%.
Ska kolla upp torvgranulatet o se om det kan hjälpa ytterligare lr så är det bara att acceptera att jag har så höga värden i karet...
Huvudsaken tycker jag är ju ändå att fiskarna mår bra o trivs och det verkar dom göra (dom dör inte i allafall) utan dom fiskarna som jag har i nu har vi haft sen vi startade upp karet och det är ca 2 år..
Men dom har kanske hunnit bli härdade under den tiden *S*
#11 - 18 mars 2006 01:39
[quote=jower]Du kan ha högre no3 än 30-40ppm. Det finns många diskutioner om det, vissa säger att det inte blir skadligt alls...vissa när det är över 100ppm.[/quote]

läste om en som hade växtkar och slängde i rätt stora mängder kno3 och påståendet löd att no3 låg runt 100ppm och hade så gjort i flera månader utan att nån fisk tagit synbar skada.

Möjligt att det är så - men jag har i ett par omgångar bott i områden med höga nitrat halter i kranvattnet och där har jag alltid haft stora algproblem.

Kjell, kan det ha varit så att du haft höga nitrathalter medans dom andra näringsämnen inte varit på topp ?
brist på ett eller flera ämnen kan ju va en bidragande orsak till alger då växterna inte blir glada.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 mars 2006 08:25
[quote=Raven]Kjell, kan det ha varit så att du haft höga nitrathalter medans dom andra näringsämnen inte varit på topp ?
brist på ett eller flera ämnen kan ju va en bidragande orsak till alger då växterna inte blir glada.[/quote]
Kan inte uttala mig om det men det drabbade alla akvarier (i regel "kala" ciklidakvarier") men efterson jag gjorde stora vattenbyten så är jag övertygad om att orsaken var någon som tillfördes genom kranvattnet och där var nitrathalten hög.

Annons