KH-värde

#1 - 19 januari 2005 19:28
Hej.
Jag undrar vad ett bra KH-värde ska/bör ligga på och vilket det ej bör understiga??
Har 2 kar, i det ena är det KH6, och i det andra ca4
Per
#2 - 19 januari 2005 20:36
Det bör inte understiga 4 om man inte ersatt karbonaterna med annan buffert.
MVH
Magnus
#3 - 19 januari 2005 20:49
Och vad är ett bra värde??
Och vad kan man göra åt det om det blir för lågt??
Per
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 januari 2005 20:54
[QUOTE=perminator]Och vad är ett bra värde??
Och vad kan man göra åt det om det blir för lågt??
Per[/QUOTE]
Vad som är ett bra värde beror ju lite på vad du har för fisk, men om det är 4-5 som tropfrog skriver är det OK för de flesta fiskar.
Har du arter som trivs i alkaliskt vatten kan det gärna vara ännu högre.
Läs Zoopetavdelningen Akvarievatten så får du en del tips
#5 - 20 januari 2005 07:14
dH:s relation till KH?

Intressant fråga det med lämpligt KH.

En sak jag undrar är (lånar lite tråd, hoppas det är OK?):

Jag bor i Malmö och enligt VA-verket har vi 6 dH grader i kranvattnet. Kan jag med hjälp av detta värde räkna ut KH eller måste jag köpa ett KH-test?
#6 - 20 januari 2005 09:39
Du kan inte räkna ut kh med hjälp av gh. Det är helt olika värden, som att blanda äpplen med bananer :). Om du har tillgång till ditt vattenverks vattenanalys så skall du leta efter alkaliniteten i mg/l. Detta tar du sedan och delar med 17,8571, då får du ditt kh. MEN, vatten kan förändras på vägen från vattenverket hem till dig, dessutom kan det förändras i ditt akvarium. Så ett kh test är alltid bra att ha.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 januari 2005 09:45
[QUOTE=Jeffna]Intressant fråga det med lämpligt KH.

En sak jag undrar är (lånar lite tråd, hoppas det är OK?):

Jag bor i Malmö och enligt VA-verket har vi 6 dH grader i kranvattnet. Kan jag med hjälp av detta värde räkna ut KH eller måste jag köpa ett KH-test?[/QUOTE]

Instämmer i det Tropfrog skriver men har en liten kommentar.
Du skriver dH men du menar väl GH eller dGH antar jag. Bara dH - betyder ju bara tyska hårdhetsgrader men anger inte vilken typ av hårdhet som avses.
#8 - 20 januari 2005 09:50
Precis, nackdelen med snabbsvar. När man läser dh kan man inte helt säkert säga om det rör sig om kh (dkh) eller gh (dgh). Så där var jag lite snabb. Dock vet vi att i 99,9% av fallen så menar vattenverken och akvarieböckerna dgh när dom skriver dh. Precis som vi alltid menar dkh när vi skriver kh.

Hoppas vår pseudodiskussion inte förvirrade dig.
MVH
Magnus
#9 - 20 januari 2005 10:25
Enligt VA-verkets vattenanalys så är Alkaliniteten (HCO3) 140mg/l. Enligt dina anvisningar Topfrog så skulle det innebära (140/17,8571=) 7,84 i KH?

Anledningen varför jag frågar är att jag står i valet eller kvalet att börja med CO2 gödning med mäsk-metoden. Om jag förstår det rätt så måste man ha ett KH på minst 4 för att CO2-matningen inte skall få pH:et att dyka. Eller har jag fel?

Kan jag utan risk prova på DIY CO2 med det KH-värdet kranvattnet har? Och vad är det i akvariumet som kan förändras KH i mitt akvarium?

Hoppas att jag inte går off topic nu när jag blandar in CO2.

/Allan
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 20 januari 2005 10:53
[QUOTE=Jeffna]Enligt VA-verkets vattenanalys så är Alkaliniteten (HCO3) 140mg/l. Enligt dina anvisningar Topfrog så skulle det innebära (140/17,8571=) 7,84 i KH?

Anledningen varför jag frågar är att jag står i valet eller kvalet att börja med CO2 gödning med mäsk-metoden. Om jag förstår det rätt så måste man ha ett KH på minst 4 för att CO2-matningen inte skall få pH:et att dyka. Eller har jag fel?

Kan jag utan risk prova på DIY CO2 med det KH-värdet kranvattnet har? Och vad är det i akvariumet som kan förändras KH i mitt akvarium?

