KH, pH och CO2 med sugrörsblås

#1 - 30 juli 2005 13:45
Jag har precis gjort en stor rensning och omplantering i växtkaret och satte därefter igång att mäta KH, pH och CO2 igen. Jag tror jag har läget klart för mej, men tänkte dubbelkolla mot er proffs. Jag använder JBL:s dropptester.

Jag har heller inte mätt hur mycket CO2 jag egentligen lyckats trycka ner sedan jag byggde en egen reaktor à la Tom Barr. (Det bubblade rätt bra från växterna så jag antog att den funkade fint.)

Nåväl, till saken. Mitt KH är enligt vattenverket 2,5 (alkalinitet 46). Enligt JBL:s test är det också 2,5. Jag tror att vi kan konstatera att de flesta i Stockholm är överens om att vattnet här har KH 2,5.

Kranvattnets pH är över 7,6 (där tar mitt test slut, men är färgskalan likadan även över 7,6 så skulle jag gissa att det ligger runt 7,8 här i Årsta).

Såhär mitt på dagen när reaktorn har varit igång några timmar ligger pH i akvariet på cirka 6,5. Det borde betyda att CO2-halten är cirka 23 ppm. Helt okej alltså.

För att vara säker på att testerna visar rätt, så tänkte jag göra "sugrörsprovet". Jag mätte alltså upp 5 ml kranvatten, luftade det lite och satte sen igång att blåsa ner i vattnet (faktiskt med hjälp av den lilla mätsprutan som medföljer JBL:s tester). Jag blåste cirka 2 minuter (och tackade gudarna att ingen annan var här eftersom man ser rätt fånig ut).

När jag sen mätte pH på blåsvattnet blev resultatet cirka pH 6,1. Det skulle alltså innebära en CO2-halt på 60 ppm. När jag sökte här på forumet så hittade jag två bra trådar. I den ena hävdade en person (minns ej vem) att CO2-halten efter blåsning skulle bli just 60 ppm. Men i en annan tråd hävdade Defdac att CO2-halten skulle bli 30 ppm.

Vad är det som gäller? Och kan mina mätningar stämma?
#2 - 31 juli 2005 02:47
Jag har sett skrivet att halten CO2 blir runt 60 ppm vid utandning (tror det var Barr som skrev det). I vart fall så genom att först lufta ur all CO2 och mäta pH, samt därefter blåser man utandningsluft i vattnet. Lämpligt pH-värde skall då vara medlevärdet mellan dessa värden (aningen högre om man vill ha det närmare 20 ppm). Detta fungerar även med tillsatser som ändrar kH-värdet (ex torv).
Men bäst är att titta i en CO2-tabell (om man inte har sådanna tillsatser). Om du vet vilket kH som du har i vattnet, så titta på ca 2-4 ppm CO2 så ser du ungefär vilket pH-värde som vattnet har ur kranen.
Men 50-60 ppm brukar inte vara större problem för fiskarna.
#3 - 31 juli 2005 13:31
Tack för svaret. Jag började ana att jag hade skrivit en massa irrelevant struntprat som folk inte orkade läsa igenom. :-)

[QUOTE=jackson]Jag har sett skrivet att halten CO2 blir runt 60 ppm vid utandning (tror det var Barr som skrev det). I vart fall så genom att först lufta ur all CO2 och mäta pH, samt därefter blåser man utandningsluft i vattnet.[/quote]
Ålrajt. Om Barr säger det, och jag uppmätte det (genom att göra precis så som du skriver) så stämmer det säkert. Jag blev bara orolig att mitt pH-test visade fel så att jag bara fick ner hälften så mycket CO2 som jag trodde.

Men bäst är att titta i en CO2-tabell (om man inte har sådanna tillsatser). Om du vet vilket kH som du har i vattnet, så titta på ca 2-4 ppm CO2 så ser du ungefär vilket pH-värde som vattnet har ur kranen.

Men 50-60 ppm brukar inte vara större problem för fiskarna.

Jo, det har jag förstås gjort. Och jag brukar landa på ungefär 60 ppm på kvällen och ha 30 ppm nånstans mitt på dagen. Ville bara dubbelkolla så jag inte missförstått nåt. Tack för hjälpen.
#4 - 31 juli 2005 14:32
Jag får omkring 30 ppm tillskott:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=173
#5 - 31 juli 2005 14:46
[QUOTE=BluesBoy]Jag får omkring 30 ppm tillskott:
http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=173[/QUOTE]
Okej. Det var ju skumt. Jag ska göra om försöket igen och låta vattnet stå och lufta över natten, som du gjorde.

CO2-halten i karet är jag dock inte orolig för. Det bubblar rätt friskt redan efter bara knappt fyra timmars belysning och med rätt lite växter efter gårdagens jätterensning.

Annons