Hoppas att jag inte går off topic nu när jag blandar in CO2.

/Allan[/QUOTE]

Så här står det om KH på Zoopets sida om "Akvarievatten"
Att mäta KH-värdet på kran- och akvarievattnet är en oerhört enkel procedur med de tester som finns i handeln. Nu för tiden finns det också en del tester som mäter karbonathårdheten i ppm CaCO3 i stället för i °KH. 1°KH=17.86 ppm CaCO3. Det innebär att 3 i KH motsvarar 53.6 ppm CaCO3.

Eftersom jag inte är kemist så vet jag inte om den mätmetod ditt vattenverk har är samma sak som finns angivet här på Zoopet - Tropfrog eller någon annan vet säkert bättre.

Dock så låter det lite underligt (dock inte omöjligt) att karbonathårdheten är högre än totalhårdheten

Det viktiga är dock detta somTropfrog skriver
"MEN, vatten kan förändras på vägen från vattenverket hem till dig, dessutom kan det förändras i ditt akvarium. Så ett kh test är alltid bra att ha."

Så bara för att ditt vattenverk vid ett speciellt tillfälle uppmätte ett värde på en plats så innebär inte det automatiskt att du har samma värde på de vatten som kommer ut från din kran.
Tillsätter ditt vattenverk alltid samma dosering?
Hur långt från vattenverkets mätplats ligger din kran?
#11 - 20 januari 2005 11:36
Du kan testa diy co2 i det vattnet inga probs. Men var försiktig, för mycket co2 leder alltid till fiskdöd oavsett kh.

Det som kan ändra kh i ditt kar är organiska syror och kalkhaltigt material. Det första kan komma av ansträngda filter så det går aldrig att utesluta.
MVH
Magnus
#12 - 22 januari 2005 09:50
[font=Times New Roman]Omregning af tyske hårdhedsgrader til amerikanske ppm as calciumcarbonat, hvilket ikke er det samme som mg/L[/font]

[font=Times New Roman]1 °dH = 17,86 ppm as CaCO3[/font]

[font=Times New Roman] [/font]

[font=Times New Roman]Hydrogencarbonat HCO3– er som regel lig KH og kan beregnes[/font]

[font=Times New Roman]KH = HCO3– (mg/L) · 0,046 = °dH[/font]

[font=Times New Roman]GH er bestemt som koncentrationen af Ca2+ samt Mg2+[/font]

[font=Times New Roman]GH = Ca2+(mg/L) · 0,14 + Mg2+(mg/L) · 0,23 = °dH[/font]

[font='Times New Roman']KH kan meget nemt øges med natron som bruges til bagning NaHCO3[/font]
#13 - 22 januari 2005 10:30
Omregning af tyske hårdhedsgrader til amerikanske ppm as calciumcarbonat, hvilket ikke er det samme som mg/L

Jag är ju inte heller kemist, men detta kan jag dementera

ppm=mg/l

MVH
Magnus
#14 - 22 januari 2005 17:58
jag är bara HOBBY(!)kemist
[QUOTE=Tropfrog]ppm=mg/l[/QUOTE]
men detta kan jag bekräfta!
ppm (parts per million) = delar av en milljon
mg/l (1 liter är ungefär ett kilo) = mg/kg =delar av en milljon
#16 - 23 januari 2005 16:36
Hvis KH skal beregnes og koncentrationen af HCO[size=1]3[/size][size=2] kendes[/size]

140/21,76 = 6,4 dKH

1 ppm as CaCO[size=1]3[/size][size=2] = 1 mg CaCO[/size][size=1]3[/size][size=2] per liter, og kun når der er tale om calciumcarbonat hvilket ikke er opløseligt i vand. Derfor er det nødvendigt at omregne til calcium, magnesium eller hydrogencarbonat hvis hårdheden skal findes.[/size]

Calciumcarbonat opløses i vand sammen med kuldioxid og danner calciumdihydrogencarbonat

CaCO[size=1]3[/size][size=2] + H[/size][size=1]2[/size][size=2]O + CO[/size][size=1]2[/size][size=2] <=> Ca2(HCO[/size][size=1]3[/size][size=2])[/size]

Når der tales om hårdhedsgrader ppm as CaCO[size=1]3[/size][size=2] er det ikke lig mg/L, men ellers er det rigtig nok at ppm = mg/L[/size]

Annons